KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 1, 2, 3 i 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Kwoty połowowe na 2021 r. zostały ustanowione rozporządzeniami Rady (UE) 2020/1579 2 , (UE) 2021/90 3 , (UE) 2021/91 4 i (UE) 2021/92 5 .
(2) Kwoty połowowe na 2022 r. zostały ustanowione rozporządzeniami Rady (UE) 2021/91, (UE) 2021/1888 6 , (UE) 2022/109 7 i (UE) 2022/110 8 .
(3) Zgodnie z art. 105 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 Komisja dokonuje odliczeń od przyszłych kwot połowowych danego państwa członkowskiego, gdy ustali, że to państwo członkowskie przekroczyło kwoty połowowe, które zostały mu przyznane.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1926 9 ustanowiono odliczenia od kwot połowowych w roku 2022 dla niektórych stad ryb z powodu przełowienia tych stad w poprzednich latach.
(5) W przypadku niektórych państw członkowskich, mianowicie Hiszpanii, Francji, Litwy i Polski nie można było wprowadzić na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1926 pewnych odliczeń od kwot połowowych przyznanych w odniesieniu do przełowionych stad, ponieważ państwa te nie dysponują takimi kwotami w 2022 r.
(6) Art. 105 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 stanowi, że jeżeli dokonanie odliczeń od kwoty dla danego stada w roku następującym po roku, w którym doszło do przełowienia, nie jest możliwe, ponieważ danemu państwu członkowskiemu nie przyznano stosownej kwoty dla tego stada, odliczenie może zostać dokonane w odniesieniu do innych stad w tym samym obszarze geograficznym lub o tej samej wartości handlowej, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi.
(7) Zgodnie z komunikatem Komisji 2022/C 369/03 sprawie wytycznych dotyczących odliczania kwot na mocy art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 10 ("wytyczne"), takie odliczenia powinny być dokonywane w odniesieniu do stad poławianych przez tę samą flotę, która dokonała przełowienia.
(8) W kwestii pewnych odliczeń od kwot połowowych przyznanych w odniesieniu do stad innych niż przełowione zasięgnięto opinii zainteresowanych państw członkowskich. Należy zatem dokonać odliczeń od tych kwot połowowych przyznanych w odniesieniu do stad innych niż przełowione tym państwom członkowskim w roku 2022.
(9) Biorąc pod uwagę, że występująca w obszarze 7d (RJC/07D.) raja nabijana jest podgatunkiem przynależnym do stada rajokształtnych w obszarze 7d (SRX/07D.), odliczenie należne od Irlandii z powodu przełowienia rai nabijanej w obszarze 7d zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/1926 zostaje dokonane w odniesieniu do kwoty na połowy rajokształtnych w obszarze 7d, udostępnionej dla Irlandii na 2022 r.
(10) W 2021 r. Portugalia przełowiła kwotę na połowy sardeli europejskiej w obszarach 9 i 10, w wodach Unii obszaru CECAF 34.1.1 (ANE/9/3411). W dniu 22 sierpnia 2022 r. Portugalia zwróciła się o rozłożenie na trzy lata należnego odliczenia - z zastosowaniem mnożnika 1,4 na podstawie art. 105 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. Zgodnie z pkt 3 lit. a) wytycznych można zaakceptować rozłożenie odliczenia na co najmniej dwa lata, jeżeli stado jest zarządzane w sposób zrównoważony na podstawie odpowiednich opinii naukowych dotyczących tego stada. Zgodnie z badaniami akustycznymi monitorującymi rozmieszczenie liczebności i biomasy oraz badaniem kilku parametrów biologicznych sardeli przeprowadzanym co roku, szacowana biomasa sardeli w 2022 r. wzrosła o 64 % w porównaniu z badaniami z 2021 r. Portugalski instytut naukowy IPMA (Instituto Português do Mar e da Atmosfera), we współpracy z hiszpańskim instytutem naukowym IEO (Instituto Español de Oceanografía), testuje nową zasadę kontroli odłowu za pomocą oceny strategii zarządzania. W oczekiwaniu na planowaną wartość odniesienia opracowywaną przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES) dla tego stada można zaakceptować rozłożenie odliczenia na okres dwóch lat, a nie trzech.
(11) Z ostatnich zaktualizowanych danych przekazanych przez Francję w dniu 9 września 2022 r. wynika, że wspólna kwota na 2021 r. w wysokości 1 tony przyznana w odniesieniu do marlina białego w Oceanie Atlantyckim (WHM/ ATLANT_AMS) w ramach "Innych stad" zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/92 - w ramach której Francja mogła poławiać - została przekroczona. Biorąc pod uwagę, że Francja zgłosiła połowy wynoszące 2 972 kg w ramach tej kwoty dotyczącej "Innych stad", należy dokonać odliczenia z powodu tego przełowienia - z zastosowaniem mnożnika wynoszącego 1,5 zgodnie z art. 105 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 - w odniesieniu do kwoty na połowy marlina białego w Oceanie Atlantyckim dostępnej dla Francji na 2022 r. Odpowiednie odliczenie należy zatem dodać do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1926.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1926.
(13) Dalsze aktualizacje lub korekty mogą nadal mieć miejsce w następstwie wykrycia błędów, pominięć lub błędnej sprawozdawczości w odniesieniu do danych liczbowych dotyczących połowów zgłoszonych przez państwa członkowskie na podstawie art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 w odniesieniu do bieżącego lub wcześniejszego roku budżetowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2022 r.