uwzględniając Akt przystąpienia z 2011 roku, w szczególności jego art. 4 ust. 2,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
(1) Art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2011 roku stanowi, że przepisy dorobku Schengen, które nie zostały wymienione w art. 4 ust. 1 tego Aktu, mają być stosowane w Chorwacji jedynie na podstawie decyzji Rady podjętej w tym celu, po weryfikacji, zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami oceny Schengen, czy w Chorwacji zostały spełnione niezbędne warunki dla stosowania wszystkich części tego dorobku, włączając w to skuteczne stosowanie wszystkich przepisów Schengen zgodnie z uzgodnionymi wspólnymi standardami i zasadami podstawowymi.
(2) W drodze decyzji (UE) 2017/733 2 , po weryfikacji, czy Chorwacja spełniła niezbędne warunki stosowania przepisów dorobku Schengen dotyczących ochrony danych, Rada stwierdziła, że z dniem 27 czerwca 2017 r. w stosunku do Chorwacji zaczynają obowiązywać przepisy dorobku Schengen związane z systemem informacyjnym Schengen (SIS).
(3) Przeprowadzono oceny w celu sprawdzenia, czy w Chorwacji spełniono warunki koniecznie do stosowania dorobku Schengen we wszystkich pozostałych jego obszarach - a mianowicie zarządzanie granicami zewnętrznymi, współpraca policyjna, SIS, powroty, wizy, współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych i broń palna, zgodnie z mającymi zastosowanie w tym czasie procedurami oceny Schengen określonymi w rozporządzeniu Rady (UE) nr 1053/2013 3 .
(4) W komunikacie z dnia 22 października 2019 r. w sprawie weryfikacji pełnego stosowania dorobku Schengen przez Chorwację Komisja uznała, że Chorwacja podjęła działania niezbędne do spełnienia warunków koniecznych do stosowania wszystkich odpowiednich części dorobku Schengen. Ponadto Komisja stwierdziła, że Chorwacja będzie musiała kontynuować wysiłki na rzecz spójnego wdrożenia wszystkich realizowanych obecnie działań, w szczególności w obszarze zarządzania granicami zewnętrznymi, aby zapewnić dalsze spełnianie tych warunków. Komisja potwierdziła również, że Chorwacja nadal wywiązuje się z zobowiązań związanych z dorobkiem Schengen podjętych w toku negocjacji akcesyjnych.
(5) W dniu 9 grudnia 2021 r. Rada stwierdziła, że Chorwacja spełniła niezbędne warunki dotyczące stosowania wszystkich części dorobku Schengen.
(6) Możliwe jest zatem określenie dat rozpoczęcia pełnego stosowania dorobku Schengen przez Chorwację, począwszy od których należy znieść kontrole osób na granicach wewnętrznych z Chorwacją.
(7) Ograniczenia dotyczące stosowania SIS określone w decyzji (UE) 2017/733 należy znieść, począwszy od najwcześniejszej z dat rozpoczęcia stosowania w pełni dorobku Schengen przez Chorwację.
(8) Utrzymać należy uproszczony system dla obywateli państw trzecich, którzy posiadają krajową wizę krótkoterminową wydaną przez Chorwację do celów przejazdu tranzytem przez jej terytorium lub planowanego pobytu na jej terytorium nieprzekraczającego 90 dni w każdym okresie 180-dniowym, wprowadzony decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 565/2014/UE 4 , aby nie stwarzać utrudnień w podróżowaniu dla niektórych kategorii osób. Wobec powyższego niektóre przepisy tej decyzji należy nadal stosować w ograniczonym okresie przejściowym.
(9) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen - w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 5 - które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B, C, D i F decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(10) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. B, C, D i F decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 .
(11) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie - w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej, wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen - przepisów dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 pkt B, C, D i F decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 10 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.320.41 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/2451 w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Republice Chorwacji |
| Data aktu: | 08/12/2022 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 14/12/2022 |