a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 3 ustanowiono wykaz agrofagów kwarantannowych dla Unii, agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej i regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii ("RAN"). Ponadto określono w nim wymogi dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania w Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w celu zapobiegania wprowadzaniu, zadomawianiu się i rozprzestrzenianiu się tych agrofagów na terytorium Unii.
(2) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2285 4 w celu zaktualizowania statusu fitosanitarnego niektórych agrofagów oraz, w stosownych przypadkach, zmiany szczególnych środków przeciwko tym agrofagom. W celu zachowania spójności w odniesieniu do zmian dotyczących tych agrofagów nowe elementy powinny również znaleźć odzwierciedlenie w dyrektywie Komisji 93/49/EWG 5 i dyrektywie wykonawczej Komisji 2014/98/UE 6 .
(3) Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu & Goto został umieszczony w wykazie zawartym w części D załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do materiału rozmnożeniowego roślin ozdobnych, ponieważ spełnia wymogi dotyczące umieszczenia go w wykazie jako RAN. Uzasadnione jest zatem umieszczenie tego agrofaga w załączniku do dyrektywy 93/49/EWG.
(4) Phytophthora ramorum (izolaty z UE) Werres, De Cock & Man in 't Veld został umieszczony w wykazach zawartych w częściach D i J załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do, odpowiednio, materiału rozmnożeniowego roślin ozdobnych i materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych oraz roślin sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców, ponieważ spełnia wymogi dotyczące umieszczenia go w wykazie jako RAN. Uzasadnione jest zatem umieszczenie tego agrofaga w załączniku do dyrektywy 93/49/EWG i w załączniku II do dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE.
(5) Konieczne jest również włączenie do dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE środków służących zapobieżeniu występowaniu Phytophthora ramorum (izolaty z UE) Werres, De Cock & Man in 't Veld na niektórych roślinach przeznaczonych do sadzenia wykorzystywanych jako materiał rozmnożeniowy roślin sadowniczych oraz na roślinach sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców.
(6) Candidatus Phytoplasma australiense Davis et al. został umieszczony w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 jako agrofag kwarantannowy dla Unii i usunięty z wykazu RAN w załączniku IV do tego rozporządzenia. W związku z tym agrofag ten należy również usunąć z wykazu regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii w załączniku I do dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE oraz z załącznika IV do tej dyrektywy w odniesieniu do materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych oraz roślin sadowniczych przeznaczonych do produkcji owoców Fragaria L.
(7) W dyrektywie wykonawczej 2014/98/UE określono wymóg, zgodnie z którym materiał przedelitarny, elitarny, kwalifikowany i materiał Conformitas Agraria Communitatis (materiał CAC) powinien zostać uznany - na podstawie inspekcji wzrokowej przeprowadzanej w obiektach, na polach i w partiach - za wolny od regulowanych agrofagów niekwarantannowych dla Unii wymienionych w załącznikach I i II do tej dyrektywy i objętych wymogami załącznika IV, w odniesieniu do danego rodzaju lub gatunku.
(8) Aby zapewnić spójność z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/2072 w odniesieniu do obszarów uznanych za wolne od agrofagów, w dyrektywie wykonawczej 2014/98/UE należy również wprowadzić wyjątek od wymogu przeprowadzania inspekcji wzrokowej, pobierania próbek i przeprowadzenia badań materiału przedelitarnego, elitarnego, kwalifikowanego i materiału CAC.
(9) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/925 7 tymczasowo zezwolono niektórym państwom członkowskim na kwalifikację materiału przedelitarnego należącego do niektórych gatunków roślin sadowniczych i produkowanego na otwartym polu w warunkach niezabezpieczających przed dostępem owadów. Zezwolenie udzielone Francji w tym zakresie wygasło 31 grudnia 2018 r. Aby odzwierciedlić wygaśnięcie tego zezwolenia, w pkt 4 załącznika IV do dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE należy usunąć sekcję "Wymogi dotyczące punktu produkcji, miejsca produkcji lub obszaru" w odniesieniu do materiału przedelitarnego Cydonia oblonga Mill.
(10) Od czasu przyjęcia dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE doświadczenia państw członkowskich pokazują, że środki stosowane wobec Candidatus Phytoplasma pyri Seemüller & Schneider polegające na wykluczaniu całych partii materiału rozmnożeniowego roślin sadowniczych i roślin sadowniczych z obrotu po wykryciu w punkcie produkcji materiału rozmnożeniowego i roślin sadowniczych wykazujących objawy porażenia są nieproporcjonalne do odnośnego ryzyka fitosanitarnego. Należy zmienić dyrektywę wykonawczą 2014/98/UE, aby zapewnić spójność ze zmienionymi środkami zarządzania ryzykiem określonymi w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/2072 w odniesieniu do Candidatus Phytoplasma pyri Seemüller & Schneider. Wszelki materiał rozmnożeniowy i wszelkie rośliny sadownicze wykazujące objawy porażenia należy natychmiast usunąć i zniszczyć.
(11) Zgodnie z art. 32 dyrektywy wykonawczej 2014/98/UE państwa członkowskie mogą do dnia 31 grudnia 2022 r. zezwalać na obrót na ich terytorium materiałem rozmnożeniowym i roślinami sadowniczymi wyprodukowanymi z przedelitarnych, elitarnych i kwalifikowanych roślin matecznych lub materiału CAC, które istniały przed dniem 1 stycznia 2017 r., nawet jeśli ten materiał lub te rośliny sadownicze nie spełniają wymogów wspomnianej dyrektywy wykonawczej. Doświadczenia państw członkowskich w zakresie wdrażania przepisów pokazały, że zakres unijnego systemu kwalifikacji materiału rozmnożeniowego i roślin sadowniczych nie obejmuje kwalifikacji nasion i siewek. W związku z tym obowiązujące obecnie środki przejściowe powinny nadal mieć zastosowanie wyłącznie do produkcji nasion i siewek ze względu na czas potrzebny na dostosowanie tych materiałów do wymogów wspomnianej dyrektywy. Aby uniknąć zakłóceń w handlu tymi materiałami, wspomniany termin należy przedłużyć do 31 grudnia 2029 r.
(12) Aby uwzględnić zmiany w nomenklaturze taksonomicznej, nazwę botaniczną Prunus amygdalus Batsch należy zmienić na Prunus dulcis (Mill.) D. A. Webb.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 93/49/EWG i dyrektywę wykonawczą 2014/98/UE.
(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: