Decyzja 2022/2391 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Członków Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek w odniesieniu do normy handlowej mającej zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek

DECYZJA RADY (UE) 2022/2391
z dnia 25 listopada 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Członków Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek w odniesieniu do normy handlowej mającej zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa międzynarodowa w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r. (zwana dalej "Umową") została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/848 1 .

(2) Na podstawie art. 7 ust. 1 Umowy Rada Członków Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek (zwana dalej "Radą Członków") ma podejmować decyzje i przyjmować zalecenia dotyczące stosowania postanowień Umowy.

(3) Podczas 116. posiedzenia, które odbędzie się w dniach 28 listopada - 2 grudnia 2022 r., Rada Członków ma przyjąć decyzję zmieniającą normę handlową mającą zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek oraz decyzję dotyczącą aktualizacji metody analizy wosków i estrów etylowych kwasów tłuszczowych.

(4) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Członków, ponieważ decyzje, które mają zostać przyjęte, będą dla Unii wiążące w odniesieniu do handlu międzynarodowego z pozostałymi członkami Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek (IOC) i będą mogły mieć decydujący wpływ na treść przepisów prawa Unii, a mianowicie na normy handlowe dotyczące oliwy z oliwek przyjęte przez Komisję na podstawie art. 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 2 .

(5) Decyzje, które mają zostać przyjęte przez Radę Członków, dotyczą usunięcia załącznika 1 do normy handlowej i uproszczenia schematów podejmowania decyzji dotyczących delta-7-stigmastenolu, jak również włączenia 3 wersji metody oznaczania zawartości wosków i estrów etylowych kwasów tłuszczowych. Decyzje te zostały szczegółowo omówione przez naukowców i ekspertów technicznych ds. oliwy z oliwek reprezentujących Komisję i państwa członkowskie. Decyzje te przyczynią się do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących oliwy z oliwek oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora oliwy z oliwek. Z tego powodu należy poprzeć te decyzje.

(6) Gdyby przyjęcie tych decyzji przez Radę Członków podczas jej 116. posiedzenia zostało odroczone z powodu braku możliwości zaakceptowania ich przez niektórych członków, stanowisko dotyczące poparcia przyjęcia tych decyzji powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach ewentualnej procedury przyjęcia decyzji przez Radę Członków w drodze wymiany korespondencji, zgodnie z art. 10 ust. 6 Umowy, o ile taka procedura zostanie wszczęta przed następnym posiedzeniem zwyczajnym Rady Członków w czerwcu 2023 r.

(7) Przegląd normy handlowej mającej zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek COI/T.15/NC No. 3/Rev. 19 może wymagać dostosowań technicznych do innych metod lub dokumentów IOC. Należy poprzeć te dostosowania techniczne.

(8) W celu ochrony interesów Unii Komisja powinna mieć jednak możliwość zwrócenia się o odroczenie przyjęcia decyzji zmieniających normę handlową lub metody na późniejsze posiedzenie Rady Członków, jeżeli na stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii, mogłyby mieć wpływ nowe informacje naukowe lub techniczne przedstawione przed 116. posiedzeniem lub w trakcie jego trwania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Członków podczas jej 116. posiedzenia, które odbędzie się w dniach 28 listopada - 2 grudnia 2022 r., lub w ramach procedury przyjęcia decyzji przez Radę Członków w drodze wymiany korespondencji, rozpoczętej przed jej następnym posiedzeniem zwyczajnym w czerwcu 2023 r., w odniesieniu do zmiany normy handlowej mającej zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek COI/T.15/NC nr 3/Rev. 19 polega na poparciu decyzji dotyczącej usunięcia załącznika 1 do tej normy handlowej i uproszczenia schematów podejmowania decyzji dotyczących delta-7-stigmastenolu, a w odniesieniu do zmiany metody COI/T.20/Do. No 28/REV 3 (Oznaczanie zawartości wosków, estrów metylowych kwasów tłuszczowych i estrów etylowych kwasów tłuszczowych) polega na poparciu decyzji dotyczącej włączenia alternatywnej metody analizy i wprowadzenia niewielkich zmian w istniejącej metodzie.

Artykuł  2

Stanowisko Unii polega na poparciu dostosowań technicznych innych metod lub dokumentów IOC wynikających z wprowadzenia zmian normy handlowej mającej zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek COI/T.15/NC

nr 3/REV/19.

Artykuł  3

W przypadku gdy na stanowisko, o którym mowa w art. 1, mogą mieć wpływ nowe informacje naukowe lub techniczne przedstawione przed 116. posiedzeniem Rady Członków lub w czasie jego trwania, Komisja występuje z wnioskiem o odroczenie przyjęcia decyzji zmieniającej normę handlową mającą zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek lub decyzji dotyczącej metody analizy wosków i estrów etylowych kwasów tłuszczowych do czasu uzgodnienia przez Unię stanowiska w oparciu o te nowe informacje.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2022 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2019/848 z dnia 17 maja 2019 r. dotycząca zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Umowy międzynarodowej w sprawie oliwy z oliwek i oliwek stołowych z 2015 r. (Dz.U. L 139 z 27.5.2019, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.316.86

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2391 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Rady Członków Międzynarodowej Rady ds. Oliwy z Oliwek w odniesieniu do normy handlowej mającej zastosowanie do oliwy z oliwek i oliwy z wytłoczyn z oliwek
Data aktu: 25/11/2022
Data ogłoszenia: 08/12/2022