Decyzja wykonawcza 2022/2323 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem Wszystko, co w naszej mocy"" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2323
z dnia 22 listopada 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 27 lipca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej

"Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".

(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest "zaapelowanie do Komisji Europejskiej o instytucjonalizację Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«", który ma upamiętniać dzień 26 lipca 2012 r. jako dzień mądrości instytucjonalnej i wpływowości instytucji europejskich podczas kryzysu gospodarczego. Jest to inspirujący rozdział w historii UE, który uświadamia nam funkcjonalną odporność i podstawową zdolność instytucji, narodów i społeczeństw do realizacji postępu w trudnych czasach zarządzania wieloma kryzysami".

(3) Załącznik i dodatkowy dokument zatytułowany "Manifest »Wszystko, co w naszej mocy«" zawierają bardziej szcze

gółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określają i szczegółowo uzasadniają powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Inicjatywa ma upamiętniać dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jako "symboliczny akt paneuropeizmu", w nawiązaniu do przemówienia byłego prezesa Europejskiego Banku Centralnego Maria Draghiego z 26 lipca 2012 r., które zdaniem organizatorów ukształtowało historię strefy euro i integracji gospodarczej i było kompleksowym przykładem nowoczesnego przywództwa i inspirującej wizji. Organizatorzy do wniosku dołączyli "trzy główne przesłania" na poparcie apelu o dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy": "a) upamiętnienie jednego z najważniejszych działań ratujących euro jako aktu uznania dla mądrości i odporności instytucjonalnej UE podczas kryzysu gospodarczego, który był poważnym zagrożeniem dla strefy euro i gospodarek krajowych; b) konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka, w czasach nasilania się w Europie braku szacunku, ekstremizmu społecznego, eurosceptycyzmu i populizmu; c) naświetlenie potencjału adaptacyjnego i zdolności w zakresie rozwiązywania kryzysów, które instytucjom europejskim są niezbędne, aby stymulować postęp i stawiać czoła przyszłym wyzwaniom".

(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja, w dniu 26 sierpnia 2022 r., poinformowała grupę organizatorów o swojej ocenie potwierdzającej, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 27 lipca 2022 r. nie pozwala jej stwierdzić, że spełniony został wymóg określony w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, i zwróciła się do organizatorów o sprecyzowanie szczegółowych celów "Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«" oraz konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.

(5) W dniu 26 października 2022 r. organizatorzy powiadomili Komisję o swojej decyzji o podtrzymaniu wniosku o rejestrację zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, nie przedstawiając dalszych wyjaśnień co do zakresu swojej inicjatywy ani konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.

(6) W związku z powyższym nadal nie jest jasne, czy instytucjonalizacja dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jest wydarzeniem związanym konkretnie z polityką gospodarczą i pieniężną Unii, czy też wydarzeniem mającym honorować ogólną zbiorczą zdolność instytucji Unii do stawiania czoła wyzwaniom, czy też chodzi o oba te aspekty.

(7) W Traktatach nie ma autonomicznych postanowień przewidujących tworzenie okolicznościowych dni lub lat. W niektórych przypadkach specjalne okolicznościowe europejskie "dni" lub "lata" zostały formalnie ustanowione w aktach prawnych przyjętych na podstawie postanowień materialnych w Traktatach odnoszących się do tematu specjalnych obchodów 2 .

(8) W zakresie, w jakim celem inicjatywy miałaby być zasadniczo instytucjonalizacja Europejskiego Dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" w celu uczczenia siły Unii w stawianiu czoła wyzwaniom gospodarczym i pieniężnym, Komisja nie jest w stanie wskazać odpowiedniej podstawy prawnej w tytule VIII TFUE dotyczącym polityki gospodarczej i pieniężnej, która umożliwiłaby Komisji przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego taki specjalny okolicznościowy "europejski dzień".

(9) Opis inicjatywy przedłożony przez organizatorów zawiera jednak szereg elementów przekrojowych, które świadczą o tym, że inicjatywa ma bardziej ogólny zakres, nie jest ukierunkowana na konkretny obszar polityki i ma charakter wyłącznie upamiętniający. Jednym z głównych przesłań inicjatywy jest "konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka", co częściowo odpowiada podstawowym wartościom Unii wyrażonym w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, a częściowo ogólnym celom Unii określonym w art. 3 TUE.

(10) Ani art. 2 i 3 TUE, ani art. 17 TUE, do których odnoszą się organizatorzy w swoim wniosku o rejestrację, nie przy- znaje Komisji niezbędnych uprawnień do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, a zatem nie może zostać wykorzystany jako podstawa prawna wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, który służyłby realizacji celów inicjatywy. Jednakże działania, których celem jest popularyzacja Unii Europejskiej i jej wartości oraz ogólnie rozumiana komunikacja z obywatelami, były przyjmowane na podstawie art. 352 TFUE 3 .

(11) Zważywszy, że inicjatywa wydaje się mieć na celu poprawę w zakresie poszanowania i propagowania różnych wartości unijnych i wydaje się być ukierunkowana na cele odpowiadające celom Unii określonym w art. 3 TUE oraz że inicjatywa nie wydaje się mieć na celu przyjęcia nowych lub zmiany istniejących przepisów w konkretnych obszarach polityki określonych w Traktatach, stwierdza się, że o ile chodzi o ustalenie, czy spełnione zostały formalne warunki rejestracji, nie można w oczywisty sposób stwierdzić, że Komisja nie będzie w stanie przedłożyć wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego dzień upamiętniający realizację celów określonych w Traktatach na podstawie art. 352 TFUE. Postanowienie to umożliwia Komisji przedłożenie Radzie wniosku dotyczącego środków niezbędnych do osiągnięcia jednego z celów określonych w Traktatach, jeżeli w Traktatach nie przewidziano niezbędnych uprawnień.

(12) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(13) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(14) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(15) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(16) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".

(17) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktu: Rui Pedro GONÇALVES DUARTE i David Jorge FERREIRA DA SILVA.

Sporządzono w Strasburgu dnia 22 listopada 2022 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 Zob. przykładowo decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 940/2011/UE z dnia 14 września 2011 r. w sprawie Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (2012) (Dz.U. L 246 z 23.9.2011, s. 5), oparta na art. 153 ust. 2 TFUE, oraz decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (Dz.U. L 462 z 28.12.2021, s. 1), oparta na art. 165 ust. 2 TFUE.
3 Zob. przykładowo rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014 z dnia 14 kwietnia 2014 r. ustanawiające program "Europa dla obywateli" na lata 2014-2020 (Dz.U. L 115 z 17.4.2014, s. 3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.307.259

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2323 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem Wszystko, co w naszej mocy"" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 22/11/2022
Data ogłoszenia: 28/11/2022