Decyzja wykonawcza 2022/2323 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem Wszystko, co w naszej mocy"" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2323
z dnia 22 listopada 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 27 lipca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej

"Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".

(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest "zaapelowanie do Komisji Europejskiej o instytucjonalizację Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«", który ma upamiętniać dzień 26 lipca 2012 r. jako dzień mądrości instytucjonalnej i wpływowości instytucji europejskich podczas kryzysu gospodarczego. Jest to inspirujący rozdział w historii UE, który uświadamia nam funkcjonalną odporność i podstawową zdolność instytucji, narodów i społeczeństw do realizacji postępu w trudnych czasach zarządzania wieloma kryzysami".

(3) Załącznik i dodatkowy dokument zatytułowany "Manifest »Wszystko, co w naszej mocy«" zawierają bardziej szcze

gółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określają i szczegółowo uzasadniają powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Inicjatywa ma upamiętniać dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jako "symboliczny akt paneuropeizmu", w nawiązaniu do przemówienia byłego prezesa Europejskiego Banku Centralnego Maria Draghiego z 26 lipca 2012 r., które zdaniem organizatorów ukształtowało historię strefy euro i integracji gospodarczej i było kompleksowym przykładem nowoczesnego przywództwa i inspirującej wizji. Organizatorzy do wniosku dołączyli "trzy główne przesłania" na poparcie apelu o dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy": "a) upamiętnienie jednego z najważniejszych działań ratujących euro jako aktu uznania dla mądrości i odporności instytucjonalnej UE podczas kryzysu gospodarczego, który był poważnym zagrożeniem dla strefy euro i gospodarek krajowych; b) konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka, w czasach nasilania się w Europie braku szacunku, ekstremizmu społecznego, eurosceptycyzmu i populizmu; c) naświetlenie potencjału adaptacyjnego i zdolności w zakresie rozwiązywania kryzysów, które instytucjom europejskim są niezbędne, aby stymulować postęp i stawiać czoła przyszłym wyzwaniom".

(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja, w dniu 26 sierpnia 2022 r., poinformowała grupę organizatorów o swojej ocenie potwierdzającej, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 27 lipca 2022 r. nie pozwala jej stwierdzić, że spełniony został wymóg określony w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, i zwróciła się do organizatorów o sprecyzowanie szczegółowych celów "Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«" oraz konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.

(5) W dniu 26 października 2022 r. organizatorzy powiadomili Komisję o swojej decyzji o podtrzymaniu wniosku o rejestrację zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, nie przedstawiając dalszych wyjaśnień co do zakresu swojej inicjatywy ani konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.

(6) W związku z powyższym nadal nie jest jasne, czy instytucjonalizacja dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jest wydarzeniem związanym konkretnie z polityką gospodarczą i pieniężną Unii, czy też wydarzeniem mającym honorować ogólną zbiorczą zdolność instytucji Unii do stawiania czoła wyzwaniom, czy też chodzi o oba te aspekty.

(7) W Traktatach nie ma autonomicznych postanowień przewidujących tworzenie okolicznościowych dni lub lat. W niektórych przypadkach specjalne okolicznościowe europejskie "dni" lub "lata" zostały formalnie ustanowione w aktach prawnych przyjętych na podstawie postanowień materialnych w Traktatach odnoszących się do tematu specjalnych obchodów 2 .

(8) W zakresie, w jakim celem inicjatywy miałaby być zasadniczo instytucjonalizacja Europejskiego Dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" w celu uczczenia siły Unii w stawianiu czoła wyzwaniom gospodarczym i pieniężnym, Komisja nie jest w stanie wskazać odpowiedniej podstawy prawnej w tytule VIII TFUE dotyczącym polityki gospodarczej i pieniężnej, która umożliwiłaby Komisji przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego taki specjalny okolicznościowy "europejski dzień".

(9) Opis inicjatywy przedłożony przez organizatorów zawiera jednak szereg elementów przekrojowych, które świadczą o tym, że inicjatywa ma bardziej ogólny zakres, nie jest ukierunkowana na konkretny obszar polityki i ma charakter wyłącznie upamiętniający. Jednym z głównych przesłań inicjatywy jest "konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka", co częściowo odpowiada podstawowym wartościom Unii wyrażonym w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, a częściowo ogólnym celom Unii określonym w art. 3 TUE.

(10) Ani art. 2 i 3 TUE, ani art. 17 TUE, do których odnoszą się organizatorzy w swoim wniosku o rejestrację, nie przy- znaje Komisji niezbędnych uprawnień do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, a zatem nie może zostać wykorzystany jako podstawa prawna wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, który służyłby realizacji celów inicjatywy. Jednakże działania, których celem jest popularyzacja Unii Europejskiej i jej wartości oraz ogólnie rozumiana komunikacja z obywatelami, były przyjmowane na podstawie art. 352 TFUE 3 .

(11) Zważywszy, że inicjatywa wydaje się mieć na celu poprawę w zakresie poszanowania i propagowania różnych wartości unijnych i wydaje się być ukierunkowana na cele odpowiadające celom Unii określonym w art. 3 TUE oraz że inicjatywa nie wydaje się mieć na celu przyjęcia nowych lub zmiany istniejących przepisów w konkretnych obszarach polityki określonych w Traktatach, stwierdza się, że o ile chodzi o ustalenie, czy spełnione zostały formalne warunki rejestracji, nie można w oczywisty sposób stwierdzić, że Komisja nie będzie w stanie przedłożyć wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego dzień upamiętniający realizację celów określonych w Traktatach na podstawie art. 352 TFUE. Postanowienie to umożliwia Komisji przedłożenie Radzie wniosku dotyczącego środków niezbędnych do osiągnięcia jednego z celów określonych w Traktatach, jeżeli w Traktatach nie przewidziano niezbędnych uprawnień.

(12) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(13) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(14) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(15) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(16) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".

(17) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktu: Rui Pedro GONÇALVES DUARTE i David Jorge FERREIRA DA SILVA.

Sporządzono w Strasburgu dnia 22 listopada 2022 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 Zob. przykładowo decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 940/2011/UE z dnia 14 września 2011 r. w sprawie Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (2012) (Dz.U. L 246 z 23.9.2011, s. 5), oparta na art. 153 ust. 2 TFUE, oraz decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2316 z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Roku Młodzieży (2022) (Dz.U. L 462 z 28.12.2021, s. 1), oparta na art. 165 ust. 2 TFUE.
3 Zob. przykładowo rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014 z dnia 14 kwietnia 2014 r. ustanawiające program "Europa dla obywateli" na lata 2014-2020 (Dz.U. L 115 z 17.4.2014, s. 3).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.307.259

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2323 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem Wszystko, co w naszej mocy"" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 22/11/2022
Data ogłoszenia: 28/11/2022