uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 31 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Informacje, które mają być przedmiotem wymiany między właściwymi organami na podstawie art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powinny umożliwiać tym organom skuteczne wykonywanie czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa prowadzonych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które właściwe organy mają wymieniać, aby móc wykonywać te zadania.
(2) Aby zapewnić właściwym organom możliwość skutecznego monitorowania dostawców usług finansowania społecznościowego, właściwe organy powinny wymieniać ogólne informacje źródłowe i statuty, w tym krajowe dokumenty założycielskie, lub inne dokumenty, które dają wgląd w strukturę i działalność operacyjną dostawców usług finansowania społecznościowego. Z tego samego powodu właściwe organy powinny również wymieniać informacje na temat procedur udzielania zezwolenia i organów zarządzających dostawców usług finansowania społecznościowego, w tym informacje na temat kwalifikacji do zarządzania dostawcą usług finansowania społecznościowego i reputacji członków organu zarządzającego, a także informacje o akcjonariuszach lub udziałowcach, nałożonych karach i środkach administracyjnych, działaniach w zakresie egzekwowania prawa oraz istotne informacje na temat wcześniejszego postępowania dostawców usług finansowania społecznościowego i przestrzegania przez nich przepisów.
(3) Aby móc wykonywać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy, właściwe organy powinny również wymieniać się istotnymi informacjami na temat innych osób fizycznych lub prawnych oraz osób trzecich związanych z finansowaniem społecznościowym, które mają znaczenie dla świadczenia usług przez dostawców usług finansowania społecznościowego, w tym informacjami na temat osób trzecich wyznaczonych do wykonywania funkcji operacyjnych w odniesieniu do świadczenia usług finansowania społecznościowego.
(4) Wymiana informacji między właściwymi organami będzie najbardziej przydatna w okolicznościach, w których mogą pojawić się kwestie o znaczeniu regulacyjnym związane z podmiotami podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2020/1503, w tym w przypadku informacji dotyczących początkowego wniosku o udzielenie zezwolenia dla dostawców usług finansowania społecznościowego, bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez dany podmiot przepisów tego rozporządzenia oraz czynności nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa, które mogą mieć wpływ na działalność podmiotu w innej jurysdykcji.
(5) Wymiana informacji między właściwymi organami w związku z czynnościami wyjaśniającymi, nadzorczymi i związanymi z egzekwowaniem prawa powinna odbywać się z poszanowaniem prawa do ochrony danych osobowych osób, których te dane dotyczą, określonego odpowiednio w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i musi być zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów.
(8) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.22 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2113 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji między właściwymi organami w związku z prowadzeniem czynności wyjaśniających, nadzorczych i związanych z egzekwowaniem prawa w odniesieniu do europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych |
| Data aktu: | 13/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
| Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |