Rozporządzenie wykonawcze 2022/2094 określające informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, ustanawiające formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określające szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie „spożycie” na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2094
z dnia 28 października 2022 r.
określające informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, ustanawiające formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określające szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie "spożycie" na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700 z dnia 10 października 2019 r. ustanawiające wspólne ramy statystyk europejskich dotyczących osób i gospodarstw domowych, opartych na danych na poziomie indywidualnym zbieranych metodą doboru próby, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 808/2004, (WE) nr 452/2008 i (WE) nr 1338/2008 oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1177/2003 i rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 3 i art. 13 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić prawidłowe wykonanie badania reprezentacyjnego w dziedzinie "spożycie", zwanego badaniem budżetów gospodarstw domowych, Komisja powinna określić informacje techniczne dotyczące zbioru danych, formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz szczegółowe uregulowania dotyczące raportów jakości i ich treść.

(2) Badanie budżetów gospodarstw domowych jest kluczowym instrumentem stosowanym do zestawiania wag dla ważnych wskaźników makroekonomicznych, takich jak wskaźniki cen konsumpcyjnych oraz zharmonizowane wskaźniki cen konsumpcyjnych jako mierniki inflacji, a także do celów rachunków narodowych. Badania te zapewniają szczegółowe opisy łącznych wydatków na spożycie ponoszonych przez prywatne gospodarstwa domowe, wykorzystując takie cechy gospodarstw domowych jak dochód, mieszkanie i wiele innych cech demograficznych i społecznoekonomicznych. Dostarczają zatem informacji na temat gospodarczych i społecznych warunków życia gospodarstw domowych i osób indywidualnych w państwach członkowskich. Informacje pochodzące z badania budżetów gospodarstw domowych są też wykorzystywane na poziomie UE w kontekście polityki ochrony konsumentów.

(3) Europejski Zielony Ład wymaga zrównoważonej polityki konsumenckiej, która pomoże wzmocnić pozycję konsumentów, by podejmowali świadome wybory i odgrywali czynną rolę w transformacji ekologicznej 2 . Celem Europejskiego Zielonego Ładu jest ponadto zapewnienie sprawiedliwych i inkluzywnych transformacji, przeprowadzanych przy należytym uwzględnieniu kwestii społecznych i rozkładu skutków. Strategia "Od pola do stołu" również ma na celu promowanie zrównoważonej konsumpcji żywności oraz ułatwienie przechodzenia na zdrowe, zrównoważone diety 3 . Zdrową żywność promuje dodatkowo europejski plan walki z rakiem, aby zapobiegać ryzyku zachorowania na niektóre choroby nowotworowe 4 .

(4) Międzynarodowa porównywalność krajowych statystyk dotyczących wydatków na spożycie wymaga stosowania klasyfikacji statystycznych w odniesieniu do jednostek terytorialnych, kształcenia, zawodów i sektorów gospodarki, zgodnych z klasyfikacjami NUTS 5 , ISCED 6 , ISCO 7  i NACE 8 . Ponadto do klasyfikacji i analizy wydatków na spożycie indywidualne, ponoszonych przez gospodarstwa domowe, według ich celu należy stosować klasyfikację spożycia indywidualnego według celu (COICOP) 9 .

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowionego na mocy art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 10 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu określono informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji z państw członkowskich do Komisji (Eurostatu) oraz uregulowania dotyczące przekazywania i treści raportów jakości w dziedzinie "spożycie".

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"okres odniesienia" oznacza okres, do którego odnosi się dana informacja;
2)
"bieżący rok kalendarzowy" oznacza rok kalendarzowy, w którym przeprowadzono wywiad;
3)
"osoba z próby" oznacza członka prywatnego gospodarstwa domowego, który ma co najmniej 16 lat w dniu 1 stycznia bieżącego roku kalendarzowego;
4)
"gospodarstwo domowe z próby" oznacza prywatne gospodarstwo domowe złożone z co najmniej jednej osoby z próby;
5)
"wiek" osoby oznacza wiek w ukończonych latach w dniu 1 stycznia bieżącego roku kalendarzowego;
6)
"osoba odniesienia" oznacza członka gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat, którego wkład w łączny dochód gospodarstwa domowego jest największy;
7)
"jednostka badania" oznacza gospodarstwo domowe lub osobę o określonej charakterystyce, którego lub której dotyczą zbierane informacje;
8)
"respondent gospodarstwa domowego" oznacza osobę z próby, od której pozyskuje się informacje na poziomie gospodarstwa domowego;
9)
"dziennik" oznacza szablon (w formie elektronicznej lub papierowej), w którym gospodarstwo domowe lub członkowie gospodarstwa domowego zapisują wszystkie pozycje dziennego spożycia lub wydatków;
10)
"okres rejestrowania" oznacza okres, dla którego gospodarstwo domowe lub osoba prowadzi dziennik.
Artykuł  3

Pojęcia statystyczne i opis zmiennych

Państwa członkowskie stosują pojęcia statystyczne określone w załączniku I.

Cechy techniczne zmiennych są określone w załączniku II i odnoszą się do:

a)
identyfikatora zmiennej;
b)
nazwy zmiennej;
c)
kafeterii odpowiedzi (oznaczenie i kod modalności);
d)
jednostki badania;
e)
okresu odniesienia.
Artykuł  4

Charakterystyka populacji statystycznych i jednostek objętych obserwacją oraz zasady dotyczące respondentów

1. 
Populacją docelową w dziedzinie "spożycie" są prywatne gospodarstwa domowe i wszystkie osoby należące do tych gospodarstw domowych na terytorium państwa członkowskiego.
2. 
Informacje na poziomie gospodarstwa domowego i na poziomie osoby są zbierane lub zestawiane w odniesieniu do wszystkich członków gospodarstwa domowego, jak określono w załączniku II.
3. 
Dopuszcza się wywiady w zastępstwie.
Artykuł  5

Okresy odniesienia

1. 
Okresem odniesienia jest jeden rok kalendarzowy.
2. 
Okresem odniesienia dla wydatków na spożycie jest bieżący rok kalendarzowy. Jeżeli informacje dotyczące wydatków na spożycie są zbierane retrospektywnie, tzn. częściowo w poprzednim roku, uznaje się to za dobry wskaźnik zastępczy dla bieżącego roku.
3. 
Okresem odniesienia dochodu jest bieżący rok kalendarzowy, z wyjątkiem bieżącego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego netto, w przypadku którego okresem odniesienia jest bieżący miesiąc.
4. 
Okresy odniesienia dla zmiennych, które nie odnoszą się do wydatków na spożycie i dochodu, określono w załączniku II.
Artykuł  6

Szczegółowa charakterystyka próby

1. 
Okres rejestrowania liczy co najmniej 7 dni. Maksymalnie wynosi jeden miesiąc, chyba że wykorzystano innowacyjne metody zbierania danych. W należycie uzasadnionych przypadkach i tylko na tyle, na ile jest to konieczne, dopuszcza się okres rejestrowania dłuższy niż jeden miesiąc.
2. 
Okresy rejestrowania przez gospodarstwa domowe z próby lub osoby z próby są rozłożone w okresie odniesienia tak, aby zrównoważyć efekt wahań sezonowych i innych zmian okresowych dla próby jako całości. Uzyskuje się to przez podzielenie próby na kilka podprób i rozkład tych podprób według okresu rejestrowania jednolicie w okresie odniesienia.
3. 
Podejmuje się co najmniej trzy próby kontaktu z gospodarstwem domowym z próby lub osobą z próby przed wyłączeniem ich z badania, chyba że mają miejsce następujące sytuacje:
a)
ustalenie adresu było niemożliwe;
b)
pod wskazanym adresem nie znajdował się lokal mieszkalny lub lokal był niezamieszkany;
c)
nie znaleziono gospodarstwa domowego lub osoby pod wskazanym adresem;
d)
gospodarstwo domowe lub osoba nie były w stanie odpowiedzieć na pytania (w tym ze względu na niesprawność);
e)
od gospodarstwa domowego lub osoby otrzymano jednoznaczną odmowę udziału w badaniu;
f)
okoliczności zagrażały bezpieczeństwu ankietera.
4. 
Dopuszcza się kontrolowane zastępowanie gospodarstw domowych z próby lub osób z próby, jeżeli występuje jedna z sytuacji wymienionych w ust. 3 lit. a)-f) lub jeżeli trzy próby kontaktu z gospodarstwem domowym lub osobą nie powiodły się.
5. 
Przestrzega się procedur, aby zapewnić kontrolę procesu zastępowania, na ile to możliwe. Do takich procedur należy stosowanie schematu zapewniającego, aby wybrane zastępcze gospodarstwa domowe lub osoby ściśle odpowiadały, pod względem istotnych cech, gospodarstwom domowym lub osobom, które zastępują.
6. 
Zbiór gospodarstw domowych z próby lub osób z próby do celów zastępowania określa się przed rozpoczęciem zbierania danych. Do celów zastępowania nie używa się gospodarstw domowych ani osób nienależących do tego zbioru.
7. 
Niewielkie części terytorium kraju obejmujące nie więcej niż dwa procent ludności krajowej mogą być wyłączone z badania budżetów gospodarstw domowych.
Artykuł  7

Okresy i metody zbierania danych

1. 
Najważniejszymi instrumentami badania służącymi do bezpośredniego zbierania danych od respondentów są: co najmniej jeden wywiad (z gospodarstwem domowym lub osobą) oraz dziennik(i) wydatków na spożycie prowadzony(-e) codziennie przez gospodarstwa domowe lub osoby. W przypadku nieregularnych wydatków na spożycie dane można też zbierać retrospektywnie w odniesieniu do okresu maksymalnie 12 miesięcy przed dniem wywiadu. Do celów zbierania danych można też wykorzystywać inteligentne narzędzia i źródła oraz rejestry lub inne metody.
2. 
Dane podawane bezpośrednio przez respondentów są zbierane z wykorzystaniem formularzy papierowych, za pomocą metod wspomaganych komputerowo, w tym wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo, wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo, wywiadów z wykorzystaniem kwestionariuszy wypełnianych samodzielnie przy użyciu komputera, wywiadów internetowych wspomaganych komputerowo, w tym przy użyciu tabletów lub smartfonów, oraz za pomocą natywnych aplikacji na smartfony.
3. 
Termin przeprowadzania wywiadu jest możliwie najbliższy okresowi rejestrowania w dzienniku.
Artykuł  8

Wspólne standardy redagowania, imputacji, ważenia i estymacji danych

1. 
W stosownych przypadkach w odniesieniu do danych stosuje się imputację, modelowanie lub ważenie.
2. 
W przypadku gdy brak odpowiedzi dotyczących rocznych dochodów netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów na poziomie gospodarstwa domowego lub osoby, skutkuje brakiem danych, stosuje się odpowiednie metody statystycznego ważenia lub imputacji.
3. 
W przypadku gdy brak odpowiedzi dotyczących zmiennych składników dochodów, w tym dochodów w naturze z działalności niezarobkowej na poziomie gospodarstwa domowego lub osoby, skutkuje brakiem danych, stosuje się odpowiednie metody statystycznej imputacji.
4. 
Do oszacowania czynszu imputowanego stosuje się dwie metody w zależności od wielkości i struktury krajowego rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem: metodę warstwowania albo samooceny. Preferowaną metodą jest warstwowanie oparte na czynszach rzeczywistych (przez bezpośrednią ekstrapolację lub regresję ekonometryczną). W sytuacji braku dostatecznie dużego rynku nieruchomości mieszkalnych na wynajem stosuje się metodę samooceny.
5. 
Zastosowana do danych procedura zachowuje zmienność wewnątrz zmiennych i korelację między nimi. Preferuje się metody, które uwzględniają "składniki błędu" w imputowanych wartościach, od metod, które tylko imputują wartość predykcyjną.
6. 
Preferuje się metody, które uwzględniają strukturę korelacji (lub inne cechy łącznego rozkładu zmiennych), od podejścia brzegowego lub jednowymiarowego.
Artykuł  9

Formaty przekazywania informacji

1. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane jednostkowe zgodne z charakterystyką zmiennych określoną w załączniku II, w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/1700 i załącznikiem V do tego rozporządzenia. Wydatki pieniężne na spożycie przekazuje się na poziomie 5-cyfrowym klasyfikacji COICOP; spożycie naturalne i transgraniczne wydatki na spożycie przekazuje się na poziomie 2-cyfrowym klasyfikacji COICOP.
2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) wstępnie sprawdzone dane w postaci plików danych jednostkowych, zawierających odpowiednie wagi, przy użyciu standardów wymiany danych i metadanych statystycznych określonych przez Komisję (Eurostat) i pojedynczy punkt kontaktowy.
Artykuł  10

Raporty jakości

1. 
Oprócz wymogów określonych w art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/1700 i w rozporządzeniu (UE) 2019/2180 określającym szczegółowe uregulowania w zakresie raportów jakości oraz ich treść 11  raporty jakości sporządzane przez państwa członkowskie spełniają wymogi wymienione w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) wymagane niniejszym rozporządzeniem metadane referencyjne dotyczące jakości przy zastosowaniu standardów wymiany danych i metadanych statystycznych. Państwa wysyłają metadane za pośrednictwem pojedynczego punktu kontaktowego, aby Komisja (Eurostat) mogła pozyskać dane drogą elektroniczną.
Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE POJĘĆ STATYSTYCZNYCH

Spożycie według klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (COICOP)

Spożycie według klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (COICOP) jest oparte na koncepcji spożycia w sektorze gospodarstw domowych stosowanej w europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych, ESA 2010 12 , w zakresie, w jakim ma zastosowanie do dziedziny spożycia. Odnosi się do wydatków ponoszonych przez prywatne gospodarstwa domowe na towary i usługi spełniające ich potrzeby lub życzenia.

Spożycie w sektorze gospodarstw domowych obejmuje następujące przykłady:

a)
usługi na własne cele finalne właścicieli mieszkań (czynsz imputowany);
b)
spożycie naturalne;
c)
wydatki na pozycje nietraktowane jako zużycie pośrednie, takie jak:
1)
materiały na cele drobnych remontów i malowania wnętrz mieszkań, przeprowadzanych zarówno przez najemców, jak i przez właścicieli;
2)
materiały na cele napraw i konserwacji dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku, włączając pojazdy;
d)
wydatki na pozycje nietraktowane jako nakłady inwestycyjne, w szczególności dobra konsumpcyjne trwałego użytku, które pełnią swoją funkcję przez wiele okresów księgowych; obejmuje to przeniesienie własności niektórych dóbr trwałego użytku z przedsiębiorstwa na gospodarstwo domowe;
e)
usługi finansowe w zamian za opłatę bezpośrednią wykorzystywane przez gospodarstwa domowe do celów spożycia (a więc nieobejmujące FISIM);
f)
usługi ubezpieczeniowe w kwocie rzeczywistej opłaty za usługę;
g)
usługi funduszy emerytalno-rentowych w kwocie rzeczywistej opłaty za usługę;
h)
płatności gospodarstw domowych za udzielone licencje, zezwolenia itp., które uważane są za zakup usług;
i)
zakup produktu końcowego po cenach nieuzasadnionych ekonomicznie, np. opłaty za wejście do muzeum.

Spożycie w sektorze gospodarstw domowych nie obejmuje:

a)
transferów socjalnych w naturze, takich jak wydatki poniesione początkowo przez gospodarstwa domowe, ale następnie refundowane z ubezpieczenia społecznego, np. niektóre wydatki medyczne;
b)
wydatków na pozycje traktowane jako zużycie pośrednie lub akumulacja brutto, takich jak:
1)
wydatki gospodarstw domowych będących właścicielami przedsiębiorstw nieposiadających osobowości prawnej, jeżeli są one związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - np. na dobra trwałego użytku, takie jak pojazdy, meble lub urządzenia elektryczne (nakłady brutto na środki trwałe), a także na towary niebędące dobrami trwałego użytku, takie jak paliwo (traktowane jako zużycie pośrednie);
2)
wydatki ponoszone przez właściciela mieszkania na malowanie, utrzymanie i remonty mieszkania lub domu, które nie są zwykle ponoszone przez najemców (traktowane jako zużycie pośrednie w produkcji usług mieszkaniowych);
3)
zakup mieszkań (traktowany jako nakłady brutto na środki trwałe);
4)
wydatki na aktywa o wyjątkowej wartości (traktowane jako nakłady brutto na środki trwałe);
c)
pozycji traktowanych jako nabycie aktywów nieprodukowanych, w szczególności zakupu ziemi;
d)
wszystkich płatności gospodarstw domowych, które należy traktować jako podatki;
e)
dobrowolnych transferów pieniężnych lub w naturze dokonywanych przez gospodarstwa domowe na rzecz organizacji dobroczynnych, humanitarnych i pomocowych.

Spożycie w sektorze gospodarstw domowych jest rejestrowane w cenach nabycia. Cena ta jest ceną faktycznie płaconą przez nabywcę za produkty w momencie ich zakupu.

Cena nabycia obejmuje następujące elementy:

a)
podatki od produktów pomniejszone o dotacje do produktów (z wyjątkiem podlegających odliczeniu podatków od produktów takich jak VAT);
b)
opłaty transportowe płacone oddzielnie przez nabywcę w celu przyjęcia dostawy w wymaganym czasie i miejscu;
c)
odjęcie ewentualnych rabatów od standardowych cen czy obciążeń za zakupy hurtowe lub poza sezonem.

Cena nabycia nie obejmuje następujących elementów:

a)
odsetek lub opłat za usługi dodawanych przy umowach kredytowych;
b)
wszelkich dodatkowych opłat powstałych w wyniku zwłoki, przy czym zwłoka oznacza niedokonanie zapłaty w ciągu okresu ustalonego w momencie dokonywania zakupu.

Czynsz imputowany

Sam zakup mieszkania uznaje się za nakłady inwestycyjne (inwestycję), a nie wydatki konsumpcyjne, a zatem wyklucza się ze spożycia w sektorze gospodarstw domowych. Posiadanie mieszkania lub domu stwarza jednak usługę - zakwaterowanie - z której gospodarstwo domowe z biegiem czasu korzysta, dlatego cenę szacunkową zakwaterowania, otrzymaną przez imputację czynszu, włącza się do spożycia w sektorze gospodarstw domowych. Jest ona niepieniężnym składnikiem spożycia w sektorze gospodarstw domowych, ponieważ nie dochodzi do transakcji pieniężnej.

Czynsz imputowany stanowi jednocześnie niepieniężne źródło dochodu, a więc jest ujmowany również po stronie dochodów.

Czynsz imputowany szacuje się dla wszystkich gospodarstw domowych, które nie deklarują płacenia pełnego czynszu, ponieważ albo są właścicielami zajmowanych lokali mieszkalnych albo żyją w mieszkaniach wynajętych po cenie niższej od ceny rynkowej, albo mają zapewnione zakwaterowanie bez płacenia czynszu.

Czynsz imputowany szacuje się tylko dla tych mieszkań (i dowolnych powiązanych z nimi budynków, jak np. garaż), które są używane przez gospodarstwa domowe jako główne miejsce zamieszkania.

Wartość czynszu imputowanego to szacowana wartość czynszu płaconego za podobne mieszkanie, uwzględniając takie czynniki jak lokalizacja, udogodnienia w sąsiedztwie itd., jak również wielkość i jakość samego mieszkania. Wartość ta zos- taje pomniejszona o faktycznie zapłacony czynsz (w przypadku gdy mieszkanie jest wynajmowanie po cenie niższej niż cena rynkowa) oraz o wydatki na zwykłe utrzymanie (gaz, energia elektryczna, woda itp.) oraz drobne naprawy lub renowacje przeprowadzane przez gospodarstwa domowe będące właścicielami zajmowanych mieszkań, w rodzaju zwykle wykonywanych przez właścicieli wynajmowanych mieszkań.

Podobną imputację czynszu przeprowadza się w odniesieniu do garaży umiejscowionych poza budynkiem mieszkalnym, wykorzystywanych przez właściciela na cele spożycia w związku z posiadaniem mieszkania.

Do oszacowania wartości usług na własne cele finalne właścicieli mieszkań preferowaną metodą jest warstwowanie oparte na czynszach rzeczywistych (przez bezpośrednią ekstrapolację lub regresję ekonometryczną).

Zasoby mieszkaniowe dzieli się na warstwy najlepiej według lokalizacji, wielkości i charakteru mieszkania oraz innych czynników, które mają wpływ na czynsz. Aby otrzymać szacunkową wartość czynszu wszystkich zasobów mieszkaniowych, korzysta się z informacji o faktycznych cenach wynajmowanych mieszkań będących własnością prywatną. Następnie średni faktyczny czynsz dla warstwy jest stosowany w odniesieniu do liczby wszystkich mieszkań w danej warstwie.
Czynsz, jaki ma być zastosowany do mieszkań zamieszkiwanych przez właściciela w metodzie warstwowania jest definiowany jako czynsz na rynku prywatnym ze względu na prawo do korzystania z nieumeblowanego mieszkania. W celu ustalenia czynszów imputowanych wykorzystuje się czynsze za nieumeblowane mieszkania ze wszystkich umów na rynku prywatnym. Włączone są w to czynsze na rynku prywatnym ustalone na niskim poziomie wskutek regulacji rządowych.
Jeżeli wielkość próby obserwowanych czynszów zdefiniowanych powyżej nie jest wystarczająco duża, zaobserwowane czynsze za umeblowane mieszkania mogą być wykorzystane do celów imputacji, pod warunkiem że zostaną one skorygowane z uwzględnieniem umeblowania. Wyjątkowo mogą być także wykorzystane zwiększone czynsze za mieszkania stanowiące własność publiczną. Nie należy wykorzystywać niskich czynszów za mieszkania wynajmowane krewnym lub pracownikom.

W przypadku braku wystarczająco dużego rynku wynajmu mieszkań, gdy na rynku dominują mieszkania zajmowane przez właścicieli, stosuje się metodę samooceny w odniesieniu do mieszkań zajmowanych przez właścicieli. Według tej metody wartość czynszu imputowanego odnosi się do samooceny wartości użytej jako bezpośredni szacunek ceny rynkowej mieszkania.

Spożycie naturalne

Spożycie naturalne odnosi się do wyrobów i usług wytworzonych jako produkcja globalna przez spółki nieposiadające osobowości prawnej będące własnością gospodarstw domowych, zatrzymane na cele spożycia przez członków gospodarstwa domowego. Przykładami produktów zatrzymanych w celu własnego spożycia są:

a)
produkty rolne zatrzymane w rolnych gospodarstwach domowych;
b)
usługi mieszkaniowe na własne cele finalne właścicieli mieszkań;
c)
usługi świadczone w gospodarstwach domowych przez zatrudnionych opłacanych pracowników.

Usługi domowe i osobiste, które są produkowane i wykorzystywane w ramach tego samego gospodarstwa domowego, nie są w ESA zaliczane do produkcji, a zatem nie stanowią części spożycia naturalnego. Przykłady produkowanych przez gospodarstwa domowe usług domowych, które są wyłączone, to:

a)
sprzątanie, malowanie i utrzymanie mieszkania lub domu, o ile działalności te są także wspólne dla lokatorów;
b)
czyszczenie, konserwacja i naprawa dóbr trwałego użytku należących do gospodarstwa domowego;
c)
przygotowywanie i podawanie posiłków;
d)
opieka nad dziećmi oraz ich kształcenie i nauczanie;
e)
opieka nad ludźmi chorymi, niesprawnymi i w starszym wieku; oraz
f)
przewożenie członków gospodarstwa domowego lub ich rzeczy.

Usługi domowe i osobiste świadczone w gospodarstwach domowych przez zatrudnionych opłacanych pracowników są jednak zaliczane do produkcji i stanowią część spożycia.

Spożycie naturalne rejestruje się wówczas, gdy produkcja zostaje zatrzymana w gospodarstwie domowym do celów własnego spożycia, i wycenia się je według ceny nabycia podobnych produktów (towarów lub usług) sprzedawanych na rynku. Usługi domowe i osobiste świadczone przez zatrudnionych opłacanych pracowników wycenia się według kosztów związanych z zatrudnieniem tych pracowników; obejmuje to wynagrodzenie w naturze takie jak żywność lub zakwaterowanie.

Transgraniczne wydatki na spożycie

Spożycie w sektorze gospodarstw domowych obejmuje wydatki na spożycie prywatnych gospodarstw domowych będących rezydentami, niezależnie od tego, czy wydatki mają miejsce w kraju czy za granicą. Transgraniczne wydatki na spożycie odnoszą się do części wydatków na spożycie gospodarstw domowych ponoszonych za granicą. Obejmują wszystkie bezpośrednie zakupy towarów i usług dokonywane przez rezydentów podczas podróży za granicę w celach służbowych lub osobistych. Rozróżnia się dwie kategorie, które wymagają odmiennego traktowania:

a)
wszystkie wydatki związane ze sprawami służbowymi poniesione przez osoby będące w podróży służbowej stanowią zużycie pośrednie, a zatem są wyłączone ze spożycia gospodarstw domowych;
b)
wszystkie pozostałe wydatki, niezależnie czy poniesione przez osoby będące w podróży służbowej czy przez innych podróżnych, stanowią spożycie gospodarstw domowych.

Rejestruje się wyłącznie transgraniczne wydatki na spożycie w formie pieniężnej.

Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów

Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł gospodarstwa domowego obejmują pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł, dochody w naturze z zatrudnienia, dochody w naturze z działalności niezarobkowej oraz czynsz imputowany.

Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł gospodarstwa domowego powinny równać się sumie rocznych dochodów netto ogółem ze wszystkich źródeł wszystkich członków gospodarstwa domowego oraz rocznych składników dochodu netto ogółem na poziomie gospodarstwa domowego.

Pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł

Pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł obejmują:

Gotówkowe lub okołogotówkowe dochody pracownicze.
Zyski lub straty gotówkowe z samozatrudnienia (łącznie z tantiemami).
Dochody z tytułu własności:
a.
odsetki, dywidendy, zyski z inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwa nieposiadające osobowości prawnej;
b.
dochody z wynajmu nieruchomości lub gruntu;
c.
emerytury i renty z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez europejski system zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej - ESSPROS).
Transfery bieżące otrzymane:
a.
świadczenia społeczne:

dodatki rodzinne/związane z dziećmi;

dodatki mieszkaniowe;

zasiłki dla bezrobotnych;

świadczenia z tytułu wieku;

renty rodzinne;

świadczenia chorobowe;

świadczenia dla osób niepełnosprawnych;

dodatki związane z edukacją;

dodatki/świadczenia z tytułu wykluczenia społecznego, gdzie indziej niesklasyfikowane;

b.
regularne transfery pieniężne przekazywane osobom spoza gospodarstwa domowego - otrzymywane.
Pozostałe uzyskiwane dochody pieniężne.

Dochody w naturze z zatrudnienia

Dochody w naturze z zatrudnienia odnoszą się do niepieniężnych składników dochodu, które mogą być zapewniane przez pracodawcę bezpłatnie lub po obniżonej cenie na rzecz pracownika najemnego jako część "pakietu" zawartego w umowie o pracę. (Jeżeli towary lub usługi są zapewniane zarówno do prywatnego jak i służbowego użytku, należy oszacować ich wykorzystanie do celów prywatnych jako część wykorzystania ogółem, a następnie odsetek ten odnieść do wartości całkowitej).

Obejmują one:

samochód służbowy i związane z nim wydatki (np. bezpłatne paliwo, ubezpieczenie samochodu, podatki i cła, zależnie od uzgodnień), udostępniony do użytku prywatnego lub użytku zarówno prywatnego, jak i służbowego,
bezpłatne lub subsydiowane posiłki, talony obiadowe,
zwrot ponoszonych wydatków lub opłacanie wydatków związanych z mieszkaniem (np. koszty gazu, energii elektrycznej, wody oraz rachunki za telefon stacjonarny lub komórkowy),
zakwaterowanie zapewnione pracownikowi najemnemu bezpłatnie lub po obniżonej cenie jako główne lub drugie miejsce zamieszkania gospodarstwa domowego,
inne wyroby i usługi zapewniane przez pracodawcę bezpłatnie lub po obniżonej cenie na rzecz pracownika najemnego, jeżeli stanowią one znaczący składnik dochodu na poziomie krajowym lub jeżeli stanowią one znaczący składnik dochodu określonej grupy gospodarstw domowych.

Wartość zapewnianych bezpłatnie towarów i usług oblicza się według ich wartości rynkowej. Wartość towarów i usług zapewnianych po obniżonej cenie oblicza się jako różnicę między wartością rynkową a wartością płaconą przez pracownika najemnego.

Nie obejmują one:

ponoszonych przez pracodawcę kosztów zapewnienia tych towarów i usług, jeśli są one niezbędne do umożliwienia pracownikom najemnym wykonywania pracy,
usług mieszkaniowych w miejscu pracy, które nie mogą być wykorzystywane przez gospodarstwa domowe, do których pracownicy najemni należą,
dodatków płaconych pracownikom najemnym na zakup narzędzi, sprzętu, odzieży itd., potrzebnych wyłącznie lub przede wszystkim do wykonywania pracy,
specjalnych posiłków lub napojów niezbędnych ze względu na wyjątkowe warunki pracy,
towarów lub usług zapewnianych pracownikom najemnym w miejscu pracy lub wymaganych ze względu na charakter ich pracy (np. badania lekarskie wymagane do podjęcia pracy).

Dochody w naturze z działalności niezarobkowej

Dochody w naturze z działalności niezarobkowej obejmują produkcję na cele własnego spożycia, a więc towary i usługi produkowane przez gospodarstwo domowe i zatrzymane do celów spożycia przez członków tego gospodarstwa domowego.

Dochody w naturze z działalności niezarobkowej nie obejmują czynszu imputowanego.

Podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne

Podatek dochodowy odnosi się do podatków od dochodu, zysków i zysków kapitałowych. Podatki te obliczane są według rzeczywistych lub przewidywanych dochodów osób indywidualnych, gospodarstw domowych lub jednostek podatkowych. Obejmują podatki nakładane na aktywa w postaci majątku, gruntu lub nieruchomości, jeżeli te aktywa są używane do oszacowania dochodu ich właścicieli. Należy uwzględnić również podatki związane z emeryturami i rentami z indywidualnych prywatnych systemów emerytalnych i rentowych (innych niż te objęte przez ESSPROS).

Podatki dochodowe obejmują:

podatki od dochodu osób indywidualnych, gospodarstw domowych lub jednostek podatkowych (dochodu z pracy, z tytułu własności, przedsiębiorczości, emerytur i rent itd.) łącznie z podatkami potrącanymi przez pracodawców, np. podatkami potrącanymi przy wypłacie wynagrodzenia (ang. pay-as-you-earn), inne podatki pobierane u źródła i podatki od dochodu właścicieli przedsiębiorstw nieposiadających osobowości prawnej, zapłacone podczas okresu odniesienia dochodu,
zwroty podatku otrzymane podczas okresu odniesienia dochodu dotyczące podatku zapłaconego od dochodu uzyskanego podczas okresu odniesienia dochodu lub poprzednich lat. Wartość ta powinna być uwzględniona jako redukcja zapłaconych podatków,
odsetki naliczane za zaległości podatkowe i kary nakładane przez organy podatkowe.

Podatki dochodowe nie obejmują:

opłat związanych z uzyskaniem prawa do polowania, strzelania i łowienia ryb.

ZAŁĄCZNIK  II

CECHY TECHNICZNE ZMIENNYCH

Identyfikator zmiennej Nazwa zmiennej Kod modalności Oznaczenie modalności Jednostka badania Okres odniesienia
Temat szczegółowy: INFORMACJE NA TEMAT ZBIERANIA DANYCH
HA02 Rok badania Rok Rok badania Gospodarstwo domowe Bieżący
HC04C Data pierwszego wywiadu z gospodarstwem domowym DD/MM/RRRR Data pierwszego wywiadu z gospodarstwem domowym Gospodarstwo domowe Bieżący
MB03C Data pierwszego wywiadu z członkiem gospodarstwa domowego DD/MM/RRRR Data pierwszego wywiadu z członkiem gospodarstwa domowego Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
HA06 Warstwa 1-9999999999998 Identyfikator warstwy Gospodarstwo domowe W chwili losowania
9999999999999 Nie dotyczy
HA07 Jednostka losowania pierwszego stopnia 1-9999999999998 Identyfikator jednostki losowania drugiego stopnia Gospodarstwo domowe W chwili losowania
9999999999999 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: IDENTYFIKACJA
HA04 Numer identyfikacyjny gospodarstwa domowego (plik HH) Numer ID ID gospodarstwa domowego Gospodarstwo domowe Bieżący
MA04 Numer identyfikacyjny gospodarstwa domowego (plik członka HH) Numer ID ID gospodarstwa domowego Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
MA05 Numer identyfikacyjny członka gospodarstwa domowego (plik członka HH) Numer ID Numer ID Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
HA13 Numer identyfikacyjny członka gospodarstwa domowego, który udziela odpowiedzi na kwestionariusz gospodarstwa domowego Numer ID ID osoby udzielającej odpowiedzi na kwestionariusz gospodarstwa domowego Gospodarstwo domowe Bieżący
Temat szczegółowy: WAGI
HA10 Waga ostateczna Waga Waga ostateczna Gospodarstwo domowe Bieżący
Temat szczegółowy: CHARAKTERYSTYKA WYWIADU
HA11 Sposób przeprowadzenia wywiadu (wywiad z gospodarstwem domowym) 1 Wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularzy papierowych (PAPI) Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo (CAPI)
3 Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI)
4 Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI)
5 Sposób inteligentny
6 Inne
9 Nie dotyczy
MA11 Sposób przeprowadzenia wywiadu (wywiad z osobą indywidualną) 1 Wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularzy papierowych (PAPI) Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
2 Wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo (CAPI)
3 Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI)
4 Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI)
5 Sposób inteligentny
6 Inne
9 Nie dotyczy
HA12 Sposób przeprowadzenia wywiadu (dziennik) 1 Wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularzy papierowych (PAPI) Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo (CAPI)
3 Wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo (CATI)
4 Wywiad internetowy wspomagany komputerowo (CAWI)
5 Sposób inteligentny
6 Inne
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: LOKALIZACJA
MB012 Kraj zamieszkania Kod SCL GEO Kraj zamieszkania Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
HA08 Region zamieszkania NUTS (2 cyfry) Region (2 cyfry) Gospodarstwo domowe Bieżący
HA09 Stopień urbanizacji 1 Miasta Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Małe miasta i przedmieścia
3 Obszary wiejskie
Temat szczegółowy: DEMOGRAFIA
MB02 Płeć członka gospodarstwa domowego 1 Mężczyzna Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
2 Kobieta
MB03 Wiek

(w ukończonych latach) członka gospodarstwa domowego

Wiek Wiek Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
Puste Nie podano
MB03 A Rok urodzenia członka gospodarstwa domowego Rok Rok urodzenia Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Stały
Puste Nie podano
MB03B Urodziny członka gospodarstwa domowego przypadające przed dniem wywiadu 1 Tak Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
2 Nie
Puste Nie podano
MB04 Stan cywilny członka gospodarstwa domowego 1 Osoba nigdy nie była w związku małżeńskim ani zarejestrowanym związku partnerskim Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Osoba pozostająca w związku małżeńskim lub zarejestrowanym związku partnerskim
3 Osoba owdowiała lub osoba, której partner/ partnerka z zarejestrowanego związku partnerskiego nie żyje (osoba nie weszła w nowy związek małżeński ani partnerski)
4 Osoba rozwiedziona lub osoba, która pozostawała w związku partnerskim, który został prawnie rozwiązany (osoba nie weszła w nowy związek małżeński ani partnerski)
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: OBYWATELSTWO I POCHODZENIE MIGRACYJNE
MB01 Kraj urodzenia Kod SCL GEO Kraj urodzenia Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Stały
77 Osoba urodzona za granicą, ale kraj urodzenia nieznany
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
MB011 Kraj głównego obywatelstwa Kod SCL GEO Kraj głównego obywatelstwa Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
66 Bezpaństwowiec
77 Obywatelstwo innego kraju, ale kraj nieznany
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
MB01F Kraj urodzenia ojca Kod SCL GEO Kraj urodzenia Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Stały
77 Ojciec urodzony za granicą, ale państwo urodzenia ojca nieznane
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
MB01M Kraj urodzenia matki Kod SCL GEO Kraj urodzenia Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Stały
77 Matka urodzona za granicą, ale państwo urodzenia matki nieznane
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: SKŁAD GOSPODARSTWA DOMOWEGO
MBGRIDXX Relacje członków gospodarstwa domowego (1) 10 Partner (poziom niski) Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
11 Mąż/żona/ zarejestrowany partner (poziom

wysoki)/nieobowiązkowo

12 Partner(ka)/konkubent/ konkubina (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
20 Syn/córka (poziom niski)
21 Biologiczny(-a)/ przysposobiony(-a) syn/córka (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
22 Pasierb/pasierbica (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
30 Zięć/synowa (poziom niski lub wysoki)
40 Wnuk/wnuczka (poziom niski lub wysoki)
50 Rodzic (poziom niski)
51 Biologiczny/ adopcyjny rodzic (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
52 Rodzic przybrany (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
60 Teściowie (poziom niski lub wysoki)
70 Dziadkowie (poziom niski lub wysoki)
80 Brat/siostra (poziom niski)
81 Biologiczny(-a) brat/siostra (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
82 Przyrodni(-a) brat/siostra (poziom wysoki)/nieobowiązkowo
90 Inny krewny (poziom niski lub wysoki)
95 Inna osoba niespokrewniona (poziom niski lub wysoki)
Puste Nie podano (poziom niski lub wysoki)
MB042 Partnerzy mieszkający w tym samym gospodarstwie domowym 1 Osoba pozostająca w zalegalizowanym lub faktycznym związku z partnerem/ partnerką Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Osoba niepozostająca w zalegalizowanym ani faktycznym związku z partnerem/ partnerką
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ I MINIMALNY EUROPEJSKI MODUŁ ZDROWIA
MH01 Samoocena ogólnego stanu zdrowia 1 Bardzo dobry Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Dobry
3 Średni (ani dobry, ani zły)
4 Zły
5 Bardzo zły
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
MH02 Długotrwałe problemy zdrowotne 1 Tak Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Nie
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
MH03 Ograniczenie aktywności z powodu problemów zdrowotnych 1 Poważne ograniczenie Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Ograniczenie, lecz niezbyt poważne
3 Brak ograniczeń
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: GŁÓWNY STATUS NA RYNKU PRACY (SAMOOCENA)
ME01 A Główny status na rynku pracy (samoocena) 1 Pracujący Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego Bieżący
2 Bezrobotny
3 Emeryt
4 Osoba niezdolna do pracy z powodu długotrwałych problemów zdrowotnych
5 Uczeń lub student
6 Osoba prowadząca gospodarstwo domowe, sprawująca opiekę nad innymi
7 Osoba odbywająca zasadniczą służbę wojskową lub służbę cywilną
8 Inne
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: PODSTAWOWE CECHY WYKONYWANEJ PRACY
ME0908 Zawód w głównej pracy ISCO-08 ISCO na poziomie 2-cyfrowym Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
ME04 Działalność gospodarcza jednostki lokalnej (główna praca) NACE NACE na poziomie 2-cyfrowym Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
ME02 Główna praca: w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy (samoocena) 1 Praca w pełnym wymiarze czasu pracy Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
ME12 Status zatrudnienia w głównej pracy 1 Osoba pracująca na własny rachunek zatrudniająca pracowników najemnych Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Osoba pracująca na własny rachunek niezatrudniająca pracowników najemnych
3 Pracownik najemny
4 Bezpłatnie pomagający członek rodziny
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
ME13 Sektor zatrudnienia członka gospodarstwa domowego 1 Pracownik sektora publicznego Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Pracownik sektora prywatnego
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: POZIOM I CHARAKTERYSTYKA WYKSZTAŁCENIA
MC01 Najwyższy osiągnięty poziom wykształcenia 0 Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1 Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
1 ISCED 1 Wykształcenie podstawowe
2 ISCED 2 Wykształcenie średnie I stopnia
3 ISCED 3 Wykształcenie średnie II stopnia
4 ISCED 4

Wykształcenie policealne

5 ISCED 5 Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych
6 ISCED 6 Stopień licencjacki lub równoważny
7 ISCED 7 Stopień magisterski lub równoważny
8 ISCED 8 Stopień doktorski lub równoważny
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: SKŁAD GOSPODARSTWA DOMOWEGO - DODATKOWE INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
HB05 Wielkość gospodarstwa domowego 1-99 Łączna liczba członków gospodarstwa domowego Gospodarstwo domowe Bieżący
Puste Nie podano
HB075 Typ gospodarstwa domowego 1 Jednoosobowe gospodarstwo domowe Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Samotny rodzic z co najmniej jednym dzieckiem w wieku poniżej 25 lat
3 Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi, z których wszystkie mają co najmniej 25 lat
4 Para bezdzietna
5 Para z co najmniej jednym dzieckiem w wieku poniżej 25 lat
6 Para z dzieckiem lub dziećmi, z których wszystkie mają co najmniej 25 lat
8 Inny typ gospodarstwa domowego
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: GŁÓWNE CECHY WARUNKÓW MIESZKANIOWYCH
HD01 Tytuł prawny do użytkowanego mieszkania gospodarstwa domowego 1 Właściciel ze spłaconym kredytem hipotecznym Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Właściciel z niespłaconym kredytem hipotecznym
3 Najemca, wynajem po cenie rynkowej
4 Najemca, wynajem po obniżonej cenie
5 Najemca bez płacenia czynszu
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
HD03 Typ nieruchomości mieszkalnej 1 Dom wolnostojący Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Dom w zabudowie bliźniaczej lub szeregowej
3 Mieszkanie w budynku z mniej niż 10 mieszkaniami
4 Mieszkanie w budynku z co najmniej 10 mieszkaniami
5 Inny rodzaj zakwaterowania
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
HD06 Liczba pomieszczeń do dyspozycji gospodarstwa domowego 1-9.9 Liczba pomieszczeń Gospodarstwo domowe Bieżący
10 Co najmniej 10
Puste Nie podano
99 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: UCZESTNICTWO W KSZTAŁCENIU FORMALNYM (OBECNIE)
MC02 A Uczestnictwo w formalnym kształceniu lub szkoleniu (student/uczeń lub uczeń zawodu) 1 Tak Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Nie
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
MC02B Poziom obecnego/ ostatniego formalnego kształcenia lub szkolenia 0 Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1 Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
1 ISCED 1 Wykształcenie podstawowe
2 ISCED 2 Wykształcenie średnie I stopnia
3 ISCED 3 Wykształcenie średnie II stopnia
4 ISCED 4

Wykształcenie policealne

5 ISCED 5 Krótki cykl kształcenia na poziomie studiów wyższych
6 ISCED 6 Stopień licencjacki lub równoważny
7 ISCED 7 Stopień magisterski lub równoważny
8 ISCED 8 Stopień doktorski lub równoważny
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: CZAS TRWANIA UMOWY
ME03 A Rodzaj umowy w głównym miejscu pracy 1 Pisemna umowa na czas nieokreślony Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący
2 Ustna umowa na czas nieokreślony
3 Pisemna umowa o pracę na czas określony
4 Ustna umowa o pracę na czas określony
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: ROCZNE DOCHODY NA POZIOMIE OSÓB I GOSPODARSTW DOMOWYCH OGÓŁEM
MF099 Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów, członka gospodarstwa domowego (plik członka) 0-99999999999999 Dochód (waluta krajowa) Wszyscy aktualni członkowie gospodarstwa domowego w wieku co najmniej 16 lat Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
HH099 Roczne dochody netto ogółem ze wszystkich źródeł, w tym niepieniężnych składników dochodów 0-99999999999999 Dochód (waluta krajowa) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: GŁÓWNE SKŁADNIKI DOCHODÓW
HH011 Bieżący miesięczny dochód netto gospodarstwa domowego 0-99999999999999 Dochód (waluta krajowa) Gospodarstwo domowe Bieżący miesiąc
Puste Nie podano
HH095 Pieniężne roczne dochody netto ze wszystkich źródeł 0-99999999999999 Dochód (waluta krajowa) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
HH012 Dochody w naturze z zatrudnienia 0-99999999999999 Dochód (waluta krajowa) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: DOCHODY W NATURZE Z DZIAŁALNOŚCI NIEZAROBKOWEJ
HH023 Dochody w naturze z działalności niezarobkowej 0-99999999999999 Dochód (waluta krajowa) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: CZYNSZ IMPUTOWANY
HH032 Czynsz imputowany 0-99999999999999 Czynsz imputowany (waluta krajowa) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: GŁÓWNE ŹRÓDŁO DOCHODU
HI11 Główne źródło dochodu 1 Wynagrodzenia Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
2 Dochody z pracy na własny rachunek
3 Dochody z tytułu własności
4 Emerytury, świadczenia emerytalne
5 Zasiłek dla bezrobotnych
6 Pozostałe bieżące świadczenia i inne dochody
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: ELEMENTY ZASOBNOŚCI, W TYM WŁASNOŚĆ MIESZKANIA
HW10 Wartość głównej nieruchomości mieszkalnej 1-99999999999 Wartość (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący
Puste Nie podano
HW20 Oszczędności (w typowym miesiącu) 1 Gospodarstwo domowe odkłada pieniądze Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Gospodarstwo domowe musi korzystać z oszczędności
3 Gospodarstwo domowe musi pożyczać pieniądze
4 Gospodarstwo domowe nie odkłada pieniędzy, ale nie potrzebuje korzystać z oszczędności ani pożyczać pieniędzy
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: PODATKI I SKŁADKI
HW30 Podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne -99999999-99999999 Podatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: ZADŁUŻENIE
HW40 Łączna kwota pozostająca do spłacenia kredytu hipotecznego na zakup głównej nieruchomości mieszkalnej 0-99999999999 Kwota pozostająca do spłaty (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący
Puste Nie podano
HW50 Miesięczne płatności kwoty głównej i odsetek kredytu hipotecznego 0-99999999.99 Płatności kwoty głównej i odsetek kredytu hipotecznego (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący
Puste Nie podano
Temat szczegółowy: ZALEGŁOŚCI FINANSOWE
HW60 Zaległości finansowe 1 Tak Gospodarstwo domowe Bieżący
2 Nie
Puste Nie podano
9 Nie dotyczy
Temat szczegółowy: SPOŻYCIE WEDŁUG KLASYFIKACJI SPOŻYCIA INDYWIDUALNEGO WEDŁUG CELU (COICOP) (2)
HE01 A Żywność i napoje bezalkoholowe 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE02 A Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE03 A Odzież i obuwie 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE04 A Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE05 A Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE06 A Zdrowie 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE07 A Transport 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE08 A Informacja i łączność 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE09 A Rekreacja, sport i kultura 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE10 A Usługi w zakresie edukacji 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE11 A Restauracje i usługi zakwaterowania 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE12 A Ubezpieczenia i usługi finansowe 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE13 A Opieka osobista, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Temat szczegółowy: SPOŻYCIE NATURALNE
HE01B Żywność i napoje bezalkoholowe 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE02B Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE03B Odzież i obuwie 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE04B Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE05B Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE06B Zdrowie 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE07B Transport 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE08B Informacja i łączność 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE09B Rekreacja, sport i kultura 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE10B Usługi w zakresie edukacji 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE11B Restauracje i usługi zakwaterowania 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE12B Ubezpieczenia i usługi finansowe 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HE13B Opieka osobista, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi 0-99999999999999 Kwota (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Temat szczegółowy: TRANSGRANICZNE WYDATKI NA SPOŻYCIE WEDŁUG COICOP
HJ01 Żywność i napoje bezalkoholowe 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ02 Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ03 Odzież i obuwie 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ04 Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ05 Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ06 Zdrowie 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ07 Transport 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ08 Informacja i łączność 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ09 Rekreacja, sport i kultura 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ10 Usługi w zakresie edukacji 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ11 Restauracje i usługi zakwaterowania 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ12 Ubezpieczenia i usługi finansowe 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HJ13 Opieka osobista, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi 0-99999999999999 Wydatki (w walucie krajowej) Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
Temat szczegółowy: ILOŚCI (3) (nieobowiązkowo)
HQ01 Żywność i napoje bezalkoholowe 0-9999999999999999.

9

Ilość Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
HQ02 Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki 0-9999999999999999

.9

Ilość Gospodarstwo domowe Bieżący rok kalendarzowy
___________________

(1) Dla zmiennej "relacje członków gospodarstwa domowego", kody modalności 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 95, należy podać przynajmniej niski poziom szczegółowości. Wysoki poziom szczegółowości jest nieobowiązkowy.

(2) Spożycie pieniężne według klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu przekazuje się na poziomie 5-cyfrowym COICOP.

(3) Ilości przekazuje się w odniesieniu do kategorii "Żywność i napoje bezalkoholowe" oraz "Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki" na poziomie 5-cyfrowym COICOP.

ZAŁĄCZNIK  III

SZCZEGÓŁOWE UREGULOWANIA I TREŚĆ RAPORTÓW JAKOŚCI

1)
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) raporty jakości sporządzane zgodnie z przepisami określonymi w art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/1700 i w rozporządzeniu (UE) 2019/2180 określającym szczegółowe uregulowania w zakresie raportów jakości oraz ich treść 13 .
2)
Państwa członkowskie zawierają w raporcie jakości w dziedzinie "spożycie" następujące szczegółowe informacje.
PREZENTACJA STATYSTYCZNA

Opis danych

- Tytuł badania na poziomie krajowym, rok badania, link do strony internetowej badania.

Systemy klasyfikacji

Wykaz wersji klasyfikacji wykorzystanej w przypadku danych oraz wszelkich odstępstw od europejskich lub międzynarodowych standardów statystycznych.

Pojęcia i definicje statystyczne, w tym okres odniesienia

- Wykaz pojęć i zmiennych, które różnią się od standardowych definicji, z podaniem zastosowanych pojęć krajowych oraz wszelkich różnic między pojęciami krajowymi a odnośnymi standardowymi definicjami.

- Wydatki na spożycie oblicza się jako spożycie w sektorze gospodarstw domowych; należy opisać wszelkie odstępstwa od tej standardowej definicji.

- Metoda obliczania czynszu imputowanego (metoda warstwowania/regresji z określeniem rodzaju wykorzystanego modelu/regresji i zastosowanych zmiennych; metoda samooceny).

- Metoda obliczania/imputowania dochodu i składników dochodu, jeśli jest stosowana.

PRZETWARZANIE STATYSTYCZNE

Dane źródłowe

- Opis źródła danych wykorzystanego do stworzenia operatu losowania (np. rejestr ludności, rejestr gospodarstw domowych, rejestr nieruchomości mieszkalnych, spis powszechny, inne badanie itp.), częstotliwość aktualizacji i rok ostatniej aktualizacji źródła danych oraz metoda użyta do uzyskania lub stworzenia operatu losowania. Należy wskazać nazwę badania, jeżeli jako źródło danych wykorzystano inne badanie.

- W odniesieniu do schematu losowania:

- Jeżeli ostateczna jednostka doboru próby jest inna niż prywatne gospodarstwo domowe, należy to zgłosić.

- Metody schematu losowania (np. prosta próba losowa; losowanie systematyczne; losowanie warstwowe; losowanie zespołowe, losowanie wielostopniowe, połączenie schematów). Jeżeli państwa członkowskie stosują losowanie warstwowe, należy zgłosić kryteria warstwowania i podwarstwowania (warstwowania podrzędnego). Jeżeli państwa członkowskie wykorzystują losowanie wielostopniowe, opisuje się stopnie losowania i prawdopodobieństwa wylosowania na poszczególnych stopniach (jednakowe, niejednakowe, proporcjonalne do wielkości). Jeżeli państwa członkowskie stosują połączenie schematów, należy opisać wykorzystane schematy.

- Liczebność próby.

Zbieranie danych

- Opis metod przeprowadzania wywiadów (np. PAPI, CATI, CAPI, CASI, CAWI 14 , lub inne źródła, takie jak rejestry, inne badania, inteligentne sposoby zbierania danych oparte na aplikacjach mobilnych itp.). Wymienić należy zmienne zbierane w oparciu o inne źródła.

- Opis metod prowadzenia dziennika wydatków na spożycie (np. dziennik papierowy wypełniany ręcznie, dziennik wypełniany na komputerze, dziennik internetowy, paragony z kas fiskalnych, skanowanie paragonów, karty lojalnoś- ciowe, dane administracyjne, aplikacje mobilne lub inne źródła inteligentnego zbierania danych itp.).

Zestawianie danych

- Wagi dla gospodarstw domowych: Każdy etap ważenia należy opisać osobno: wagi wynikające ze schematu losowania próby; dostosowanie wagi z uwagi na braki odpowiedzi, dostosowanie wagi z uwagi na zewnętrzne źródła danych (zastosowane metody kalibracji; poziom i zmienne użyte w dostosowaniu), wszelkie inne dostosowania wagi (np. obcinanie wag ekstremalnych - trimming, kodowanie górne (dolne) rozkładu wag w celu dostosowania z uwagi na wartości odstające); wagi ostateczne.

- W przypadku imputacji należy wymienić wszystkie imputowane zmienne, opisać zastosowaną procedurę imputacji oraz wyjaśnić powody stosowania imputacji. Liczbę imputowanych wartości jako odsetek łącznej liczby obserwacji zgłasza się dla każdej zmiennej dochodu i składnika dochodu, w tym dochodów w naturze z działalności niezarobko- wej, zarówno na poziomie gospodarstwa domowego, jak i osoby.

DOKŁADNOŚĆ I WIARYGODNOŚĆ

Błąd próby

- Wymogi precyzji są wyrażone w błędach standardowych dla wskaźnika "Odsetek gospodarstw domowych, których wydatki na kategorie związane z mieszkaniem, w tym wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa, wynoszą ponad 50 % wydatków ogółem" oraz zdefiniowane jako funkcje ciągłe faktycznych szacunków i wielkości populacji statystycznej w danym kraju, jak określono w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1700 dla dziedziny "spożycie".

- W przypadku wydatków na spożycie ogółem (HE00) i wydatków na spożycie na poziomie 2-cyfrowym COICOP (od HE01 do HE13) średnią arytmetyczną, całkowitą liczbę obserwacji i błędy standardowe zgłasza się na poziomie krajowym.

- Państwa przedstawiają opis metodyki obliczania szacunków precyzji. W przypadku gdy wymogi precyzji są spełnione przez zsumowanie danych jednostkowych dotyczących maksymalnie trzech kolejnych lat obserwacji zgodnie z pkt 8 w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2019/1700, państwa przedstawiają opis odpowiednich alternatywnych metod zastosowanych do oszacowania i oceny precyzji.

Błąd nielosowy

Błąd pomiaru

Opisać należy różne źródła błędów pomiaru, które mogą wystąpić w badaniu. Obejmuje to:

- opis i testowanie kwestionariusza i wzoru dziennika;

- opis szkoleń w zakresie przeprowadzania wywiadów (np. liczba dni szkolenia, testowanie umiejętności przed rozpoczęciem prac w terenie (wskaźnik powodzenia itp.));

- informacje o badaniach oceniających wpływ ankietera, takich jak powtórne wywiady, sprawdzanie zapisów, doświadczenia z podziałem próby (jeżeli są dostępne) oraz wyniki badań opartych na modelach (jeżeli są dostępne).

Błąd braku odpowiedzi

Jednostkowy brak odpowiedzi

- Państwa członkowskie obliczają wskaźniki braku odpowiedzi gospodarstw domowych w następujący sposób:

Wskaźniki braku odpowiedzi gospodarstw domowych (NRh) oblicza się następująco:

NRh = (1-(Ra * Rh)) * 100,

gdzie:

Ra to wskaźnik kontaktów z adresem, który oblicza się jako liczbę adresów, z którymi nawiązano kontakt, podzieloną przez liczbę ważnych wybranych adresów;

Rh to odsetek zakończonych wywiadów gospodarstwa domowego zaakceptowanych do bazy danych, który oblicza się jako liczbę zakończonych i zaakceptowanych do bazy danych wywiadów gospodarstwa domowego podzieloną przez liczbę kwalifikujących się do badania gospodarstw domowych pod adresami, z którymi nawiązano kontakt.

- W przypadku państw członkowskich, które stosują kontrolowane zastępowanie jednostek w razie jednostkowego braku odpowiedzi, wskaźniki braku odpowiedzi oblicza się przed zastąpieniem i po zastąpieniu jednostek.

- Podziały nie-respondentów według cech charakterystycznych i powodów braku odpowiedzi, na ile są dostępne.

- Opis środków przyjętych w celu skorygowania braku odpowiedzi oraz ocena trudności, jakie może pośrednio spowodować zastosowanie takich środków (np. kalibrowanie powodujące wysokie i zmienne wagi).

- Jeżeli w przypadku jednostkowego braku odpowiedzi i zgodnie z art. 6 ust. 4, 5, 6 i 7 stosowane jest kontrolowane zastępowanie jednostek, przekazuje się wskaźniki zastępowania, jak również opis metody wyboru jednostek rezerwowych, najważniejsze cechy jednostek zastępowanych w porównaniu z jednostkami podstawowymi, rozkład zastępowanych (podstawowych) jednostek według liczby prób kontaktu z adresem, stopień realizacji wywiadu/dziennika gospodarstwa domowego oraz wynik realizacji kwestionariusza/dziennika gospodarstw domowych.

- Przekazać należy: liczbę gospodarstw domowych, z którymi nawiązano kontakt przed zastąpieniem i po zastąpieniu.

- Liczbę gospodarstw domowych, które udzieliły odpowiedzi przed zastąpieniem i po zastąpieniu.

- Wielkość próby brutto, liczbę kwalifikujących się jednostek i wielkość próby netto, w tym jednostek rezerwowych (osiągniętą wielkość próby).

Pozycyjny brak odpowiedzi

Dla zmiennych "relacje członków gospodarstwa domowego", "wiek (w ukończonych latach) członka gospodarstwa domowego", "główny status na rynku pracy (samoocena)", wszystkich zmiennych dotyczących dochodów i składników dochodu oraz zmiennych "główne źródło dochodu" i "tytuł prawny do użytkowanego mieszkania gospodarstwa domowego" przedstawia się następujące informacje:

- odsetek gospodarstw domowych (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie gospodarstwa domowego) lub odsetek osób (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie osoby), które otrzymały jakąś kwotę dla każdej zmiennej;

- odsetek gospodarstw domowych (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie gospodarstwa domowego) lub odsetek osób (na zmienne zebrane lub zestawione na poziomie osoby), dla każdej zmiennej zebranej lub zestawionej na poziomie gospodarstwa domowego/osoby). Zmienne konstruowane/zbierane z kilku składników zmiennych, w przypadku których dla co najmniej jednego składnika na poziomie gospodarstwa domowego/osoby brakuje wartości przed imputacją, traktuje się jak zmienne, w przypadku których brak jest odpowiedzi przed imputacją dla tego gospodarstwa domowego/osoby.

Błąd przetwarzania

- Przekazuje się informacje dotyczące wszelkich błędów w przetwarzaniu danych, które wynikają z błędnego wdrażania prawidłowo zaplanowanych metod, oraz ich wpływu na ostateczne wyniki zbierania danych. Przedstawić należy główne błędy wykryte po zakończeniu zbierania danych.

- Opis kontroli jakości (np. kontrole wprowadzania danych, kodowania itp.) oraz procesu edytowania danych (np. opis najważniejszych zasad edytowania danych dotyczących wydatków na spożycie i zmiennych dochodu).

- Opisać należy procedury imputacji. Przekazać należy informacje dotyczące wskaźnika imputacji obliczonego jako odsetek obserwacji imputowanych (dla każdej zmiennej) w łącznej liczbie obserwacji.

Rewizja danych - strategia

Przedstawić należy informacje na temat strategii opracowanej w celu zapewnienia przejrzystości upowszechnianych danych, zgodnie z którą zestawione dane wstępne są następnie poddawane rewizji. Jeżeli dane poddawane są rewizji, należy to zgłosić.

Rewizja danych - praktyka

- Harmonogram rewizji

- Główne powody rewizji i ich charakter (dostępne nowe źródła danych, nowe metody itd.)

- Wpływ rewizji na wskaźniki

SPÓJNOŚĆ I PORÓWNYWALNOŚĆ

Spójność - między dziedzinami

Spójność - Europejskie badanie dochodów i warunków życia (EU-SILC)

Porównanie następujących zmiennych z EU-SILC jest przeprowadzane na poziomie krajowym albo zatwierdzane przez państwa na podstawie obliczeń dokonanych przez Eurostat: próg zagrożenia ubóstwem (EUR), wskaźnik zagrożenia ubóstwem (%), wskaźnik głębokości ubóstwa, nierówność rozkładu dochodów s80/S20, współczynnik Giniego.

Spójność - Zharmonizowany indeks cen konsumpcyjnych (HICP)

Porównanie struktury wydatków na spożycie na poziomie 2-cyfrowym COICOP jest przeprowadzane na poziomie krajowym albo zatwierdzane przez państwa na podstawie obliczeń dokonanych przez Eurostat z wykorzystaniem odpowiednich zmiennych z HICP.

Spójność - rachunki narodowe

Porównanie struktury wydatków na spożycie na poziomie 2-cyfrowym COICOP jest przeprowadzane na poziomie krajowym albo zatwierdzane przez państwa na podstawie obliczeń dokonanych przez Eurostat z wykorzystaniem odpowiednich zmiennych z rachunków narodowych.

Spójność - wewnętrzna

Zgłasza się wszelkie przypadki braku spójności w zbiorze danych badania budżetów gospodarstw domowych wraz z wyjaśnieniem takich niespójności.

1 Dz.U. L 261 I z 14.10.2019, s. 1.
2 COM (2019) 640.
3 COM (2020) 381.
4 COM (2021) 44.
5 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1).
6 Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia 2011, http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-stan dard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf (dostępna w językach angielskim, francuskim i hiszpańskim).
7 Zalecenie Komisji 2009/824/WE z dnia 29 października 2009 r. w sprawie stosowania Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów (ISCO-08) (Dz.U. L 292 z 10.11.2009, s. 31).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
9 Międzynarodowa klasyfikacja spożycia indywidualnego według celu opracowana przez ONZ (COICOP) 2018 https://unstats.un.org/ unsd/classifications/business-trade/desc/COICOP_english/COICOP_2018_-_pre-edited_white_cover_version_-_2018-12-26.pdf (dostępna tylko w języku angielskim).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
11 Dz.U. L 330 z 20.12.2019, s. 8.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
13 Dz.U. L 330 z 20.12.2019, s. 8.
14 PAPI - tradycyjny wywiad bezpośredni z wykorzystaniem formularza papierowego; CATI - wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo; CAPI - wywiad bezpośredni wspomagany komputerowo; CASI - wywiad z wykorzystaniem kwestionariusza wypełnianego samodzielnie przy użyciu komputera; CAWI - wywiad internetowy wspomagany komputerowo.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.281.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2094 określające informacje techniczne dotyczące zbiorów danych, ustanawiające formaty techniczne stosowane do przekazywania informacji oraz określające szczegółowe uregulowania i treść raportów jakości dotyczących organizacji badania reprezentacyjnego w dziedzinie „spożycie” na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1700
Data aktu: 28/10/2022
Data ogłoszenia: 31/10/2022
Data wejścia w życie: 20/11/2022