uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 48 ust. 3 i art. 57 ust. 2,
(1) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2325 2 ustanowiono wykaz państw trzecich, których systemy produkcji i środki kontroli w odniesieniu do produkcji ekologicznej produktów rolnych uznawane są za równoważne z tymi ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 834/2007 3 .
(2) Indie poinformowały Komisję, że ich właściwy organ zawiesił jednostkę certyfikującą "TQ Cert Services Private Limited" i w związku z tym należy ją usunąć z wykazu jednostek certyfikujących uznanych przez Indie.
(3) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2325 ustanowiono wykaz organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych do celów równoważności i właściwych do przeprowadzania kontroli i wydawania świadectw w państwach trzecich. W świetle nowych informacji i nowych wniosków otrzymanych przez Komisję od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2325 należy wprowadzić pewne zmiany w wykazie.
(4) Przypadki niezgodności zostały zgłoszone w systemie informatycznym rolnictwa ekologicznego (OFIS) "Control Union Certifications" (BIO-149), "Ecocert SA" (BIO-154), "Lacon GmbH" (BIO-134) i "OneCert International PVT Ltd" (BIO-152). Powiadomienia te dotyczą zanieczyszczenia dużej liczby przesyłek produktów wyprodukowanych w Indiach i certyfikowanych jako ekologiczne przez te jednostki certyfikujące. Zanieczyszczenia te dotyczyły produktów i substancji niedozwolonych w produkcji ekologicznej lub produkcji konwencjonalnej w Unii na poziomach przekraczających i często znacznie przekraczających najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Zanieczyszczenia te obejmują między innymi zanieczyszczenia tlenkiem etylenu, który jest rakotwórczy, mutagenny i działa szkodliwie na rozrodczość.
(5) Ponadto wspomniane jednostki certyfikujące nie wykazały, że produkty ekologiczne przywożone pod ich kontrolą zostały wyprodukowane zgodnie z zasadami produkcji i podlegają mechanizmom kontroli, które są zgodne lub równoważne z mechanizmami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007 oraz w rozporządzeniach Komisji (WE) nr 889/2008 5 i (WE) nr 1235/2008 6 .
(6) Ponadto wspomniane jednostki certyfikujące nie podjęły działań naprawczych w odpowiedzi na stwierdzone nieprawidłowości i naruszenia.
(7) Z każdego z tych powodów oraz zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) ppkt (iv), (v) i (vii) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1342 7 jednostki certyfikujące "Control Union Certifications", "Ecocert SA", "Lacon GmbH" i "OneCert International PVT Ltd" należy usunąć z wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących uznanych dla Indii do celów równoważności na podstawie art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007.
(8) Podmiot "A CERT European Organization for Certification S.A." poinformował Komisję o zmianie swojego adresu.
(9) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek otrzymany od podmiotu "BioGro New Zealand Limited" o cofnięcie uznania w odniesieniu do wszystkich państw trzecich, w odniesieniu do których został on uznany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/2325.
(10) Podmiot "Bureau Veritas Certification France SAS" poinformował Komisję o zmianie adresu swojej strony internetowej.
(11) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek od podmiotu "Ecocert SA" o zmianę jego nazwy. Na podstawie otrzymanych informacji Komisja stwierdziła, że uzasadnione jest zastąpienie nazwy tej jednostki certyfikującej nazwą "Ecocert SAS".
(12) Jednostka akredytująca IOAS poinformowała Komisję o cofnięciu swojej akredytacji w odniesieniu do jednostki certyfikującej "FairCert Certification Services Pvt Ltd". Komisja zwróciła się również do jednostki certyfikującej o przedstawienie ważnego certyfikatu akredytacji oraz o podjęcie odpowiednich i terminowych działań naprawczych. Podmiot "FairCert Certification Services Pvt Ltd" nie udzielił jednak zadowalającej odpowiedzi w wyznaczonym terminie. Ponadto podmiot "FairCert Certification Services Pvt Ltd" nie przekazał Komisji wszystkich informacji związanych ze swoją dokumentacją techniczną. Z każdego z tych trzech powodów oraz zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) ppkt (iii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1342 należy wycofać "FairCert Certification Services Pvt Ltd" z wykazu organów kontrolnych i jednostek certyfikujących określonego w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/2325 w odniesieniu do wszystkich państw trzecich.
(13) Podmiot "Kiwa Sativa" poinformował Komisję o zmianie adresu swojej strony internetowej.
(14) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek otrzymany od podmiotu "Lacon GmbH" o cofnięcie uznania w odniesieniu do wszystkich państw trzecich, w odniesieniu do których został on uznany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/2325.
(15) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek "LETIS S.A." o cofnięcie uznania dla Afganistanu, Azerbejdżanu, Białorusi, Wybrzeża Kości Słoniowej, Egiptu, Etiopii, Iranu, Kazachstanu, Kirgistanu, Mołdawii, Maroka, Pakistanu, Rosji, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Ukrainy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Uzbekistanu.
(16) Jednostka akredytująca IOAS poinformowała Komisję o cofnięciu swojej akredytacji w odniesieniu do "LETIS S.A." w Turcji. Komisja zwróciła się również do jednostki certyfikującej o przedstawienie ważnego certyfikatu akredytacji dotyczącego Turcji oraz o podjęcie odpowiednich i terminowych działań naprawczych. Podmiot "LETIS S.A." nie udzielił jednak zadowalającej odpowiedzi w wyznaczonym terminie. Z każdego z tych dwóch powodów oraz zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) ppkt (iii) rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1342 uzasadnione jest cofnięcie uznania "LETIS S.A." w odniesieniu do Turcji.
(17) Podmiot "OneCert International PVT Ltd" poinformował Komisję o zmianie adresu oraz adresu swojej strony internetowej.
(18) Komisja otrzymała od podmiotu "Oregon Tilth" wniosek o cofnięcie uznania w odniesieniu do Panamy.
(19) Komisja otrzymała od podmiotu "Organic Standard" wniosek o cofnięcie uznania w odniesieniu do Rosji.
(20) Komisja otrzymała i przeanalizowała wniosek otrzymany od podmiotu "Soil Association Certification Limited" o dobrowolne zaprzestanie działalności w odniesieniu do wszystkich państw trzecich, dla których został on uznany zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/2325.
(21) Podmiot "Tse-Xin Organic Certification Corporation" poinformował Komisję o zmianie swojego adresu.
(22) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/2325.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.275.64 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/2049 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/2325 w odniesieniu do uznawania niektórych organów kontrolnych i jednostek certyfikujących do celów przywozu produktów ekologicznych do Unii |
| Data aktu: | 24/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 25/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 14/11/2022 |