uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10,
(1) Na mocy art. 8 ust. 15 rozporządzenia (UE) 2018/858 Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które mają być przeprowadzane przez organy nadzoru rynku na podstawie art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja jest również uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, który państwa członkowskie mają przekazywać do forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów ("forum") na podstawie art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858. Ponadto Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu sprawozdania ze sprawdzeń weryfikujących zgodność, które państwa członkowskie mają przedkładać do forum na podstawie art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia.
(2) Aby zapewnić solidny mechanizm egzekwowania zgodności oraz udostępnić organom nadzoru rynku jednolite wymogi dotyczące doboru pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych do badań, należy ustanowić kryteria określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność. Ponieważ sprawdzenia weryfikujące zgodność nie mogą być stosowane w ten sam sposób ze względu na różnice w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie liczby pojazdów, zarejestrowanych pojazdów lub liczby skarg, ważne jest, aby te kryteria obejmowały różne elementy, które mogą być stosowane zgodnie ze specyfiką danego państwa członkowskiego. Kryteria te powinny obejmować w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego częstotliwość sprawdzania dokumentacji, liczbę zarejestrowanych pojazdów i liczbę przeprowadzonych badań.
(3) W celu ułatwienia corocznego planowania sprawdzeń w ramach nadzoru rynku przez państwa członkowskie oraz zapewnienia, aby ustalenia tych państw wynikające z wszelkich sprawdzeń weryfikujących zgodność były zgłaszane w jednolity sposób, konieczne jest ustanowienie wspólnych kryteriów dotyczących formatu, który państwa członkowskie mają stosować przy przedkładaniu do forum kompleksowego przeglądu planowanych przez nie sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz sprawozdania z ustaleń z przeprowadzonych przez nie sprawdzeń weryfikujących zgodność, o którym mowa w art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia. Format przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku powinien obejmować informacje na temat badanych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, odnośnych sprawdzonych aktów prawnych oraz planowania badań. Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność powinien obejmować informacje na temat wprowadzonych zasad oceny ryzyka oraz analizy przeprowadzonych działań.
(4) Zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać Komisji nieodpłatnie do celów weryfikacji zgodności.
(5) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać nieodpłatnie osobom trzecim na mocy akapitu pierwszego wspomnianego ustępu do celów przeprowadzenia przez takie osoby trzecie badań zgodności z przepisami.
(6) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie wymogów, które muszą zostać spełnione przez osoby trzecie w celu wykazania rzeczywistego zainteresowania dziedziną bezpieczeństwa publicznego lub ochrony środowiska oraz dostępu do odpowiednich jednostek badawczych, a także zagwarantowania, że ich organizacja i sposób działania są w pełni bezstronne i niezależne.
(7) W celu zapewnienia, aby osoby trzecie mogły przeprowadzać weryfikację zgodności zgodnie z wymogami określonymi w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, ich sprawozdania z badań powinny być zgodne z formatem ustanowionym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2 oraz powinny spełniać wymogi w odniesieniu do kompetencji i jakości jednostek badawczych.
(8) Środki, które należy wprowadzić na podstawie przepisów art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, dotyczą weryfikacji zgodności pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Środki te są ze sobą powiązane materialnie ze względu na ich przedmiot i kontekst, w którym mają być stosowane. Należy zatem przyjąć niniejsze rozporządzenie na podstawie wszystkich tych trzech przepisów w celu osiągnięcia spójnej weryfikacji zgodności.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.27.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/163 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych |
| Data aktu: | 07/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/02/2022 |
| Data wejścia w życie: | 28/02/2022 |