Rozporządzenie wykonawcze 2022/163 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/163
z dnia 7 lutego 2022 r.
ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 8 ust. 15 rozporządzenia (UE) 2018/858 Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które mają być przeprowadzane przez organy nadzoru rynku na podstawie art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia. Komisja jest również uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, który państwa członkowskie mają przekazywać do forum wymiany informacji o egzekwowaniu przepisów ("forum") na podstawie art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858. Ponadto Komisja jest uprawniona do ustanawiania wspólnych kryteriów w zakresie formatu sprawozdania ze sprawdzeń weryfikujących zgodność, które państwa członkowskie mają przedkładać do forum na podstawie art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia.

(2) Aby zapewnić solidny mechanizm egzekwowania zgodności oraz udostępnić organom nadzoru rynku jednolite wymogi dotyczące doboru pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych do badań, należy ustanowić kryteria określania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność. Ponieważ sprawdzenia weryfikujące zgodność nie mogą być stosowane w ten sam sposób ze względu na różnice w poszczególnych państwach członkowskich w zakresie liczby pojazdów, zarejestrowanych pojazdów lub liczby skarg, ważne jest, aby te kryteria obejmowały różne elementy, które mogą być stosowane zgodnie ze specyfiką danego państwa członkowskiego. Kryteria te powinny obejmować w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego częstotliwość sprawdzania dokumentacji, liczbę zarejestrowanych pojazdów i liczbę przeprowadzonych badań.

(3) W celu ułatwienia corocznego planowania sprawdzeń w ramach nadzoru rynku przez państwa członkowskie oraz zapewnienia, aby ustalenia tych państw wynikające z wszelkich sprawdzeń weryfikujących zgodność były zgłaszane w jednolity sposób, konieczne jest ustanowienie wspólnych kryteriów dotyczących formatu, który państwa członkowskie mają stosować przy przedkładaniu do forum kompleksowego przeglądu planowanych przez nie sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz sprawozdania z ustaleń z przeprowadzonych przez nie sprawdzeń weryfikujących zgodność, o którym mowa w art. 8 ust. 7 tego rozporządzenia. Format przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku powinien obejmować informacje na temat badanych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, odnośnych sprawdzonych aktów prawnych oraz planowania badań. Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność powinien obejmować informacje na temat wprowadzonych zasad oceny ryzyka oraz analizy przeprowadzonych działań.

(4) Zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać Komisji nieodpłatnie do celów weryfikacji zgodności.

(5) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie danych, które producenci mają udostępniać nieodpłatnie osobom trzecim na mocy akapitu pierwszego wspomnianego ustępu do celów przeprowadzenia przez takie osoby trzecie badań zgodności z przepisami.

(6) Zgodnie z art. 13 ust. 10 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie wymogów, które muszą zostać spełnione przez osoby trzecie w celu wykazania rzeczywistego zainteresowania dziedziną bezpieczeństwa publicznego lub ochrony środowiska oraz dostępu do odpowiednich jednostek badawczych, a także zagwarantowania, że ich organizacja i sposób działania są w pełni bezstronne i niezależne.

(7) W celu zapewnienia, aby osoby trzecie mogły przeprowadzać weryfikację zgodności zgodnie z wymogami określonymi w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, ich sprawozdania z badań powinny być zgodne z formatem ustanowionym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2  oraz powinny spełniać wymogi w odniesieniu do kompetencji i jakości jednostek badawczych.

(8) Środki, które należy wprowadzić na podstawie przepisów art. 8 ust. 15, art. 9 ust. 5 i art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, dotyczą weryfikacji zgodności pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Środki te są ze sobą powiązane materialnie ze względu na ich przedmiot i kontekst, w którym mają być stosowane. Należy zatem przyjąć niniejsze rozporządzenie na podstawie wszystkich tych trzech przepisów w celu osiągnięcia spójnej weryfikacji zgodności.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Kryteria ustalania odpowiedniej skali sprawdzeń weryfikujących zgodność

Odpowiednią skalę sprawdzeń weryfikujących zgodność pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeprowadzanych przez organy nadzoru rynku ustala się w oparciu o następujące kryteria:

a)
częstotliwość sprawdzeń dokumentacji pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeprowadzanych w pojazdach zarejestrowanych w danym państwie członkowskim w poprzednim roku;
b)
liczbę badań rocznie, z uwzględnieniem wymogów określonych w art. 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/858;
c)
ranking zagrożeń określonych w aktach prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858 w oparciu o ryzyko i prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożenia;
d)
liczbę nowych pojazdów zarejestrowanych w danym państwie członkowskim w poprzednim roku, w podziale według marek i nazw handlowych;
e)
uzasadnione skargi w podziale według marek i nazw handlowych pojazdów w ciągu ostatnich trzech lat;
f)
informacje wymieniane na forum w ciągu ostatnich trzech lat;
g)
wyniki badań opublikowane w ciągu ostatnich trzech lat przez strony trzecie, które spełniają wymogi określone w art. 6;
h)
odsetek badań przypisany do liczby zarejestrowanych pojazdów oraz odsetek badań przypisany do próby losowej.
Artykuł  2

Format przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku

Przegląd planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku, o którym mowa w art. 8 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, przedkłada się do forum w formacie określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność

Sprawozdanie z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność, o którym mowa w art. 8 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/858, przedkłada się do forum w formacie określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Dane, które producenci mają udostępniać Komisji do celów weryfikacji zgodności

Dane, które producenci mają udostępniać Komisji w celu umożliwienia jej przeprowadzania badań i kontroli zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2018/858, obejmują:

a)
parametry i ustawienia niezbędne do dokładnego odtworzenia warunków badania stosowanych w czasie badania homologacji typu, w tym wszystkie sprawozdania z badań, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz informacje istotne dla przeprowadzania badań i sprawdzeń wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/858 oraz aktów prawnych wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia;
b)
poszerzone pakiety dokumentacji wymagane na mocy aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w tym informacje na temat pomocniczych strategii kontroli emisji (AES) zgodnie z załącznikiem I dodatek 3a do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 3 ;
c)
pakiet dotyczący przejrzystości badania wymagany do celów badania pojazdów pod kątem emisji, opisany w pkt 5.9 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/1151;
d)
kopię świadectwa zgodności każdego badanego pojazdu;
e)
wszelkie inne istotne informacje techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.
Artykuł  5

Dane, które producenci mają udostępniać osobom trzecim do celów badań zgodności z przepisami

Dane, które producenci mają udostępniać osobom trzecim na podstawie art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, obejmują:

a)
parametry i ustawienia niezbędne do dokładnego odtworzenia warunków badania stosowanych w czasie badania homologacji typu, w tym wszystkie sprawozdania z badań, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2018/858, oraz informacje istotne dla przeprowadzania badań i sprawdzeń wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/858 oraz aktów prawnych wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia;
b)
poszerzone pakiety dokumentacji wymagane na mocy aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858, w tym informacje na temat AES zgodnie z załącznikiem I dodatek 3a do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1151 oraz załącznikiem I dodatek 11 do rozporządzenia (UE) nr 582/2011 4 ;
c)
pakiet dotyczący przejrzystości badania wymagany do celów badania pojazdów pod kątem emisji, opisany w pkt 5.9 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/1151;
d)
kopię świadectwa zgodności każdego badanego pojazdu;
e)
wszelkie inne istotne informacje techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.
Artykuł  6

Wymogi dotyczące wykazywania przez strony trzecie rzeczywistego zainteresowania oraz dostępu do odpowiednich jednostek badawczych

1. 
Aby wykazać swoje rzeczywiste zainteresowanie dziedziną bezpieczeństwa publicznego lub ochrony środowiska zgodnie z art. 13 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2018/858, strony trzecie muszą spełniać następujące wymogi:
a)
są osobą fizyczną lub osobą prawną ustanowioną na mocy prawa państwa członkowskiego;
b)
są podmiotami pozarządowymi i nienastawionymi na zysk;
c)
nie mogą być zaangażowane w aspekty homologacji typu ani w proces projektowania, produkcji, dostaw lub konserwacji pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego;
d)
przedstawiają oświadczenie stwierdzające, że przestrzegają poufności w kontekście ochrony tajemnicy handlowej i ochrony danych osobowych oraz że ich pracownicy przestrzegają tajemnicy zawodowej w odniesieniu do wszystkich informacji przekazywanych przez producentów, w tym świadectwa homologacji typu UE i załączników do niego oraz danych udostępnionych zgodnie z art. 5;
e)
wykazują, że mają dostęp do odpowiednich jednostek badawczych zgodnie z wymogami ust. 2 niniejszego artykułu.
2. 
Aby wykazać, że strony trzecie mają dostęp do odpowiednich jednostek badawczych do celów sprawdzeń i badań zgodności, jednostki te muszą spełniać następujące wymogi:
a)
nie są zaangażowane w proces projektowania, produkcji, dostaw ani konserwacji pojazdu, układu, komponentu lub oddzielnego zespołu technicznego, który oceniają, badają lub kontrolują;
b)
są akredytowane zgodnie z wymogami określonymi w normie EN ISO/IEC 17025:2017 w sprawie ogólnych wymagań dotyczących kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących, a zakres tej akredytacji obejmuje badania przeprowadzane przez te jednostki na podstawie aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858;
c)
są akredytowane zgodnie z wymogami określonymi w normie EN ISO/IEC 17020:2012 dotyczącej ogólnych kryteriów działania różnych rodzajów jednostek przeprowadzających inspekcję lub, alternatywnie, cel akredytacji zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025:2017 zostaje rozszerzony na procedurę inspekcji;
d)
przedstawiają oświadczenie stwierdzające, że przestrzegają poufności w kontekście ochrony tajemnicy handlowej i ochrony danych osobowych oraz że ich pracownicy przestrzegają tajemnicy zawodowej w odniesieniu do wszystkich informacji przekazywanych przez producentów, w tym świadectwa homologacji typu UE i załączników do niego oraz danych udostępnionych zgodnie z art. 5.
Artykuł  7

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Format kompleksowego przeglądu planowanych sprawdzeń w ramach nadzoru rynku

(do wypełnienia przez państwo członkowskie i przedłożenia do forum nie później niż w dniu 1 marca)

Państwo członkowskie: ................................................................................................................

Nazwa organu nadzoru rynku: .....................................................................................................

Osoba wyznaczona do kontaktów w ramach organu (imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu): ......................................................................................................................................

Okres objęty przeglądem: DD.MM.RRRR - DD.MM.RRRR

Państwo członkowskie (1): Marka (2): Nazwa handlowa (3): Wariant/wersja (4): Kategoria pojazdu (5) lub układu, komponentu i oddzielnego zespołu technicznego: Akt(-y) prawny (-e) (6): Przedmiot(-y) (7): Sprawdzenia dokumentacji/ badania laboratoryjne/ badania w warunkach drogowych: Planowany okres rozpoczęcia: Uwagi:
(1) Numer wyróżniający państwa członkowskiego, które udzieliło homologacji typu, jak podano w tabeli w pkt 2.1 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2020/683.

(2) Nazwa handlowa producenta określona w pkt 0.1 świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.

(3) Nazwa handlowa określona w pkt 0.2.1 świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.

(4) W stosownych przypadkach.

(5) Kategoria pojazdu (np. M1, N1).

(6) Mające zastosowanie akty prawne wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858.

(7) Przedmiot mających zastosowanie aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858.

ZAŁĄCZNIK  II

Format sprawozdania z ustaleń ze sprawdzeń weryfikujących zgodność

(do wypełnienia przez państwo członkowskie i przedłożenia do forum do dnia 30 września roku następującego po zakończeniu dwuletniego okresu sprawozdawczego)
1. Informacje:
Państwo członkowskie: .....................................................................................................................................................................
Nazwa organu nadzoru rynku: ........................................................................................................................................................
Okres objęty przeglądem: DD.MM.RRRR - DD.MM.RRRR
2. Dane ogólne: (organizacja i infrastruktura nadzoru rynku)
- Ministerstwo odpowiedzialne za ten sektor:
- Nazwa i dane kontaktowe właściwego organu nadzoru rynku

(jego adres, w tym jego adres e-mail oraz zakres jego odpowiedzialności):

- Liczba pracowników nadzoru rynku motoryzacyjnego:
- Zasoby badawcze (własne lub zewnętrzne laboratorium):
- Wyjaśnienie, w jaki sposób organy nadzoru rynku wykonują swoje obowiązki w sposób niezależny i bezstronny:
- ...
3. Wyjaśnienie przez państwa członkowskie ustalonych przez nie zasad oceny ryzyka:
- Krótkie wyjaśnienie ustalonych zasad oceny ryzyka:
- Przegląd kryteriów stosowanych do oceny ryzyka:
- Wyjaśnienia dotyczące skutecznej koordynacji działań między organami krajowymi:
- ...
4. Przegląd działań przeprowadzonych w poprzednim okresie planowania:
- Łączna liczba przeprowadzonych rocznie sprawdzeń w ramach nadzoru rynku:
- Liczba stwierdzonych niezgodności, rocznie i według typu pojazdu:
- Szczegółowe informacje dotyczące stwierdzonych rocznie niezgodności (mające zastosowanie przepisy/przedmiot) oraz stwierdzonych tendencji w zakresie niezgodności:
- Liczba otwartych rocznie środków naprawczych i ograniczających w odniesieniu do stwierdzonych niezgodności:
- Liczba i kwota kar pieniężnych nałożonych przez państwa członkowskie, rocznie i w odniesieniu do danych przepisów:
- ...
5. Ustalenia/analizy:
- Mocne strony i niedociągnięcia (wewnętrzne - na poziomie mikro) organu nadzoru rynku:
- Możliwości i zagrożenia (zewnętrzne - na poziomie pośrednim i makro) w oparciu o ustalenia i niezgodności wynikające ze sprawdzeń w ramach nadzoru rynku:
- Wyciągnięte wnioski (wewnętrzne - na poziomie mikro):
- Wyciągnięte wnioski (zewnętrzne - na poziomie pośrednim i makro):
6. Środki i działania:
- Środki i działania wewnętrzne (na poziomie mikro) planowane na następne 2 lata:
- Środki i działania zewnętrzne (na poziomie pośrednim i makro) planowane na następne 2 lata:
- ...
7. Uwagi:
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/683 z dnia 15 kwietnia 2020 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 163 z 26.5.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 z dnia 25 maja 2011 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz zmieniające załączniki I i III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 167 z 25.6.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.27.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/163 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do wymogów funkcjonalnych dotyczących nadzoru rynku w zakresie pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych
Data aktu: 07/02/2022
Data ogłoszenia: 08/02/2022
Data wejścia w życie: 28/02/2022