uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 56 ust. 3 akapit trzeci, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 150/2013 2 określa szczegóły dotyczące wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji.
(2) Po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/834 3 repozytoria transakcji muszą posiadać procedury uzgadniania danych między repozytoriami transakcji oraz procedury weryfikacji spełnienia przez kontrahenta dokonującego zgłoszenia lub podmiot przekazujący zgłoszenie wymogów dotyczących zgłaszania, a także procedury weryfikacji kompletności i prawidłowości zgłoszonych danych. W celu zapewnienia, aby Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych posiadał odpowiednie informacje umożliwiające mu weryfikowanie, czy repozytorium transakcji spełnia te wymogi w momencie oceny wniosku o rejestrację jako repozytorium transakcji, repozytoria transakcji należy zobowiązać do przekazywania informacji dotyczących procedur, które wprowadziły w celu uwierzytelnienia tożsamości użytkowników uzyskujących dostęp do danych, przekazywania odpowiednim podmiotom informacji zwrotnych na temat zezwolenia dla podmiotu przekazującego zgłoszenie, na temat weryfikacji kompletności i poprawności danych, na temat uzgadniania danych i wyniku procesu uzgadniania, a także w celu przekazywania podmiotom przekazującym zgłoszenia zastrzeżeń oraz zmiany identyfikatorów podmiotów prawnych, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/1858 4 .
(3) W celu zapewnienia, aby repozytoria transakcji spełniały najwyższe standardy regulacyjne, należy wprowadzić dodatkowe przepisy dotyczące informacji, które należy przekazywać na temat procedur przenoszenia, na temat problemów informatycznych, które mają wpływ na jakość danych, oraz w odniesieniu do rejestru zgłoszeń.
(4) Należy określić szczegóły uproszczonego wniosku o rozszerzenie rejestracji, aby umożliwić repozytoriom transakcji, które są już zarejestrowane na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 5 , rozszerzenie dotychczasowej rejestracji, tak aby odpowiadała również rejestracji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Aby uniknąć powielania wymogów, repozytoria transakcji składające wniosek o rozszerzenie rejestracji powinny być zobowiązane do przekazywania jedynie informacji na temat dostosowań ich systemów, procesów i zasobów niezbędnych do zapewnienia zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 648/2012.
(5) Uiszczanie przez repozytoria transakcji wymaganych opłat przy składaniu wniosku o rejestrację lub o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji jest istotne, aby zapewnić pokrycie kosztów Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych związanych ze wspomnianą rejestracją lub wspomnianym rozszerzeniem rejestracji. Do wniosków należy zatem dołączać dowód dokonania płatności.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 150/2013.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne poświęcone projektowi regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 .
(9) Aby umożliwić repozytoriom transakcji podejmowanie wszelkich niezbędnych działań w celu dostosowania się do zmian wymogów dotyczących informacji na temat weryfikacji kompletności i poprawności danych, które to zmiany wprowadzono niniejszym rozporządzeniem, datę rozpoczęcia stosowania tych przepisów należy odroczyć,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.262.41 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1857 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 150/2013 w odniesieniu do szczegółowych informacji zawartych we wnioskach o rejestrację jako repozytorium transakcji i wnioskach o rozszerzenie rejestracji jako repozytorium transakcji |
| Data aktu: | 10/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 07/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 29/04/2024, 27/10/2022 |