Rezolucja 2022/1774 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1774
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyber- bezpieczeństwa) za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0119/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2020 wyniósł 21 682 883 EUR, co stanowi wzrost o 28,05 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika głównie z większych wydatków na personel, technologie informacyjno-komunikacyjne i podstawowe działania operacyjne w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 (akt o cyberbezpieczeństwie) 2 ; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanego dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw dochodów są legalne i prawidłowe we wszystkich aspektach; mając na uwadze, że Trybunał przedstawia podstawę do wydania opinii z zastrzeżeniami na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,35 %, co oznacza wzrost o 0,55 % w porównaniu z rokiem 2019; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 68,62 %, co oznacza spadek o 1,49 % w porównaniu z rokiem 2019;

2. wyraża ubolewanie z powodu uwagi Trybunału stanowiącej podstawę do wydania opinii z zastrzeżeniami na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń; zwraca uwagę, że Trybunał stwierdził, iż tymczasowe przekazanie uprawnień przyznane jednemu z pracowników przez poprzedniego dyrektora wykonawczego wygasło 31 grudnia 2019 r. oraz że 12 lutego 2020 r. nowy dyrektor wykonawczy przyznał temu pracownikowi nowe uprawnienia; odnotowuje, że Trybunał stwierdził, iż w międzyczasie pracownik ten zatwierdził - nie posiadając ważnego upoważnienia - zobowiązania budżetowe na kwotę 529 120 EUR i płatności na kwotę 914 100 EUR (3,5 % łącznych środków na płatności dostępnych w 2020 r.) na potrzeby realizacji celów Agencji. z zadowoleniem przyjmuje uwagę Trybunału, że w następstwie przeprowadzonej kontroli Agencja podjęła kroki, aby w przyszłości ograniczyć zidentyfikowane zagrożenia;

Wyniki

3. w odniesieniu do działań następczych podjętych przez Agencję w związku z uwagami organu udzielającego absolutorium zawartymi w absolutorium za 2019 r. z zadowoleniem przyjmuje przegląd kluczowych wskaźników skuteczności działania Agencji w 2020 r. w celu lepszego odzwierciedlenia nowych wyzwań i mandatu powierzonych Agencji na mocy aktu o cyberbezpieczeństwie;

4. odnotowuje oświadczenie Agencji, zgodnie z którym zareagowała ona na globalną pandemię COVID-19, odgrywając kluczową rolę w uniemożliwieniu cyberpodmiotom o złych zamiarach wykorzystania kryzysu zdrowotnego w celu przekształcenia go w cyfrową pandemię na dużą skalę;

Polityka kadrowa

5. zwraca uwagę, że 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia został wykonany w 89,86 %, przy czym powołano 62 pracowników tymczasowych na 69 stanowiska dla pracowników tymczasowych zatwierdzone w ramach budżetu Unii (w porównaniu z 59 stanowiskami zatwierdzonymi w 2019 r.); odnotowuje, że w 2020 r. Agencja zatrudniała dodatkowo 26 pracowników kontraktowych i 8 oddelegowanych ekspertów krajowych; zwraca uwagę, że zwiększony plan zatrudnienia wynika z nowego mandatu Agencji, której po przyjęciu aktu o cyberbezpieczeństwie przyznano większe kompetencje i zasoby;

6. odnotowuje z zaniepokojeniem brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji, gdzie 8 na 9 członków (88,9 %) stanowią mężczyźni; zwraca uwagę na równowagę płci wśród pracowników Agencji, w której 41 na 79 pracowników (51,9 %) stanowią mężczyźni; zwraca się do Agencji o podjęcie dalszych wysiłków na rzecz większej równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla; przypomina Agencji, że przy wyborze kandydatów ważne są umiejętności, wiedza i doświadczenie, a także równowaga geograficzna i równowaga płci wśród pracowników;

7. odnotowuje, że Agencja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; zwraca uwagę, że w 2020 r. zgłoszono i zbadano jeden przypadek molestowania; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej sprawy;

8. odnotowuje że od 2019 r. Agencji powierzono nowy mandat i nowe zadania na mocy aktu o cyberbezpieczeństwie; zauważa, że władza budżetowa wspiera nowe działania przez zwiększenie zasobów ludzkich począwszy od 2020 r.;

9. w odniesieniu do działań następczych związanych ze sprawozdaniem w sprawie absolutorium za rok 2019 odnotowuje, że Agencja ma pewne problemy z rekrutacją, przyciągnięciem i utrzymaniem odpowiednio wykwalifikowanego personelu; zwraca uwagę, że głównym problemem związanym z obsadzeniem wolnych miejsc pracy w Agencji jest niski współczynnik korygujący stosowany do wynagrodzeń pracowników w Grecji oraz deficyt specjalistów na rynku bezpieczeństwa informatycznego w Unii; z zadowoleniem przyjmuje środki socjalne, jakie wdrożyła Agencja, aby zwiększyć atrakcyjność i obniżyć roczną rotację pracowników; wzywa Agencję do utrzymania tej kwestii w porządku obrad oraz, w stosownych przypadkach, do zajęcia się nią za pośrednictwem sieci agencji UE;

10. w odniesieniu do działań następczych związanych ze sprawozdaniem w sprawie absolutorium za rok 2019 odnotowuje, że przełożono przegląd procedur przekazywania obowiązków nowym pracownikom i nadal jest on w toku; zauważa również, że procedury przekazywania obowiązków uznaje się za objęte polityką dotyczącą newralgicznych stanowisk; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o rozwoju sytuacji w przyszłości i przyjęciu polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

11. zauważa, że z powodu niezapełnionych wakatów i znacznego obciążenia pracą Agencja powierza pracownikom tymczasowym wykonanie części swoich zadań ujętych w rocznym programie prac; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Agencji podjęte w 2020 r. na rzecz poprawy strategii rekrutacyjnej przez zmniejszenie zależności od podmiotów tymczasowych; odnotowuje, że przewidywane przez Agencję koszty zatrudniania pracowników tymczasowych w 2021 r. nie powinny przekraczać 700 000 EUR w porównaniu z 923 000 EUR w 2019 r.; ponadto z zadowoleniem przyjmuje starania Agencji zmierzające do zapewnienia pracownikom tymczasowym takich samych warunków pracy jak pracownikom zatrudnionym bezpośrednio; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o rozwoju sytuacji związanej z zależnością od pracowników tymczasowych;

Zamówienia publiczne

12. zauważa, że Agencja aktywnie wdrożyła ekologiczne kryteria udzielania zamówień publicznych w swojej dokumentacji przetargowej, a w 2020 r. uruchomiono odpowiednie procedury w takich obszarach, jak dostawa materiałów biurowych i materiałów eksploatacyjnych do druku, dostawa laptopów i stacji dokujących oraz produkcja i dostawa materiałów promocyjnych oznaczonych logo agencji; wzywa Agencję do aktywnego dzielenia się z innymi agencjami doświadczeniami w zakresie korzystania z ekologicznych kryteriów udzielania zamówień, w stosownych przypadkach za pośrednictwem sieci agencji UE;

13. zauważa, że Trybunał wykrył niekrytyczne uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych przez Agencję; zwraca uwagę, że w ogłoszeniach o zamówieniach należałoby poprawić kryteria kwalifikacji i wyboru oraz że należy lepiej monitorować przestrzeganie terminów publikacji; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o przyszłych postępach w tym zakresie;

14. w odniesieniu do działań podjętych w następstwie uwag Trybunału w 2020 r. odnotowuje, że Agencja wdrożyła działania naprawcze w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami finansowymi w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w tym monitorowanie przestrzegania terminów dotyczących publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

15. w odniesieniu do działań następczych związanych z uwagami Trybunału z 2020 r. odnotowuje, że kryterium ceny poddano ponownej ocenie w ramach weryfikacji wewnętrznego procesu udzielania zamówień, aby zapewnić najbardziej opłacalne wdrożenie ofert finansowych; ponadto zauważa, że Agencja zaktualizowała wymagania dotyczące minimalnego obrotu w przyszłych przetargach; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju przyszłych postępowań o udzielenie zamówienia;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16. odnotowuje istniejące środki i aktualnie wdrażane działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, oraz zwraca uwagę, że życiorysy członków zarządu i ich oświadczenia o braku konfliktu interesów są publikowane na stronie internetowej Agencji;

17. z zadowoleniem przyjmuje dalsze kroki podjęte w celu zwiększenia przejrzystości działań Urzędu, takie jak składanie sprawozdań ze spotkań personelu Urzędu z zewnętrznymi zainteresowanymi podmiotami oraz publikowanie ich na stronie internetowej Urzędu;

Kontrola wewnętrzna

18. zwraca uwagę, że w ocenie kontroli wewnętrznej Agencji wykazano, iż struktury wspierające kontrole wewnętrzne i zgodność wydają się rozproszone i słabe; odnotowuje sugestię wdrożenia niezależnego systemu kontroli jakości, aby usprawnić monitorowanie oceny realizacji celów w Agencji; zwraca ponadto uwagę na zalecenie, aby zrestrukturyzować zadania horyzontalne Agencji, takie jak kontrola wewnętrzna, weryfikacja ex ante, ISO, monitorowanie budżetu i kontrola jakości;

19. wyraża ubolewanie, że Agencja odłożyła plany przyjęcia nowej polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk na 2020 r.; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o rozwoju tej sprawy;

20. zauważa, że Agencja podjęła niezbędne działania, aby zamknąć cztery zalecenia z kontroli zgłoszone przez Służbę Audytu Wewnętrznego; odnotowuje jednak, że trzy zalecenia pozostają otwarte, ponieważ konieczne są dalsze działania; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje dotyczące ich wdrożenia w przyszłości;

Reakcja na COVID-19 i ciągłość działania

21. docenia wysiłki Agencji podjęte w obliczu pandemii COVID-19, gdy wezwano ją do pomocy w koordynowaniu działań państw członkowskich i organów Unii poprzez wydawanie zaleceń dla sektora infrastruktury krytycznej, wspieranie unijnego zestawu narzędzi aplikacji do śledzenia kontaktów oraz udzielanie porad małym i średnim przedsiębiorstwom, a także wytycznych dla sektora opieki zdrowotnej, w celu umożliwienia im lepszego reagowania na nasilone kampanie phishingowe i ataki z użyciem oprogramowania szantażującego;

22. z zadowoleniem przyjmuje zdecydowane ukierunkowane działania Agencji przed wprowadzeniem przez rząd grecki środków izolacji w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19, takie jak dalsze zapewnianie pracownikom wysokiego poziomu środków w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa (odpowiednia ilość środków dezynfekujących, jednorazowe rękawiczki, maski, podstawowe leki, płyny do dezynfekcji rąk); zauważa, że sporządzono wytyczne dla pracowników i z dniem 11 marca 2020 r. wszyscy pracownicy otrzymali pozwolenie na pracę zdalną, a także wstrzymano misje i wydarzenia publiczne;

23. odnotowuje, że ograniczenia nałożone od marca 2020 r. i obowiązujące przez większą część tego roku, takie jak narzucona praca zdalna i duże ograniczenie podróży służbowych, przyniosły szereg korzyści dla środowiska, w szczególności znaczne zmniejszenie śladu węglowego i mniejsze zużycie papieru ze względu na częstsze korzystanie z procesów cyfrowych;

Inne uwagi

24. zauważa, żew czerwcu 2020 r. ustanowiono nową strukturę wewnętrzną Agencji, co wzmocniło zdolność do budowania wewnętrznych i zewnętrznych synergii przez wprowadzenie "zespołów międzystrukturalnych" do zadań wymagających wkładu innych jednostek; odnotowuje utworzenie czterech jednostek operacyjnych (jednostki ds. opracowywania i wdrażania polityki, jednostki budowania zdolności, jednostki koordynacji operacyjnej oraz jednostki ds. rynku, certyfikacji i normalizacji), z których każda ma na celu wdrożenie konkretnego aspektu aktu o cyberbezpieczeństwie; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o korzyściach i wnioskach płynących z tej reorganizacji;

25. zachęca do modernizacji budynków, żeby spełniały normy bezemisyjności, szczególnie poprzez instalacje paneli fotowoltaicznych na wszystkich budynkach należących do agencji;

26. na podstawie odpowiedzi Agencji na pytania organu udzielającego absolutorium zauważa, że Agencja aktualizuje obecnie swoją politykę cyberbezpieczeństwa, w szczególności przez podejmowanie działań w zakresie ocen usług Active Directory Security, Windows Client Security i Windows Server Security, a także wycofywanie starych systemów i regularne skanowanie podatności na zagrożenia;

27. w odniesieniu do działań następczych związanych z absolutorium za rok 2019 zauważa, że Agencja zwiększyła starania, aby lepiej koncentrować się na kluczowych działaniach i zaangażować jak największą liczbę zainteresowanych podmiotów; odnotowuje, że Agencja rozpowszechnia swoje działania dzięki własnej stronie internetowej i mediom społecznościowym, a poziom aktywności na tych kanałach wzrósł w 2020 r.;

28. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 86.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.328

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1774 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022