uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) Zgodnie z art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/68/UE 2 w przypadku urządzeń ciśnieniowych lub zespołów, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 tej dyrektywy, zgodnych z normami zharmonizowanymi (lub ich częściami), do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zakłada się, że spełniają one zasadnicze wymagania bezpieczeństwa objęte tymi normami lub ich częściami określone w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Pismem M/071 z dnia 1 sierpnia 1994 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) z wnioskiem o opracowanie, w odniesieniu do urządzeń ciśnieniowych, norm związanych z produktami oraz norm o charakterze horyzontalnym na potrzeby dyrektywy 97/23/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Dyrektywa ta została zastąpiona dyrektywą 2014/68/UE bez zmiany zasadniczych wymogów bezpieczeństwa, o których mowa w załączniku I do dyrektywy 97/23/WE.
(3) Na podstawie wniosku M/071 oraz w celu odzwierciedlenia aktualnego stanu techniki CEN znowelizował i zmienił niektóre z obowiązujących norm zharmonizowanych. W szczególności CEN znowelizował normy zharmonizowane EN 3-8:2006/AC:2007, EN ISO 9712:2012 oraz EN 10253-2:2007, do których odniesienia opublikowano w komunikacie Komisji 2016/C 293/01 4 , w wyniku czego przyjęto normy zharmonizowane EN 3-8:2021, EN ISO 9712:2022 oraz EN 10253-2:2021 dotyczące, odpowiednio, gaśnic przenośnych, badań nieniszczących i kształtek rurowych.
(4) Ponadto CEN znowelizował następujące normy zharmonizowane dotyczące kotłów wodnorurowych, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2016/C 293/01: EN 12952-2:2011, EN 12952-5:2011, EN 12952-6:2011 oraz EN 12952-10:2002. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących norm zharmonizowanych: EN 12952-2:2021, EN 12952-5:2021, EN 12952-6:2021 oraz EN 12952-10:2021.
(5) Ponadto CEN znowelizował następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2016/C 293/01: EN 13121-1:2003, EN 14917:2009+A1:2012 oraz EN 12284:2003. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących norm zharmonizowanych: EN 13121-1:2021 dotyczącej zbiorników z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym, EN 14917:2021 dotyczącej złącz kompensacyjnych oraz EN ISO 21922:2021 dotyczącej zaworów do instalacji chłodniczych i pomp ciepła.
(6) Na podstawie wniosku M/071 CEN zmienił również następujące normy dotyczące rurociągów przemysłowych metalowych, do których odniesienia znajdują się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1616 5 : EN 13480-2:2017, EN 13480-5:2017 oraz EN 13480-3:2017. Doprowadziło to do przyjęcia, odpowiednio, następujących zmian norm zharmonizowanych: EN 13480-2:2017/A8:2021, EN 13480-5:2017/A2:2021 oraz EN 13480-3:2017/A4:2021. Ponadto CEN zmienił normę zharmonizowaną EN 12516-2:2014, do której odniesienie opublikowano w komunikacie 2016/C 293/01. Doprowadziło to do przyjęcia normy zharmonizowanej EN 12516-2:2014+A1:2021.
(7) Komisja wraz z CEN oceniła, czy te normy dotyczące urządzeń ciśnieniowych, zmienione lub znowelizowane przez CEN, są zgodne z wnioskiem M/071.
(8) Normy dotyczące urządzeń ciśnieniowych zmienione lub znowelizowane przez CEN spełniają wymagania, które mają uwzględniać i o których mowa w załączniku I do dyrektywy 2014/68/UE. Odniesienia do tych norm należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/68/UE. Odniesienia do norm zharmonizowanych EN 13480-2:2017, EN 13480-5:2017 oraz EN 13480-3:2017 (z uwzględnieniem zmian tych norm) należy umieścić w tym załączniku.
(10) Załącznik II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2014/68/UE, które wycofuje się z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Następujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2016/C 293/01, zostały zastąpione, znowelizowane lub zmienione: EN 10253-2:2007, EN 12284:2003, EN 12516-2:2014, EN 12952-10:2002, EN 12952-2:2011, EN 12952-5:2011, EN 12952-6:2011, EN 13121-1:2003, EN 14917:2009+A1:2012, EN 3-8:2006/AC:2007 oraz EN ISO 9712:2012. Odniesienia do tych norm należy zatem umieścić w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616.
(11) Należy również wycofać odniesienia do norm zharmonizowanych EN 13480-2:2017, EN 13480-5:2017 oraz EN 13480-3:2017 (z uwzględnieniem wszelkich zmian tych norm), opublikowane w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1616, ze względu na ich zastąpienie. Należy zatem usunąć te odniesienia z załącznika I do tej decyzji wykonawczej.
(12) Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania znowelizowanych lub zmienionych norm, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do tych norm zharmonizowanych.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/1616.
(14) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w prawodawstwie harmonizacyjnym Unii od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.254.58 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1844 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/1616 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących rurociągów przemysłowych metalowych, gaśnic przenośnych, badań nieniszczących, kształtek rurowych, armatury przemysłowej, kotłów wodnorurowych, zbiorników z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem szklanym, złącz kompensacyjnych oraz zaworów do instalacji chłodniczych i pomp ciepła |
| Data aktu: | 28/09/2022 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 03/10/2022, 03/04/2024 |