a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 9 Porozumienia EOG odnosi się do protokołu 4 do Porozumienia EOG ("protokół 4"), w którym to protokole określa się reguły pochodzenia.
(2) Celem Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 1 ("konwencja PEM") jest transpozycja istniejących dwustronnych systemów reguł pochodzenia istniejących dwustronnych systemów reguł pochodzenia ustanowionych w dwustronnych umowach o wolnym handlu zawartych między Umawiającymi się Stronami konwencji PEM do wielostronnych ram, nie naruszając zasad określonych w tych dwustronnych umowach.
(3) Unia, Norwegia i Liechtenstein podpisały konwencję PEM w dniu 15 czerwca 2011 r., a Islandia podpisała konwencję PEM w dniu 30 czerwca 2011 r.
(4) Unia, Norwegia, Islandia i Liechtenstein złożyły swoje instrumenty przyjęcia u depozytariusza konwencji PEM odpowiednio w dniach 26 marca 2012 r., 9 listopada 2011 r., 12 marca 2012 r. i 28 listopada 2011 r. W związku z powyższym oraz zgodnie z art. 10 ust. 3 konwencji PEM konwencja ta weszła w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. w odniesieniu do Liechtensteinu i Norwegii oraz w dniu 1 maja 2012 r. w odniesieniu do Islandii i Unii.
(5) Do czasu zawarcia i wejścia w życie zmiany konwencji PEM Umawiające się Strony Porozumienia EOG zgodziły się stosować alternatywny zestaw reguł pochodzenia opartych na tych znajdujących się w zmienionej konwencji PEM, które mogłyby być stosowane dwustronnie jako reguły pochodzenia alternatywne wobec reguł określonych w konwencji PEM, poprzez dodanie do protokołu 4 dodatku A.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić protokół 4,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 54 z 26.2.2013, s. 4.
* Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.
2 Umawiające się Strony Porozumienia EOG zgadzają się odstąpić od obowiązku umieszczenia w dowodzie pochodzenia stwierdzenia, o którym mowa w art. 8 ust. 3.
3 Na przykład: dokumenty przywozowe, świadectwa przewozowe, faktury, oświadczenia producenta itp., dotyczące produktów użytych do wytworzenia towarów lub do towarów ponownie wywożonych w tym samym stanie.