KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy niektórych zastosowań objętych wyłączeniem, które są specyficzne dla wyrobów medycznych oraz przyrządów do nadzoru i kontroli i są wymienione w załączniku IV do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) W dniu 25 marca 2019 r. Komisja otrzymała wniosek złożony zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE w sprawie umieszczenia w wykazie w załączniku IV do wspomnianej dyrektywy wyłączenia dotyczącego stosowania ołowiu w kablach i przewodach nadprzewodzących z tlenków bizmutowo-strontowo-wapniowo-miedziowych oraz ołowiu w ich połączeniach elektrycznych z innymi częściami składowymi EEE ("wnioskowane wyłączenie"). Związek BSCCO z domieszką ołowiu może być stosowany do tworzenia nadprzewodzących obwodów magnetycznych w wyrobach medycznych i w przyrządach do nadzoru i kontroli.
(5) Ocena wnioskowanego wyłączenia obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(6) Stopy lutownicze zawierające ołów stosuje się do łączenia przewodów i kabli nadprzewodzących z innymi częściami składowymi EEE. Obecnie na rynku nie ma dostępnej bezołowiowej alternatywy, która zapewniałaby wystarczający poziom niezawodności w przypadku zastosowań, w których wymagane są takie właściwości, jak plastyczność i niska rezystywność w niskich temperaturach.
(7) W ocenie wnioskowanego wyłączenia, która obejmowała badanie oceny naukowo-technicznej 2 , stwierdzono, że dodanie ołowiu do BSCCO zapewnia techniczne i funkcjonalne korzyści, których nie można osiągnąć bez zastosowania ołowiu. Wspomniane zalety techniczne i funkcjonalne polegają na zapewnieniu wyższej rozdzielczości obrazów na potrzeby diagnostyki medycznej lub badań naukowych i innowacji oraz bardziej stabilnego trybu działania w ramach odpowiednich zastosowań. Dodanie ołowiu do BSCCO umożliwia produkcję wydajniejszego i bardziej niezawodnego sprzętu, co jest korzystne z punktu widzenia opieki zdrowotnej i innowacyjności.
(8) Obecnie nie jest możliwe zastąpienie ani wyeliminowanie w inny sposób ołowiu w materiale nadprzewodzącym i związanych z nim stopach lutowniczych przy zachowaniu takich samych parametrów technicznych, ani też nie oczekuje się, aby było to możliwe w przewidywalnej przyszłości. Wnioskowane wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska ani zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(9) Należy zatem przyznać wyłączenie, które jest przedmiotem wniosku.
(10) Zalety techniczne materiału BSCCO z domieszką ołowiu mogą przyczynić się do poprawy jakości diagnostyki medycznej i badań naukowych oraz do zwiększenia innowacyjności w tych dziedzinach. Jest mało prawdopodobne, aby okres obowiązywania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność. Należy zatem przyznać wyłączenie na długi okres ważności, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: