a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 28 Układu eurośródziemnomorskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Jordańskim Królestwem Haszymidzkim, z drugiej strony, (zwanego dalej "Układem") odnosi się do protokołu 3 do niego dotyczącego definicji pojęcia "produktów pochodzących" i metod współpracy administracyjnej (zwanego dalej "Protokołem 3"), który określa reguły pochodzenia.
(2) Art. 4 Protokołu 3 stanowi, że Rada Stowarzyszenia ustanowiona w art. 89 Układu może zadecydować o wprowadzeniu zmian do Protokołu 3.
(3) W następstwie przyjęcia decyzji Rady (UE) 2020/2067 1 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Rady Stowarzyszenia w odniesieniu do zmiany Układu w drodze zastąpienia Protokołu nr 3, Rada Stowarzyszenia przyjęła dezycję nr 1/2021 2 o zastąpieniu Protokołu 3 nowym tekstem.
(4) Protokół 3 zawiera z jednej strony dynamiczne odesłanie do Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemno- morskich preferencyjnych reguł pochodzenia 3 (zwanej dalej "Konwencją paneurośródziemnomorską"), dzięki któremu Konwencja paneurośródziemnomorska ma zastosowanie w stosunkach między Unią a Jordanią, a z drugiej strony zawiera reguły przejściowe mające zastosowanie od dnia 1 września 2021 r. jako alternatywny zestaw reguł pochodzenia w stosunku do reguł pochodzenia określonych w obecnej Konwencji paneurośródziemnomorskiej.
(5) W ramach wsparcia Unii dla Jordanii w kontekście kryzysu uchodźczego w Syrii, w lipcu 2016 r. Unia i Jordania uzgodniły tymczasowe złagodzenie reguł pochodzenia mających zastosowanie do wywozu produktów jordańskich do Unii na podstawie Układu.
(6) W związku z tym Komitet Stowarzyszenia UE-Jordania przyjął decyzję nr 1/2016 4 zmieniającą postanowienia Protokołu 3 dotyczące definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz uzupełniającą wykaz procesów obróbki lub przetwarzania, którym należy poddać materiały niepochodzące, aby niektóre kategorie produktów, wytworzone na terytorium Jordanii i związane z tworzeniem miejsc pracy dla uchodźców syryjskich i Jordańczyków, mogły uzyskać status pochodzenia.
(7) W grudniu 2017 r. Jordania przedstawiła pierwsze sprawozdanie roczne z wdrażania systemu reguł pochodzenia ustanowionego dezyzją nr 1/2016 i złożyła szereg wniosków o dalsze złagodzenie tego systemu. W grudniu 2018 r., po przeanalizowaniu wniosków Jordanii, Rada, w imieniu Unii, uznała je za uzasadnione i zgodziła się na dalsze złagodzenie niektórych wymogów systemu reguł pochodzenia, na przykład poprzez odejście od wymogu dotyczącego strefy, poprzez ustanowienie wymogu aby dla każdego zakładu produkcyjnego 15 % całkowitej siły roboczej stanowili Syryjczycy i poprzez przedłużenie okresu obowiązywania systemu do dnia 31 grudnia 2030 r.
(8) Komitet Stowarzyszenia UE-Jordania przyjął decyzję nr 1/2018 5 zmieniającą postanowienia Protokołu 3 poprzez dalsze złagodzenie systemu reguł pochodzenia i przedłużenie okresu obowiązywania systemu ustanowionego decyzją nr 1/2016 do dnia 31 grudnia 2030 r. Decyzja nr 1/2018 weszła w życie z dniem 4 grudnia 2018 r.
(9) Decyzja nr 1/2021 nie utrzymuje wprowadzonych decyzjami nr 1/2016 i nr 1/2018 środków stanowiących odstępstwo dotyczących tymczasowego złagodzenia reguł pochodzenia mających zastosowanie do wywozu produktów jordańskich do Unii na podstawie Układu.
(10) Aby zapewnić dalsze stosowanie decyzji nr 1/2016 i decyzji nr 1/2018, konieczne jest powiązanie tych decyzji z regułami przejściowymi, które mają zastosowanie od dnia 1 września 2021 r.
(11) Zmiana Protokołu 3 jest konieczna w celu utrzymania systemu reguł pochodzenia ustanowionych decyzją nr 1/2016 poprzez powiązanie ich z regułami przejściowymi określonymi w Protokole 3, ostatnio zmienionym decyzją nr 1/2021.
(12) Należy zatem zmienić Protokół 3 przez dodanie dodatku B zawierającego dodatkowy wykaz procesów obróbki lub przetwarzania, którym należy poddać materiały niepochodzące, aby wytworzony w Jordanii produkt uzyskał status pochodzenia.
(13) Stosowaniu dodatku B do Protokołu 3 powinny towarzyszyć odpowiednie obowiązki w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Ponadto powinna istnieć możliwość zawieszenia stosowania dodatku B do Protokołu 3, jeżeli warunki jego stosowania nie są już spełniane lub jeżeli spełnione będą warunki wprowadzenia środków ochronnych.
(14) Aby zapewnić ciągłość stosowania decyzji nr 1/2016 i decyzji nr 1/2018, w tym przewidzianych w nich odstępstw, a tym samym umożliwić upoważnionym eksporterom uniknięcie na podstawie decyzji nr 1/2016 ponoszenia strat gospodarczych, niniejsza decyzja powinna być stosowana z mocą wsteczną od dnia 1 września 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 września 2021 r.Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2022 r.