Decyzja wykonawcza 2022/142 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741 w odniesieniu do sprawozdawczości dotyczącej wielkości produkcji i w sprawie sprostowania tej decyzji wykonawczej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/142
z dnia 31 stycznia 2022 r.
w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741 w odniesieniu do sprawozdawczości dotyczącej wielkości produkcji i w sprawie sprostowania tej decyzji wykonawczej

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 451)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 2 lutego 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywy Rady 91/689/EWG i 96/61/WE 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1741 2  określono format i częstotliwość corocznego przedkładania danych na temat uwalniania zanieczyszczeń do powietrza, wody i gruntów oraz na temat transferów poza zakład.

(2) Z decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741 wynika, że w odniesieniu do sektorów, dla których Komisja ustanowiła jednostki i wskaźniki do celów sprawozdawczości, państwa członkowskie są zobowiązane do przedkładania Komisji danych dotyczących wielkości produkcji każdego zakładu.

(3) By zapewnić poprawę skuteczności Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń (europejski PRTR) jako kompleksowego źródła informacji dotyczących środowiska oraz wykorzystania przedłożonych danych do analizy porównawczej efektywności środowiskowej zakładów przemysłowych, konieczna jest obowiązkowa sprawozdawczość dotycząca wielkości produkcji każdego zakładu, a co za tym idzie, konieczne jest ustanowienie na potrzeby takiej sprawozdawczości odpowiednich jednostek i wskaźników oraz dalsze szczegółowe określenie formatu sprawozdawczości dotyczącej wielkości produkcji.

(4) Operatorom danych zakładów oraz właściwym organom państw członkowskich należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na zastosowanie środków niezbędnych do umożliwienia sprawozdawczości dotyczącej wielkości produkcji zgodnie z nowym formatem. Wymóg przedkładania takich danych powinien zatem mieć zastosowanie od roku sprawozdawczego 2023.

(5) Przypisy 9 i 10 do tabeli w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741 odnoszą się do przypisu 7 do tabeli w tym załączniku, który to przypis dotyczy obowiązkowego charakteru i daty rozpoczęcia stosowania sprawozdawczości dotyczącej wielkości produkcji, podczas gdy powinny one były odnosić się do przypisu 8 do tabeli w tym załączniku, który to przypis dotyczy podawania poszczególnych punktów danych do wiadomości publicznej.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować decyzję wykonawczą (UE) 2019/1741.

(7) Wysiłki te zostaną uwzględnione w perspektywicznym i prognostycznym wymiarze ram monitorowania realizacji zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń w ramach Planu działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby 3 , co pomoże w przewidywaniu wyzwań politycznych i określeniu rozwiązań najskuteczniejszych i zapobiegawczych.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 166/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741

Art. 1. akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Informacje administracyjne określone w załączniku sekcje 1-4 przedkłada się Komisji najpóźniej do dnia 30 września następnego roku sprawozdawczego. Na zasadzie odstępstwa informacje administracyjne określone w polach 2.12, 2.13 oraz 2.14 przedkłada się Komisji najpóźniej do dnia 30 listopada następnego roku sprawozdawczego.".

W załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Sprostowanie decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741

W załączniku, w treści przypisów 9 i 10 do tabeli, wyrażenie "nr 7" zastępuje się wyrażeniem "nr 8".

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIČIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
po tytule dodaje się tekst w brzmieniu:

"Część 1

Informacje administracyjne i tematyczne";

2)
przypis 7 do tabeli otrzymuje brzmienie:

"(7) Nieobowiązkowe w odniesieniu do lat sprawozdawczych 2019, 2020, 2021 oraz 2022. Od roku sprawozdawczego 2023 wielkość produkcji każdego zakładu przedkłada się zgodnie z zasadami określonymi w części 2.";

3)
dodaje się część 2 w brzmieniu:

"Część 2

Ustanawiająca jednostki i wskaźniki, które mają być zgłaszane przez państwa członkowskie w polu 2.12 »Wielkość produkcji«

1. Definicje

Do celów niniejszej części stosuje się następujące definicje:

1) »tony produktów/wydobytego materiału« oznaczają, o ile nie określono inaczej, masę danego wskaźnika, wliczając w to naturalną zawartość wilgoci w produktach lub wydobytym materiale, ale z wyłączeniem opakowania/pojemnika;

2) »tony produktów wyrażone w ekwiwalentach ropy naftowej« oznaczają produkcję zakładu wyrażoną poprzez ilość energii uwalnianą w wyniku spalania jednej tony surowej ropy naftowej, biorąc pod uwagę, że wartość energetyczna tony surowej ropy naftowej wynosi 42 gigadżule;

3) »gigadżule energii użytecznej« oznaczają energię skutecznie przekształconą na energię elektryczną lub cieplną, wyrażoną w gigadżulach, i dostarczoną do sieci lub użytkownika ostatecznego;

4) »tony odpadów przychodzących« oznaczają masę wszystkich odpadów dostarczonych do zakładu w ciągu roku kalendarzowego, które są dalej przetwarzane w ramach określonej działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania wykonywanej przez ten zakład, z wyłączeniem odpadów przekazywanych do innych zakładów bez przetworzenia;

5) »metry sześcienne ścieków przychodzących« oznaczają objętość wody wprowadzanej do instalacji oczyszczania danej oczyszczalni ścieków;

6) »tony rozpuszczalnika organicznego« oznaczają łączną masę rozpuszczalników zużytych podczas czynności wykonywanych w obiekcie;

7) »tony farby użytej lub usuniętej« oznaczają masę zużytej farby, najlepszy szacunek w zakresie masy farby usuniętej lub, w przypadku wykonywania w obrębie tego samego obiektu czynności malowania i usuwania, sumę obu tych wartości;

8) »liczba dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP)« oznacza współczynniki przeliczeniowe określone w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 4 ; duże jednostki przeliczeniowe inwentarza dla zwierząt nieobjętych wprost tym rozporządzeniem powinny być wyznaczane w oparciu o dowody naukowe, np. brojlery 0,007 DJP, strusie 0,350 DJP.

2. Zasady ogólne

a) O ile nie wskazano inaczej, dane dotyczące wielkości produkcji obejmują całkowitą rentowną produkcję danego zakładu i zawierają sumę wszystkich produktów z danego roku, które są sprzedawane, przechowywane na miejscu oraz wykorzystywane na miejscu do dalszego przetwarzania. Wyklucza się sumę produktów, które uległy zepsuciu, zostały odrzucone lub nie odpowiadają wymaganiom.

b) Pole 2.12 »Wielkość produkcji« w części 1 zawiera jeden lub więcej wpisów. Sprawozdawczość dotycząca wielkości produkcji obejmuje rodzaje działalności, które są prowadzone w zakładzie i które są zgłaszane w odniesieniu do danego zakładu do unijnego rejestru obiektów przemysłowych 5 . Sprawozdawczość obejmuje co najmniej jedną działalność.

c) W miarę możliwości dane dotyczące wielkości produkcji przedkłada się zgodnie z metodyką Prodcom w zakresie krajowych danych statystycznych dotyczących produkcji wyrobów gotowych oraz z metodologią określoną w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 6 .

d) W polu 2.12 części 1 zgłasza się następujące dane:

(i) ilość wyrażona w jednostce/wskaźniku określonym w pkt 3;

(ii) uwagi (nieobowiązkowo).

3. Jednostki i wskaźniki

Rodzaj działalności Jednostka/wskaźnik
1. Sektor energetyczny
1 a) Rafinerie olejów mineralnych i gazu Tony produktów wyrażone w ekwiwalentach ropy naftowej
1 b) Instalacje do zgazowywania i upłynniania węgla Tony produktów wyrażone w ekwiwalentach ropy naftowej
1 c) Elektrociepłownie i inne instalacje do spalania paliw Gigadżule energii użytecznej
1 d) Piece koksownicze Tony produktów wyrażone w ekwiwalentach ropy naftowej
1 e) Młyny węglowe Tony produktów wyrażone w ekwiwalentach ropy naftowej
1 f) Instalacje do wytwarzania produktów węglowych i bezdymnego paliwa stałego Tony produktów wyrażone w ekwiwalentach ropy naftowej
2. Produkcja i obróbka metali
2 a) Instalacje do prażenia lub spiekania rud metali (w tym rudy siarczkowej) Tony produktów
2 b) Instalacje do produkcji surówki lub stali (wytop pierwotny lub wtórny), w tym do odlewania ciągłego Tony produktów
2 c) (i) Instalacje do obróbki metali żelaznych: walcownie gorące Tony produktów
2 c) (ii) Instalacje do obróbki metali żelaznych: kuźnie z młotami Tony produktów
2 c) (iii) Instalacje do obróbki metali żelaznych: nakładanie metalicznych powłok ochronnych Tony produktów
2 d) Odlewnie metali żelaznych Tony produktów
2 e) (i) Instalacje: do produkcji metali nieżelaznych z rudy, koncentratów lub surowców wtórnych przy użyciu procesów metalurgicznych, chemicznych lub elektrolitycznych Tony produktów
2 e) (ii) Instalacje: do wytopu, w tym stapiania, metali nieżelaznych, łącznie z produktami z odzysku (rafinacja, odlewanie itp.) Tony produktów
2 f) Instalacje do powierzchniowej obróbki metali i tworzyw sztucznych przy użyciu procesu elektrolitycznego lub chemicznego Tony substancji użytych do obróbki powierzchniowej (wsad)
3. Przemysł mineralny
3 a) Górnictwo podziemne i działalności powiązane Tony wydobytego materiału
3 b) Górnictwo odkrywkowe i kamieniołomy Tony wydobytego materiału
3 c) (i) Instalacje do produkcji: klinkieru cementowego w piecach obrotowych Tony produktów
3 c) (ii) Instalacje do produkcji: wapna w piecach obrotowych Tony produktów
3 c) (iii) Instalacje do produkcji: klinkieru cementowego lub wapna w innych piecach Tony produktów
3 d) Instalacje do produkcji azbestu oraz wytwarzania produktów na bazie azbestu Tony produktów
3 e) Instalacje do wytwarzania szkła, w tym włókna szklanego Tony produktów
3 f) Instalacje do wytopu materiałów mineralnych, w tym produkcja włókien mineralnych Tony produktów
3 g) Instalacje do wytwarzania produktów ceramicznych przez wypalanie, w szczególności dachówek, cegieł, cegieł ogniotrwałych, płytek, wyrobów kamionkowych lub porcelany Tony produktów
4. Przemysł chemiczny
4 a) (i) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: węglowodory proste (łańcuchowe lub pierścieniowe, nasycone lub nienasycone, alifatyczne lub aromatyczne) Tony produktów
4 a) (ii) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: pochodne węglowodorów zawierające tlen, takie jak alkohole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, estry, octany, etery, nadtlenki, żywice epoksydowe Tony produktów
4 a) (iii) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: pochodne węglowodorów zawierające siarkę Tony produktów
4 a) (iv) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: pochodne węglowodorów zawierające azot, takie jak aminy, amidy, azotyny, nitrozwiązki lub azotany, nitryle, cyjaniany, izocyjaniany Tony produktów
4 a) (v) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: pochodne węglowodorów zawierające fosfor Tony produktów
4 a) (vi) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: pochodne węglowodorów zawierające fluorowiec Tony produktów
4 a) (vii) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: związki metaloorganiczne Tony produktów
4 a) (viii) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: podstawowe tworzywa sztuczne (polimery, włókna syntetyczne, włókna celulozowe) Tony produktów
4 a) (ix) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: kauczuki syntetyczne Tony produktów
4 a) (x) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: barwniki i pigmenty Tony produktów
4 a) (xi) Instalacje chemiczne do wytwarzania na skalę przemysłową podstawowych związków organicznych, takich jak: środki powierzchniowo czynne i surfaktanty Tony produktów
4 b) (i) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych związków nieorganicznych, takich jak: gazy, takie jak amoniak, chlor lub chlorowodór, fluor lub fluorowodór, tlenki węgla, związki siarki, tlenki azotu, wodór, dwutlenek siarki, chlorek karbonylu Tony produktów
4 b) (ii) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych związków nieorganicznych, takich jak: kwasy, takie jak kwas chromowy, kwas fluorowodorowy, kwas fosforowy, kwas azotowy, kwas chlorowodorowy, kwas siarkowy, oleum, kwasy siarkawe Tony produktów
4 b) (iii) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych związków nieorganicznych, takich jak: zasady, takie jak wodorotlenek amonu, wodorotlenek potasu, wodorotlenek sodu Tony produktów
4 b) (iv) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych związków nieorganicznych, takich jak: sole, takie jak chlorek amonu, chloran potasu, węglan potasu, węglan sodu, nadboran, azotan srebra Tony produktów
4 b) (v) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych związków nieorganicznych, takich jak: niemetale, tlenki metali lub inne związki nieorganiczne, takie jak węglik wapnia, krzem, węglik krzemu Tony produktów
4 c) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową nawozów fosforowych, azotowych lub potasowych (nawozów prostych lub złożonych) Tony produktów
4 d) Instalacje chemiczne do produkcji na skalę przemysłową podstawowych środków ochrony roślin i biocydów Tony produktów
4 e) Instalacje wykorzystujące proces chemiczny lub biologiczny do produkcji na skalę przemysłową podstawowych produktów farmaceutycznych Tony produktów
4 f) Instalacje do produkcji na skalę przemysłową materiałów wybuchowych i produktów pirotechnicznych Tony produktów
5. Gospodarka odpadami i ściekami
5 a) Instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych Tony odpadów przychodzących
5 b) Instalacje do spalania odpadów innych niż niebezpieczne wchodzące w zakres dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów Tony odpadów przychodzących
5 c) Instalacje do unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne Tony odpadów przychodzących
5 d) Składowiska (z wyłączeniem składowisk odpadów obojętnych oraz składowisk, które zostały ostatecznie zamknięte przed dniem 16 lipca 2001 r. lub dla których upłynęła faza późniejszej ochrony wymagana przez właściwe organy zgodnie z art. 13 dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów) Tony odpadów przychodzących
5 e) Instalacje do unieszkodliwiania lub recyklingu padliny zwierzęcej lub odpadów zwierzęcych Tony odpadów przychodzących
5 f) Oczyszczalnie ścieków komunalnych Metry sześcienne ścieków przychodzących
5 g) Niezależnie eksploatowane oczyszczalnie ścieków przemysłowych, które obsługują jeden lub więcej rodzajów działalności wymienionych w niniejszym załączniku Metry sześcienne ścieków przychodzących
6. Produkcja i przetwórstwo papieru oraz drewna
6 a) Zakłady przemysłowe do produkcji pulpy drzewnej lub podobnych materiałów włóknistych Tony produktów
6 b) Zakłady przemysłowe do produkcji papieru i tektury oraz innych podstawowych produktów drewnopochodnych (takich jak płyta wiórowa, płyta pilśniowa i sklejka) Tony produktów
6 c) Zakłady przemysłowe do konserwacji drewna i produktów drewnopochodnych za pomocą środków chemicznych Tony produktów
7. Intensywna produkcja zwierzęca i akwakultura
7 a) (i) Instalacje do intensywnego chowu drobiu lub świń: z 40 000 miejsc dla drobiu Liczba dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza
7 a) (ii) Instalacje do intensywnego chowu drobiu lub świń: z 2 000 miejsc dla tuczników (powyżej 30 kg) Liczba dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza
7 a) (iii) Instalacje do intensywnego chowu drobiu lub świń: z 750 miejsc dla macior Liczba dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza
7 b) Intensywna akwakultura Tony produktów
8. Produkty zwierzęce i roślinne pochodzące z sektora produkcji żywności i napojów
8 a) Rzeźnie Tony produktów
8 b) (i) Obróbka i przetwórstwo do celów produkcji produktów spożywczych i napojów z: surowców zwierzęcych (innych niż mleko) Tony produktów
8 b) (ii) Obróbka i przetwórstwo do celów produkcji produktów spożywczych i napojów z: surowców roślinnych Tony produktów
8 c) Obróbka i przetwórstwo mleka Tony produktów
9. Inne rodzaje działalności
9 a) Zakłady obróbki wstępnej (operacje takie jak mycie, bielenie, merceryzacja) lub barwienie włókien lub materiałów włókienniczych Tony produktów
9 b) Garbarnie skór i skórek Tony produktów
9 c) Instalacje do obróbki powierzchniowej substancji, przedmiotów lub produktów przy użyciu rozpuszczalników organicznych, w szczególności do zdobienia, nadrukowywania, powlekania, odtłuszczania, impregnacji, gruntowania, malowania, czyszczenia lub nasączania Tony rozpuszczalnika organicznego (wsad)
9 d) Instalacje do produkcji węgla (sadzy) lub elektrografitu poprzez spalanie lub grafityzację Tony produktów
9 e) Instalacje do budowania i malowania lub usuwania farby ze statków Tony farby użytej lub usuniętej"
1 Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1741 z dnia 23 września 2019 r. określająca format i częstotliwość przekazywania danych, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdawczości na mocy rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywy Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 3).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Droga do zdrowej planety dla wszystkich. Plan działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby" (COM(2021) 400 final).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 18).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej (Dz.U. L 327 z 17.12.2019, s. 1). "PRODuction COMmunautaire" (produkcja wspólnotowa). Zob. https://ec.europa.eu/eurostat/web/prodcom/overview

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.23.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/142 w sprawie zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2019/1741 w odniesieniu do sprawozdawczości dotyczącej wielkości produkcji i w sprawie sprostowania tej decyzji wykonawczej
Data aktu: 31/01/2022
Data ogłoszenia: 02/02/2022
Data wejścia w życie: 01/01/1970