uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 6 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/1226 2 określono informacje, które strony sekurytyzacji muszą przekazywać Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) - zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji - w odniesieniu do tradycyjnych sekurytyzacji nabytych w drodze prawdziwej sprzedaży, o których mowa w art. 19-22 i art. 23-26 rozporządzenia (UE) 2017/2402.
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/557 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2017/2402, rozszerzając ramy sekurytyzacji STS na bilansowe sekurytyzacje syntetyczne. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które jednostki inicjujące muszą przekazywać ESMA, aby spełnić wymogi dotyczące zgłoszenia STS w odniesieniu do bilansowych sekurytyzacji syntetycznych.
(3) Aby zapewnić inwestorom, potencjalnym inwestorom i właściwym organom przegląd porównawczy wszystkich rodzajów sekurytyzacji STS, należy zapewnić spójność wszystkich zgłoszeń STS. W związku z tym informacje, które jednostki inicjujące muszą przekazywać na temat zgodności z wymogami STS określonymi w art. 26b-26e rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny być sporządzane w oparciu o podobne standardy i przy podobnym poziomie szczegółowości jak standardy i poziom szczegółowości, które określono w załącznikach I, II i III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1226. W szczególności w przypadku niektórych kryteriów wystarczy zwykłe potwierdzenie zgodności, natomiast inne kryteria wymagają podania dodatkowych informacji. W związku z tym konieczne jest rozróżnienie kryteriów STS, w przypadku których wystarczające jest zwykłe potwierdzenie, od tych, w przypadku których wymagane jest podanie zwięzłego lub szczegółowego wyjaśnienia.
(4) Bilansowe sekurytyzacje syntetyczne, w przypadku których nie ma obowiązku sporządzenia prospektu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 4 , umożliwiają stronom zawieranie transakcji sekurytyzacyjnych bez ujawniania szczególnie chronionych informacji handlowych. Należy zatem ograniczyć podlegające publikacji informacje dotyczące zgłoszeń STS dokonanych w odniesieniu do takich sekurytyzacji do informacji, które nie są szczególnie chronionymi informacjami handlowymi.
(5) Aby ułatwić dostęp do informacji istotnych z punktu widzenia wymogów STS, jednostki inicjujące powinny mieć możliwość powoływania się na wszelkie odpowiednie prospekty sporządzone w odniesieniu do bilansowej sekury- tyzacji syntetycznej zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129 lub na inną odpowiednią dokumentację bazową, o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2402. Ponadto jednostki inicjujące powinny mieć możliwość powoływania się na wszelkie inne dokumenty dotyczące inwestorów lub jednostek inicjujących, umowy dotyczące ochrony kredytowej, agenta weryfikującego będącego osobą trzecią oraz, o ile jest dostępna, na dokumentację transakcji sporządzoną w odniesieniu do obligacji powiązanych z ryzykiem kredytowym.
(6) W celu zwiększenia przejrzystości i spójności informacji między wzajemnie powiązanymi polami oraz w celu wyjaśnienia szczególnych cech niektórych sekurytyzacji, w tym sekurytyzacji typu "master trust", konieczne jest doprecyzowanie informacji, które należy zgłaszać w kolumnach "Nazwa pola" i "Informacje podlegające zgłoszeniu" w odniesieniu do niektórych pól w załącznikach I, II i III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/1226.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/1226.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(9) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.197.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1301 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/1226 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia STS w odniesieniu do bilansowych sekurytyzacji syntetycznych |
| Data aktu: | 31/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 26/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 15/08/2022 |