uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB 1 .
(2) Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy.
(3) W dniu 24 lutego 2022 r. prezydent Federacji Rosyjskiej ogłosił operację wojskową w Ukrainie, a rosyjskie siły wojskowe rozpoczęły atak na Ukrainę. Atak ten jest jawnym naruszeniem integralności terytorialnej, suwerenności iniezależności Ukrainy.
(4) W swoich konkluzjach z dnia 24 lutego 2022 r. Rada Europejska z całą mocą potępiła niczym niesprowokowaną inieuzasadnioną agresję wojskową Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy. Poprzez swoje bezprawne działania wojskowe Rosja rażąco narusza prawo międzynarodowe i zasady Karty Narodów Zjednoczonych oraz podważa bezpieczeństwo i stabilność w Europie ina świecie. Rada Europejska wezwała do pilnego przygotowania i przyjęcia kolejnego pakietu sankcji indywidualnych i gospodarczych.
(5) W swoich konkluzjach z dnia 24 marca 2022 r. Rada Europejska stwierdziła, że Unia jest gotowa wyeliminować luki oraz zaradzić faktycznym i ewentualnym przypadkom obchodzenia już przyjętych środków ograniczających, a także szybko przystąpić do opracowywania dalszych skoordynowanych surowych sankcji wobec Rosji i Białorusi, aby skutecznie pozbawić Rosję możliwości kontynuowania agresji.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 23-24 czerwca 2022 r. Rada Europejska stwierdziła, że prace nad sankcjami będą kontynuowane, w tym po to, aby wzmocnić ich wdrażanie i zapobiec ich obchodzeniu.
(7) Zważywszy na powagę sytuacji, oraz w odpowiedzi na agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy, należy wprowadzić dalsze środki ograniczające.
(8) W szczególności należy zakazać bezpośredniego lub pośredniego przywozu, zakupu lub przekazywania złota, które po energii stanowi najważniejszy towar eksportowy Rosji. Zakaz ten stosuje się do złota pochodzenia rosyjskiego, wywożonego z Rosji po wejściu w życie decyzji.
(9) Należy też rozszerzyć zakaz dostępu do portów o śluzy, aby zapewnić pełne wdrożenie środka oraz uniknąć obchodzenia przepisów.
(10) Ponadto należy rozszerzyć zakres zakazu przyjmowania depozytów, aby uwzględnić depozyty od osób prawnych, podmiotów lub organów, które mają siedzibę w państwach trzecich i w przypadku których większość praw własności należy do obywateli rosyjskich lub osób fizycznych zamieszkałych w Rosji. Należy też uzależnić przyjmowanie depozytów na potrzeby niezakazanego handlu transgranicznego od wydania uprzedniego zezwolenia przez właściwe organy krajowe.
(11) Należy także dodać pewne wpisy do wykazu osób prawnych, podmiotów i organów zawartego w załączniku IV do decyzji 2014/512/WPZiB.
(12) Należy ponadto doprecyzować zakres zakazu dotyczącego zamówień publicznych.
(13) Aby zabezpieczyć proces ustanawiania branżowych norm technicznych Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), należy umożliwić wymianę pomocy technicznej z Rosją w odniesieniu do towarów i technologii lotniczych w tych szczególnych ramach.
(14) Aby zapewnić dostęp do wymiaru sprawiedliwości, należy również wprowadzić wyłączenie od zakazu zawierania wszelkich transakcji z rosyjskimi podmiotami publicznymi, w przypadku gdy transakcje takie są niezbędne w celu zapewnienia dostępu do postępowań sądowych, administracyjnych lub arbitrażowych.
(15) Z uwagi na zdecydowane stanowisko Unii odnośnie unikania i zwalczania braku bezpieczeństwa żywnościowego na świecie, a także w celu uniknięcia wszelkich możliwych negatywnych skutków wtym zakresie, należy rozszerzyć wyłączenie z zakazu zawierania transakcji z niektórymi podmiotami państwowymi w odniesieniu do transakcji dotyczących produktów rolnych oraz dostawy ropy naftowej i produktów ropopochodnych do państw trzecich.
(16) W bardziej ogólnym ujęciu, Unia stara się uniknąć wszelkich środków, które mogą prowadzić do braku bezpieczeństwa żywnościowego na świecie. W związku ztym żaden ze środków w niniejszej decyzji ani żaden ze środków przyjętych wcześniej w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie nie jest w żaden sposób ukierunkowany na handel produktami rolnymi i spożywczymi, w tym pszenicą i nawozami, między państwami trzecimi a Rosją.
(17) Podobnie środki unijne nie uniemożliwiają państwom trzecim i ich obywatelom działającym poza Unią zakupu produktów farmaceutycznych lub medycznych od Rosji.
(18) W celu wprowadzenia w życie niektórych środków konieczne jest podjęcie przez Unię dalszych działań.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| M. BEK |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.193.196 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/1271 w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie |
| Data aktu: | 21/07/2022 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 22/07/2022 |