KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 2 ustanowiono wspólne wymagania techniczne dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich zamontowane.
(2) Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące mają wdrożyć i utrzymywać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami określonymi w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu.
(3) Zgodnie z załącznikiem 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r. ("konwencja chicagowska") właściwe organy mogą żądać od zatwierdzonych organizacji projektujących i produkujących wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem.
(4) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/201 3 wprowadzono system zarządzania dla wszystkich organizacji projektujących i produkujących, objętych zakresem załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, w celu spełnienia wymagań międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ustanowionych w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/203 4 wprowadzono system zarządzania i systemy zgłaszania zdarzeń, które mają zostać ustanowione przez właściwe organy.
(6) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201 i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/203 zmieniono odpowiednio art. 8 i 9 rozporządzenia (UE) nr 748/2012. Zmiany przewidywały okresy przejściowe do dnia 7 marca 2025 r. dla organizacji projektujących i organizacji produkujących w celu skorygowania wszelkich stwierdzonych niezgodności związanych z wymogami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201 w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012.
(7) Przyjęty tekst zmieniający art. 9 rozporządzenia (UE) nr 748/2012, błędnie odwoływał się do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/203, zamiast odwoływać się do rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/201.
(8) Ponadto w tekście zmieniającym art. 9 rozporządzenia (UE) nr 748/2012 nie uwzględniono faktu, że jedynie ograniczony zestaw wymogów wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201, głównie wymogi dotyczące zgłaszania zdarzeń i przechowywania dokumentacji, ma zastosowanie do organizacji, które produkują wyroby, części lub akcesoria bez certyfikatu zatwierdzenia posiadających zezwolenie, które to zezwolenie jest ważne jedynie przez ograniczony okres. Okres przejściowy do dnia 7 marca 2025 r. w celu skorygowania ustaleń dotyczących niezgodności związanych z wymogami, które zostały wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201, nie ma zatem znaczenia dla tych organizacji. W związku z tym, aby zapewnić spójność z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/201, organizacje posiadające zezwolenie wydane najpóźniej w dniu 7 marca 2023 r. nie powinny być zobowiązane do spełnienia wymogów wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym (UE) 2022/201.
(9) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: