Decyzja 276/21/COL w sprawie norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (Norwegia)

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA NR 276/21/COL
z dnia 8 grudnia 2021 r.
w sprawie norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (Norwegia) [2022/1213]

1. PODSUMOWANIE

(1) Urząd nadzoru EFTA pragnie poinformować norweskie organy, iż po dokonaniu oceny norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 uznaje ją za zgodną z zasadami zawartymi w wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa ("wytyczne") 1 .

(2) Niniejsza decyzja odzwierciedla badanie mapy pomocy regionalnej przeprowadzone przez Urząd Nadzoru EFTA zgodnie z pkt 190 wytycznych. Przyjęta mapa stanowi integralną część niniejszych wytycznych 2 . Sama mapa pomocy regionalnej nie zakłada żadnej pomocy państwa i nie stanowi pozwolenia na jej przyznanie.

(3) Urząd Nadzoru EFTA oparł swoją decyzję na następujących ustaleniach.

2. PROCEDURA

(4) W dniu 1 grudnia 2021 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął nowe wytyczne decyzją nr 269/21/COL. W wytycznych określono okoliczności, w których pomoc regionalna podlegająca zgłoszeniu może zostać uznana za zgodną z funkcjonowaniem Porozumienia EOG 3 . Przedstawiono w nich również kryteria określania obszarów, które spełniają warunki zgodności zawarte w art. 61 ust. 3 lit. a) i c) Porozumienia EOG 4 .

(5) Zgodnie z pkt 150 wytycznych obszary, które państwa EOG-EFTA chcą określić jako obszary "a" lub "c", muszą zostać wskazane w mapie pomocy regionalnej. Zgodnie z pkt 189 wytycznych każde państwo EOG-EFTA powinno zgłosić Urzędowi Nadzoru EFTA jedną mapę pomocy regionalnej obowiązującą od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. W zgodzie z powyższym norweskie organy zgłosiły norweską mapę pomocy regionalnej na lata 2022-2027 pismem z dnia 2 grudnia 2021 r. 5 .

3. OBSZARY OKREŚLONE JAKO KWALIFIKUJĄCE SIĘ PRZEZ NORWESKIE ORGANY

3.1. Przebieg procedury

(6) Zasięg pomocy regionalnej w latach 2022-2027 określono dla każdego państwa EOG-EFTA w załączniku I do wytycznych. Przydział dla Norwegii obejmuje wstępnie określone obszary "c" oraz nieokreślone z góry obszary "c".

(7) Norweskie organy mogą wykorzystać swój przydział do oznaczenia wstępnie określonych obszarów "c" oraz nieokreślonych z góry obszarów "c". Zasady oznaczania obszarów określono odpowiednio w pkt 168 i 169 oraz pkt 175 wytycznych.

3.2. Wstępnie określone obszary "c"

3.2.1. Wprowadzenie

(8) Zgodnie z pkt 168 wytycznych państwa EOG-EFTA mogą oznaczyć jako obszary "c" wstępnie określone obszary "c", o których mowa w pkt 166. Obszary te wymieniono w załączniku I do wytycznych.

(9) Pkt 169 zakłada elastyczne podejście, w ramach którego obszary słabo i bardzo słabo zaludnione, inne niż te z góry określone jako kwalifikujące się, mogą zostać oznaczone pod pewnymi warunkami.

(10) W norweskiej mapie pomocy regionalnej na lata 2014-2020 norweskie organy oznaczyły obszary słabo zaludnione. Nie wskazano obszarów bardzo słabo zaludnionych 6 . Zamiast tego norweskie organy oznaczyły obszary bardzo słabo zaludnione w kontekście programu pomocy operacyjnej, który był ograniczony do tego typu obszarów 7 .

(11) W przypisie 65 do wytycznych uściślono, że w mapie pomocy regionalnej należy wskazać obszary słabo i bardzo słabo zaludnione. Na tej podstawie norweskie organy uwzględniły w swoim zgłoszeniu obszary oznaczone jako bardzo słabo zaludnione odpowiadające tym wymienionym wcześniej w kontekście programu pomocy operacyjnej.

(12) W związku z tym Urząd Nadzoru EFTA oceni najpierw wskazane przez norweskie organy obszary słabo zaludnione. W następnej kolejności Urząd Nadzoru EFTA oceni wskazane przez norweskie organy obszary bardzo słabo zaludnione znajdujące się na terenie tych poprzednich. Zgodnie z ostatnim zdaniem w pkt 169 wytycznych w trakcie oceny zgodności zgłoszenia z pułapem odsetka ludności Urząd Nadzoru EFTA weźmie pod uwagę zaludnienie zarówno na terenach bardzo słabo zaludnionych, jak i słabo zaludnionych.

(13) Według definicji zawartej w pkt 19 ppkt 30 wytycznych wszystkie obszary oznaczone zgodnie z pkt 169 są obszarami słabo zaludnionymi. W związku z powyższym w trakcie oceny zgodności zgłoszenia z pułapem odsetka ludności Urząd Nadzoru EFTA policzy zaludnienie na obszarach zarówno słabo, jak i bardzo słabo zaludnionych tylko raz.

3.2.2. Obszary słabo zaludnione

3.2.2.1. Dwa okręgi uwzględnione w całości

(14) Pkt 169 zdanie pierwsze i drugie wytycznych stanowi, że "[w] przypadku obszarów słabo zaludnionych państwa EOG-EFTA powinny zasadniczo oznaczyć regiony statystyczne na poziomie 2, w których gęstość zaludnienia wynosi poniżej 8 mieszkańców na km2, lub regiony statystyczne na poziomie 3, w których gęstość zaludnienia wynosi poniżej 12,5 mieszkańców na km2. Państwa EOG-EFTA mogą jednak oznaczyć części regionów statystycznych na poziomie 3, w których gęstość zaludnienia wynosi poniżej 12,5 mieszkańców na km2, lub inne obszary przyległe sąsiadujące z tymi regionami statystycznymi na poziomie 3, pod warunkiem że gęstość zaludnienia na tych obszarach wynosi poniżej 12,5 mieszkańców na km2".

(15) W Norwegii regiony statystyczne na poziomie 3 obejmują okręgi, a regiony statystyczne na poziomie 2 większe obszary 8 .

(16) Okręgi Troms og Finnmark i Nordland uwzględniono w całości. Z danych statystycznych pochodzących z dnia 1 stycznia 2020 r. 9  wynika, że gęstość zaludnienia w tych okręgach wynosi odpowiednio 3,4 i 6,7 mieszkańca na km210 . Według tych samych danych liczba ludności na tych obszarach sięga 484 546 11 .

3.2.2.2. Regiony częściowo uwzględnione

(17) Zgodnie z pkt 169 zdanie drugie możliwe jest oznaczanie części regionów statystycznych na poziomie 3, w których gęstość zaludnienia wynosi poniżej 12,5 mieszkańca na km2, lub innych obszarów przyległych sąsiadujących z tymi regionami statystycznymi na poziomie 3, pod warunkiem że gęstość zaludnienia na tych obszarach wynosi poniżej 12,5 mieszkańca na km2. Możliwość uwzględnienia obszarów przyległych (włączenie w zamian za inne obszary) stanowi zatem odzwierciedlenie możliwości wykluczenia obszarów (wyłączenie w zamian za inne obszary) w obrębie obszarów statystycznych na poziomie 3, na których gęstość zaludnienia wynosi poniżej 12,5 mieszkańca na km2.

(18) W zgodzie z powyższym części regionów na poziomie 3 Innlandet i Tr0ndelag zostają wyłączone z mapy pomocy regionalnej w zamian za włączenie obszarów z innych regionów na poziomie 3 12 .

3.2.2.3. Mniejsze obszary wyłączone

(19) Tabela 1 poniżej zawiera listę obszarów z dwóch regionów na poziomie 3, Innlandet i Tr0ndelag, które podlegają wyłączeniu w zamian za inne obszary 13 :

Tabela 1

Mniejsze obszary wyłączone

Regiony na poziomie 3 Obszary (gminy) Gęstość zaludnienia
Innlandet Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Ringsaker, Løten, Stange, Elverum, Gran, Østre Toten 34,5
Trøndelag Trondheim, część Orkland poprzednio określona jako gmina Orkdal, Melhus, Skaun, Malvik, Stjørdal, Levanger 83,3

(20) Według danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2020 r. liczba ludności na wymienionych wyżej obszarach wyłączonych wynosi 504 560 14 .

3.2.2.4. Mniejsze obszary włączone

(21) W tabeli 2 umieszczono przegląd mniejszych obszarów włączonych, na których gęstość zaludnienia wynosi mniej niż 12,5 mieszkańca na km215 :

Tabela 2

Mniejsze obszary włączone

Regiony na poziomie 3 Obszary (gminy) Gęstość zaludnienia
Viken Aremark, Marker, Aurskog-Høland, Flå, Nesbyen, Gol, Hemsedal, Ål, Hol, Sigdal, Krødsherad, Flesberg, Rollag, Nore og Uvdal 4,8
Vestfold og Telemark Notodden, Bamble, Kragerø, Drangedal, Nome, Midt-Telemark, Tinn, Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje 6,2
Agder Część Lindesnes poprzednio określona jako gmina Marnardal, część Lyngdal poprzednio określona jako gmina Audnedal, Risør, Farsund, Flekkef'ord, Gjerstad, Vegårshei, Tvedestrand, Åmli, Iveland, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle, Åseral, Hægebostad, Kvinesdal, Sirdal 5,4
Rogaland Sokndal, Lund, Bjerkreim, Hjelmeland, Suldal i Sauda 4,8
Vestland Kinn, Etne, Bømlo, Fitjar, Tysnes, Kvinnherad, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Voss, Kvam, Samnanger, Vaksdal, Modalen, Austrheim, Fedje, Masfjorden, Gulen, Solund, Hyllestad, Høyanger, Vik, Sogndal, Aurland, Lærdal, Årdal, Luster, Askvoll, Fjaler, Sunnf'ord, Bremanger, Stad, Gloppen, Stryn 6,6
M0re og Romsdal Części Molde poprzednio określone jako gminy Nesset i Midsund, części Ålesund poprzednio określone jako gminy Haram i Sandøy, Vanylven, Sande, Hareid, Ørsta, Stranda, Sykkylven, Vestnes, Rauma, Averøy, Gjemnes, Tingvoll, Sunndal, Surnadal, Smøla, Aure, Volda, Fjord, Hustadvika 9,5

(22) Według danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2020 r. liczba ludności na wymienionych wyżej obszarach włączonych wynosi 528 360 16 .

3.2.2.5. Ocena elastycznego podejścia

(23) W pkt 169 wytycznych opisano trzy warunki, które muszą zostać spełnione, aby mniejsze obszary z regionu statystycznego na poziomie 3 mogły zostać włączone w zamian za inne obszary, przy czym gęstość zaludnienia w tym regionie jako całości musi wynosić powyżej 12,5 mieszkańca na km2.

(24) Pierwszy warunek - wspomniane mniejsze obszary muszą mieć mniej niż 12,5 mieszkańca na km2.

(25) Zarówno Urząd Nadzoru EFTA 17 , jak i Komisja 18  oceniały dotychczas zagęszczenie ludności na słabo zaludnionych obszarach włączonych w przeliczeniu na region na poziomie 3 (regiony statystyczne na poziomie 3 / regiony na poziomie NUTS 3). Treść pkt 169 pozostaje niezmieniona, nie zachodzi więc potrzeba jego innej interpretacji. Z tego powodu Urząd Nadzoru EFTA pozostanie przy swoim podejściu również w odniesieniu do nowych wytycznych.

(26) Z danych przedstawionych powyżej w tabeli 2 wynika, że gęstość zaludnienia na obszarach włączonych wynosi mniej niż 12,5 mieszkańca na km2, jeśli oceniane są one razem na poziomie ich regionu statystycznego na poziomie 3. Warunek dotyczący gęstości zaludnienia na obszarach włączonych jest zatem spełniony.

(27) Drugi warunek - mniejsze obszary włączone muszą być obszarami przyległymi sąsiadującymi z regionami statystycznymi na poziomie 3, na których gęstość zaludnienia wynosi mniej niż 12,5 mieszkańca na km2. Na podstawie granic omawianych obszarów, wyznaczonych na mapie będącej załącznikiem III(a) do niniejszej decyzji, Urząd Nadzoru EFTA stwierdza, że powyższy warunek jest spełniony.

(28) Trzeci warunek - akt włączenia/wyłączenia obszarów nie może skutkować przekroczeniem specjalnego przydziału odsetka ludności na obszarach "c", o którym mowa w pkt 167 wytycznych. Zgodnie z ostatnim zdaniem w pkt 169 wytycznych przy dokonywaniu oceny zgodności populacja na obszarach słabo i bardzo słabo zaludnionych musi być brana pod uwagę jako całość. Przy czym, jak wyjaśniono w pkt (13), w trakcie oceny zgodności zgłoszenia z pułapem odsetka ludności populacja na tych obszarach, które uznawane są zarówno za słabo, jak i bardzo słabo zaludnione, będzie liczona tylko raz.

(29) Zgodnie z załącznikiem I do wytycznych w przypadku Norwegii specjalny przydział odsetka ludności na obszarach "c" wynosi 25,14 % liczby ludności kraju. Zarówno Urząd Nadzoru EFTA 19 , jak i Komisja 20  uznawały dotychczas wykorzystanie najnowszych danych dotyczących ludności w kraju w trakcie oceny zgodności zgłoszenia z pułapem odsetka ludności. W pkt 169 wytycznych nie wprowadzono żadnych zmian, które czyniłyby to podejście niezgodnym z nowymi wytycznymi i nierównoważnym poprzedniej praktyce. W związku z powyższym Urząd Nadzoru EFTA uznaje za dopuszczalne wykorzystanie przez norweskie organy danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2020 r.

(30) Z danych liczbowych z dnia 1 stycznia 2020 r. wynika, że populacja Norwegii wynosi 5 368 283 21 . Obszary oznaczone jako bardzo słabo i słabo zaludnione mogą zatem, przy obliczeniach opartych na tych danych, obejmować nie więcej niż 1 349 586 mieszkańców.

(31) Liczba ludności w obrębie obszarów oznaczonych jako słabo zaludnione sięga 1 348 649 mieszkańców 22 . Jest to wartość niższa niż specjalny przydział odsetka ludności na obszarze "c" dla Norwegii.

3.2.3. Obszary bardzo słabo zaludnione

3.2.3.1. Wiele obszarów słabo zaludnionych można sklasyfikować jako obszary bardzo słabo zaludnione

(32) W tej sekcji Urząd Nadzoru EFTA oceni wyznaczone przez norweskie organy obszary bardzo słabo zaludnione. Z uwagi na warunki geograficzne i demograficzne Norwegii wiele obszarów słabo zaludnionych można sklasyfikować jako obszary bardzo słabo zaludnione i tak też oznaczyły je norweskie organy.

3.2.3.2. Region Norwegii Północnej uwzględniono w całości

(33) Trzecie zdanie punktu 169 wytycznych stanowi, że "[w] przypadku obszarów bardzo słabo zaludnionych państwa EOG-EFTA mogą oznaczyć regiony statystyczne na poziomie 2, w których gęstość zaludnienia wynosi poniżej 8 mieszkańców na km2, lub inne mniejsze obszary przyległe sąsiadujące z tymi regionami statystycznymi na poziomie 2, pod warunkiem że gęstość zaludnienia na tych obszarach wynosi poniżej 8 mieszkańców na km2 oraz że populacja tych obszarów bardzo słabo zaludnionych oraz obszarów słabo zaludnionych nie przekracza specjalnego przydziału odsetka ludności na obszarach "c", o którym mowa w pkt 167".

(34) Dwa norweskie regiony statystyczne na poziomie 2 spełniają kryterium gęstości zaludnienia na poziomie 8 mieszkańców na km2. Są to Norwegia Północna 23  oraz Innlandet 24 . Gęstość zaludnienia w Norwegii Północnej, będącej regionem na poziomie 2, wynosi 4,5 mieszkańca na km225 , a w Innlandet, będącym również regionem na poziomie 2, 7,5 mieszkańca na km226 .

(35) Władze norweskie uznały, że cała Norwegia Północna, będącą regionem na poziomie 2, spełnia wyżej wspomniane warunki. Na potrzeby wytycznych wszystkie obszary Norwegii Północnej należy zatem uznać za obszary bardzo słabo zaludnione.

(36) Jak wspomniano powyżej w punkcie (16), zgodnie z danymi z dnia 1 stycznia 2020 r. liczba ludności na tych obszarach sięga 484 546 mieszkańców.

3.2.3.3. Region Innlandet uwzględniono tylko częściowo

(37) Treść trzeciego zdania w punkcie 169 wytycznych dopuszcza oznaczanie mniejszych obszarów przyległych sąsiadujących z tymi regionami statystycznymi na poziomie 2, które mają mniej niż 8 mieszkańców na km2. Choć nie stwierdzono tego wyraźnie, logiczne jest, że możliwość uwzględnienia takich obszarów przyległych musi być odzwierciedlona przez możliwość wykluczenia obszarów w obrębie regionów statystycznych na poziomie 2, które mają mniej niż 8 mieszkańców na km2. Taka interpretacja omawianych zapisów pozostaje również w zgodzie z poprzednią praktyką 27 .

(38) W zgodzie z powyższym Innlandet, będący regionem na poziomie 2, oznaczono tylko częściowo jako obszar bardzo słabo zaludniony. Tabela 3 poniżej przedstawia uwzględnione obszary na terenie Innlandet oraz tamtejszą gęstość zaludnienia 28 :

Tabela 3

Uwzględnione regiony Innlandet

Regiony na poziomie 2 Obszary (gminy) Gęstość zaludnienia
Innlandet Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Eidskog, Grue, Åsnes, Våler, Trysil, Åmot, Stor-Elvdal, Rendalen, Engerdal, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Os, 3,4
Dovre, Lesja, Skjåk, Lom, Vågå, Nord-Fron, Sel, Sør-Fron, Ringebu, Søndre Land, Nordre Land, Sør-Aurdal, Etnedal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Vang

(39) Z danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2020 r. wynika, że populacja na tych obszarach wynosi 143 115 29 .

3.2.3.4. Części Trøndelag uwzględniono jako mniejsze obszary przyległe do Norwegii Północnej

(40) Wszystkie obszary sąsiadujące z Norwegią Północną są usytuowane na terenie Trøndelag, będącego regionem na poziomie 3.

(41) Tabela 4 poniżej przedstawia uwzględnione obszary na terenie Trøndelag oraz tamtejszą gęstość zaludnienia 30 :

Tabela 4

Uwzględnione obszary przyległe do Norwegii Północnej

Regiony na poziomie 3 Obszary (gminy) Gęstość zaludnienia
Tr0ndelag Część Steinkjer poprzednio określona jako gmina Verran, Namsos, Osen, Snåase-Snåsa, Lierne, Raarvihke-Røyrvik, Namsskogan, Grong, Høylandet, Overhalla, Flatanger, Leka, Inderøy, Indre Fosen, Ørland, Åfjord, Nærøysund 4,1

(42) W oparciu o wyliczenia na podstawie danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2020 r. 31  populacja na tych obszarach wynosi 73 683 mieszkańców.

3.2.3.5. Uwzględniono również mniejsze obszary z różnych okręgów przyległe do Innlandet

(43) Obszary sąsiadujące z Innlandet są usytuowane na terenie następujących regionów na poziomie 3: Trøndelag, Møre og Romsdal, Vestland, Rogaland, Agder, Vestfold og Telemark oraz Viken. Obszary te przedstawiono poniżej w tabeli 5 32 .

Tabela 5

Uwzględnione obszary przyległe do Innlandet

Regiony na poziomie 3 Obszary (gminy) Gęstość zaludnienia
Trøndelag Hitra, Frøya, Oppdal, Rennebu, Røros, Holtålen, Tydal, Meråker, Heim, Rindal, oraz części Orkland poprzednio określone jako gmina Agdenesl, Meldal, części gminy Snillfjord 3,6
Møre og Romsdal Vanylven, Sande, Stranda, Sykkylven, Vestnes, Rauma, Tingvoll, Sunndal, Surnadal, Smøla, Aure, Fjord, część Volda poprzednio określona jako gmina Hornindal, części Molde poprzednio określone jako gminy Nesset i Midsund, oraz część Ålesund poprzednio określona jako gmina Sandøy 6,3
Vestland Tysnes, Kvinnherad, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Modalen, Fedje, Masfjorden, Gulen, Solund, Hyllestad, Høyanger, Vik, Aurland, Lærdal, Årdal, Luster, Askvoll, Fjaler, Bremanger, Stad, Gloppen, Stryn, część Voss poprzednio określona jako gmina Granvin, część Kinn poprzednio określona jako gmina Vågsøy, części Sogndal poprzednio określone jako gminy Leikanger i Balestrand oraz części Sunnfjord poprzednio określone jako gminy Gaular, Jølster i Naustdal 4,7
Rogaland Hjelmeland, Suldal i Sauda 3,6
Agder Risør, Gjerstad, Åmli, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle, Åseral 2,9
Vestfold og Telemark Notodden, Bamble, Kragerø, Drangedal, Nome, Midt-Telemark, Tinn, Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje 2,9
Viken Flå, Nesbyen, Gol, Hemsedal, Ål, Hol, Rollag, Nore og Uvdal 3,0

(44) W oparciu o wyliczenia na podstawie danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2020 r. 33  populacja na tych obszarach wynosi 301 848 mieszkańców.

3.2.3.6. Ocena elastycznego podejścia

(45) W pkt 169 wytycznych określono trzy warunki, które muszą zostać spełnione, aby obszary z regionów statystycznych na poziomie 2, na których gęstość zaludnienia wynosi powyżej 8 mieszkańców na km2, mogły zostać włączone.

(46) Pierwszy warunek - obszary te muszą mieć mniej niż 8 mieszkańców na km2.

(47) Jak ustalono w punkcie (27) powyżej, zarówno Urząd Nadzoru EFTA 34 , jak i Komisja 35  oceniały dotychczas zagęszczenie ludności na słabo zaludnionych obszarach włączonych w sposób sumaryczny, w przeliczeniu na odpowiadające im regiony na poziomie 3 (regiony statystyczne na poziomie 3 / regiony na poziomie NUTS 3). W przypadku obszarów bardzo słabo zaludnionych oznaczonych w ramach programu pomocy operacyjnej Urząd Nadzoru EFTA nie oceniał gęstości zaludnienia na tych obszarach na niższym poziomie jednostki niż poziom 3 36 .

(48) Treść pkt 169 nie uległa zmianom, które wymagałyby odejścia od tej ustalonej praktyki. Z tego powodu Urząd Nadzoru EFTA pozostanie przy swoim podejściu również w odniesieniu do nowych wytycznych.

(49) Z danych przedstawionych powyżej w tabelach 4 i 5 wynika, że gęstość zaludnienia na obszarach włączonych wynosi mniej niż 8 mieszkańców na km2, jeśli obszary usytuowane w obrębie tego samego regionu statystycznego na poziomie 3 są oceniane razem. Jako że regiony statystyczne na poziomie 3 są częścią większych regionów na poziomie 2, gęstość zaludnienia na obszarach włączonych również znajduje się poniżej progu 8 mieszkańców na km2, jeśli jest ona oceniana na poziomie uwzględnionych obszarów w każdym regionie na poziomie 2.

(50) Warunek dotyczący gęstości zaludnienia na obszarach włączonych jest zatem spełniony. Zgodnie z tabelą 3 warunek dotyczący gęstości zaludnienia spełniają również obszary oznaczone w Innlandet, jeśli oceniane są razem.

(51) Drugi warunek - mniejsze obszary włączone muszą być obszarami przyległymi sąsiadującymi z regionami statystycznymi na poziomie 2, na których gęstość zaludnienia wynosi mniej niż 8 mieszkańców na km2. Na podstawie granic między omawianymi obszarami, które przedstawia mapa załączona jako załącznik III(a) do niniejszej decyzji, Urząd Nadzoru EFTA stwierdza, że powyższy warunek został spełniony.

(52) Trzeci warunek - akt włączenia/wyłączenia obszarów nie może skutkować przekroczeniem specjalnego przydziału odsetka ludności na obszarach "c", o którym mowa w pkt 167 wytycznych. Zgodnie z ostatnim zdaniem pkt 169 wytycznych dla celów omawianej oceny populacja na obszarach bardzo słabo zaludnionych musi być brana pod uwagę wraz z populacją obszarów jedynie słabo zaludnionych.

(53) Liczba ludności w obrębie oznaczonych obszarów bardzo słabo zaludnionych sięga 1 003 192 37 . Liczba ta została uwzględniona w ocenie zgodności obszarów oznaczonych jako słabo zaludnione ze wspomnianym powyżej w punkcie(31) pułapem odsetka ludności. W związku z powyższym Urząd Nadzoru EFTA stwierdza, że odsetek ludności norweskiej mapy pomocy regionalnej nie przekracza specjalnego przydziału odsetka ludności na obszarze "c", o którym mowa w pkt 167 wytycznych.

3.2.4. Uwagi końcowe dotyczące oznaczania wstępnie określonych obszarów "c"

(54) Norweskie organy oznaczyły w mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 obszary słabo i bardzo słabo zaludnione, które kwalifikują się do pomocy regionalnej. Opierając się na przedstawionej ocenie, Urząd Nadzoru EFTA stwierdza, że oznaczenia dokonano w zgodzie z wytycznymi.

3.3. Nieokreślone z góry obszary "c"

3.3.1. Wprowadzenie

(55) Zgodnie z załącznikiem I do wytycznych w przypadku Norwegii przydział odsetka ludności na nieokreślonych z góry obszarach "c" wynosi 6,87 % liczby ludności kraju. Norwegia może wykorzystać ten odsetek ludności do oznaczenia nieokreślonych z góry obszarów "c" zgodnie z warunkami przedstawionymi w punkcie 175 wytycznych.

3.3.2. Uwzględnione obszary

(56) Obszary oznaczone przez norweskie organy jako nieokreślone z góry obszary "c" przedstawiono poniżej w tabeli 6 38 .

Tabela 6

Nieokreślone z góry obszary "c"

Regiony na poziomie 3 Gminy Stan populacji na dzień 1 stycznia 2020 r.
Rogaland Utsira oraz Kvitsøy 715
Møre og Romsdal Aukra 3 509

(57) W oparciu o najnowsze dane dotyczące ludności z dnia 1 stycznia 2020 r., stwierdza się, że populacja na obszarach oznaczonych jako nieokreślone z góry obszary "c" wynosi 4 224 mieszkańców.

3.3.3. Ocena

(58) Zgodnie z pkt 175 ppkt 3(iii) wytycznych państwa EOG-EFTA mogą oznaczyć jako nieokreślone z góry obszary "c" wyspy, na których mieszka mniej niż 5 000 osób.

(59) Z danych liczbowych przedstawionych w tabeli 6 wynika, że populacja w przypadku wysp Utsira, Kvitsøy i Aukra wynosi mniej niż 5 000 mieszkańców. Warunek przedstawiony w pkt 175 ppkt 3(iii) wytycznych jest zatem spełniony.

(60) Opierając się na danych dotyczących ludności przedstawionych powyżej w tabeli 6, można ponadto stwierdzić, że populacja w obrębie tych oznaczonych obszarów sięga 0,08 % całkowitej populacji. Jest to wartość znacznie poniżej norweskiego przydziału odsetka ludności na nieokreślonych obszarach "c", który zgodnie z załącznikiem I do wytycznych wynosi 6,87 %.

(61) W związku z powyższym Urząd Nadzoru EFTA stwierdza, że nieokreślone z góry obszary "c" w norweskiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 zostały oznaczone w zgodzie z wytycznymi.

3.4. Przegląd obszarów uwzględnionych w mapie pomocy regionalnej

(62) Listę obszarów uwzględnionych w mapie pomocy regionalnej, w tym ich status jako obszarów bardzo słabo i słabo zaludnionych lub nieokreślonych z góry obszarów "c", umieszczono w załączniku I do niniejszej decyzji. Załącznik II zawiera szczegółowe informacje na temat jednostek statystycznych na terenie gmin, które podzielono w trakcie oznaczania kwalifikujących się obszarów.

4. INTENSYWNOŚĆ POMOCY

(63) Z pkt 151 wytycznych wynika, że mapa pomocy regionalnej musi również określać maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązujące na kwalifikujących się do niej obszarach w okresie ważności zatwierdzonej mapy.

(64) Maksymalne poziomy intensywności pomocy określone w mapie odnoszą się do regionalnej pomocy inwestycyjnej. Maksymalne dopuszczalne poziomy intensywności takiej pomocy zgodne z wytycznymi określono w sekcji 7.4 tych wytycznych.

(65) Zgodnie z umieszczoną poniżej tabelą 7 norweskie organy zgłosiły maksymalne poziomy intensywności pomocy dla dużych przedsiębiorstw w wysokości 20 % i 10 % odpowiednio na określonych i nieokreślonych z góry obszarach "c". Maksymalny poziom intensywności pomocy zwiększa się o 20 punktów procentowych dla małych przedsiębiorstw oraz o 10 punktów procentowych dla średnich przedsiębiorstw 39 .

Tabela 7

Maksymalna intensywność pomocy

Typ obszaru Maksymalne poziomy intensywności pomocy dla dużych przedsiębiorstw Zwiększenie pomocy dla średnich przedsiębiorstw Zwiększenie pomocy dla małych przedsiębiorstw
Wstępnie określone obszary "c" 20% 10% 20%
Nieokreślone z góry obszary "c" 10% 10% 20%

(66) W odniesieniu do maksymalnych poziomów intensywności pomocy na wstępnie określonych obszarach "c" pkt 182 ppkt 1 wytycznych stanowi, że poziom intensywności pomocy dla dużych przedsiębiorstw nie może przekraczać 20 % na obszarach słabo zaludnionych. Wszystkie obszary oznaczone według kwoty dla wstępnie określonych obszarów "c" są słabo zaludnione, a maksymalny poziom intensywności pomocy ustanowiony przez norweskie organy dla tych obszarów jest zgodny z wytycznymi.

(67) Zwiększenie pomocy dopuszczalne w przypadku średnich i małych przedsiębiorstw na wstępnie określonych obszarach "c" również jest zgodne z wytycznymi. Z punktu 186 wytycznych wynika, że poziomy intensywności pomocy można zwiększyć o maksymalnie 20 punktów procentowych w przypadku małych przedsiębiorstw lub o maksymalnie 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorstw.

(68) W odniesieniu do maksymalnych poziomów intensywności pomocy na nieokreślonych z góry obszarach "c" pkt 182 ppkt 3 wytycznych stanowi, że w przypadku dużych przedsiębiorstw nie może on przekroczyć 10 %, jeśli w tych obszarach PKB na mieszkańca wynosi powyżej 100 % średniej dla EOG oraz stopa bezrobocia jest niższa niż 100 % średniej dla EOG. Zważywszy na to, że wspomniane obszary oznaczone jako nieokreślone z góry obszary "c" zaliczają się do tej kategorii, norweskie organy wyznaczyły 10 % próg dla poziomu intensywności pomocy.

(69) Możliwy zakres zwiększenia poziomów intensywności pomocy w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw zgodny z pkt 186 wytycznych obowiązuje jednak również dla nieokreślonych z góry obszarów "c". Zwiększenie maksymalnego poziomu intensywności pomocy na tych obszarach, jak przedstawiono w tabeli 7 powyżej, jest zatem także zgodne z wytycznymi.

5. OKRES OBOWIĄZYWANIA I PRZEGLĄD

(70) Zgodnie z punktem 189 wytycznych norweskie organy zgłosiły jedną mapę pomocy regionalnej obowiązującą w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(71) Z punktu 194 wytycznych wynika, że przegląd śródokresowy map pomocy regionalnej zostanie przeprowadzony w 2023 r. Do czerwca 2023 r. Urząd Nadzoru EFTA przekaże szczegółowe informacje na temat tego przeglądu śródokresowego.

6. PODSUMOWANIE

(72) Na podstawie powyższej oceny Urząd Nadzoru EFTA uznaje, że norweska mapa pomocy regionalnej na lata 2022-2027 jest zgodna z zasadami określonymi w wytycznych. Zatwierdzona mapa stanowi integralną część wytycznych.

(73) Załączniki I, II i III(a) i (b) stanowią integralną część niniejszej decyzji.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Bente ANGELL-HANSEN Högni S. KRISTJANSSON
Przewodnicząca Członek Kolegium
Odpowiedzialna członkini Kolegium
Stefan BARRIGA Melpo-Menie JOSEPHIDES
Członek Kolegium Zatwierdzająca jako dyrektor
ds. prawnych i wykonawczych

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przegląd obszarów uwzględnionych w mapie pomocy regionalnej

1. WSTĘPNIE OKREŚLONE OBSZARY "C

1.1. Obszary bardzo słabo zaludnione

Regiony na poziomie 3 Gminy
Troms og Finnmark Tromsø, Harstad-Hárstták, Alta, Vardø, Vadsø, Hammerfest, Kvæfjord, Tjeldsund, Ibestad, Gratangen, Loabák-Lavangen, Bardu, Salangen, Målselv, Sørreisa, Dyrøy, Senja, Balsfjord, Karlsøy, Lyngen, Storfjord-Omasvuotna-Omasvuono, Gáivuotna- Kåfjord-Kaivuono, Skjervøy, Nordreisa, Kvænangen, Guovdageaidnu-Kautokeino, Loppa, Hasvik, Måsøy, Nordkapp, Porsanger-Porsáŋgu-Porsanki, Kárášjohka-Karasjok, Lebesby, Gamvik, Berlevåg, Deatnu-Tana, Unjárga-Nesseby, Båtsfjord, Sør-Varanger
Nordland Bodø, Narvik, Bindal, Sømna, Brønnøy, Vega, Vevelstad, Herøy, Alstahaug, Leirfjord, Vefsn, Grane, Hattfjelldal, Dønna, Nesna, Hemnes, Rana, Lurøy, Træna, Rødøy, Meløy, Gildeskål, Beiarn, Saltdal, Fauske-Fuossko, Sørfold, Steigen, Lødingen, Evenes, Røst, Værøy, Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Hadsel, Bø, Øksnes, Sortland, Andøy, Moskenes, Hamarøy-Hábmer
Trøndelag Część Steinkjer poprzednio określona jako gmina Verran; Namsos, Osen, Snåase- Snåsa, Lierne, Raarvihke–Røyrvik, Namsskogan, Grong, Høylandet, Overhalla, Flatanger, Leka, Inderøy, Indre Fosen, Ørland, Åfjord, Nærøysund, Hitra, Frøya, Oppdal, Rennebu, Røros, Holtålen, Tydal, Meråker, Heim, Rindal, oraz części Orkland poprzednio określone jako gmina Agdenes, Meldal i części gminy Snillfjord
Møre og Romsdal Vanylven, Sande, Stranda, Sykkylven, Vestnes, Rauma, Tingvoll, Sunndal, Surnadal, Smøla, Aure, Fjord, część Volda poprzednio określona jako gmina Hornindal; części Molde poprzednio określone jako gminy Nesset i Midsund, część Ålesund poprzednio określona jako Sandøy
Vestland Tysnes, Kvinnherad, Ullensvang, Eidfjord, Ulvik, Modalen, Fedje, Masfjorden, Gulen, Solund, Hyllestad, Høyanger, Vik, Aurland, Lærdal, Årdal, Luster, Askvoll, Fjaler, Bremanger, Stad, Gloppen, Stryn, część Voss poprzednio określona jako Granvin; część Kinn poprzednio określona jako Vågsøy; części Sogndal poprzednio określone jako Leikanger i Balestrand oraz części Sunnfjord poprzednio określone jako Gaular, Jølster i Naustdal
Rogaland Hjelmeland, Suldal i Sauda
Agder Risør, Gjerstad, Åmli, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle, Åseral
Vestfold og Telemark Notodden, Bamble, Kragerø, Drangedal, Nome, Midt-Telemark, Tinn, Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Nissedal, Fyresdal, Tokke, Vinje
Innlandet Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Eidskog, Grue, Åsnes, Våler, Trysil, Åmot, Stor- Elvdal, Rendalen, Engerdal, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Os, Dovre, Lesja, Skjåk, Lom, Vågå, Nord-Fron, Sel, Sør-Fron, Ringebu, Søndre Land, Nordre Land, Sør-Aurdal, Etnedal, Nord-Aurdal, Vestre Slidre, Øystre Slidre, Vang
Viken Flå, Nesbyen, Gol, Hemsedal, Ål, Hol, Rollag, Nore og Uvdal

1.2. Obszary słabo zaludnione

Regiony na poziomie 3 Gminy
Trøndelag Część Steinkjer poprzednio określona jako Steinkjer (tj. część nienależąca do Verran), Midtre Gauldal, Selbu, Frosta, Verdal
Møre og Romsdal Część Ålesund poprzednio określona jako Haram, Hareid, część gminy Volda poprzednio określona jako Volda (tzn. część nienależąca do Hornindal), Ørsta, Averøy, Gjemnes, Hustadvika
Vestland Część Voss poprzednio określona jako Voss (tj. część nienależąca do Granvin), część Kinn poprzednio określona jako Flora, część Sogndal poprzednio określona jako Sogndal (tj. część nienależąca do Balestrand i Leikanger), część Sunnfjord poprzednio określona jako Førde, Etne, Bømlo, Fitjar, Kvam,

Samnanger, Vaksdal, Austrheim

Rogaland Sokndal, Lund, Bjerkreim
Agder Część Lindesnes poprzednio określona jako Marnardal, część Lyngdal poprzednio określona jako Audnedal, Farsund, Flekkefjord, Vegårshei, Tvedestrand, Iveland, Hægebostad, Kvinesdal, Sirdal
Vestfold og Telemark Notodden, Bamble, Kragerø, Midt-Telemark
Innlandet Øyer, Gausdal, Vestre Toten
Viken Aremark, Marker, Aurskog-Høland, Sigdal, Krødsherad, Flesberg

2. NIEOKREŚLONE Z GÓRY OBSZARY "C

Regiony na poziomie 3 Gminy
Rogaland Utsira oraz Kvitsøy
Møre og Romsdal Aukra

ZAŁĄCZNIK  II

Kwalifikujące się podstawowe jednostki statystyczne (BSU) w rozdzielonych gminach

Kod gminy (lokalna jednostka administracyjna - LAU) Nazwa gminy Poprzednia gmina Kod BSU Nazwa BSU
4205 Lindesnes Marnardal 42051001 Øyslebø
42051002 Skjævesland
42051003 Birkeland
42051004 Støa
42051005 Gangså
42051006 Finnsdal
42051007 Tjomsland - Lindland
42051008 Laudal Nedre
42051009 Laudal Øvre
42051010 Tisland
42051011 Åkset
42051012 Bruskeland
42051013 Rydlende
42051014 Trygsland
42051015 Stedjan
42051016 Koland
4225 Lyngdal Audnedal 42250401 Brastad
42250402 Viblemo
42250403 Konsmo
42250404 Audnedal
42250405 Ågedalstø
42250406 Øydna
42250407 Byremo
42250408 Håland - Sveindal
4621 Voss 1234 Granvin 46211001 Lussand - Kvandal
46211002 Folkedal
46211003 Hamre
46211004 Eide
46211005 Selland - Kjerland
46211006 Kyrkjestrandi
46211007 Seim - Nesheim
46211008 Spildo
46211009 Tjoflot
46211010 Djønno
4602 Kinn 1439 Vågsøy 46020401 Silda
46020402 Vedvik
46020403 Halsør
46020404 Røysa
46020405 Raudeberg
46020406 Kapellneset
46020407 Refvik
46020408 Kvalheim
46020501 Ulvesund
46020502 Degnepoll
46020503 Kulen
46020504 Blålid
46020505 Skavøypoll
46020506 Sørpoll
46020507 Almenning
46020601 Våge - Oppedal
46020602 Holvik
46020603 Sæternes
46020604 Ellingskaret
46020605 Skram Øvre
46020606 Skram Nedre
46020607 Midtgård Søndre
46020608 Midtgård Nordre
46020609 Gotteberg
46020610 Øyane i Sør
4640 Sogndal 1419 Leikanger 46400501 Njøs
46400502 Hermansverk
46400503 Henjum
46400504 Leitet
46400505 Leikanger
46400506 Hamre - Fosse
46400507 Grinde
46400508 Eitorn
4640 Sogndal 1418 Balestrand 46400604 Vetlefjord
46400605 Sværefjorden
46400606 Esefjorden
46400607 Balestrand
46400608 Thue
46400609 Kvamsøy
4647 Sunnfjord 1430 Gaular 46470601 Øvrebotten
46470602 Eldal - Mjell
46470603 Viken
46470604 Hestadgrend
46470605 Skudal
46470606 Senneseth
46470607 Steien
46470608 Sande
46470609 Sygna
46470610 Lunde
46470611 Skilbrei - Hjelmeland
46470612 Lien
46470613 Kvamme
46470614 Osen
46470615 Birkeland
46470616 Kårstad
46470617 Hestad
4647 Sunnfjord 1431 Jølster 46470401 Eikås
46470402 Langhaugane
46470403 Hjellbrekke
46470404 Vassenden Nord
46470405 Vassenden Sør
46470406 Sanddal
46470407 Svidal
46470408 Ålhus
46470501 Myklebost
46470502 Årdal
46470503 Helgheim
46470504 Fugle
46470505 Skei
46470506 Kjøsnesfjorden
46470507 Førde
46470508 Klakegg
46470509 Veiteberg
46470510 Åmot
4647 Sunnfjord 1433 Naustdal 46470701 Kvellestad
46470702 Vevring
46470703 Redal
46470704 Helle
46470705 Frammarsvik
46470706 Naustdal Vest
46470707 Naustdal Aust
46470708 Åse
46470709 Horstad Vest
46470710 Horstad Aust
46470711 Ullaland Nord
46470712 Ullaland Sør
46470713 Fimland
1577 Volda 1444 Hornindal 15770601 Haugen
15770602 Kirkhorn
15770603 Grodås
15770605 Otterdal
15770606 Lødemel
15770607 Rygg
15770608 Kjøs
1506 Molde 1543 Nesset 15060801 Ranvik
15060802 Tjelle
15060803 Rød
15060804 Høvik
15060805 Hammervoll
15060806 Eidsvåg Sentrum
15060807 Aasen
15060808 Stubø
15060809 Vorpenes
15060810 Raudsand
15060811 Bersås
15060812 Eidsøra
15060813 Meisalstranda
15060814 Bugge
15060901 Myklebostad
15060902 Nerland
15060903 Sira
15060904 Slenes
15060905 Eikesdal
15060906 Aursjøen
1545 Midsund 15061001 Søre Midøy
15061002 Nordre Midøy
15061003 Midsund Ytre
15061004 Ugelvik
15061005 Nerland
15061006 Raknes
15061007 Rakvåg
15061008 Ræstad
15061009 Nord - Heggdal - Tutra
15061010 Sør - Heggdal
15061011 Midsund Indre
1507 Ålesund 1534 Haram 15071101 Fjørtoft
15071102 Otterlei
15071103 Rogne
15071104 Longva
15071105 Flem
15071106 Ulla
15071107 Austnes
15071108 Haram
15071109 Kjerstad
15071110 Farstad
15071201 Hurla
15071202 Alvestad
15071203 Brattvåg
15071204 Aksla - Håvik
15071301 Samfjord
15071302 Strand
15071303 Slyngstad
15071304 Tennfjord
15071305 Vatne
15071306 Ulvestad - Vatne
15071307 Hellestranda
15071308 Vestref'ord
15071401 Bjørnøy - Kalvøy
15071402 Søvik - Gamlem
15071403 Grytastrand - Hamsund
1546 Sandøy 15071701 Myklebost
15071702 Røsok
15071703 Bruvoll - Morsund
15071704 Steinshamn - Harnes
15071705 Huse
15071706 Finnøy
15071708 Sandøy
15071709 Ona - Husøy
5006 Steinkjer Verran 50060801 Vada
50060802 Nordberg
50060803 Kirkreit
50060804 Bratreit
50060805 Holdåsen
50060806 Malmo
50060807 Fossdalen
50060808 Ressem
50060809 Sundbygda
50060810 Tverås
50060811 Folladalen - Ystmark
50060812 Holden - Langvatnet
50060901 Sela
50060902 Follafoss Østre
50060903 Follafoss Vestre - Tua
50060904 Skjelstad
50060905 Verrastranda
5059 Orkland 5023 Meldai 50590501 Midtskog
50590502 Løvby
50590503 Løkken Vest
50590504 Bjørnli
50590505 Løkken Øst
50590601 Laksøybygda
50590602 Drogsetmoen
50590603 Lo
50590604 Storås Vest
50590605 Fossen
50590606 Syrstad
50590607 Grefstad
50590608 Grøta
50590609 Hilstad
50590610 Jerpstad
50590611 Ree
50590612 Grut
50590613 Ilfjellet
50590614 Resdalen
5016 Agdenes 50590801 Selven
50590802 Lysheim
50590803 Sletvik
50590804 Fjorden
50590806 Leksa
50590807 Ingdalen
50590808 Hamna
50590809 Singstad
50590810 Sterten
50590811 Stranda
Części 5012 Snillfjord 50590901 Aa
50590902 Vuttudal - Skårild
50590904 Tannvik
50590905 Åstfjorden
50590906 Heggstad
50590911 Imsterfjorden Indre
50590912 Moldtun

ZAŁĄCZNIK  III(a) i (b)

Ilustracja graficzna kwalifikujących się obszarów

1 Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa zostały przyjęte w dniu 1 grudnia 2021 r. decyzją Urzędu Nadzoru EFTA nr 269/21 (dotychczas nieopublikowaną).
2 Pkt 190 wytycznych.
3 Pkt 2 wytycznych.
4 Ibid.
5 Dokumenty nr 1252726, 1252724, 1252722, 1252736, 1252734, 1252728, 12527 i 1252732.
6 Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 91/14/COL z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz.U. L 172 z 12.6.2014, s. 52 oraz Suplement EOG nr 34 z 12.6.2014, s. 18).
7 Zob. pkt 79-81 decyzji Urzędu Nadzoru EFTA nr 225/14/COL z 18 czerwca 2014 r. w sprawie regionalnie zróżnicowanych składek na ubezpieczenie społeczne na lata 2014-2020 (Dz.U. C 344 z 2.10.2014, s. 14 oraz Suplement EOG nr 55 z 2.10.2014, s. 4).
8 Mapy regionów statystycznych Norwegii w formacie PDF można znaleźć na stronach Eurostatu. https://ec.europa.eu/eurostat/web/nuts/nuts-maps.
9 Do celów zgłoszenia mapy pomocy regionalnej norweskie organy wykorzystały dane statystyczne dotyczące populacji z dnia 1 stycznia 2020 r. Dane te pozyskano od norweskiego urzędu statystycznego, Statistics Norway (SSB). Dane liczbowe dotyczące powierzchni gruntów również pochodzą z dnia 1 stycznia 2020 r. od SSB (Statistikkbanken). W przypadku nieistniejących już gmin, które zostały podzielone lub połączone z innymi, dane pochodzą natomiast z wcześniejszych lat. Dotyczy to w szczególności danych na temat powierzchni gruntów.
10 Zgłoszenie, s. 3.
11 Tabela 4 na s. 5 zgłoszenia.
12 Zgłoszenie, s. 3 i 4.
13 Tabela oparta jest na tabeli 2 ze s. 4 zgłoszenia.
14 Tabela 1 na s. 3 zgłoszenia.
15 Tabela oparta jest na tabeli 3 ze s. 4 zgłoszenia.
16 Tabela 1 na s. 3 zgłoszenia.
17 Zob. decyzja w sprawie norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020, do której odnosi się przypis 6 powyżej, pkt 18.
18 Zob. pkt 7 i 15 decyzji Komisji z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie szwedzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020, SA37985 (2014/N) (Dz.U. C 210 z 4.7.2014, s. 20).
19 Zob. pkt 9 decyzji Urzędu Nadzoru EFTA nr 170/14/COL z dnia 24 kwietnia 2014 r. w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz.U. L 201 z 10.7.2014, s. 33).
20 Zob. decyzja Komisji w sprawie szwedzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020, do której odnosi się przypis 18 powyżej, w przypisie 2 pkt 10 i pkt 13-15.
21 Zgłoszenie, s. 3.
22 Zgłoszenie, s. 3.
23 Region ten obejmuje następujące regiony statystyczne na poziomie 3. Troms og Finnmark i Nordland.
24 Innlandet również jest regionem statystycznym na poziomie 3.
25 Tabela 7a na s. 8 zgłoszenia.
26 Zgłoszenie, s. 8.
27 Zob. decyzja w sprawie regionalnie zróżnicowanych składek na ubezpieczenie społeczne na lata 2014-2020, do których odnosi się przypis 7, pkt 79-81.
28 Tabela oparta jest na tabelach 7b i 8b ze s. 8 i 9 zgłoszenia.
29 Tabela 7b na s. 8 zgłoszenia.
30 Tabela oparta jest na tabelach 7a i 8a ze s. 8 i 9 zgłoszenia.
31 Tabela 7a na s. 8 zgłoszenia.
32 Tabela oparta jest na tabelach 7b i 8b ze s. 8 i 9 zgłoszenia.
33 Tabela 7b na s. 8 zgłoszenia.
34 Zob. decyzja w sprawie norweskiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020, do której odnosi się przypis 6 powyżej, pkt 18.
35 Zob. decyzja w sprawie szwedzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020, do której odnosi się przypis 18 powyżej, pkt 7 i 15.
36 Zob. pkt 79-81 decyzji w sprawie regionalnie zróżnicowanych składek na ubezpieczenie społeczne na lata 2014-2020, do których odnosi się przypis 7 powyżej.
37 Zgłoszenie, s. 10.
38 Tabela oparta jest na tabeli 9 ze s. 11 zgłoszenia.
39 Tabela oparta jest na tabeli 10 ze s. 11 zgłoszenia.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024