(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 1313/2013/UE ustanowiono rescEU jako część Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm"). Decyzję tę niedawno zmieniono 2 , aby wzmocnić unijny mechanizm w celu przezwyciężenia ograniczeń w sytuacji, gdy kilka państw członkowskich jest jednocześnie dotkniętych złożonym, międzysektorowym kryzysem.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3 określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje obecnie zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, zdolności do prowadzenia powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego, zdolności w zakresie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych, schronienia, transportu i logistyki, a także zdolności w zakresie mobilnych laboratoriów oraz zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii.
(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się zagrożeń, a także zdolności i braków na szczeblu Unii wskazuje na potrzebę wspierania działań w zakresie ochrony ludności poprzez zapewnienie zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych w celu złagodzenia negatywnych konsekwencji wynikających z niedoborów energii, które mogą mieć różne pochodzenie naturalne lub spowodowane przez człowieka.
(5) W szczególności sytuacja w Ukrainie ponownie uwidoczniła podatność na zagrożenia infrastruktury krytycznej związanej z energią. Od początku rosyjskiej agresji Ukraina wskazywała, że dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych w postaci paliwa, generatorów, sprzętu i części zamiennych stanowią podstawową potrzebę na wielu obszarach. Ponadto również Mołdawia uruchomiła unijny mechanizm i wskazała na elementy dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych w postaci paliwa, generatorów i części zamiennych.
(6) Obecnie państwa członkowskie nie dysponują zdolnościami w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych zgłoszonymi przez państwa członkowskie do europejskiej puli ochrony ludności. W związku z tym, w celu przeciwdziałania zidentyfikowanym i pojawiającym się zagrożeniom, dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych powinny stać się częścią zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2019/570.
(7) Zdolności te należy ustanowić w celu zapewnienia reakcji na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach, zgodnie z kategoriami, o których mowa w art. 3d lit. e) decyzji wykonawczej (UE) 2019/570.
(8) Głównym zadaniem zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych powinno być zapewnienie zasilania awaryjnego w trybie natychmiastowym w przypadku awarii głównego źródła energii lub jeżeli napięcie spadnie do niewystarczającego poziomu lub wzrośnie i spowoduje przerwy w dostawie energii. Takie zdolności mogą obejmować generatory awaryjne, akumulatory, sprzęt do pobierania energii z otoczenia, sprzęt do łączności i synchronizacji, paliwo, inne rodzaje urządzeń i powiązane usługi.
(9) Planowana pomoc musi być zgodna z warunkami i procedurami określonymi przez środki ograniczające 4 przyjęte na podstawie art. 215 TFUE.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Janez LENARCIC | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.185.129 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1198 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych |
| Data aktu: | 16/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 12/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 12/07/2022 |