Decyzja wykonawcza 2022/1198 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1198
z dnia 16 czerwca 2022 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 4246)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm") 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją nr 1313/2013/UE ustanowiono rescEU jako część Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności ("unijny mechanizm"). Decyzję tę niedawno zmieniono 2 , aby wzmocnić unijny mechanizm w celu przezwyciężenia ograniczeń w sytuacji, gdy kilka państw członkowskich jest jednocześnie dotkniętych złożonym, międzysektorowym kryzysem.

(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 3  określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Rezerwa rescEU obejmuje obecnie zdolności w zakresie gaszenia pożarów lasów z powietrza, zdolności do prowadzenia powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego, zdolności w zakresie incydentów chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych, schronienia, transportu i logistyki, a także zdolności w zakresie mobilnych laboratoriów oraz zdolności w zakresie wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ.

(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii.

(4) Analiza zidentyfikowanych i pojawiających się zagrożeń, a także zdolności i braków na szczeblu Unii wskazuje na potrzebę wspierania działań w zakresie ochrony ludności poprzez zapewnienie zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych w celu złagodzenia negatywnych konsekwencji wynikających z niedoborów energii, które mogą mieć różne pochodzenie naturalne lub spowodowane przez człowieka.

(5) W szczególności sytuacja w Ukrainie ponownie uwidoczniła podatność na zagrożenia infrastruktury krytycznej związanej z energią. Od początku rosyjskiej agresji Ukraina wskazywała, że dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych w postaci paliwa, generatorów, sprzętu i części zamiennych stanowią podstawową potrzebę na wielu obszarach. Ponadto również Mołdawia uruchomiła unijny mechanizm i wskazała na elementy dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych w postaci paliwa, generatorów i części zamiennych.

(6) Obecnie państwa członkowskie nie dysponują zdolnościami w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych zgłoszonymi przez państwa członkowskie do europejskiej puli ochrony ludności. W związku z tym, w celu przeciwdziałania zidentyfikowanym i pojawiającym się zagrożeniom, dostawy energii w sytuacjach nadzwyczajnych powinny stać się częścią zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2019/570.

(7) Zdolności te należy ustanowić w celu zapewnienia reakcji na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach, zgodnie z kategoriami, o których mowa w art. 3d lit. e) decyzji wykonawczej (UE) 2019/570.

(8) Głównym zadaniem zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych powinno być zapewnienie zasilania awaryjnego w trybie natychmiastowym w przypadku awarii głównego źródła energii lub jeżeli napięcie spadnie do niewystarczającego poziomu lub wzrośnie i spowoduje przerwy w dostawie energii. Takie zdolności mogą obejmować generatory awaryjne, akumulatory, sprzęt do pobierania energii z otoczenia, sprzęt do łączności i synchronizacji, paliwo, inne rodzaje urządzeń i powiązane usługi.

(9) Planowana pomoc musi być zgodna z warunkami i procedurami określonymi przez środki ograniczające 4  przyjęte na podstawie art. 215 TFUE.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się tiret ósme w brzmieniu:

"– zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.";

b)
wust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:

"m) zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.";

2)
art. 3a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3a

Koszty kwalifikowalne zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej, zdolności zespołów ratownictwa medycznego typu 2 i typu 3, gromadzenia zapasów środków medycznych, usuwania skażenia CBRJ, gromadzenia zapasów w dziedzinie CBRJ, zapewniania tymczasowego schronienia, transportu, logistyki, wykrywania, pobierania próbek, identyfikacji i monitorowania CBRJ, mobilnych zdolności laboratoryjnych oraz zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych

Przy obliczaniu całkowitych kwalifikowalnych kosztów w odniesieniu do zdolności rescEU uwzględnia się wszystkie kategorie kosztów, o których mowa w załączniku Ia do decyzji nr 1313/2013/UE.";

3)
w art. 3e ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W celu zarządzania mało prawdopodobnym ryzykiem o poważnych skutkach ustanawia się zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-m).

4. W przypadkach, w których zdolności rescEU, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. c)-m), są uruchamiane w ramach unijnego mechanizmu, unijna pomoc finansowa obejmuje 100 % kosztów operacyjnych, zgodnie z art. 23 ust. 4b akapit drugi decyzji nr 1313/2013/UE.";

4)
w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Janez LENARCIC
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2019/570 dodaje się sekcję 13 w brzmieniu:

"13. Zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych

Zadania Zapewnienie zasilania awaryjnego w sytuacjach nadzwyczajnych.

Zapewnienie personelu zajmującego się obsługą, montażem/demontażem, instalacją/ deinstalacją, eksploatacją i utrzymaniem, w razie potrzeby, zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych. Jeśli ma dojść do przekazania odpowiedzialności - przeszkolenie odpowiedniego personelu (lokalnego lub międzynarodowego) przed wycofaniem personelu odpowiedzialnego za zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.

Zdolności Moduły zaopatrzenia w energię w sytuacjach nadzwyczajnych służące do wytwarzania lub dostarczania energii w sytuacjach nadzwyczajnych na miejscu, w razie potrzeby w połączeniu z innymi systemami, takimi jak akumulatory lub systemy paneli słonecznych, zdolne do zapewnienia zasilania przez co najmniej jeden miesiąc.
Główne elementy Generatory energii różnej wielkości, zapewniające elastyczność i skalowalność.

Odpowiednie systemy łączności, synchronizacji, monitorowania i przesyłu, umożliwiające podłączenie zdolności do danych obiektów, a także równoległe sterowanie jednostkami.

Odpowiednia liczba części zamiennych i innych materiałów zużywalnych do funkcjonowania zdolności, takich jak akumulatory, urządzenia do pobierania energii z otoczenia, urządzenia do łączności i synchronizacji, paliwo, inne rodzaje aparatury i powiązane usługi.

Odpowiednie procedury zapewniające dostawy paliwa w sytuacjach nadzwyczajnych na potrzeby funkcjonowania zdolności.

Odpowiednie procedury transportu, obsługi, montażu/demontażu, instalacji/deinstalacji, eksploatacji i utrzymania zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.

Sprzęt oświetleniowy do oświetlenia danego obszaru w sytuacji nadzwyczajnej, jak również systemy ochrony odgromowej.

Odpowiednie instalacje magazynowe.

Odpowiednio przeszkolony personel i zasoby do obsługi, montażu, instalacji, eksploatacji i utrzymania zdolności w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych.

Samowystarczalność Zastosowanie ma art. 12 ust. 3 lit. a) decyzji wykonawczej 2014/762/UE (1).
Uruchamianie operacji Zdolność do skierowania zespołu technicznego i rozmieszczalnych elementów do akcji nie później niż 12 godz. po zaakceptowaniu propozycji.
(1) Samowystarczalność musi być zagwarantowana co najmniej w ciągu pierwszych 96 godzin wdrożenia, w tym za pomocą odpowiednich instalacji i urządzeń do przechowywania paliwa na miejscu.".
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 924.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/836 z dnia 20 maja 2021 r. zmieniające decyzję nr 1313/2013/UE w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (Dz.U. L 185 z 26.5.2021, s. 1).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/570 z dnia 8 kwietnia 2019 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU i zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/762/UE (Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41).
4 www.sanctionsmap.eu. Należy zauważyć, że mapa sankcji jest narzędziem informatycznym służącym do identyfikacji systemów sankcji. Źródłem sankcji są akty prawne opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (Dz.U.). W przypadku rozbieżności pierwszeństwo ma Dz.U.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.185.129

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1198 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności rescEU w zakresie dostaw energii w sytuacjach nadzwyczajnych
Data aktu: 16/06/2022
Data ogłoszenia: 12/07/2022
Data wejścia w życie: 12/07/2022