Rozporządzenie wykonawcze 2022/945 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 w odniesieniu do opłat, które mogą pobierać laboratoria referencyjne UE w dziedzinie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/945
z dnia 17 czerwca 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 w odniesieniu do opłat, które mogą pobierać laboratoria referencyjne UE w dziedzinie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji 2010/227/UE 1 , w szczególności jego art. 100 ust. 8 lit. b) akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku gdy jednostki notyfikowane i państwa członkowskie zwracają się do laboratoriów referencyjnych UE z wnioskiem o pomoc naukową lub techniczną lub o opinię naukową zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/746, laboratoria te mogą pobierać opłaty w celu całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem zadań, których dotyczy wniosek.

(2) W celu ustalenia struktury opłat konieczne jest określenie kategorii kosztów, które można pokrywać z tych opłat.

(3) W przypadku gdy działania związane z badaniami zleca się krajowym laboratoriom referencyjnym lub innym laboratoriom, koszty ponoszone przez te laboratoria stanowią część kosztów zadania, którego dotyczy wniosek. Laboratoria referencyjne UE powinny w związku z tym być w stanie pokryć takie koszty z pobranych opłat.

(4) Biorąc pod uwagę dużą różnorodność wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro znajdujących się na rynku unijnym oraz poszczególne zadania, które można powierzyć laboratoriom referencyjnym UE, obliczenie dokładnej opłaty za każde zadanie powinno leżeć w gestii laboratoriów referencyjnych UE.

(5) Obliczanie opłat na podstawie poniesionych kosztów jest najbardziej przejrzystą metodą ustalania wysokości opłaty za określone zadanie; w związku z tym do takich obliczeń należy stosować tę metodę. W przypadku gdy określenie rzeczywistych kosztów poniesionych w określonej kategorii kosztów byłoby nadmiernie uciążliwe, laboratoria referencyjne UE powinny mieć możliwość obliczania opłat na podstawie szacunkowych średnich kosztów w tej kategorii. W celu umożliwienia takich obliczeń laboratoria referencyjne UE powinny oszacować średnie koszty dla odpowiednich kategorii kosztów.

(6) Ponieważ dokładne obliczenie kosztów poniesionych na ogólne działanie laboratorium dla każdego zadania jest niewykonalne, laboratoria referencyjne UE powinny naliczać takie koszty, obliczając odsetek pozostałych kosztów łącznie. W celu zapewnienia opłacalności i przewidywalności należy ustalić maksymalną wartość tego odsetka.

(7) W celu osiągnięcia przejrzystości w odniesieniu do struktury i wysokości opłat laboratoria referencyjne UE powinny określić zasady obliczania opłat, w tym zasady szacowania kosztów na podstawie średnich kosztów, oraz podać je do wiadomości publicznej.

(8) Aby zapewnić odpowiednie odzwierciedlenie w opłatach kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem zadań, których dotyczy wniosek, laboratoria referencyjne UE powinny regularnie dokonywać przeglądu zasad obliczania opłat.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wyrobów Medycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Struktura opłat

1. 
Z opłat pobieranych przez laboratoria referencyjne UE można pokrywać następujące kategorie kosztów:
a)
koszty personelu, w tym koszty podróży i związane z nimi koszty zakwaterowania i utrzymania;
b)
koszty wyposażenia, w przypadku gdy producent wyrobu, który należy zbadać, nie dostarcza wyposażenia;
c)
koszty materiałów zużywalnych, próbek do badań i materiałów odniesienia;
d)
koszty transportu próbek;
e)
koszty tłumaczenia;
f)
ogólne koszty działania laboratorium.
2. 
Nie naruszając ust. 1, w przypadku gdy laboratorium referencyjne UE zawarło umowę z innym laboratorium zgodnie z art. 7 ust. 1 lub 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/944 2 , opłata pobierana przez laboratorium referencyjne UE może pokrywać kwotę, którą laboratorium referencyjne UE zapłaciło temu laboratorium zgodnie z tą umową za wykonanie zadania, którego dotyczy wniosek.
Artykuł  2

Wysokość opłat

1. 
Opłaty pobierane przez laboratoria referencyjne UE są niedyskryminujące, sprawiedliwe, rozsądne i proporcjonalne do świadczonych usług.
2. 
Laboratoria referencyjne UE ustalają opłaty na podstawie poniesionych kosztów.

W przypadku gdy obliczanie poniesionych kosztów jest nadmiernie uciążliwe dla określonej kategorii kosztów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a)-e), laboratoria referencyjne UE mogą oszacować poniesione koszty na podstawie średnich kosztów dla danej kategorii.

Kwotę opłaty pokrywającej koszty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. f), ustala się, obliczając wartość procentową połączonych kosztów, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a)-e), przy czym nie może ona stanowić więcej niż 7 % tych kosztów.

Artykuł  3

Zasady obliczania opłat

1. 
Laboratoria referencyjne UE określają zasady obliczania opłat za wykonywanie zadań, których dotyczy wniosek, w tym zasady szacowania poniesionych kosztów na podstawie średnich kosztów, oraz podają je do wiadomości publicznej na swoich stronach internetowych.
2. 
Laboratoria referencyjne UE dokonują przeglądu zasad, o których mowa w ust. 1, co najmniej raz na dwa lata i w razie potrzeby je dostosowują.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 117 z 5.5.2017, s. 176.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/944 z dnia 17 czerwca 2022 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 w odniesieniu do zadań laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej i kryteriów, jakie powinny one spełniać, w dziedzinie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (zob. s. 7 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.164.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/945 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 w odniesieniu do opłat, które mogą pobierać laboratoria referencyjne UE w dziedzinie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
Data aktu: 17/06/2022
Data ogłoszenia: 20/06/2022
Data wejścia w życie: 10/07/2022