uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 49 ust. 7 akapit drugi oraz art. 53 ust. 3 akapit drugi,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 2 zmieniono art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 w odniesieniu do systemu zmian w specyfikacji produktu. Od dnia 8 czerwca 2022 r. zmiany "inne niż nieznaczne" i "nieznaczne" zastępuje się odpowiednio zmianami "na poziomie Unii" i "standardowymi", z różnymi zakresami i procedurami.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 668/2014 3 określono jednolite warunki stosowania zmian innych niż nieznaczne i nieznacznych. Aby zapewnić funkcjonowanie nowego systemu zmian, istniejące przepisy dotyczące zmian innych niż nieznaczne i nieznacznych w tym rozporządzeniu należy zastąpić nowymi przepisami.
(3) Ze względu na pewność prawa i skuteczne zarządzanie systemem należy ustanowić szczegółowe przepisy w zakresie wymogów, form i terminów dotyczących wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii oraz powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych lub tymczasowych.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1151/2012 procedury wprowadzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze spożywczym, a także będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, są przeprowadzane przez Komisję i państwa członkowskie. Komisja i państwa członkowskie są odpowiedzialne za różne etapy poszczególnych typów procedur. Państwa członkowskie rozpatrują wnioski o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu i przedkładają je Komisji. Komisja jest odpowiedzialna za rozpatrywanie tych wniosków i podejmowanie decyzji w sprawie zmian na poziomie Unii. W przypadku zatwierdzania zmian standardowych lub tymczasowych odpowiedzialność za zatwierdzanie spoczywa na państwach członkowskich. O zatwierdzeniu tych zmian powiadamia się Komisję, która ma obowiązek podać je do wiadomości publicznej w Unii.
(5) W celu prawidłowego zarządzania przez Komisję procedurami zatwierdzania zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi, jak również będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, konieczne jest przetwarzanie danych dotyczących wnioskodawców ubiegających się o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii. Potrzeba ta dotyczy również zarządzania procedurami powiadamiania Komisji o zmianie standardowej lub tymczasowej w specyfikacji produktu oznaczonego chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym w odniesieniu do organu oraz osób fizycznych lub prawnych powiadamiających o zatwierdzonej zmianie standardowej lub tymczasowej. Procedury te mają charakter publiczny. Przejrzystość jest konieczna, aby umożliwić uczciwą konkurencję między podmiotami gospodarczymi oraz publicznie określić prywatne i publiczne interesy gospodarcze związane z tymi procedurami. Nazwę grupy składającej wniosek ubiegającej się o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii zgodnie z art. 53 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 należy opublikować w celu zidentyfikowania podmiotu, który uruchomił procedurę zmiany, oraz w celu umożliwienia potencjalnym wnoszącym sprzeciw zakwestionowania danej procedury w imię jego uzasadnionego interesu. Nazwę organu, nazwę lub imię i nazwisko osoby fizycznej lub prawnej powiadamiającej o zatwierdzonej zmianie standardowej lub tymczasowej należy opublikować w celu określenia odpowiedzialności za zgłoszenie tej zmiany Komisji, a następnie podanie jej do wiadomości publicznej w Unii. Aby ograniczyć do minimum ujawnianie danych osobowych, w dokumentach, które należy składać w trakcie tych procedur, należy w miarę możliwości unikać wymogów dotyczących przekazywania danych osobowych. Niemniej jednak Komisja i państwa członkowskie mogą być zmuszone do przetwarzania informacji zawierających dane osobowe, takie jak nazwiska i dane kontaktowe. W należycie uzasadnionych przypadkach dane takie mogą wymagać ujawnienia lub podania do wiadomości publicznej.
(6) W celu skutecznego zarządzania administracyjnego oraz uwzględniając doświadczenie zdobyte dzięki systemom informacji wdrożonym przez Komisję, należy uprościć dokonywanie powiadomień między państwami członkowskimi a Komisją, a informacje należy wymieniać zgodnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 4 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 5 .
(7) Komisja wprowadziła system informacji "e-Ambrosia" na potrzeby zarządzania wnioskami o ochronę oznaczeń geograficznych żywności, win, napojów spirytusowych i win aromatyzowanych. Państwa członkowskie i Komisja mają stosować ten system wyłącznie do celów przekazywania informacji dotyczących procedur związanych z wnioskami o rejestrację i zatwierdzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych nazwami pochodzenia i oznaczeniami geograficznymi na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Z uwagi na rygorystyczny system akredytacji nie należy jednak wykorzystywać tego systemu do powiadamiania państw członkowskich w ramach procedury sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji, ani też, w oczekiwaniu na niezbędne gwarancje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, nie należy go wykorzystywać do powiadamiania państw trzecich. Zamiast korzystać z systemu, w przypadku procedur zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji państwa członkowskie, właściwe organy i reprezentatywne organizacje zawodowe państw trzecich, a także osoby fizyczne lub prawne, które mają uzasadniony interes na podstawie tego rozporządzenia, powinny porozumiewać się z Komisją za pośrednictwem poczty elektronicznej.
(8) Aby zwiększyć przejrzystość, skuteczność i jednolitość we wszystkich państwach członkowskich, należy ustanowić rejestr chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych w formie elektronicznej. Rejestr powinien być elektroniczną bazą danych zarządzaną w ramach systemów cyfrowych udostępnianych przez Komisję, powinien być publicznie dostępny i stale aktualizowany przez Komisję.
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w ramach procedur wprowadzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze spożywczym, a także będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami. Należy doprecyzować, że Komisję należy uznać za administratora w rozumieniu tego rozporządzenia w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w ramach procedur, za które jest odpowiedzialna na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach odpowiednich procedur wprowadzania zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia i chronionymi oznaczeniami geograficznymi w sektorze spożywczym, a także będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami. Należy jednak doprecyzować, że właściwe organy państw członkowskich należy uznać za administratorów w rozumieniu tego rozporządzenia w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w ramach procedur, za które są one odpowiedzialne na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012.
(11) Rozporządzeniem (UE) 2021/2117 zmieniono zakres rozporządzenia (UE) nr 1151/2012. Do klas produktów, do których stosuje się rozporządzenie (UE) nr 1151/2012, należy zatem dodać wina aromatyzowane, inne napoje alkoholowe z wyjątkiem napojów spirytusowych i produktów sektora wina oraz wosk pszczeli.
(12) Należy wprowadzić przepis w celu zapewnienia wystarczającego czasu na ułatwienie płynnego przejścia od przepisów przewidzianych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 668/2014 dotyczących sposobów składania wniosków. Należy wprowadzić przepisy przejściowe w odniesieniu do wniosków o zatwierdzenie innych niż nieznaczne lub nieznacznych zmian w specyfikacjach produktów oznaczonych chronionymi nazwami pochodzenia, chronionymi oznaczeniami geograficznymi i będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, złożonych przed dniem 8 czerwca 2022 r.
(13) Ponieważ zmiany w specyfikacjach produktów wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2021/2117 stosuje się od dnia 8 czerwca 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Polityki Jakości Produktów Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.155.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/892 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 668/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych |
| Data aktu: | 01/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 08/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 08/06/2022, 11/06/2022 |