uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Decyzja Rady 2003/17/WE 3 stanowi, że pod pewnymi warunkami inspekcje polowe stosowane w odniesieniu do określonych upraw nasiennych roślin uprawnych w państwach trzecich wymienionych w załączniku I do tej decyzji uznaje się za równoważne z inspekcjami polowymi stosowanymi zgodnie z prawem Unii. Stanowi ona również, że pod pewnymi warunkami materiał siewny niektórych gatunków produkowany w tych państwach trzecich uznaje się za równoważny z materiałem siewnym produkowanym zgodnie z prawem Unii.
(2) Równoważność została przyznana tym państwom trzecim w oparciu o wielostronne ramy międzynarodowego handlu nasionami, a mianowicie o systemy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dla certyfikatów odmian materiału siewnego znajdującego się w obrocie międzynarodowym oraz o metody Międzynarodowego Związku Oceny Nasion (ISTA) lub, w stosownych przypadkach, zasady Stowarzyszenia Urzędowych Analityków Nasion, które są równoważne metodom ISTA. Komisja przeprowadziła również oceny ustawodawstwa i audyty w niektórych z tych państw trzecich w celu sprawdzenia, czy spełniają one wymogi określone w prawie Unii przed przyznaniem równoważności po raz pierwszy. Coroczne badania i sprawozdania w ramach OECD, okresowe ponowne audyty laboratoriów na potrzeby akredytacji ISTA, a także urzędowe inspekcje w kontekście prawa Unii wskazują, że inspekcje polowe stosowane w tych państwach trzecich nadal dają takie same gwarancje jak inspekcje polowe stosowane przez państwa członkowskie oraz że materiał siewny produkowany i certyfikowany w tych państwach trzecich nadal daje takie same gwarancje jak materiał siewny produkowany i certyfikowany w państwach członkowskich. Te inspekcje polowe i materiał siewny należy zatem nadal uznawać za równoważne z unijnymi inspekcjami polowymi i unijnym materiałem siewnym.
(3) W 2016 r. Boliwia złożyła do Komisji wniosek o przyznanie równoważności jej systemowi inspekcji polowych upraw nasiennych roślin uprawnych i materiałowi siewnemu Sorghum spp. (sorgo), Zea mays (kukurydzy) i Helianthus annuus (słonecznika) produkowanemu i certyfikowanemu w Boliwii.
(4) Komisja oceniła odpowiednie ustawodawstwo Boliwii, przeprowadziła audyt w 2018 r. dotyczący systemu urzędowych kontroli produkcji oraz certyfikacji materiału siewnego sorgo, kukurydzy i słonecznika w Boliwii oraz ich równoważności z wymogami Unii oraz opublikowała ustalenia z tego audytu w sprawozdaniu zatytułowanym "Sprawozdanie końcowe z audytu przeprowadzonego w Wielonarodowym Państwie Boliwia w okresie od 14 marca 2018 r. do 22 marca 2018 r. w celu oceny systemu kontroli urzędowych i certyfikacji materiału siewnego oraz ich równoważności z wymogami Unii Europejskiej".
(5) Audyt wykazał, że w Boliwii istnieje dobrze zorganizowany system produkcji i certyfikacji materiału siewnego. Komisja zidentyfikowała pewne niedociągnięcia i przedstawiła Boliwii zalecenia. Ponieważ Boliwia usunęła te niedociągnięcia do dnia 30 listopada 2018 r., spełnia ona warunki określone w załączniku II do decyzji 2003/17/WE oraz odpowiednie wymogi określone w dyrektywach Rady 66/402/EWG 4 i 2002/57/WE 5 .
(6) W związku z tym należy przyznać równoważność inspekcji polowych stosowanych w odniesieniu do upraw nasiennych roślin uprawnych sorgo, kukurydzy i słonecznika w Boliwii oraz równoważność materiału siewnego sorgo, kukurydzy i słonecznika produkowanego w Boliwii i urzędowo certyfikowanego przez organy tego kraju.
(7) Ponieważ decyzja 2003/17/WE wygaśnie w dniu 31 grudnia 2022 r., należy przedłużyć okres, w odniesieniu do którego uznaje się równoważność na mocy tej decyzji, aby uniknąć ryzyka zakłóceń w przywozie materiału siewnego do Unii. Biorąc pod uwagę inwestycje i czas potrzebny na produkcję materiału siewnego certyfikowanego zgodnie z prawem Unii, należy przedłużyć ten okres o siedem lat.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2003/17/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| Przewodnicząca | Przewodniczący |
| R. METSOLA | B. LE MAIRE |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.152.109 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2022/871 zmieniająca decyzję Rady 2003/17/WE w odniesieniu do okresu jej stosowania oraz w odniesieniu do równoważności stosowanych w Boliwii inspekcji polowych upraw nasiennych zbożowych roślin uprawnych oraz upraw nasiennych oleistych i włóknodajnych roślin uprawnych, a także w odniesieniu do równoważności materiału siewnego roślin zbożowych oraz materiału siewnego roślin oleistych i włóknodajnych wyprodukowanego w Boliwii |
| Data aktu: | 30/05/2022 |
| Data ogłoszenia: | 03/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 03/06/2022, 23/06/2022 |