uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 38k ust. 10,
(1) Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 2 przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA").
(2) Należy określić przepisy proceduralne dotyczące wykonywania przez ESMA uprawnień do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do objętych zakresem jego nadzoru dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. W szczególności rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje, że te przepisy proceduralne powinny zawierać przepisy dotyczące prawa do obrony, pobierania grzywien lub okresowych kar pieniężnych, a także przepisy dotyczące terminów przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych.
(3) Jeżeli ESMA stwierdzi, że istnieją wiarygodne przesłanki świadczące o możliwości istnienia okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia wymogów w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, ESMA ma wyznaczyć w swoich strukturach niezależnego urzędnika dochodzeniowego do wyjaśnienia tej sprawy. Po zakończeniu dochodzenia urzędnik dochodzeniowy ma zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość bycia wysłuchaną. Oznacza to, że dana osoba powinna mieć prawo do przedstawienia uwag na piśmie w rozsądnym terminie nie krótszym niż cztery tygodnie przed przekazaniem przez urzędnika dochodzeniowego swoich ustaleń ESMA. Osoba objęta dochodzeniem powinna mieć możliwość korzystania z pomocy wybranego przez nich pełnomocnika. Urzędnik dochodzeniowy powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go ESMA.
(4) ESMA powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika dochodzeniowego na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie grzywien lub środków nadzorczych ESMA powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych uwag na piśmie.
(5) W celu zapewnienia, by takie osoby współpracowały w dochodzeniu, ESMA powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy ESMA podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić osobę objętą dochodzeniem do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość przedstawienia uwag na piśmie.
(6) Prawo do obrony należy rozpatrzyć w zestawieniu z potrzebą podjęcia przez ESMA pilnych działań w określonych okolicznościach. W przypadku gdy uzasadnione jest podjęcie pilnych działań na podstawie art. 38l rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przysługujące osobie objętej dochodzeniem prawo do obrony nie powinno stanowić przeszkody dla przedsięwzięcia przez ESMA pilnych środków. W takim przypadku aby zapobiec istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego, ESMA może przyjąć decyzję tymczasową, nie dając osobie objętej dochodzeniem możliwości przedstawienia uwag. ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość bycia wysłuchaną jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do wcześniejszego bycia wysłuchaną przez urzędnika dochodzeniowego.
(7) Akta przygotowane przez ESMA i urzędnika dochodzeniowego zawierają informacje niezbędne zainteresowanej osobie do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniach przez osobę objętą dochodzeniem albo od urzędnika dochodzeniowego, albo od ESMA, osobie tej powinno przysługiwać zatem prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Korzystanie z dokumentów wchodzących w skład akt sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie w przypadku postępowań sądowych lub administracyjnych w związku z naruszeniami rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(8) Zarówno uprawnienie do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych powinny podlegać przedawnieniu. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec nadzorowanych podmiotów oraz doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów.
(9) Aby ESMA mógł zapewnić przechowywanie pobranych grzywien i okresowych kar pieniężnych, powinien zdeponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych wyłącznie w celu nałożenia jednej grzywny lub pojedynczych okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej ESMA powinien przekazać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji ze względu na wyczerpanie lub wygaśnięcie prawa do odwołania.
(10) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.145.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/803 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uprawnień do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji |
| Data aktu: | 16/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 24/05/2022 |
| Data wejścia w życie: | 27/05/2022 |