Rozporządzenie delegowane 2022/803 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uprawnień do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/803
z dnia 16 lutego 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uprawnień do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 38k ust. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na transgraniczny wymiar przetwarzania danych rynkowych, jakość danych i konieczność osiągnięcia korzyści skali oraz aby uniknąć negatywnego wpływu potencjalnych rozbieżności zarówno na jakość danych, jak i na zadania dostawców udostępniających dane, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 2  przekazano uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń i nadzoru w odniesieniu do działalności dostawców usług w zakresie udostępniania informacji w Unii Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA").

(2) Należy określić przepisy proceduralne dotyczące wykonywania przez ESMA uprawnień do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do objętych zakresem jego nadzoru dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. W szczególności rozporządzenie (UE) nr 600/2014 przewiduje, że te przepisy proceduralne powinny zawierać przepisy dotyczące prawa do obrony, pobierania grzywien lub okresowych kar pieniężnych, a także przepisy dotyczące terminów przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych.

(3) Jeżeli ESMA stwierdzi, że istnieją wiarygodne przesłanki świadczące o możliwości istnienia okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia wymogów w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, ESMA ma wyznaczyć w swoich strukturach niezależnego urzędnika dochodzeniowego do wyjaśnienia tej sprawy. Po zakończeniu dochodzenia urzędnik dochodzeniowy ma zapewnić osobie objętej dochodzeniem możliwość bycia wysłuchaną. Oznacza to, że dana osoba powinna mieć prawo do przedstawienia uwag na piśmie w rozsądnym terminie nie krótszym niż cztery tygodnie przed przekazaniem przez urzędnika dochodzeniowego swoich ustaleń ESMA. Osoba objęta dochodzeniem powinna mieć możliwość korzystania z pomocy wybranego przez nich pełnomocnika. Urzędnik dochodzeniowy powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go ESMA.

(4) ESMA powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika dochodzeniowego na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie grzywien lub środków nadzorczych ESMA powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych uwag na piśmie.

(5) W celu zapewnienia, by takie osoby współpracowały w dochodzeniu, ESMA powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy ESMA podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić osobę objętą dochodzeniem do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość przedstawienia uwag na piśmie.

(6) Prawo do obrony należy rozpatrzyć w zestawieniu z potrzebą podjęcia przez ESMA pilnych działań w określonych okolicznościach. W przypadku gdy uzasadnione jest podjęcie pilnych działań na podstawie art. 38l rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przysługujące osobie objętej dochodzeniem prawo do obrony nie powinno stanowić przeszkody dla przedsięwzięcia przez ESMA pilnych środków. W takim przypadku aby zapobiec istotnym i bezpośrednio zagrażającym szkodom dla systemu finansowego, ESMA może przyjąć decyzję tymczasową, nie dając osobie objętej dochodzeniem możliwości przedstawienia uwag. ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość bycia wysłuchaną jak najszybciej po przyjęciu decyzji tymczasowej i przed przyjęciem decyzji potwierdzającej. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do wcześniejszego bycia wysłuchaną przez urzędnika dochodzeniowego.

(7) Akta przygotowane przez ESMA i urzędnika dochodzeniowego zawierają informacje niezbędne zainteresowanej osobie do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniach przez osobę objętą dochodzeniem albo od urzędnika dochodzeniowego, albo od ESMA, osobie tej powinno przysługiwać zatem prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Korzystanie z dokumentów wchodzących w skład akt sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie w przypadku postępowań sądowych lub administracyjnych w związku z naruszeniami rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

(8) Zarówno uprawnienie do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych powinny podlegać przedawnieniu. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec nadzorowanych podmiotów oraz doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów.

(9) Aby ESMA mógł zapewnić przechowywanie pobranych grzywien i okresowych kar pieniężnych, powinien zdeponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych wyłącznie w celu nałożenia jednej grzywny lub pojedynczych okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej ESMA powinien przekazać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji ze względu na wyczerpanie lub wygaśnięcie prawa do odwołania.

(10) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wprowadzonych w art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2175 nowych ram nadzorczych dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "dostawca usług w zakresie udostępniania informacji" lub "DRSP" oznacza zatwierdzony podmiot publikujący lub zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy, zgodnie z definicją w art. 2 ust. 1 pkt 34 i art. 2 ust. 1 pkt 36 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

Artykuł  2

Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed urzędnikiem dochodzeniowym

1. 
Po zakończeniu dochodzenia w sprawie potencjalnych naruszeń wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, i przed przekazaniem akt sprawy ESMA urzędnik dochodzeniowy, o którym mowa w art. 38k ust. 1 tego rozporządzenia, informuje na piśmie osobę objętą dochodzeniem o swoich ustaleniach oraz zapewnia tej osobie możliwość przedstawienia uwag na piśmie zgodnie z ust. 3. W zawiadomieniu o ustaleniach określa się okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w tym ocenę charakteru i wagi tych naruszeń, z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 38g ust. 2 tego rozporządzenia.
2. 
W zawiadomieniu o ustaleniach określa się rozsądny termin, w którym osoba objęta dochodzeniem może przekazać swoje uwagi na piśmie. W przypadku dochodzeń innych niż te, o których mowa w art. 5, termin ten wynosi co najmniej cztery tygodnie. Urzędnik dochodzeniowy nie jest zobowiązany do uwzględnienia pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
3. 
W uwagach na piśmie osoba objęta dochodzeniem może przedstawić wszystkie fakty, które są istotne dla jej obrony, oraz, w miarę możliwości, załączyć dokumenty jako dowód wskazanych faktów. Osoba ta może wystąpić do urzędnika dochodzeniowego z wnioskiem o zapoznanie się ze stanowiskiem innych osób, które mogą potwierdzić fakty wskazane w uwagach osoby objętej dochodzeniem.
4. 
Urzędnik dochodzeniowy może wezwać osobę, wobec której prowadzone jest dochodzenie i do której skierowano zawiadomienie o ustaleniach, do udziału w wysłuchaniu. Osoby objęte dochodzeniem mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie mają charakteru jawnego.
Artykuł  3

Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed ESMA w odniesieniu do grzywien i środków nadzorczych

1. 
Kompletne akta sprawy, które urzędnik dochodzeniowy przekazuje ESMA, zawierają następujące dokumenty:
a)
zawiadomienie o ustaleniach oraz kopię zawiadomienia o ustaleniach skierowanego do osoby objętej dochodzeniem;
b)
kopię pisemnych uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem;
c)
protokoły wszystkich wysłuchań.
2. 
Jeżeli akta są niekompletne, ESMA zwraca się do urzędnika dochodzeniowego z uzasadnionym wnioskiem o przedstawienie dodatkowych dokumentów.
3. 
Jeżeli ESMA uzna, że fakty opisane w zawiadomieniu o ustaleniach urzędnika dochodzeniowego nie stanowią naruszenia wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, podejmuje decyzję o zamknięciu sprawy i powiadamia o tej decyzji osobę objętą dochodzeniem.
4. 
Jeżeli ESMA nie zgadza się z ustaleniami urzędnika dochodzeniowego, przekazuje osobie objętej dochodzeniem nowe zawiadomienie o ustaleniach. W tym zawiadomieniu o ustaleniach określa się co najmniej czterotygodniowy termin, w którym osoba objęta dochodzeniem może przekazać swoje uwagi na piśmie. ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu przy podejmowaniu decyzji o stwierdzeniu naruszenia oraz zastosowaniu środków nadzorczych i nałożeniu grzywny zgodnie z art. 38g i 38h rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
5. 
Jeżeli ESMA zgadza się z całością lub częścią ustaleń urzędnika dochodzeniowego, informuje o tym odpowiednio osobę objętą dochodzeniem. W takim powiadomieniu określa się co najmniej dwutygodniowy termin, w przypadku gdy ESMA zgadza się ze wszystkimi ustaleniami, oraz co najmniej czterotygodniowy termin, w przypadku gdy ESMA nie ze wszystkimi ustaleniami się zgadza, w którym to terminie osoba objęta dochodzeniem może przedstawić pisemne uwagi. ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu przy podejmowaniu decyzji o stwierdzeniu naruszenia oraz zastosowaniu środków nadzorczych i nałożeniu grzywny zgodnie z art. 38g i 38h rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
6. 
ESMA może również wezwać osobę, wobec której prowadzone jest dochodzenie i do której skierowano zawiadomienie o ustaleniach, do udziału w wysłuchaniu. Osoba objęta dochodzeniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie mają charakteru jawnego.
7. 
Jeżeli ESMA zdecyduje, że osoba objęta dochodzeniem popełniła naruszenie lub naruszenia wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, oraz przyjmie decyzję o nałożeniu grzywny zgodnie z art. 38h tego rozporządzenia, niezwłocznie powiadamia o tej decyzji osobę objętą dochodzeniem.
Artykuł  4

Przepisy proceduralne dotyczące postępowania w sprawie naruszenia przed ESMA w odniesieniu do okresowych kar pieniężnych

1. 
Przed podjęciem decyzji o nałożeniu okresowej kary pieniężnej na podstawie art. 38i rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ESMA przedkłada osobie objętej postępowaniem zawiadomienie o ustaleniach zawierające powody uzasadniające nałożenie okresowej kary pieniężnej oraz kwotę okresowej kary pieniężnej za każdy dzień niezgodności. W zawiadomieniu o ustaleniach określa się co najmniej czterotygodniowy termin, w którym osoba objęta postępowaniem może przekazać swoje uwagi na piśmie. Przy podejmowaniu decyzji w sprawie okresowej kary pieniężnej ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.
2. 
Z chwilą zastosowania się przez DRSP lub osobę objętą postępowaniem do odpowiedniej decyzji, o której mowa w art. 38i ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, nie można już nałożyć okresowej kary pieniężnej.
3. 
W decyzji, o której mowa w art. 38i ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, podaje się podstawę prawną i uzasadnienie decyzji, kwotę okresowej kary pieniężnej i datę, od której ma ona być płacona.
4. 
ESMA może wezwać osobę objętą postępowaniem do udziału w wysłuchaniu. Osoba objęta postępowaniem może korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie mają charakteru jawnego.
Artykuł  5

Przepisy proceduralne dotyczące decyzji tymczasowych w sprawie środków nadzorczych

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 3 ust. 4, 5 i 6 oraz art. 4 ust. 1 i 4 procedura określona w niniejszym artykule ma zastosowanie w przypadku, gdy ESMA przyjmuje decyzje tymczasowe na podstawie art. 38l ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
2. 
Jeżeli ESMA zdecyduje, że osoba objęta dochodzeniem popełniła naruszenie lub naruszenia wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, oraz przyjmie tymczasową decyzję o nałożeniu środków nadzorczych na podstawie art. 38g tego rozporządzenia, niezwłocznie powiadamia o tej decyzji tymczasowej osobę, której dotyczy ta decyzja.

ESMA określa co najmniej czterotygodniowy termin, w którym osoba, której dotyczy decyzja tymczasowa, może przekazać swoje uwagi na piśmie na temat tej decyzji. ESMA nie ma obowiązku uwzględniania pisemnych uwag otrzymanych po upływie tego terminu.

Na wniosek ESMA udziela dostępu do akt sprawy osobie, której dotyczy decyzja tymczasowa. Wchodzące w skład akt sprawy dokumenty, do których przyznano dostęp, wykorzystywane są wyłącznie do celów postępowań sądowych lub administracyjnych dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

ESMA może również wezwać osobę, której dotyczy decyzja tymczasowa, do udziału w wysłuchaniu. Osoby, których dotyczy decyzja tymczasowa, mogą korzystać z pomocy wybranego przez siebie pełnomocnika. Wysłuchania nie mają charakteru jawnego.

3. 
ESMA podejmuje ostateczną decyzję jak najszybciej po podjęciu decyzji tymczasowej.

W przypadku gdy ESMA uzna, po wysłuchaniu osoby, której dotyczy decyzja tymczasowa, że popełniła ona naruszenie przepisów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przyjmuje decyzję potwierdzającą, nakładającą co najmniej jeden środek nadzorczy określony w art. 38g rozporządzenia (UE) nr 600/2014. ESMA niezwłocznie powiadamia o tej decyzji osoby, których dotyczy decyzja tymczasowa.

4. 
W przypadku gdy ESMA przyjmie ostateczną decyzję, która nie potwierdza decyzji tymczasowej, decyzję tymczasową uznaje się za uchyloną.
Artykuł  6

Dostęp do akt sprawy i wykorzystanie dokumentów

1. 
Na wniosek ESMA przyznaje dostęp do akt sprawy osobie objętej dochodzeniem, do której urzędnik dochodzeniowy lub ESMA przesłali zawiadomienie o ustaleniach. Dostęp do akt sprawy przyznaje się po przekazaniu jakiegokolwiek zawiadomienia o ustaleniach.
2. 
Wchodzące w skład akt sprawy dokumenty, do których przyznano dostęp, wykorzystywane są przez osobę, o której mowa w ust. 1, wyłącznie do celów postępowań sądowych lub administracyjnych dotyczących stosowania rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
Artykuł  7

Terminy przedawnienia w zakresie nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych

1. 
Grzywny i okresowe kary pieniężne nakładane na dostawców usług w zakresie udostępniania informacji i inne osoby objęte dochodzeniem podlegają pięcioletniemu terminowi przedawnienia.
2. 
Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym popełniono naruszenie. W przypadku ciągłych lub powtarzających się naruszeń bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w dniu zaprzestania naruszenia.
3. 
Wszelkie działania podejmowane przez ESMA lub właściwy organ krajowy działający na wniosek ESMA zgodnie z art. 38o rozporządzenia (UE) nr 600/2014 do celów dochodzenia lub postępowania w sprawie naruszenia wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, przerywają bieg terminu przedawnienia w odniesieniu do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych. Bieg terminu przedawnienia uznaje się za przerwany ze skutkiem od dnia, w którym DRSP lub osoba objęta dochodzeniem w związku z naruszeniem wymogów, o których mowa w art. 38g ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, zostaną powiadomione o podjętym działaniu.
4. 
Po każdym przerwaniu biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 3, zaczyna on biec na nowo. Termin przedawnienia upływa najpóźniej w dniu, w którym upływa okres odpowiadający podwójnemu terminowi przedawnienia, a ESMA nie nałożył grzywny lub okresowej kary pieniężnej. Okres ten zostaje przedłużony o czas, w którym przedawnienie zostało zawieszone na podstawie ust. 5.
5. 
Bieg terminu przedawnienia dla nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych ulega zawieszeniu do czasu wydania rozstrzygnięcia w sprawie, która dotyczy decyzji ESMA, przez Komisję Odwoławczą, zgodnie z art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 , oraz przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z art. 38m rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
Artykuł  8

Terminy przedawnienia w zakresie egzekwowania kar

1. 
Uprawnienie ESMA do egzekwowania decyzji podjętych na podstawie art. 38h i 38i rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ulega przedawnieniu po upływie pięciu lat.
2. 
Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się w dniu następującym po dniu, w którym decyzja stała się ostateczna.
3. 
Bieg terminu przedawnienia w zakresie egzekwowania kar zostaje przerwany przez:
a)
powiadomienie przez ESMA osoby objętej postępowaniem o decyzji zmieniającej pierwotną kwotę grzywny lub okresowej kary pieniężnej;
b)
podjęcie przez ESMA lub właściwy organ krajowy działający na wniosek ESMA zgodnie z art. 38o rozporządzenia (UE) nr 600/2014 działania mającego na celu wyegzekwowanie zapłaty lub warunków zapłaty grzywny lub okresowej kary pieniężnej.
4. 
Po każdym przerwaniu biegu terminu przedawnienia, o którym mowa w ust. 3, zaczyna on biec na nowo.
5. 
Bieg terminu przedawnienia dla egzekwowania kar ulega zawieszeniu na tak długo, jak:
a)
zezwala na to czas na zapłatę;
b)
egzekucja płatności jest zawieszona do czasu wydania decyzji przez Komisję Odwoławczą ESMA, zgodnie z art. 60 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, oraz przeprowadzenia kontroli przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zgodnie z art. 38m rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
Artykuł  9

Pobór grzywien i okresowych kar pieniężnych

1. 
Kwoty grzywien i okresowych kar pieniężnych pobrane przez ESMA deponowane są na oprocentowanym rachunku otwartym przez ESMA do czasu, gdy nabiorą ostatecznego charakteru. W przypadku jednoczesnego pobrania przez ESMA wielu grzywien lub okresowych kar pieniężnych ESMA zapewnia ich zdeponowanie na odrębnych rachunkach lub subkontach. Zapłacone grzywny i okresowe kary pieniężne nie są zaliczane do budżetu ESMA ani ujmowane jako środki budżetowe.
2. 
Z chwilą stwierdzenia przez ESMA, że grzywny lub okresowe kary pieniężne stały się ostateczne po wyczerpaniu wszystkich praw do odwołania, ESMA przekazuje te kwoty Komisji wraz z ewentualnymi narosłymi odsetkami. Kwoty te następnie ujmuje się w unijnym budżecie jako dochody.
3. 
ESMA regularnie składa Komisji sprawozdania dotyczące kwot nałożonych grzywien i okresowych kar pieniężnych oraz ich statusu.
Artykuł  10

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i od tego dnia rozpoczyna się jego stosowanie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 z dnia 18 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) 2016/1011 w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych oraz rozporządzenie (UE) 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych (Dz.U. L 334 z 27.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.145.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/803 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 poprzez określenie przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych uprawnień do nakładania grzywien lub okresowych kar pieniężnych w odniesieniu do dostawców usług w zakresie udostępniania informacji
Data aktu: 16/02/2022
Data ogłoszenia: 24/05/2022
Data wejścia w życie: 27/05/2022