KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 38 ust. 8 lit. a) ppkt (ii), art. 46 ust. 7 lit. b) oraz art. 57 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2306 2 ustanawia przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii oraz przepisy dotyczące świadectwa kontroli.
(2) Zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 świadectwo kontroli musi być wydawane w systemie TRACES i opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną. Przepis przejściowy ustanowiony w art. 11 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia stanowi, że na zasadzie odstępstwa od jego art. 5 ust. 3 akapit pierwszy do dnia 30 czerwca 2022 r. świadectwo kontroli można wydawać w formie papierowej po wypełnieniu w systemie TRACES i wydrukowaniu. Proces rejestracji organów kontrolnych i jednostek certyfikujących w systemie kwalifikowanej pieczęci elektronicznej jest w toku.
(3) Rosyjska inwazja na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. stanowi wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie dla organów kontrolnych i jednostek certyfikujących, które zostały uznane do celów wywozu produktów ekologicznych z Ukrainy do Unii. Ponadto usługi pocztowe w Ukrainie zostały zakłócone.
(4) W związku z tym osoba znajdująca się w Ukrainie upoważniona przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, które nie posługują się jeszcze kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, nie może wydawać elektronicznych świadectw kontroli zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306. Z drugiej strony taka osoba upoważniona nie może również korzystać z możliwości wydania świadectwa kontroli w formie papierowej, zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 11 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia, ponieważ usługi pocztowe w Ukrainie są obecnie zakłócone.
(5) W związku z tym należy zatem zezwolić osobie znajdującej się w Ukrainie upoważnionej przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, które nie posługują się jeszcze kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, na sporządzanie i przedkładanie w systemie TRACES świadectwa kontroli w postaci elektronicznej bez stosowania kwalifikowanej pieczęci elektronicznej w rubryce 18 tego świadectwa. Podobnie należy zezwolić właściwym organom w państwach członkowskich w punktach kontroli granicznej lub punktach dopuszczenia do obrotu na przeprowadzanie kontroli przywozu dotyczących takich świadectw kontroli oraz na zatwierdzanie ich w systemie TRACES przy pomocy kwalifikowanej pieczęci elektronicznej albo w formie papierowej odręcznym podpisem osoby upoważnionej, po wypełnieniu świadectwa w systemie TRACES i wydrukowaniu go.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2306.
(7) W związku z inwazją Rosji na Ukrainę i koniecznością natychmiastowej reakcji niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia 24 lutego 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: