a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1295 2 przewidziano zatwierdzenie substancji czynnej sulfoksaflor, co za tym idzie, umieszczenie sulfoksafloru w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 3 .
(2) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1295 przewidziano również przedłożenie dodatkowych informacji potwierdzających dotyczących: ryzyka dla pszczół miodnych poprzez różne drogi narażenia, w szczególności nektar, pyłek, płyny powstałe w wyniku gutacji i kurz, ryzyka dla pszczół miodnych zbierających nektar i pyłek kwiatowy roślin uprawianych następczo i kwitnących chwastów, ryzyka dla owadów zapylających innych niż pszczoły miodne oraz ryzyka dla czerwia pszczelego.
(3) Wnioskodawca przedłożył wymagane informacje potwierdzające w terminie przewidzianym w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/1295.
(4) Jak uzgodniono między Irlandią (państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy) a Republiką Czeską (państwo członkowskie pełniące rolę współsprawozdawcy), Republika Czeska oceniła informacje potwierdzające przedłożone przez wnioskodawcę. W dniu 12 marca 2018 r. Republika Czeska przedstawiła swoją ocenę, w formie addendum do projektu sprawozdania z oceny, pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(5) Skonsultowano się z państwami członkowskimi, wnioskodawcą i Urzędem oraz zwrócono się do nich o przedstawienie uwag na temat oceny informacji potwierdzających przeprowadzonej przez państwo członkowskie pełniące rolę współsprawozdawcy.
(6) W dniu 20 września 2018 r. Urząd opublikował sprawozdanie techniczne 4 podsumowujące wyniki tych konsultacji w sprawie sulfoksafloru.
(7) Ponieważ podczas konsultacji w sprawie addendum do projektu sprawozdania z oceny wyrażono rozbieżne opinie, Komisja skonsultowała się z Urzędem i zwróciła się do niego o przedstawienie wniosków w sprawie wszystkich kwestii, co do których opinie były rozbieżne.
(8) W dniu 28 marca 2019 r. Urząd opublikował wnioski z oceny ryzyka 5 . Komisja przeprowadziła dalsze konsultacje z Urzędem w związku z oceną ryzyka dla pszczół. Komisja zwróciła się do Urzędu w szczególności o zakończenie oceny środków zmniejszających znoszenie cieczy roboczej, niezbędnych do ochrony trzmieli i pszczół samotnic na miedzach śródpolnych przed narażeniem na sulfoksaflor i przed ryzykiem, jakie stanowi dla pszczół woda w kałużach.
(9) Urząd opublikował zaktualizowane wnioski w dniu 30 marca 2020 r. 6
(10) W zaktualizowanych wnioskach Urząd uznał, że w świetle wyników oceny informacji potwierdzających przedstawionych przez wnioskodawcę ryzyko dla pszczół w przypadku zastosowań w szklarniach stałych jest dopuszczalne. Nie udało się jednak zakończyć oceny ryzyka dla trzmieli i pszczół samotnic związanego ze stosowaniem na zewnątrz. W związku z tym Urząd nie mógł stwierdzić, czy ryzyko dla trzmieli i pszczół samotnic związane ze stosowaniem na zewnątrz jest niskie.
(11) Projekt sprawozdania z oceny, addendum i zaktualizowane wnioski Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz i sfinalizowane w dniu 28 stycznia 2022 r. Jednocześnie zaktualizowano sprawozdanie z przeglądu dotyczące sulfoksafloru.
(12) Wnioskodawcy umożliwiono przedstawienie uwag do zaktualizowanego sprawozdania z przeglądu.
(13) Pomimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę Komisja doszła jednak do wniosku, że nie można wykluczyć ryzyka dla pszczół związane ze stosowaniem sulfoksafloru na zewnątrz. W związku z tym, zgodnie z art. 21 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w związku z jego art. 6, konieczne i właściwe jest ograniczenie zatwierdzenia sulfoksafloru do stosowania wyłącznie w szklarniach stałych.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2015/1295 i (UE) nr 540/2011.
(15) Państwom członkowskim należy dać wystarczający czas na zmianę lub cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające sulfoksaflor, które nie są zgodne z zaostrzonymi warunkami zatwierdzenia.
(16) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających sulfoksaflor, okres ten powinien być możliwie jak najkrótszy i powinien wygasnąć najpóźniej 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(17) W świetle wszystkich dostępnych istotnych informacji uznaje się, że obecnie utrzymanie zatwierdzenia substancji czynnej w odniesieniu do stosowania na zewnątrz jest niewłaściwe. Niniejsze rozporządzenie nie uniemożliwia jednak wnioskodawcy przedłożenia dodatkowych informacji w celu zmiany warunków zatwierdzenia, jak przewidziano w art. 7 i 14 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, a informacje te zostaną poddane przeglądowi w rozsądnym terminie przewidzianym we wspomnianym rozporządzeniu.
(18) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył komitetowi odwoławczemu projekt aktu wykonawczego do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1295 z dnia 27 lipca 2015 r. w sprawie zatwierdzenia substancji czynnej sulfoksaflor, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz zmiany załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 199 z 29.7.2015, s. 8).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
4 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2018. "Technical report on the outcome of the consultation with Member States, the applicant and EFSA on the pesticide risk assessment for sulfoxaflor in light of confirmatory data" (Sprawozdanie techniczne z wyników konsultacji z państwami członkowskimi, wnioskodawcą i EFSA dotyczących oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej sulfok- safloru w świetle danych potwierdzających). Publikacja dodatkowa EFSA 2018:EN-1474. 73 s.
5 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2019. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment for the active substance sulfoxaflor in light of confirmatory data submitted" (Wnioski ze wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej sulfoksaflor w świetle danych potwierdzających). Dziennik EFSA 2019;17(3):5633, 14 s.
6 EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2020. "Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment for the active substance sulfoxaflor in light of confirmatory data submitted" (Wnioski ze wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej sulfoksaflor w świetle danych potwierdzających). Dziennik EFSA 2020;18(3):6056, 15 s.