Decyzja 2022/675 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2022/675
z dnia 11 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej mają podlegać przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności "Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID)", stanowiącemu załącznik C do COTIF.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID.

(4) Zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) oraz art. 33 § 5 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) może przyjąć zmiany do załącznika do RID.

(5) W trakcie swojej 57. sesji w dniu 24 maja 2022 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii.

(7) Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, a zatem można je poprzeć.

(9) Może być konieczne uzgodnienie niewielkich zmian w dokumentach, o których mowa w załączniku na szczeblu technicznym na 14. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 23 maja 2022 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych opracowanych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami) w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., będzie zgone z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii w komisji ekspertów RID mogą uzgodnić niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Decyzje komisji ekspertów RID po ich przyjęciu zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 11 kwietnia 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

J. BORRELL FONTELLES

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Kwestia Uwagi Stanowisko UE
1. OTIF/RID/CE/GTP/2021/2 Dostosowanie Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych zawartej w Genewie w dniu

30 września 1957 r. (ADR) i RID w celu uwzględnienia nowych środków ograniczających rozprzestrzenianie we wzorze sprawozdania z wypadku

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
2. OTIF/RID/CE/GTP/2021/3 oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2021/INF.3 Dostosowanie ADR i RID w zakresie wymogów dotyczących przedstawiania informacji Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
3. OTIF/RID/CE/GTP/2021/4 Montaż zaworów bezpieczeństwa na zbiornikach łatwopalnych gazów skroplonych. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
4. OTIF/RID/CE/GTP/2021/5 Skonsolidowane teksty przyjęte na wspólnym posiedzeniu w 2020 r. i 2021 r. oraz przez stałą grupę roboczą komisji ekspertów RID w listopadzie 2020 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
5. OTIF/RID/CE/GTP/2021/6 Dostosowanie ADR i RID między innymi w zakresie projektowania, budowy i wstępnej kontroli oraz badania naczyń ciśnieniowych nieoznaczonych symbolem UN, zaprojektowanych, skonstruowanych i przetestowanych zgodnie z przywołanymi normami Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
6. OTIF/RID/CE/GTP/2021/

INF.4

Środek przejściowy w odniesieniu do pkt 6.8.2.4.6 (procedury stosowane przez właściwy organ na potrzeby zatwierdzania ekspertów, przeprowadzania kontroli w odniesieniu do wagonów-cystern oraz wzajemnego uznawania tych kontroli) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
7. OTIF/RID/CE/GTP/2021/

INF.11

Propozycje dotyczące sposobu dostosowania rozdziału 6.8 RID w celu uwzględnienia wielkich kontenerów-cystern Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
Wszystkie powyższe dokumenty są dostępne na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=1119) i należy rozumieć, że zawierają zmiany omówione na posiedzeniu stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w listopadzie 2021 r. i ujęte w załączniku I do dokumentu OTIF/RID/CE/GTP/2021-A (Sprawozdanie końcowe z 13. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID - Genewa/hybrydowo, w dniach 15-18 listopada 2021 r.), również dostępnego na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=254).
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.122.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/675 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 11/04/2022
Data ogłoszenia: 25/04/2022