Decyzja wykonawcza 2022/575 dotycząca środków nadzwyczajnych w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Unii pryszczycy poprzez przesyłki siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów oraz uchylająca rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2208

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/575
z dnia 6 kwietnia 2022 r.
dotycząca środków nadzwyczajnych w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Unii pryszczycy poprzez przesyłki siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów oraz uchylająca rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2208

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 2078)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 kwietnia 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 261 ust. 1 lit. b),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 128 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pryszczyca jest poważną, wysoce zaraźliwą chorobą wirusową zwierząt gospodarskich, która może wywierać znaczne skutki gospodarcze w sektorze rolnictwa i może szybko rozprzestrzeniać się poprzez skażone materiały roślinne, w tym siano i słomę.

(2) Siano i słoma są jedynymi materiałami roślinnymi, w odniesieniu do których w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004 3  mającym zastosowanie do dnia 20 kwietnia 2021 r. ustanowiono ograniczenia dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek tychże materiałów. W szczególności dozwolone było wprowadzanie do Unii wyłącznie przesyłek siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów wymienionych w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004. Z uwagi na ryzyko związane z rozprzestrzenianiem się pryszczycy poprzez te materiały należy nadal ustanawiać takie ograniczenia w prawie Unii.

(3) Nowe ramy prawne dotyczące zdrowia zwierząt, ustanowione rozporządzeniem (UE) 2016/429 i mające zastosowanie od dnia 21 kwietnia 2021 r., powinny zapewnić płynne przejście od wymagań określonych w obowiązujących wcześniej aktach Unii, w tym wymagań dotyczących wprowadzania do Unii materiałów roślinnych, ponieważ wymagania te okazały się skuteczne. W przepisach ustanawianych w niniejszej decyzji należy w związku z tym zachować cel i treść tych wcześniej obowiązujących przepisów w oczekiwaniu na opinię naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) oceniającą zagrożenia dla zdrowia zwierząt związane z wprowadzeniem do Unii pryszczycy i innych chorób kategorii A, o których mowa w art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1882 4 , poprzez przesyłki siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów.

(4) Należy zatem ustanowić w niniejszej decyzji wykaz państw trzecich lub terytoriów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek siana i słomy. W takim wykazie należy uwzględnić wykaz znajdujący się w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 136/2004 oraz zawarty w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404 5  wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek zwierząt kopytnych ze względu na ich korzystną sytuację w zakresie zdrowia zwierząt, między innymi w odniesieniu do pryszczycy. Aby nie powodować żadnych zakłóceń w handlu oraz w celu zapewnienia jasności, należy również sporządzić odrębny wykaz państw trzecich lub terytoriów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek słomy granulowanej przeznaczonej do spalania w odpowiednich instalacjach.

(5) Aby zapobiec kontaktowi przesyłek słomy granulowanej przeznaczonej do spalania ze zwierzętami podatnymi na pryszczycę, w niniejszej decyzji należy również ustanowić rygorystyczne środki zmniejszające ryzyko w odniesieniu do dostaw takich przesyłek do zakładu przeznaczenia w Unii. Przesyłki te powinny być objęte specjalną procedurą celną przewidzianą w art. 210 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 6 , a ich transport należy monitorować, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1666 7 , za pośrednictwem skomputeryzowanego systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) przewidzianego w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 i należy je dostarczać bezpośrednio z punktu kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie do Unii, do zakładu przeznaczenia w Unii, gdzie mają zostać spalone.

(6) Kody CN siana i słomy określono w dziale 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/632 8 , a zatem należy je uwzględnić w niniejszej decyzji.

(7) Z myślą o uproszczeniu i o jasności prawa należy uchylić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2208 9  zezwalające obecnie na przywóz do Unii przesyłek siana i słomy z Wielkiej Brytanii i terytoriów zależnych Korony Brytyjskiej, a państwo to i te terytoria należy wymienić w części 1 załącznika do niniejszej decyzji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

W niniejszej decyzji ustanawia się środki nadzwyczajne dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów.

Artykuł  2

Wymagania dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek siana i słomy

1. 
Na wprowadzanie do Unii przesyłek słomy (kod CN: ex 1213 00 00), o której mowa w dziale 12 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/632, lub siana (kod CN: ex 1214 90), o którym mowa w dziale 12 tego załącznika, zezwala się wyłącznie wówczas, gdy takie przesyłki pochodzą z państw trzecich lub terytoriów wymienionych w części 1 załącznika do niniejszej decyzji.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 zezwala się na wprowadzanie do Unii przesyłek słomy granulowanej przeznaczonej do spalania w odpowiednich instalacjach, pod warunkiem że przesyłki te spełniają następujące warunki:
a)
pochodzą z państw trzecich lub terytoriów wymienionych w części 2 załącznika;
b)
przy wprowadzaniu do Unii zostają objęte procedurą specjalną przewidzianą w art. 210 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 952/2013, ich transport jest monitorowany, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1666, za pośrednictwem skomputeryzowanego systemu zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) przewidzianego w art. 131 rozporządzenia (UE) 2017/625 i są one dostarczane bezpośrednio z punktu kontroli granicznej, w którym następuje wprowadzenie do Unii, do zakładu przeznaczenia w Unii, gdzie mają zostać spalone.
Artykuł  3

Uchylenie

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2208 traci moc.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 kwietnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Stella KYRIAKIDES
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

Część 1 - Wykaz państw trzecich lub terytoriów, z których zezwala się na wprowadzanie do Unii przesyłek siana i słomy, jak określono w art. 2 ust. 1
Kod ISO państwa trzeciego lub terytorium Nazwa państwa trzeciego lub terytorium
AU Australia
CA Kanada
CH Szwajcaria
CL Chile
GB Zjednoczone Królestwo (1)
GG Guernsey
GL Grenlandia
IM Wyspa Man
IS Islandia
JE Jersey
NZ Nowa Zelandia
RS Serbia (2)
US Stany Zjednoczone
(1) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, do celów części 1 niniejszego załącznika odniesienia do Zjednoczonego Królestwa nie obejmują Irlandii Północnej.

(2) Do celów środków nadzwyczajnych, o których mowa w art. 1, w przypadku odniesienia do Serbii w niniejszym załączniku nie uwzględnia się terytorium Kosowa*.

* Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244/1999 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.

Część 2 - Wykaz państw trzecich lub terytoriów, z których zezwala się na wprowadzanie do Unii przesyłek słomy granulowanej, jak określono w art. 2 ust. 2

Kod ISO państwa trzeciego lub terytorium Nazwa państwa trzeciego lub terytorium
UA Ukraina
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 136/2004 z dnia 22 stycznia 2004 r. ustanawiające procedurę kontroli weterynaryjnej we wspólnotowych punktach kontroli granicznej dotyczącą produktów przywożonych z państw trzecich (Dz.U. L 21 z 28.1.2004, s. 11).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiające wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie (Dz.U. L 308 z 4.12.2018, s. 21).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/404 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające wykazy państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii zwierząt, materiału biologicznego i produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 (Dz.U. L 114 z 31.3.2021, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1666 z dnia 24 czerwca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do warunków monitorowania transportu i przybycia przesyłek niektórych towarów przewożonych z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii (Dz.U. L 255 z 4.10.2019, s. 1).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/632 z dnia 13 kwietnia 2021 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do wykazów zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego, materiału biologicznego, produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, produktów złożonych oraz siana i słomy podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2007 i decyzję Komisji 2007/275/WE (Dz.U. L 132 z 19.4.2021, s. 24).
9 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2208 z dnia 22 grudnia 2020 r. włączające Zjednoczone Królestwo jako państwo trzecie, z którego dozwolony jest przywóz do Unii przesyłek siana i słomy (Dz.U. L 438 z 28.12.2020, s. 21).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.109.69

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/575 dotycząca środków nadzwyczajnych w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Unii pryszczycy poprzez przesyłki siana i słomy z państw trzecich lub terytoriów oraz uchylająca rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2208
Data aktu: 06/04/2022
Data ogłoszenia: 08/04/2022
Data wejścia w życie: 08/04/2022