uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1004 1 , w szczególności jego art. 26 ust. 2 akapit drugi,
(1) Od dnia 24 lutego 2022 r. na operatorów w sektorze rybołówstwa i akwakultury w Unii ma wpływ agresja wojskowa Rosji wobec Ukrainy. Zakłócenia przepływów handlowych towarów z Rosji i Ukrainy, które mają istotne znaczenie dla sektora rybołówstwa i akwakultury, spowodowały nagłe przyspieszenie wzrostu cen kluczowych czynników produkcji, takich jak energia i surowce. Poważny wpływ na wymianę handlową między Ukrainą a Unią ma również kwestia niedostępności transportu, ponieważ w wyniku rosyjskiego ataku ucierpiały ukraińskie porty lotnicze, a wszystkie operacje żeglugi handlowej w portach ukraińskich zostały zawieszone. Kryzys ten prawdopodobnie będzie miał poważny wpływ na dostawy do Unii zbóż, olejów roślinnych i ryb białych z Ukrainy i Rosji, co może doprowadzić do znacznego wzrostu cen paszy dla ryb i pogłębienia problemów wynikających z gwałtownego wzrostu cen energii lub do niedoboru kluczowych surowców. Część floty unijnej zaprzestała połowów ze względu na spadek rentowności tej działalności i brak możliwości zrekompensowania wzrostu kosztów nakładów. Statki rybackie prowadzące działalność na Morzu Czarnym są również zagrożone ewentualnymi działaniami wojskowymi, dlatego zapobiegawczo zawieszają one swoją działalność. Łączny wpływ tych wzrostów kosztów i niedoborów odczuwany jest również w sektorze produkcji i przetwarzania żywności pochodzenia morskiego. W związku z tym występują poważne zakłócenia rynku, spowodowane znacznym wzrostem kosztów i zakłóceniami w handlu i wymagające podjęcia skutecznych i efektywnych działań.
(2) Zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1139 w takich okolicznościach Europejski Fundusz Morski, Rybacki i Akwakultury (EFMRA) może udzielać wsparcia obejmującego rekompensatę kosztów, które w innych warunkach nie kwalifikują się do takiej rekompensaty, operatorom w sektorze rybołówstwa i akwakultury z tytułu utraconych dochodów lub kosztów dodatkowych oraz uznanym organizacjom producentów i zrzeszeniom organizacji producentów, które składują produkty rybołówstwa zgodnie z art. 30 i 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 2 .
(3) Zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2021/1139 system wsparcia specjalnego w przypadku wyjątkowych zdarzeń powodujących znaczące zakłócenia na rynkach ogranicza się do celu szczegółowego, jakim jest propagowanie wprowadzania do obrotu, jakości i wartości dodanej produktów rybołówstwa i akwakultury, a także przetwarzania tych produktów. Zgodnie z art. 26 ust. 2 akapit drugi system wsparcia ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy Komisja stwierdzi wystąpienie wyjątkowego zdarzenia powodującego takie zakłócenia.
(4) Należy zatem określić, że agresja wojskowa Rosji wobec Ukrainy jest wyjątkowym zdarzeniem powodującym znaczące zakłócenia na rynkach.
(5) Zgodnie z art. 39 rozporządzenia (UE) 2021/1139 rekompensatę za koszty dodatkowe lub utracone dochody i inne rekompensaty przewidziane we wspomnianym rozporządzeniu przyznaje się w jednej z form, o których mowa w art. 53 ust. 1 lit. b)-e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 3 . Metodyka określona do tego celu przez państwa członkowskie powinna być zgodna z art. 53 ust. 3 wyżej wspomnianego rozporządzenia.
(6) Zgodnie z art. 63 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1060 wydatki kwalifikują się do otrzymania wkładu z EFMRA, jeżeli zostały poniesione przez beneficjenta i zapłacone w ramach wdrażanych operacji między dniem przedłożenia Komisji programu EFMRA przez państwo członkowskie lub dniem 1 stycznia 2021 r., w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza, a dniem 31 grudnia 2029 r. Wydatki poniesione w wyniku zakłóceń na rynkach spowodowanych wyjątkowym zdarzeniem, którego wystąpienie stwierdza się niniejszą decyzją, powinny jednak kwalifikować się do wsparcia na podstawie art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1139 od dnia 24 lutego 2022 r., czyli od daty rozpoczęcia agresji wojskowej Rosji wobec Ukrainy. Jeśli chodzi o ponoszenie wydatków, ponieważ skutki zakłóceń na rynkach będą mieć wpływ na operatorów w sektorze rybołówstwa i akwakultury prawdopodobnie przez kilka miesięcy, wydatki powinny być kwalifikowalne, jeżeli zostaną poniesione do dnia 31 grudnia 2022 r.
(7) W związku z koniecznością szybkiego wdrożenia wsparcia, o którym mowa w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/1139, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Przewodnicząca | |
| Ursula VON DER LEYEN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.101.45 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/500 w sprawie uznania agresji wojskowej Rosji wobec Ukrainy za wystąpienie wyjątkowego zdarzenia powodującego znaczące zakłócenia na rynkach |
| Data aktu: | 25/03/2022 |
| Data ogłoszenia: | 29/03/2022 |
| Data wejścia w życie: | 30/03/2022 |