Decyzja 2021/332 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156

DECYZJA RADY (UE) 2021/332
z dnia 22 lutego 2021 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady 97/836/WE 1  Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.

(2) Decyzją Rady 2000/125/WE 2  Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.

(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3  ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.

(4) Zgodnie z art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29 EKG ONZ") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych ONZ lub do opracowania nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących ogólnych przepisów technicznych ONZ.

(5) W dniach 9-11 marca 2021 r., podczas swojego 183. posiedzenia, WP.29 EKG ONZ może przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, wniosek dotyczący modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, wnioski dotyczące czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, a także wniosek dotyczący nowej wzajemnej rezolucji M.R.4. Ponadto WP.29 EKG ONZ ma przyjąć wnioski dotyczące dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków, ponieważ te regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii, a wraz z ogólnymi przepisami technicznymi ONZ oraz ujednoliconą rezolucją i wzajemną rezolucją mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.

(7) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego należy zmienić lub uzupełnić wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminem ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, jak również wzajemną rezolucją R.E.5.

(8) Ponadto należy zmienić niektóre przepisy ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 9.

(9) Aby uwzględnić postęp techniczny i poprawić bezpieczeństwo pojazdów, należy przyjąć cztery nowe regulaminy ONZ w sprawie: rejestratorów danych na temat zdarzeń; zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu; homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera, homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego. Jednocześnie należy przyjąć nową wzajemną rezolucję M.R.4. w sprawie oszklenia dachów panoramicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 183. posiedzeniu Światowego Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów, które odbędzie się w dniach 9-11 marca 2021 r., w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156 4 , jest głosowanie za powyższymi wnioskami.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2021 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący
1 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.") (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
2 Decyzja Rady 2000/125/WE z dnia 31 stycznia 2000 r. dotycząca zawarcia Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych ("Porozumienie Równoległe") (Dz.U. L 35 z 10.2.2000, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
4 Zob. dokument ST 5991/21 na stronie http://register.consilium.europa.eu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.65.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/332 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 13-H, 18, 30, 41, 46, 48, 53, 54, 67, 74, 75, 79, 86, 97, 98, 106, 107, 113, 116, 117, 118, 123, 124, 125, 141, 142, 148, 149, 150, 152, 154 i 157 oraz regulaminu ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 9, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.5, w odniesieniu do wniosków dotyczących czterech nowych regulaminów ONZ w sprawie rejestratorów danych na temat zdarzeń, zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zapobiegającego nieuprawnionemu użyciu, homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w zakresie immobilizera oraz homologacji systemów alarmowych pojazdów i homologacji pojazduw zakresie systemu alarmowego, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej wzajemnej rezolucji M.R.4, a także w odniesieniu do wniosków dotyczących dokumentów interpretacyjnych do regulaminów ONZ nr 155 i 156
Data aktu: 22/02/2021
Data ogłoszenia: 25/02/2021