uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1 i ust. 3 lit. a), art. 21 ust. 2 oraz art. 22 ust. 1,
(1) Art. 42 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 2 stanowi, że, pod pewnymi warunkami i w przypadku gdy młode kury ekologiczne nie są dostępne, można do dnia 31 grudnia 2020 r. wprowadzać do gospodarstwa ekologicznego młode kury nieekologiczne do produkcji jaj mające nie więcej niż 18 tygodni.
(2) Młode kury ekologiczne do produkcji jaj nie są dostępne w wystarczającej ilości i jakości na rynku Unii, aby zaspokoić potrzeby hodowców kur niosek. W międzyczasie ze względu na wybuch pandemii COVID-19 i związany z nią kryzys w dziedzinie zdrowia publicznego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1693 3 przełożono o jeden rok datę rozpoczęcia stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 4 oraz inne powiązane daty, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/848. W związku z tym wejście w życie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/464 5 ustanawiającego między innymi bardziej szczegółowe przepisy dotyczące ekologicznej produkcji młodych kur zostanie również odroczone do dnia 1 stycznia 2022 r. Aby dać zatem więcej czasu na rozwój produkcji ekologicznych młodych kur do produkcji jaj oraz zapewnić ciągłość ekologicznej produkcji jaj do czasu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/464, okres stosowania wyjątkowej reguły produkcji zezwalającej na stosowanie młodych kur nieekologicznych do produkcji jaj mających nie więcej niż 18 tygodni należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2021 r.
(3) Zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 889/2008 w przypadku gdy rolnicy nie są w stanie uzyskać paszy białkowej wyłącznie z produkcji ekologicznej, w odniesieniu do świń i drobiu można stosować maksymalnie 5 % nieekologicznej paszy białkowej w okresie 12 miesięcy w latach kalendarzowych 2018, 2019 i 2020.
(4) Ekologiczne pasze białkowe nie są dostępne na rynku Unii w ilości i jakości wystarczającej w stosunku do potrzeb żywieniowych świń i drobiu hodowanych w gospodarstwach ekologicznych. Produkcja ekologicznych roślin białkowych na pasze jest wciąż mniejsza niż popyt na nie. Należy zatem przedłużyć możliwość stosowania ograniczonej proporcji nieekologicznych pasz białkowych na kolejny rok kalendarzowy do nowej daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848, w szczególności do celów przepisów dotyczących żywienia świń i drobiu zawartych w części II pkt 1.9.3.1 lit. c) i pkt 1.9.4.2 lit. c) załącznika II do tego rozporządzenia.
(5) Zgodnie z art. 16 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 834/2007 kilka państw członkowskich przedstawiło Komisji oraz innym państwom członkowskim dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu ich dopuszczenia i włączenia do załączników V i VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008. Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) oraz Komisję.
(6) W swoich zaleceniach dotyczących materiałów paszowych i dodatków paszowych 6 EGTOP stwierdził, że "fosforan monoamonu (diwodoroortofosforan amonu)" stosowany jako pasza mineralna jest zgodny z celami i zasadami ekologicznej akwakultury. Substancję tę należy zatem włączyć do sekcji 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 889/2008, ale wyłącznie w odniesieniu do akwakultury. W trosce o przejrzystość tabelę w tej sekcji należy zastąpić w całości.
(7) W swoich zaleceniach dotyczących dodatków do żywności i substancji pomocniczych w przetwórstwie żywności 7 EGTOP stwierdził, że "alginian sodu" stosowany jako dodatek do tworzenia skóry kiełbas na bazie mięsa, "chlorek wapnia" stosowany jako substancja pomocnicza w produkcji skóry kiełbas na bazie mięsa oraz "węgiel aktywowany" stosowany jako substancja pomocnicza w przetwórstwie produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego są zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. W związku z tym substancje te należy umieścić w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 889/2008.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(9) W celu zapewnienia skuteczności niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz stosować się od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.53.99 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/181 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli |
| Data aktu: | 15/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 16/02/2021, 01/01/2021 |