uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 3,
(1) W dyrektywie (UE) 2018/2001 określono szereg mechanizmów współpracy, aby ułatwiać osiągnięcie unijnych celów w zakresie energii ze źródeł odnawialnych w sposób racjonalny pod względem kosztów, z uwzględnieniem transferów statystycznych energii ze źródeł odnawialnych między państwami członkowskimi. Transfery statystyczne dokonywane na podstawie art. 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE 2 oraz art. 8 dyrektywy (UE) 2018/2001 umożliwiają państwom członkowskim, którym zagraża nieosiągnięcie celu w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, określonego w dyrektywie 2009/28/WE lub wkładu w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, o którym mowa w art. 3 dyrektywy (UE) 2018/2001, kupowanie danych statystycznych dotyczących energii ze źródeł odnawialnych od państw członkowskich, które przekraczają swój cel lub wkład. Transfery statystyczne mogą być również stosowane przez państwa członkowskie do osiągnięcia punktów odniesienia orientacyjnej trajektorii na podstawie art. 32 ust. 3 lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 3 .
(2) Na podstawie art. 3 ust. 6 dyrektywy (UE) 2018/2001 Komisja ma ustanowić platformę wspomagającą, aby wspierać państwa członkowskie korzystające z mechanizmów współpracy we wnoszeniu wkładu w ogólny cel Unii w zakresie energii ze źródeł odnawialnych.
(3) Aby ułatwić transfery statystyczne między państwami członkowskimi, Komisja jest uprawniona do ustanowienia unijnej platformy ds. rozwoju energii ze źródeł odnawialnych ("URDP"). URDP powinna zawierać podsumowanie realizacji celów i wkładu w państwach członkowskich, przekazane przez państwa członkowskie informacje na temat podaży i popytu na transfery statystyczne energii ze źródeł odnawialnych, umożliwiać państwom członkowskim sygnalizowanie gotowości do udziału w transferach statystycznych oraz opisywać możliwe warunki transferu, identyfikować potencjalnych partnerów transferu za pomocą mechanizmu kojarzenia oraz zapewniać punkty kontaktowe odpowiedzialne za transfery statystyczne w państwach członkowskich. URDP powinna również posiadać repozytorium zawierające wytyczne oraz przegląd dostępnych informacji na temat dokonanych ustaleń dotyczących transferów statystycznych. Korzystanie z URDP powinno być dobrowolne.
(4) URDP powinna ułatwiać zawieranie umów w sprawie transferu statystycznego. Potencjalne transfery określone za pomocą mechanizmu kojarzenia nie powinny być prawnie wiążące.
(5) Dane dotyczące zagregowanych ilości energii dostępnych do celów transferów statystycznych wykorzystywanych na potrzeby URDP powinny pochodzić z ocen przeprowadzonych przez strony trzecie oraz, odpowiednio, ze zintegrowanych krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu, zaktualizowanych zintegrowanych krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu oraz zintegrowanych sprawozdań w dziedzinie energii i klimatu dotyczących postępów, przedłożonych przez państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1999. Komisja powinna przekazywać te dane do platformy. Państwa członkowskie powinny ponadto mieć możliwość wskazania ilości transferów statystycznych, których dokonaniem są zainteresowane jako nabywcy lub sprzedawcy, a także wszelkich szczególnych warunków transferu statystycznego, jakie chciałyby uwzględnić.
(6) Aby zapewnić ochronę danych wrażliwych związanych z transferami między państwami członkowskimi, dostęp do URDP powinien być ograniczony do konkretnych punktów kontaktowych wskazanych przez państwa członkowskie. W związku z tym w stosownych przypadkach zastosowanie powinno mieć rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 .
(7) Aby pomóc państwom członkowskim w realizowaniu transferów statystycznych energii ze źródeł odnawialnych, Komisja powinna dostarczyć materiały zawierające wytyczne dotyczące URDP, w tym podręcznik użytkownika i wzory, a także istotne informacje na temat zawartych umów w sprawie transferu statystycznego.
(8) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.407.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2003 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 poprzez ustanowienie unijnej platformy ds. rozwoju odnawialnych źródeł energii |
| Data aktu: | 06/08/2021 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 20/11/2021 |