Rozporządzenie wykonawcze 2021/127 ustanawiające wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianych materiałów opakowaniowych do transportu niektórych towarów pochodzących z niektórych państw trzecich i wymogi dotyczące kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do takich materiałów oraz uchylające decyzję wykonawczą (UE) 2018/1137

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/127
z dnia 3 lutego 2021 r.
ustanawiające wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianych materiałów opakowaniowych do transportu niektórych towarów pochodzących z niektórych państw trzecich i wymogi dotyczące kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do takich materiałów oraz uchylające decyzję wykonawczą (UE) 2018/1137

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3 i art. 52,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1137 3  przewiduje kontrole zdrowia roślin i środki, które należy wprowadzić w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Białorusi i Chin, i miała zastosowanie do dnia 30 czerwca 2020 r. Przepisy te miały zastosowanie w uzupełnieniu przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2125 4  dotyczącego określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych.

(2) Kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2018/1137 wykazały, że znakowanie drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie niektórych towarów pochodzących z Białorusi i Chin nie zawsze jest zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/2031. Ponadto kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie ich ocen ryzyka, zarejestrowane w systemie TRACES i wcześniej w systemie internetowym EUROPHYT-Przechwycenia przesyłek, wykazały, że znakowanie drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie niektórych towarów pochodzących z Indii nie zawsze jest zgodne z tym rozporządzeniem.

(3) Niezgodności stwierdzone przez państwa członkowskie wskazują, że istnieje ryzyko wprowadzenia żywych agrofa- gów w drewnianym materiale opakowaniowym stosowanym w transporcie niektórych towarów z tych trzech krajów pochodzenia, tj. z Białorusi, Chin i Indii, oraz że towary te powinny podlegać szczegółowym kontrolom.

(4) Aby zapobiec skutkom takiej niezgodności w przyszłości, należy przyjąć środki w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych do transportu niektórych towarów pochodzących z Białorusi, Chin i Indii.

(5) Aby zapewnić lepsze przygotowanie organów przeprowadzających odpowiednie kontrole zdrowia roślin, właściwe organy lub podmioty zaangażowane w przywóz określonych towarów, którym towarzyszy drewniany materiał opakowaniowy, powinny powiadomić o tym z wyprzedzeniem właściwy organ w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia, gdy tylko dowiedzą się o przybyciu tego drewnianego materiału opakowaniowego.

(6) Drewniany materiał opakowaniowy stosowany w przypadku dostaw określonych towarów powinien podlegać regularnym kontrolom zdrowia roślin. W oparciu o określone zagrożenie fitosanitarne, w celu zapewnienia, aby kontrolowana próba była reprezentatywna, wskaźnik tych kontroli nie powinien być niższy niż 15 % przywożonego drewnianego materiału opakowaniowego określonych towarów.

(7) W celu zapewnienia, aby swobodny przepływ drewnianych materiałów opakowaniowych, jak również określonych towarów w obrębie terytorium Unii nie stwarzał zagrożeń fitosanitarnych, do momentu zakończenia kontroli zdrowia roślin powinny one podlegać przepisom unijnym dotyczącym dozoru celnego.

(8) Kontrole zdrowia roślin powinny odbywać się w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia na terytorium Unii lub w punktach kontroli, o których mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, w celu zapewnienia, aby kontrole te były przeprowadzane w najbardziej odpowiednich obiektach.

(9) Do celów jasności prawa należy uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1137 i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem, aby uwzględnić rozporządzenia (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625, które mają zastosowanie od dnia 14 grud nia 2019 r.

(10) Aby państwa członkowskie miały czas na dostosowanie się do wymogów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono mieć zastosowanie od dnia 1 marca 2021 r.

(11) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2023 r., aby zapewnić czas na monitorowanie sytuacji i ustalenie zgodności drewnianego materiału opakowaniowego i odpowiednich przesyłek z niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem (UE) 2016/2031.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianych materiałów opakowaniowych niektórych towarów pochodzących z państw trzecich wymienionych w załączniku i wymogi dotyczące kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do takich materiałów w celu zapewnienia ich zgodności z rozporządzeniem (UE) 2016/2031.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"drewniany materiał opakowaniowy" oznacza każdy produkt z drewna w postaci skrzyń, pudeł, klatek, bębnów i podobnych opakowań, palet, palet skrzyniowych i pozostałych platform załadunkowych, nadstawek do palet płaskich i drewna sztauerskiego, niezależnie od tego, czy są one faktycznie wykorzystywane w transporcie wszelkiego rodzaju przedmiotów; nie obejmuje to drewna surowego o grubości 6 mm lub mniejszej, drewna przetworzonego uzyskanego przy pomocy kleju, wysokiej temperatury i ciśnienia lub przy pomocy ich dowolnej kombinacji ani drewna sztauerskiego używanego do zabezpieczenia przesyłek drewna, zbudowanego z drewna tego samego typu i tej samej jakości co drewno w przesyłce;
2)
"określone towary" oznaczają towary spełniające wszystkie poniższe kryteria:
a)
pochodzą z państw trzecich wymienionych w załączniku;
b)
co najmniej do punktu kontroli granicznej pierwszego przybycia są one zabezpieczane, chronione drewnianym materiałem opakowaniowym lub przewożone w drewnianym materiale opakowaniowym;
c)
są oznaczone odpowiednimi kodami Nomenklatury scalonej (CN) lub kodami TARIC oraz opatrzone odpowiednimi opisami określonymi w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 5 , wymienionymi w załączniku.
Artykuł  3

Wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianego materiału opakowaniowego

Drewniany materiał opakowaniowy może być wprowadzany na terytorium Unii wyłącznie wtedy, gdy spełnione są oba poniższe wymogi:

1)
właściwe organy lub podmioty, które są odpowiedzialne za wprowadzenie danego drewnianego materiału opakowaniowego lub które wiedzą o jego przybyciu na terytorium Unii, z wyprzedzeniem powiadamiają właściwy organ w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia, że dany drewniany materiał opakowaniowy zostanie wprowadzony na terytorium Unii;
2)
kontrole zdrowia roślin przewidziane w art. 4 ust. 1 lit. a) niniejszego rozporządzenia wykazują, że dany drewniany materiał opakowaniowy spełnia wymogi art. 43 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2016/2031.
Artykuł  4

Kontrole zdrowia roślin

1. 
Właściwe organy:
a)
przeprowadzają regularne kontrole zdrowia roślin na drewnianym materiale opakowaniowym przesyłek określonych towarów w jednym z następujących punktów:
(i)
w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia na terytorium Unii;
(ii)
w punktach kontroli, o których mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625;
b)
określają wskaźnik kontroli zdrowia roślin, o których mowa w lit. a) niniejszego ustępu.
2. 
Wskaźnik, o którym mowa w ust. 1 lit. b), nie może być niższy niż 15 % przesyłek określonych towarów.
3. 
Do czasu zakończenia kontroli przewidzianych w ust. 1 lit. a) drewniany materiał opakowaniowy i odpowiednie określone towary pozostają:
a)
pod dozorem celnym zgodnie z art. 134 rozporządzenia (UE) nr 952/2013; oraz
b)
pod nadzorem właściwego organu.
4. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 organ celny może zezwolić, aby określone towary nie były przechowywane pod dozorem lub nadzorem przewidzianym w lit. a) i b) wspomnianego ustępu, jeżeli podmiot odpowiedzialny za przesyłkę oddzieli drewniany materiał opakowaniowy od tych określonych towarów, w przypadku gdy jest to technicznie możliwe.
Artykuł  5

Uchylenie decyzji wykonawczej (UE) 2018/1137

Decyzja wykonawcza (UE) 2018/1137 traci moc.

Artykuł  6

Wejście w życie i okres stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 marca 2021 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Określone towary, odpowiednie kody Nomenklatury scalonej (CN) lub kody TARIC i państwo pochodzenia

Opis towaru Kody Nomenklatury scalonej (CN) lub kody TARIC Państwo pochodzenia
Łupek, nawet wstępnie obrobiony lub tylko pocięty przez piłowanie lub inaczej na bloki lub płyty o kształcie prostokątnym (włączając kwadratowy) 2514 Białoruś, Chiny, Indie
Marmur, trawertyn, ekausyna i pozostałe wapienne kamienie pomnikowe lub budowlane, o pozornej gęstości 2,5 lub większej, oraz alabaster, nawet wstępnie obrobione lub tylko pocięte, przez piłowanie lub inaczej, na bloki lub płyty o kształcie prostokątnym (włączając kwadratowy) 2515 Białoruś, Chiny, Indie
Granit, porfir, bazalt, piaskowiec i pozostałe kamienie pomnikowe lub budowlane, nawet wstępnie obrobione lub tylko pocięte, przez piłowanie lub inaczej, na bloki lub płyty o kształcie prostokątnym (włączając kwadratowy) 2516 Białoruś, Chiny, Indie
Drewno opałowe w postaci kłód, szczap, gałęzi, wiązek chrustu lub w podobnych postaciach; drewno w postaci wiórów lub kawałków; trociny, odpady i ścinki drewniane, nawet aglomerowane w kłody, brykiety, granulki lub w podobne postacie, lub nie 4401 Białoruś, Chiny, Indie
Skrzynie, pudła, klatki, bębny i podobne opakowania, z drewna; bębny do kabli, z drewna; palety, palety skrzyniowe i pozostałe platformy załadunkowe, z drewna; nadstawki do palet płaskich, z drewna (z wyłączeniem kontenerów specjalnie zaprojektowanych i wyposażonych do przewozu jednym środkiem transportu lub wieloma środkami transportu) 4415 Białoruś, Chiny, Indie
Kostki brukowe, płyty nawierzchniowe, krawężniki i płyty chodnikowe, z kamienia naturalnego (z wyjątkiem łupków) 6801 Białoruś, Chiny, Indie
Obrobione kamienie pomnikowe lub budowlane (z wyjątkiem łupków) i artykuły z nich, inne niż towary objęte pozycją 6801; kostki mozaikowe i tym podobne, z kamieni naturalnych (włącznie z łupkami), nawet na podłożu; sztucznie barwione ziarna, odłamki i proszek z kamieni naturalnych (włącznie z łupkami) 6802 Białoruś, Chiny, Indie
Obrobione łupki i artykuły z łupków lub z łupków aglomerowanych (z wyłączeniem łupkowych ziaren, odłamków i proszku, kostek mozaikowych i podobnych kamieni, rysików i gotowych tabliczek lub tablic z powierzchniami do pisania lub rysowania) 6803 Białoruś, Chiny, Indie
Płyty chodnikowe, kafle lub płytki ścienne, ceramiczne; kostki mozaikowe i temu podobne, nawet na podłożu, ceramiczne (z wyłączeniem wyrobów z krzemionkowych mączek kopalnych lub podobnych ziem krzemionkowych, wyrobów ogniotrwałych, płytek specjalnie przystosowanych jako podkładki na stół, artykułów dekoracyjnych i płytek produkowanych specjalnie do pieców) 6907 Białoruś, Chiny, Indie
Blachy grube, cienkie oraz taśma z aluminium 7606 Białoruś, Chiny, Indie
1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1137 z dnia 10 sierpnia 2018 r. w sprawie nadzoru, kontroli zdrowia roślin i środków, które należy podejmować w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie towarów pochodzących z niektórych państw trzecich (Dz.U. L 205 z 14.8.2018, s. 54).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2125 z dnia 10 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przeprowadzania określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych, powiadamiania o niektórych przesyłkach oraz środków stosowanych w przypadkach niezgodności (Dz.U. L 321 z 12.12.2019, s. 99).
5 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.40.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/127 ustanawiające wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianych materiałów opakowaniowych do transportu niektórych towarów pochodzących z niektórych państw trzecich i wymogi dotyczące kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do takich materiałów oraz uchylające decyzję wykonawczą (UE) 2018/1137
Data aktu: 03/02/2021
Data ogłoszenia: 04/02/2021
Data wejścia w życie: 01/03/2021, 24/02/2021