uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3 i art. 52,
(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1137 3 przewiduje kontrole zdrowia roślin i środki, które należy wprowadzić w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie określonych towarów pochodzących z Białorusi i Chin, i miała zastosowanie do dnia 30 czerwca 2020 r. Przepisy te miały zastosowanie w uzupełnieniu przepisów rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2125 4 dotyczącego określonych kontroli urzędowych drewnianych materiałów opakowaniowych.
(2) Kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2018/1137 wykazały, że znakowanie drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie niektórych towarów pochodzących z Białorusi i Chin nie zawsze jest zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/2031. Ponadto kontrole zdrowia roślin przeprowadzone przez państwa członkowskie na podstawie ich ocen ryzyka, zarejestrowane w systemie TRACES i wcześniej w systemie internetowym EUROPHYT-Przechwycenia przesyłek, wykazały, że znakowanie drewnianych materiałów opakowaniowych stosowanych w transporcie niektórych towarów pochodzących z Indii nie zawsze jest zgodne z tym rozporządzeniem.
(3) Niezgodności stwierdzone przez państwa członkowskie wskazują, że istnieje ryzyko wprowadzenia żywych agrofa- gów w drewnianym materiale opakowaniowym stosowanym w transporcie niektórych towarów z tych trzech krajów pochodzenia, tj. z Białorusi, Chin i Indii, oraz że towary te powinny podlegać szczegółowym kontrolom.
(4) Aby zapobiec skutkom takiej niezgodności w przyszłości, należy przyjąć środki w odniesieniu do drewnianych materiałów opakowaniowych do transportu niektórych towarów pochodzących z Białorusi, Chin i Indii.
(5) Aby zapewnić lepsze przygotowanie organów przeprowadzających odpowiednie kontrole zdrowia roślin, właściwe organy lub podmioty zaangażowane w przywóz określonych towarów, którym towarzyszy drewniany materiał opakowaniowy, powinny powiadomić o tym z wyprzedzeniem właściwy organ w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia, gdy tylko dowiedzą się o przybyciu tego drewnianego materiału opakowaniowego.
(6) Drewniany materiał opakowaniowy stosowany w przypadku dostaw określonych towarów powinien podlegać regularnym kontrolom zdrowia roślin. W oparciu o określone zagrożenie fitosanitarne, w celu zapewnienia, aby kontrolowana próba była reprezentatywna, wskaźnik tych kontroli nie powinien być niższy niż 15 % przywożonego drewnianego materiału opakowaniowego określonych towarów.
(7) W celu zapewnienia, aby swobodny przepływ drewnianych materiałów opakowaniowych, jak również określonych towarów w obrębie terytorium Unii nie stwarzał zagrożeń fitosanitarnych, do momentu zakończenia kontroli zdrowia roślin powinny one podlegać przepisom unijnym dotyczącym dozoru celnego.
(8) Kontrole zdrowia roślin powinny odbywać się w punkcie kontroli granicznej pierwszego przybycia na terytorium Unii lub w punktach kontroli, o których mowa w art. 53 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, w celu zapewnienia, aby kontrole te były przeprowadzane w najbardziej odpowiednich obiektach.
(9) Do celów jasności prawa należy uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1137 i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem, aby uwzględnić rozporządzenia (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625, które mają zastosowanie od dnia 14 grud nia 2019 r.
(10) Aby państwa członkowskie miały czas na dostosowanie się do wymogów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono mieć zastosowanie od dnia 1 marca 2021 r.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2023 r., aby zapewnić czas na monitorowanie sytuacji i ustalenie zgodności drewnianego materiału opakowaniowego i odpowiednich przesyłek z niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem (UE) 2016/2031.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.40.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/127 ustanawiające wymogi dotyczące wprowadzania na terytorium Unii drewnianych materiałów opakowaniowych do transportu niektórych towarów pochodzących z niektórych państw trzecich i wymogi dotyczące kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do takich materiałów oraz uchylające decyzję wykonawczą (UE) 2018/1137 |
| Data aktu: | 03/02/2021 |
| Data ogłoszenia: | 04/02/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/03/2021, 24/02/2021 |