Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166

Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 325 z dnia 16 grudnia 2019 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2021 r.)

1. Strony 18-23, załącznik I zastępuje się załącznikiem w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK I

Wykaz regulaminów ONZ, o których mowa w art. 4 ust. 2

Numer regulaminu ONZ Przedmiot Seria poprawek opublikowana w Dz.U. Odniesienie do Dz.U. Zakres regulaminu ONZ
1 Światła główne samochodowe z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1 Seria poprawek 02 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 1 M, N (a)
3 Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 02 Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 1 M, N, O
4 Urządzenia do oświetlenia tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 17 M, N, O
6 Kierunkowskazy pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 01 Dz.U. L 213 z 18.7.2014, s. 1 M, N, O
7 Przednie i tylne światła pozycyjne, światła hamowania oraz światła obrysowe pojazdów silnikowych i ich przyczep Seria poprawek 02 Dz.U. L 285 z 30.9.2014, s. 1 M, N, O
8 Światła główne pojazdów samochodowych (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 lub H11) Seria poprawek 05 - Sprostowanie 1 do wersji 4 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 71 M, N (a)
10 Kompatybilność elektromagnetyczna Seria poprawek 05 Dz.U. L 41 z 17.2.2017, s. 1 M, N, O
11 Zamki i elementy mocowania drzwi Seria poprawek 04 Dz.U. L 218 z 21.8.2019, s. 1 M1, N1
12 Zabezpieczenie kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia Seria poprawek 04 Dz.U. L 89 z 27.3.2013, s. 1 M1, N1
13 Hamowanie pojazdów i przyczep Seria poprawek 11 Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1 M2, M3, N, O (b)
13-H Hamowanie samochodów osobowych Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1 M1, N1
14 Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa Seria poprawek 07 Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27 M, N
16 Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIX Seria poprawek 07 Dz.U. L 109 z 27.4.2018, s. 1 M, N
17 Siedzenia, ich mocowania i zagłówki Seria poprawek 08 Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81 M, N
18 Zabezpieczenie pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem Seria poprawek 03 Dz.U. L 120 z 13.5.2010, s. 29 M2, M3, N2, N3
19 Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym Seria poprawek 04 Dz.U. L 250 z 22.8.2014, s. 1 M, N
20 Światła główne z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami halogenowymi (żarówkami H4) Seria poprawek 03 Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 170 M, N (a)
21 Wyposażenie wnętrza Seria poprawek 01 Dz.U. L 188 z 16.7.2008, s. 32 M1
23 Światła cofania i światła manewrowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 1 M, N, O
25 Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów Seria poprawek 04 - Sprostowanie 2 do wersji 1 Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 1 M1
26 Wystające części zewnętrzne Seria poprawek 03 Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 27 M1
28 Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękowe Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 33 M, N
29 Ochrona osób znajdujących się w kabinie pojazdu użytkowego Seria poprawek 03 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21 N
30 Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (klasa C1) Seria poprawek 02 Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 1 M, N, O
31 Samochodowe halogenowe reflektory typu "sealed beam" z europejskimi asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłami Seria poprawek 02 Dz.U. L 185 z 17.7.2010, s. 15 M, N
34 Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego) Seria poprawek 03 Dz.U. L 231 z 26.8.2016, s. 41 M, N, O
37 Żarówki stosowane w homologowanych światłach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 03 Dz.U. L 213 z 18.7.2014, s. 36 M, N, O
38 Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 20 M, N, O
39 Zespoły prędkościomierza i hodometru oraz ich montaż Seria poprawek 01 Dz.U. L 302 z 28,11,2018, s. 106 M, N
43 Materiały oszklenia bezpiecznego oraz ich instalacja w pojazdach Seria poprawek 01 Dz.U. L 42 z 12.2.2014, s. 1 M, N, O
44 Urządzenia przytrzymujące dla dzieci znajdujących się w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") Seria poprawek 04 Dz.U. L 265 z 30.9.2016, s. 1 M, N
45 Urządzenia czyszczące szybę reflektora Seria poprawek 01 M, N
46 Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja Seria poprawek 04 Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 24 M, N
48 Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach Seria poprawek 06 Dz.U. L 14 z 16.1.2019, s. 42 M, N, O (c)
54 Opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep (klasy C2 i C3) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 2 M, N, O
55 Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdów Seria poprawek 01 Dz.U. L 153 z 15.6.2018, s. 179 M, N, O (c)
58 Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod tył pojazdu Seria poprawek 03 Dz.U. L 49 z 20.2.2019, s. 1 M, N, O
61 Pojazdy użytkowe w zakresie ich wystających elementów zewnętrznych znajdujących się przed tylną ścianą kabiny Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 1 N
64 Zespoły zapasowe do użytku tymczasowego, opony/system typu "run flat" (oraz system monitorowania ciśnienia w oponach) Seria poprawek 02 Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18 M1, N1
66 Wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Seria poprawek 02 Dz.U. L 84 z 30.3.2011, s. 1 M2, M3
67 Pojazdy silnikowe wykorzystujące w układzie napędowym skroplony gaz ropopochodny (LPG) Seria poprawek 01 Dz.U. L 285 z 20.10.2016, s. 1 M, N
73 Boczne urządzenia zabezpieczające pojazdów ciężarowych Seria poprawek 01 Dz.U. L 122 z 8.5.2012, s. 1 N2, N3, O3, O4
77 Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 21 M, N
79 Układy kierownicze Seria poprawek 03 Dz.U. L 318 z 14.12.2018, s. 1 M, N, O
80 Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich Seria poprawek 03 Dz.U. L 226 z 24.8.2013, s. 20 M2, M3
87 Światła do jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 24 M, N
89 Ograniczniki prędkości i urządzenia regulowanej funkcji ograniczania prędkości Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 25 M, N (d)
90 Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców bębnowych, zamienne tarcze i zamienne bębny przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Seria poprawek 02 Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 54 M, N, O
91 Światła pozycyjne boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 27 M, N, O
93 Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 185 z 17.7.2010, s. 56 N2, N3
94 Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego Seria poprawek 03 Dz.U. L 35 z 8.2.2018, s. 1 M1
95 Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego Seria poprawek 03 Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91 M1, N1
97 Systemy alarmowe pojazdów Seria poprawek 01 Dz.U. L 122 z 8.5.2012, s. 19 M1, N1 (e)
98 Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła Seria poprawek 01 Dz.U. L 176 z 14.6.2014, s. 64 M, N
99 Gazowo-wyładowcze źródła światła używane w homologowanych gazowo-wyładowczych reflektorach pojazdów o napędzie silnikowym Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 45 M, N
100 Bezpieczeństwo elektryczne Seria poprawek 02 Dz.U. L 302 z 28.11.2018, s. 114 M, N
102 Krótki sprzęg; montaż zatwierdzonego typu krótkiego sprzęgu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 351 z 30.12.2008, s. 44 N2, N3, O3, O4
104 Oznakowania odblaskowe (pojazdy ciężkie i długie) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 75 z 14.3.2014, s. 29 M2, M3, N, O2, O3, O4
105 Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych Seria poprawek 05 Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 30 N, O
107 Budowa ogólna pojazdów kategorii M2 i M3 Seria poprawek 07 Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1 M2, M3
108 Bieżnikowane opony pneumatyczne do samochodów osobowych i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 1 M1, O1, O2
109 Bieżnikowane opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 1 M2, M3, N, O3, O4
110 Specjalne elementy składowe wykorzystujące CNG i LNG Seria poprawek 01 Dz.U. L 166 z 30.6.2015, s. 1 M, N
112 Reflektory pojazdów silnikowych emitujące asymetryczne światło mijania lub światło drogowe, lub oba te rodzaje świateł i wyposażone w żarówki lub moduły LED Seria poprawek 01 Dz.U. L 250 z 22.8.2014, s. 67 M, N
114 Zamienne systemy poduszek powietrznych Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 373 z 27.12.2006, s. 272 M1, N1
115 Dodatkowe układy zasilania LPG i CNG Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 323 z 7.11.2014, s. 91 M, N
116 Zabezpieczenie pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 45 z 16.2.2012, s. 1 M1, N1 (e)
117 Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach oraz oporu toczenia (klasy C1, C2 i C3) Seria poprawek 02 Dz.U. L 218 z 12.8.2016, s. 1 M, N, O
118 Palność materiałów używanych w konstrukcji autobusów Seria poprawek 02 Dz.U. L 102 z 21.4.2015, s. 67 M3
119 Światła zakrętowe Seria poprawek 01 Dz.U. L 89 z 25.3.2014, s. 101 M, N
121 Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników Seria poprawek 01 Dz.U. L 5 z 8.1.2016, s. 9 M, N
122 Układy ogrzewania pojazdów Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231 M, N, O
123 Systemy adaptacyjne oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych Seria poprawek 01 Dz.U. L 49 z 20.2.2019, s. 24 M, N
124 Koła zapasowe Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 375 z 27.12.2006, s. 568 M1, N1, O1, O2
125 Pole widzenia kierowcy w przód Seria poprawek 01 Dz.U. L 20 z 25.1.2018, s. 16 M1
126 Przegrody wewnętrzne Pierwotna wersja regulaminu M1
127 Bezpieczeństwo pieszych Seria poprawek 02 M1, N1
128 Elektroluminescencyjne źródła światła (LED) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 63 M, N, O
129 Ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21 M, N
130 Systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 178 z 18.6.2014, s. 29 M2, M3, N2, N3 (f)
131 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego Seria poprawek 01 Dz.U. L 214 z 19.7.2014, s. 47 M2, M3, N2, N3 (f)
134 Bezpieczeństwo pojazdów napędzanych wodorem Pierwotna wersja rozporządzenia Dz.U. L 129 z 17.5.2019, s. 43 M, N
135 Uderzenie boczne w słup Seria poprawek 01 M1, N1
137 Uderzenie czołowe całą szerokością pojazdu Seria poprawek 01 M1
139 Układy wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1 M1, N1
140 Układy elektronicznej kontroli stateczności Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17 M1, N1
141 Systemy monitorowania ciśnienia w oponach Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36 M1, N1 (g)
142 Montaż opon Pierwotna wersja regulaminu M1
145 Kotwiczenia urządzenia przytrzymującego dla dzieci Pierwotna wersja regulaminu M1"
Uwagi do tabeli

Seria poprawek wskazana w tabeli odzwierciedla wersję opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i pozostaje bez uszczerbku dla serii poprawek, której należy przestrzegać na podstawie ustanowionych w niej przepisów przejściowych. Alternatywnie akceptuje się zgodność z serią poprawek przyjętą po danej serii wskazanej w tabeli. Daty określone w odpowiednich seriach poprawek do regulaminów ONZ wymienionych w tabeli, w odniesieniu do zobowiązań umawiających się stron »zrewidowanego porozumienia z 1958 r.«, związanych z pierwszą rejestracją, dopuszczeniem do eksploatacji, udostępnieniem na rynku, sprzedażą, uznawaniem homologacji typu i wszelkimi podobnymi przepisami, stosuje się obowiązkowo do celów art. 48 i 50 rozporządzenia (UE) 2018/858, z wyjątkiem przypadków, w których w załączniku II do niniejszego rozporządzenia określono alternatywne daty, których należy w związku z tym przestrzegać w takich przypadkach. W niektórych regulaminach ONZ wymienionych w tabeli w przepisach przejściowych przewidziano, że począwszy od określonej daty umawiające się strony »zrewidowanego porozumienia z 1958 r.« stosujące określoną serię poprawek do danego regulaminu ONZ nie mają obowiązku uznawania lub mogą odmówić uznania - do celów krajowej lub regionalnej homologacji typu - typu homologowanego zgodnie z poprzednią serią poprawek lub zawarto w tych przepisach w podobnym zamiarze sformułowanie o podobnym znaczeniu. Należy to rozumieć jako przepis nakładający na organy krajowe obowiązek uznania świadectw zgodności za nieważne do celów art. 48 rozporządzenia (UE) 2018/858, z wyjątkiem przypadków, w których w załączniku II do niniejszego rozporządzenia określono alternatywne daty, których należy w związku z tym przestrzegać w takich przypadkach.

(a) Regulaminy ONZ nr 1, 8 i 20 nie mają zastosowania do homologacji typu UE pojazdów.
(b) Obowiązkowe zainstalowanie funkcji kontroli stateczności jest wymagane zgodnie z regulaminami ONZ. Jednakże jest to również obowiązkowe dla pojazdów kategorii N1
(c) W przypadku gdy producent pojazdu deklaruje, że pojazd nadaje się do holowania. ładunków (pkt 2.11.5. dokumentu informacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858), a jakakolwiek część odpowiedniego mechanicznego urządzenia sprzęgającego, niezależnie od tego, czy jest czy nie jest ona montowana w typie pojazdu silnikowego, może (częściowo) zasłaniać jakikolwiek element oświetlenia lub miejsce do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej, zastosowanie mają następujące zasady:

- instrukcja użytkowania pojazdu silnikowego (np. podręcznik użytkownika, instrukcja obsługi pojazdu) musi wyraźnie wskazywać, że instalowanie mechanicznego urządzenia sprzęgającego, które nie może być łatwo usunięte lub przesunięte, nie jest dozwolone,

- w instrukcji należy również jasno określić, że mechaniczne urządzenie sprzęgające, jeżeli jest zamocowane, musi być zawsze usunięte lub przesunięte, gdy nie jest używane, oraz

- w przypadku homologacji typu układu pojazdu zgodnie z regulaminem ONZ nr 55 należy zapewnić, aby przepisy dotyczące usuwania, przesuwania lub alternatywnej lokalizacji były również w pełni przestrzegane w odniesieniu do instalacji oświetlenia i miejsca do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej.

(d) Dotyczy wyłącznie ograniczników prędkości i obowiązkowej instalacji ograniczników prędkości w pojazdach kategorii M2, M3, N2 i N3.
(e) W pojazdach kategorii M1 i N1 montuje się urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym użyciem, a w pojazdach kategorii M1 montuje się urządzenia do unieruchamiania pojazdów.
(f) Zob. uwaga 4 do tabeli w załączniku II.
(g) W odniesieniu do pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3500 kg i kategorii N1, które nie są wyposażone w koła bliźniacze na jednej osi.

2. Strona 25, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A20 Uderzenie czołowe częściowe":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1 o maksymalnej masie ≤ 2 500 kg .",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1 o maksymalnej masie ≤ 2 500 kg .".

3. Strona 25, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A25 Uderzenie boczne":

zamiast: "Dotyczy wszystkich pojazdów kategorii M1 i N1, łącznie ..",

powinno być: "Dotyczy wszystkich pojazdów kategorii M1 i N1, łącznie ..".

4. Strona 26, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A27 Zderzenie tylne":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3 500 kg i kategorii N1. Zapewnia się.",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3 500 kg i kategorii N1. Zapewnia się .".

5. Strona 26, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "B8 Pole widzenia z przodu":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1".

6. Strona 28, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "C13 Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach lekkich":

zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.",

powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.".

7. Strona 32, załącznik II, przypis 4:

zamiast: "(4) Zwolnieniem objęte są następujące pojazdy:

- pojazdy ciągnące naczepy kategorii N2 o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprze- kraczającej 8 ton,

- pojazdy kategorii M2 i M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- autobusy przegubowe kategorii M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- pojazdy terenowe kategorii M2, M3, N2 i N3,

- pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M2, M3, N2 i N3, oraz

- pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 o więcej niż trzech osiach.",

powinno być: "(4) Zwolnieniem objęte są następujące pojazdy:

- pojazdy ciągnące naczepy kategorii N2 o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 8 ton,

- pojazdy kategorii M2 i M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- autobusy przegubowe kategorii M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,

- pojazdy terenowe kategorii M2, M3, N2 i N3,

- pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M2, M3, N2 i N3, oraz

- pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 o więcej niż trzech osiach.".

8. Strona 33, załącznik III, pkt 2 lit. b) ppkt (i), (ii) i (iii):

zamiast: "(i) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;

(ii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Wymagane jest zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;

(iii) objaśnienie nr 15 otrzymuje brzmienie:

»(15) Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144«;",

powinno być: "(i) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;

(ii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Wymagane jest zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;

(iii) objaśnienie nr 15 otrzymuje brzmienie:

»(15) Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;".

9. Strona 34, załącznik III, pkt 2 lit. c) ppkt (iii):

zamiast: "(iii) wpisy dotyczące pozycji 62 i 63 otrzymują brzmienie:

»62 Instalacja wodorowa Rozporządzenie (UE) 2019/2144

Regulamin ONZ nr 134

X
63 Bezpieczeństwo Rozporządzenie (UE) 2019/2144 Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144« "

powinno być: "(iii) wpisy dotyczące pozycji 62 i 63 otrzymują brzmienie:

»62 Instalacja wodorowa Rozporządzenie (UE) 2019/2144

Regulamin ONZ nr 134

X
63 Bezpieczeństwo Rozporządzenie (UE) 2019/2144 Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144.« "

10. Strona 35, załącznik III, pkt 2 lit. f) ppkt (i):

zamiast: "(i) w tabeli »Część I: Pojazdy należące do kategorii M1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UU) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

powinno być: "(i) w tabeli »Część I: Pojazdy należące do kategorii M1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UE) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

11. Strona 36, załącznik III, pkt 2 lit. f) ppkt (ii):

zamiast: "(ii) w tabeli »Część II: Pojazdy należące do kategorii N1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UU) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

powinno być: "(ii) w tabeli »Część II: Pojazdy należące do kategorii N1« wprowadza się następujące zmiany:

- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:

»58 Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UE) 2019/2144 (Ochrona pieszych) Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła.

Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127.

Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« "

12. Strona 38, załącznik III, pkt 4 lit. g) ppkt (ii) i (iii):

zamiast: "(ii) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;

(iii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w urządzenia objęte zakresem regulaminu ONZ nr 64. Obowiązkowe jest jednak zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;",

powinno być: "(ii) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:

»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;

(iii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:

»(9A) Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w urządzenia objęte zakresem regulaminu ONZ nr 64. Obowiązkowe jest jednak zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.398.29

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166
Data aktu: 11/11/2021
Data ogłoszenia: 11/11/2021
Data wejścia w życie: 06/07/2022