(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2021 r.)
1. Strony 18-23, załącznik I zastępuje się załącznikiem w brzmieniu:
"ZAŁĄCZNIK I
Wykaz regulaminów ONZ, o których mowa w art. 4 ust. 2
| Numer regulaminu ONZ | Przedmiot | Seria poprawek opublikowana w Dz.U. | Odniesienie do Dz.U. | Zakres regulaminu ONZ | ||
| 1 | Światła główne samochodowe z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami kategorii R2 lub HS1 | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 1 | M, N (a) | ||
| 3 | Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 1 | M, N, O | ||
| 4 | Urządzenia do oświetlenia tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 17 | M, N, O | ||
| 6 | Kierunkowskazy pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 213 z 18.7.2014, s. 1 | M, N, O | ||
| 7 | Przednie i tylne światła pozycyjne, światła hamowania oraz światła obrysowe pojazdów silnikowych i ich przyczep | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 285 z 30.9.2014, s. 1 | M, N, O | ||
| 8 | Światła główne pojazdów samochodowych (H1, H2, H3, HB3, HB4, H7, H8, H9, HIR1, HIR2 lub H11) | Seria poprawek 05 - Sprostowanie 1 do wersji 4 | Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 71 | M, N (a) | ||
| 10 | Kompatybilność elektromagnetyczna | Seria poprawek 05 | Dz.U. L 41 z 17.2.2017, s. 1 | M, N, O | ||
| 11 | Zamki i elementy mocowania drzwi | Seria poprawek 04 | Dz.U. L 218 z 21.8.2019, s. 1 | M1, N1 | ||
| 12 | Zabezpieczenie kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia | Seria poprawek 04 | Dz.U. L 89 z 27.3.2013, s. 1 | M1, N1 | ||
| 13 | Hamowanie pojazdów i przyczep | Seria poprawek 11 | Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1 | M2, M3, N, O (b) | ||
| 13-H | Hamowanie samochodów osobowych | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1 | M1, N1 | ||
| 14 | Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa | Seria poprawek 07 | Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27 | M, N | ||
| 16 | Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIX | Seria poprawek 07 | Dz.U. L 109 z 27.4.2018, s. 1 | M, N | ||
| 17 | Siedzenia, ich mocowania i zagłówki | Seria poprawek 08 | Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81 | M, N | ||
| 18 | Zabezpieczenie pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 120 z 13.5.2010, s. 29 | M2, M3, N2, N3 | ||
| 19 | Przednie światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym | Seria poprawek 04 | Dz.U. L 250 z 22.8.2014, s. 1 | M, N | ||
| 20 | Światła główne z asymetrycznymi światłami mijania lub drogowymi i żarówkami halogenowymi (żarówkami H4) | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 170 | M, N (a) | ||
| 21 | Wyposażenie wnętrza | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 188 z 16.7.2008, s. 32 | M1 | ||
| 23 | Światła cofania i światła manewrowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 1 | M, N, O | ||
| 25 | Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów | Seria poprawek 04 - Sprostowanie 2 do wersji 1 | Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 1 | M1 | ||
| 26 | Wystające części zewnętrzne | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 215 z 14.8.2010, s. 27 | M1 | ||
| 28 | Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękowe | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 33 | M, N | ||
| 29 | Ochrona osób znajdujących się w kabinie pojazdu użytkowego | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21 | N | ||
| 30 | Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (klasa C1) | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 1 | M, N, O | ||
| 31 | Samochodowe halogenowe reflektory typu "sealed beam" z europejskimi asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłami | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 185 z 17.7.2010, s. 15 | M, N | ||
| 34 | Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego) | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 231 z 26.8.2016, s. 41 | M, N, O | ||
| 37 | Żarówki stosowane w homologowanych światłach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 213 z 18.7.2014, s. 36 | M, N, O | ||
| 38 | Tylne światła przeciwmgłowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 20 | M, N, O | ||
| 39 | Zespoły prędkościomierza i hodometru oraz ich montaż | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 302 z 28,11,2018, s. 106 | M, N | ||
| 43 | Materiały oszklenia bezpiecznego oraz ich instalacja w pojazdach | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 42 z 12.2.2014, s. 1 | M, N, O | ||
| 44 | Urządzenia przytrzymujące dla dzieci znajdujących się w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") | Seria poprawek 04 | Dz.U. L 265 z 30.9.2016, s. 1 | M, N | ||
| 45 | Urządzenia czyszczące szybę reflektora | Seria poprawek 01 | M, N | |||
| 46 | Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja | Seria poprawek 04 | Dz.U. L 237 z 8.8.2014, s. 24 | M, N | ||
| 48 | Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach | Seria poprawek 06 | Dz.U. L 14 z 16.1.2019, s. 42 | M, N, O (c) | ||
| 54 | Opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep (klasy C2 i C3) | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 307 z 23.11.2011, s. 2 | M, N, O | ||
| 55 | Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdów | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 153 z 15.6.2018, s. 179 | M, N, O (c) | ||
| 58 | Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod tył pojazdu i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod tył pojazdu | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 49 z 20.2.2019, s. 1 | M, N, O | ||
| 61 | Pojazdy użytkowe w zakresie ich wystających elementów zewnętrznych znajdujących się przed tylną ścianą kabiny | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 1 | N | ||
| 64 | Zespoły zapasowe do użytku tymczasowego, opony/system typu "run flat" (oraz system monitorowania ciśnienia w oponach) | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18 | M1, N1 | ||
| 66 | Wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 84 z 30.3.2011, s. 1 | M2, M3 | ||
| 67 | Pojazdy silnikowe wykorzystujące w układzie napędowym skroplony gaz ropopochodny (LPG) | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 285 z 20.10.2016, s. 1 | M, N | ||
| 73 | Boczne urządzenia zabezpieczające pojazdów ciężarowych | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 122 z 8.5.2012, s. 1 | N2, N3, O3, O4 | ||
| 77 | Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 21 | M, N | ||
| 79 | Układy kierownicze | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 318 z 14.12.2018, s. 1 | M, N, O | ||
| 80 | Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 226 z 24.8.2013, s. 20 | M2, M3 | ||
| 87 | Światła do jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 24 | M, N | ||
| 89 | Ograniczniki prędkości i urządzenia regulowanej funkcji ograniczania prędkości | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 25 | M, N (d) | ||
| 90 | Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców bębnowych, zamienne tarcze i zamienne bębny przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 54 | M, N, O | ||
| 91 | Światła pozycyjne boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 27 | M, N, O | ||
| 93 | Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu i ich montaż; zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 185 z 17.7.2010, s. 56 | N2, N3 | ||
| 94 | Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 35 z 8.2.2018, s. 1 | M1 | ||
| 95 | Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego | Seria poprawek 03 | Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91 | M1, N1 | ||
| 97 | Systemy alarmowe pojazdów | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 122 z 8.5.2012, s. 19 | M1, N1 (e) | ||
| 98 | Reflektory samochodowe wyposażone w gazowo-wyładowcze źródła światła | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 176 z 14.6.2014, s. 64 | M, N | ||
| 99 | Gazowo-wyładowcze źródła światła używane w homologowanych gazowo-wyładowczych reflektorach pojazdów o napędzie silnikowym | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 45 | M, N | ||
| 100 | Bezpieczeństwo elektryczne | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 302 z 28.11.2018, s. 114 | M, N | ||
| 102 | Krótki sprzęg; montaż zatwierdzonego typu krótkiego sprzęgu | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 351 z 30.12.2008, s. 44 | N2, N3, O3, O4 | ||
| 104 | Oznakowania odblaskowe (pojazdy ciężkie i długie) | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 75 z 14.3.2014, s. 29 | M2, M3, N, O2, O3, O4 | ||
| 105 | Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych | Seria poprawek 05 | Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 30 | N, O | ||
| 107 | Budowa ogólna pojazdów kategorii M2 i M3 | Seria poprawek 07 | Dz.U. L 52 z 23.2.2018, s. 1 | M2, M3 | ||
| 108 | Bieżnikowane opony pneumatyczne do samochodów osobowych i ich przyczep | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 1 | M1, O1, O2 | ||
| 109 | Bieżnikowane opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 181 z 4.7.2006, s. 1 | M2, M3, N, O3, O4 | ||
| 110 | Specjalne elementy składowe wykorzystujące CNG i LNG | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 166 z 30.6.2015, s. 1 | M, N | ||
| 112 | Reflektory pojazdów silnikowych emitujące asymetryczne światło mijania lub światło drogowe, lub oba te rodzaje świateł i wyposażone w żarówki lub moduły LED | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 250 z 22.8.2014, s. 67 | M, N | ||
| 114 | Zamienne systemy poduszek powietrznych | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 373 z 27.12.2006, s. 272 | M1, N1 | ||
| 115 | Dodatkowe układy zasilania LPG i CNG | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 323 z 7.11.2014, s. 91 | M, N | ||
| 116 | Zabezpieczenie pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 45 z 16.2.2012, s. 1 | M1, N1 (e) | ||
| 117 | Opony w odniesieniu do emisji hałasu toczenia, przyczepności na mokrych nawierzchniach oraz oporu toczenia (klasy C1, C2 i C3) | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 218 z 12.8.2016, s. 1 | M, N, O | ||
| 118 | Palność materiałów używanych w konstrukcji autobusów | Seria poprawek 02 | Dz.U. L 102 z 21.4.2015, s. 67 | M3 | ||
| 119 | Światła zakrętowe | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 89 z 25.3.2014, s. 101 | M, N | ||
| 121 | Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 5 z 8.1.2016, s. 9 | M, N | ||
| 122 | Układy ogrzewania pojazdów | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231 | M, N, O | ||
| 123 | Systemy adaptacyjne oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 49 z 20.2.2019, s. 24 | M, N | ||
| 124 | Koła zapasowe | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 375 z 27.12.2006, s. 568 | M1, N1, O1, O2 | ||
| 125 | Pole widzenia kierowcy w przód | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 20 z 25.1.2018, s. 16 | M1 | ||
| 126 | Przegrody wewnętrzne | Pierwotna wersja regulaminu | M1 | |||
| 127 | Bezpieczeństwo pieszych | Seria poprawek 02 | M1, N1 | |||
| 128 | Elektroluminescencyjne źródła światła (LED) | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 320 z 17.12.2018, s. 63 | M, N, O | ||
| 129 | Ulepszone urządzenia przytrzymujące dla dzieci | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21 | M, N | ||
| 130 | Systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 178 z 18.6.2014, s. 29 | M2, M3, N2, N3 (f) | ||
| 131 | Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego | Seria poprawek 01 | Dz.U. L 214 z 19.7.2014, s. 47 | M2, M3, N2, N3 (f) | ||
| 134 | Bezpieczeństwo pojazdów napędzanych wodorem | Pierwotna wersja rozporządzenia | Dz.U. L 129 z 17.5.2019, s. 43 | M, N | ||
| 135 | Uderzenie boczne w słup | Seria poprawek 01 | M1, N1 | |||
| 137 | Uderzenie czołowe całą szerokością pojazdu | Seria poprawek 01 | M1 | |||
| 139 | Układy wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1 | M1, N1 | ||
| 140 | Układy elektronicznej kontroli stateczności | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17 | M1, N1 | ||
| 141 | Systemy monitorowania ciśnienia w oponach | Pierwotna wersja regulaminu | Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36 | M1, N1 (g) | ||
| 142 | Montaż opon | Pierwotna wersja regulaminu | M1 | |||
| 145 | Kotwiczenia urządzenia przytrzymującego dla dzieci | Pierwotna wersja regulaminu | M1" | |||
|
Uwagi do tabeli Seria poprawek wskazana w tabeli odzwierciedla wersję opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i pozostaje bez uszczerbku dla serii poprawek, której należy przestrzegać na podstawie ustanowionych w niej przepisów przejściowych. Alternatywnie akceptuje się zgodność z serią poprawek przyjętą po danej serii wskazanej w tabeli. Daty określone w odpowiednich seriach poprawek do regulaminów ONZ wymienionych w tabeli, w odniesieniu do zobowiązań umawiających się stron »zrewidowanego porozumienia z 1958 r.«, związanych z pierwszą rejestracją, dopuszczeniem do eksploatacji, udostępnieniem na rynku, sprzedażą, uznawaniem homologacji typu i wszelkimi podobnymi przepisami, stosuje się obowiązkowo do celów art. 48 i 50 rozporządzenia (UE) 2018/858, z wyjątkiem przypadków, w których w załączniku II do niniejszego rozporządzenia określono alternatywne daty, których należy w związku z tym przestrzegać w takich przypadkach. W niektórych regulaminach ONZ wymienionych w tabeli w przepisach przejściowych przewidziano, że począwszy od określonej daty umawiające się strony »zrewidowanego porozumienia z 1958 r.« stosujące określoną serię poprawek do danego regulaminu ONZ nie mają obowiązku uznawania lub mogą odmówić uznania - do celów krajowej lub regionalnej homologacji typu - typu homologowanego zgodnie z poprzednią serią poprawek lub zawarto w tych przepisach w podobnym zamiarze sformułowanie o podobnym znaczeniu. Należy to rozumieć jako przepis nakładający na organy krajowe obowiązek uznania świadectw zgodności za nieważne do celów art. 48 rozporządzenia (UE) 2018/858, z wyjątkiem przypadków, w których w załączniku II do niniejszego rozporządzenia określono alternatywne daty, których należy w związku z tym przestrzegać w takich przypadkach. | ||||||
| (a) | Regulaminy ONZ nr 1, 8 i 20 nie mają zastosowania do homologacji typu UE pojazdów. | |||||
| (b) | Obowiązkowe zainstalowanie funkcji kontroli stateczności jest wymagane zgodnie z regulaminami ONZ. Jednakże jest to również obowiązkowe dla pojazdów kategorii N1 | |||||
| (c) |
W przypadku gdy producent pojazdu deklaruje, że pojazd nadaje się do holowania. ładunków (pkt 2.11.5. dokumentu informacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/858), a jakakolwiek część odpowiedniego mechanicznego urządzenia sprzęgającego, niezależnie od tego, czy jest czy nie jest ona montowana w typie pojazdu silnikowego, może (częściowo) zasłaniać jakikolwiek element oświetlenia lub miejsce do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej, zastosowanie mają następujące zasady: - instrukcja użytkowania pojazdu silnikowego (np. podręcznik użytkownika, instrukcja obsługi pojazdu) musi wyraźnie wskazywać, że instalowanie mechanicznego urządzenia sprzęgającego, które nie może być łatwo usunięte lub przesunięte, nie jest dozwolone, - w instrukcji należy również jasno określić, że mechaniczne urządzenie sprzęgające, jeżeli jest zamocowane, musi być zawsze usunięte lub przesunięte, gdy nie jest używane, oraz - w przypadku homologacji typu układu pojazdu zgodnie z regulaminem ONZ nr 55 należy zapewnić, aby przepisy dotyczące usuwania, przesuwania lub alternatywnej lokalizacji były również w pełni przestrzegane w odniesieniu do instalacji oświetlenia i miejsca do montowania i mocowania tylnej tablicy rejestracyjnej. |
|||||
| (d) | Dotyczy wyłącznie ograniczników prędkości i obowiązkowej instalacji ograniczników prędkości w pojazdach kategorii M2, M3, N2 i N3. | |||||
| (e) | W pojazdach kategorii M1 i N1 montuje się urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym użyciem, a w pojazdach kategorii M1 montuje się urządzenia do unieruchamiania pojazdów. | |||||
| (f) | Zob. uwaga 4 do tabeli w załączniku II. | |||||
| (g) | W odniesieniu do pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3500 kg i kategorii N1, które nie są wyposażone w koła bliźniacze na jednej osi. | |||||
2. Strona 25, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A20 Uderzenie czołowe częściowe":
zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1 o maksymalnej masie ≤ 2 500 kg .",
powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1 o maksymalnej masie ≤ 2 500 kg .".
3. Strona 25, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A25 Uderzenie boczne":
zamiast: "Dotyczy wszystkich pojazdów kategorii M1 i N1, łącznie ..",
powinno być: "Dotyczy wszystkich pojazdów kategorii M1 i N1, łącznie ..".
4. Strona 26, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "A27 Zderzenie tylne":
zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3 500 kg i kategorii N1. Zapewnia się.",
powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie < 3 500 kg i kategorii N1. Zapewnia się .".
5. Strona 26, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "B8 Pole widzenia z przodu":
zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1",
powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 i N1".
6. Strona 28, załącznik II, kolumna "Dodatkowe szczegółowe przepisy techniczne", wiersz "C13 Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach lekkich":
zamiast: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.",
powinno być: "Dotyczy pojazdów kategorii M1 o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1.".
7. Strona 32, załącznik II, przypis 4:
zamiast: "(4) Zwolnieniem objęte są następujące pojazdy:
- pojazdy ciągnące naczepy kategorii N2 o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprze- kraczającej 8 ton,
- pojazdy kategorii M2 i M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,
- autobusy przegubowe kategorii M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,
- pojazdy terenowe kategorii M2, M3, N2 i N3,
- pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M2, M3, N2 i N3, oraz
- pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 o więcej niż trzech osiach.",
powinno być: "(4) Zwolnieniem objęte są następujące pojazdy:
- pojazdy ciągnące naczepy kategorii N2 o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 8 ton,
- pojazdy kategorii M2 i M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,
- autobusy przegubowe kategorii M3 klasy A, klasy I i klasy II zgodnie z definicją w pkt 2.1 regulaminu ONZ nr 107,
- pojazdy terenowe kategorii M2, M3, N2 i N3,
- pojazdy specjalnego przeznaczenia kategorii M2, M3, N2 i N3, oraz
- pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 o więcej niż trzech osiach.".
8. Strona 33, załącznik III, pkt 2 lit. b) ppkt (i), (ii) i (iii):
zamiast: "(i) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:
»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144
(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;
(ii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:
»(9A) Wymagane jest zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;
(iii) objaśnienie nr 15 otrzymuje brzmienie:
»(15) Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144«;",
powinno być: "(i) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:
»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;
(ii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:
»(9A) Wymagane jest zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;
(iii) objaśnienie nr 15 otrzymuje brzmienie:
»(15) Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;".
9. Strona 34, załącznik III, pkt 2 lit. c) ppkt (iii):
zamiast: "(iii) wpisy dotyczące pozycji 62 i 63 otrzymują brzmienie:
| »62 | Instalacja wodorowa |
Rozporządzenie (UE) 2019/2144 Regulamin ONZ nr 134 |
X |
| 63 | Bezpieczeństwo | Rozporządzenie (UE) 2019/2144 | Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144« " |
powinno być: "(iii) wpisy dotyczące pozycji 62 i 63 otrzymują brzmienie:
| »62 | Instalacja wodorowa |
Rozporządzenie (UE) 2019/2144 Regulamin ONZ nr 134 |
X |
| 63 | Bezpieczeństwo | Rozporządzenie (UE) 2019/2144 | Zgodność z rozporządzeniem (UE) 2019/2144 jest obowiązkowa. Jednakże nie przewiduje się homologacji typu w związku z tą konkretną pozycją, ponieważ stanowi ona jedynie zbiór pojedynczych pozycji wymienionych w innych miejscach w tabeli, które zawierają odniesienie do rozporządzenia (UE) 2019/2144.« " |
10. Strona 35, załącznik III, pkt 2 lit. f) ppkt (i):
zamiast: "(i) w tabeli »Część I: Pojazdy należące do kategorii M1« wprowadza się następujące zmiany:
- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:
| »58 | Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UU) 2019/2144 (Ochrona pieszych) |
Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła. Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127. Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« " |
powinno być: "(i) w tabeli »Część I: Pojazdy należące do kategorii M1« wprowadza się następujące zmiany:
- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:
| »58 | Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UE) 2019/2144 (Ochrona pieszych) |
Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła. Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127. Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« " |
11. Strona 36, załącznik III, pkt 2 lit. f) ppkt (ii):
zamiast: "(ii) w tabeli »Część II: Pojazdy należące do kategorii N1« wprowadza się następujące zmiany:
- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:
| »58 | Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UU) 2019/2144 (Ochrona pieszych) |
Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła. Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127. Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« " |
powinno być: "(ii) w tabeli »Część II: Pojazdy należące do kategorii N1« wprowadza się następujące zmiany:
- wpis dotyczący pozycji 58 otrzymuje brzmienie:
| »58 | Regulamin ONZ nr 127 Rozporządzenie (UE) 2019/2144 (Ochrona pieszych) |
Pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny układ przeciwblokujący (ABS) działający na wszystkie koła. Zastosowanie mają wymogi regulaminu ONZ nr 127. Każdy przedni układ zabezpieczający musi być albo integralną częścią pojazdu, a tym samym spełniać wymogi regulaminu ONZ nr 127, albo uzyskać homologację typu jako oddzielny zespół techniczny.« " |
12. Strona 38, załącznik III, pkt 4 lit. g) ppkt (ii) i (iii):
zamiast: "(ii) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:
»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144
(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;
(iii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:
»(9A) Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w urządzenia objęte zakresem regulaminu ONZ nr 64. Obowiązkowe jest jednak zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144«;",
powinno być: "(ii) objaśnienia nr 3 i 4 otrzymują brzmienie:
»(3) Wymagane jest zainstalowanie funkcji stateczności pojazdu zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.
(4) Wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;
(iii) objaśnienie nr 9A otrzymuje brzmienie:
»(9A) Dotyczy wyłącznie pojazdów wyposażonych w urządzenia objęte zakresem regulaminu ONZ nr 64. Obowiązkowe jest jednak zainstalowanie systemu monitorowania ciśnienia w oponach zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2144.«;".
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.398.29 |
| Rodzaj: | Sprostowanie |
| Tytuł: | Sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 |
| Data aktu: | 11/11/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 06/07/2022 |