uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 5, art. 17 ust. 2 akapit drugi i art. 19 ust. 1 akapit pierwszy,
mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 576/2013 ustanowiono wymogi dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie do przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych, w tym ptaków, o których mowa w części B załącznika I do tego rozporządzenia (ptaki domowe), i przewidziano możliwość przyjęcia profilaktycznych środków zdrowotnych w drodze aktów delegowanych w celu ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego przed chorobami i zakażeniami, które mogą się rozprzestrzeniać wskutek przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego.
(2) W rozporządzeniu (UE) nr 576/2013 przewidziano również, że profilaktyczne środki zdrowotne muszą opierać się na odpowiednich, wiarygodnych i zweryfikowanych informacjach naukowych i być stosowane proporcjonalnie do zagrożenia dla zdrowia publicznego lub dla zdrowia zwierząt dotyczącego rozprzestrzeniania się tych chorób lub zakażeń za pośrednictwem transgranicznego przemieszczania ptaków domowych.
(3) W celu uproszczenia i przejrzystości przepisów unijnych, a także ułatwienia ich stosowania i uniknięcia ich powielania, przepisy dotyczące przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego należy ustanowić w jednym akcie, a nie w szeregu odrębnych aktów zawierających wzajemne odniesienia. Podejście to jest również zgodne z obecnym podejściem w dziedzinie prawodawstwa Unii dotyczącego zdrowia zwierząt, takim jak podejście przyjęte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 2 , które sprzyja usprawnieniu przepisów unijnych w celu ułatwienia ich stosowania i zmniejszenia obciążenia administracyjnego.
(4) Grypa ptaków jest zakaźną chorobą wirusową ptaków, która może mieć negatywny wpływ na zdrowie zwierząt i zdrowie publiczne. W szczególności zakażenie drobiu domowego wirusem grypy ptaków powoduje rozwój jednej z dwóch postaci tej choroby, o różnej zjadliwości. Postać o niskiej zjadliwości wywołuje zwykle jedynie łagodne objawy, natomiast postać o wysokiej zjadliwości jest przyczyną bardzo wysokiej śmiertelności u większości gatunków drobiu. W związku z tym choroba ta może mieć bardzo poważny wpływ na rentowność hodowli drobiu. Ponadto, mimo że grypa ptaków jest najczęściej spotykana u ptactwa, w niektórych warunkach zakażenie może wystąpić także u ludzi, chociaż ryzyko takiego zakażenia jest zwykle bardzo niskie.
(5) W następstwie pierwszego wystąpienia w 2005 r. przypadku wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 u ptaka żyjącego w niewoli wprowadzonego do Unii w decyzji Komisji 2005/759/WE 3 ustanowiono środki ochronne mające na celu zapobieganie wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków w wyniku przemieszczania do Unii ptaków domowych towarzyszących swoim właścicielom. Decyzję 2005/759/WE uchylono i zastąpiono decyzją Komisji 2007/25/WE 4 ze względu na utrzymujące się zagrożenia dla zdrowia zwierząt, jakie stwarza takie przemieszczanie. Decyzja 2007/25/WE została następnie zmieniona z powodu zmian sytuacji epidemiologicznej w Unii, a okres jej stosowania przedłużano kilka razy, ostatni raz decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/2107 5 . Decyzja 2007/25/WE straci zatem ważność w dniu 31 grudnia 2021 r.
(6) Jednak biorąc pod uwagę, że globalne zagrożenie grypą ptaków wzrosło w ostatnich latach i nie oczekuje się poprawy sytuacji epidemiologicznej w najbliższej przyszłości, należy ustanowić stałe środki ochronne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 576/2013 w celu zapewnienia, by przemieszczanie o charakterze niehandlowym ptaków domowych do Unii nie stwarzało ryzyka wprowadzenia i rozprzestrzeniania się wirusa grypy ptaków.
(7) Niektóre terytoria i państwa trzecie stosują przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt w odniesieniu do przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych na ich terytorium, które są równoważne przepisom ustanowionym w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym można uznać, że przemieszczanie o charakterze niehandlowym ptaków domowych z tych terytoriów i państw trzecich do Unii stanowi minimalne zagrożenie dla zdrowia zwierząt w Unii, a przepisy dotyczące przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych ustanowione w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych z tych konkretnych terytoriów i państw trzecich do Unii.
(8) Aby zapobiec sytuacjom, w których przemieszczanie o charakterze handlowym ptaków do Unii jest oszukańczo upozorowane jako przemieszczanie o charakterze niehandlowym, należy ograniczyć maksymalną liczbę ptaków domowych, które mogą towarzyszyć swojemu właścicielowi lub osobie upoważnionej, do pięciu ptaków domowych w trakcie jednorazowego przemieszczenia o charakterze niehandlowym. Biorąc pod uwagę, że większa liczba ptaków stwarza większe ryzyko wprowadzenia i rozprzestrzenienia się wirusa grypy ptaków, za jednorazowe przemieszczenie o charakterze niehandlowym ptaków domowych nie należy uznawać przemieszczania do Unii więcej niż pięciu ptaków domowych i takie przemieszczanie nie powinno być objęte zakresem przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu. Takie przemieszczanie powinno natomiast nadal odbywać się zgodnie z wymogami dotyczącymi wprowadzania na terytorium Unii ptaków żyjących w niewoli określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/692 6 i podlegać kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 7 .
(9) Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące środków identyfikacji ptaków domowych, które mają zostać przemieszczone do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego, aby zapewnić możliwość powiązania danego ptaka domowego i odpowiedniego dokumentu identyfikacyjnego.
(10) W swojej opinii naukowej na temat grypy ptaków opublikowanej po raz pierwszy w dniu 16 października 2017 r. 8 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że wymogi dotyczące zdrowia zwierząt ustanowione w decyzji 2007/25/WE są skuteczne w zakresie zmniejszania ryzyka wprowadzenia do Unii wirusa grypy ptaków w wyniku przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państw członkowskich z terytoriów lub państw trzecich. W związku z tym wymogi dotyczące zdrowia zwierząt określone w tej decyzji należy stosować jako podstawę wymogów ustanawianych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) W ramach profilaktycznych środków zdrowotnych dotyczących przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do Unii należy przewidzieć kilka wariantów wymogów dotyczących ich wprowadzenia, w tym izolację przed takim przemieszczaniem o charakterze niehandlowym albo w miejscu przeznaczenia, a także testy przed przemieszczeniem w kierunku podtypów H5 i H7 wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz szczepienia przeciwko podtypom H5 i H7 wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków.
(12) Wariant dotyczący izolacji przed przemieszczaniem o charakterze niehandlowym do Unii powinien być jednak dozwolony wyłącznie w przypadku ptaków domowych pochodzących z terytoriów lub państw trzecich, które oceniono pod kątem grypy ptaków i innych chorób istotnych dla gatunków ptaków. W związku z tym wariant ten powinien być ograniczony do państw trzecich lub terytoriów wymienionych w tabeli zawartej w części 1 załącznika V, załącznika XIV lub załącznika XIX do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/404 9 do celów wprowadzania do Unii, odpowiednio, drobiu i materiału biologicznego drobiu, świeżego mięsa drobiu i ptaków łownych lub jaj i produktów jajecznych.
(13) Ponadto jeżeli chodzi o możliwość izolacji ptaków domowych w miejscu przeznaczenia, izolację tę należy przeprowadzać wyłącznie w zakładzie, który jest w stanie zagwarantować status zdrowia zwierząt. W związku z tym wariant ten musi wiązać się z wymogiem umieszczenia ptaków domowych w zakładzie kwarantanny zatwierdzonym zgodnie z art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035 10 .
(14) W celu dalszego ograniczania ryzyka rozprzestrzeniania się wirusa grypy ptaków w Unii w wyniku przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych z terytoriów lub państw trzecich należy zakazać udziału takich ptaków w pokazach, targach, wystawach lub innych imprezach gromadzących ptaki przez odpowiedni okres po ich wprowadzeniu do Unii. W związku z tym należy ustalić wymóg, zgodnie z którym w trakcie tego okresu ptaki domowe pozostają w izolacji pod kontrolą urzędową, zgodnie z kontrolą urzędową, o której mowa w art. 35 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 576/2013.
(15) Zgodność z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu powinna być poświadczona przez urzędowego lekarza weterynarii terytorium lub państwa trzeciego wysyłki lub ewentualnie poświadczona przez upoważnionego lekarza weterynarii, a następnie zatwierdzona przez właściwy organ terytorium lub państwa trzeciego wysyłki zgodnie ze świadectwem weterynaryjnym określonym w załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1938 11 , które należy stosować wspólnie z przepisami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu.
(16) Aby uniknąć luki prawnej w przepisach dotyczących przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytoriów lub państw trzecich, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r., ponieważ przepisy w nim określone zastępują szereg przepisów obecnie określonych w decyzji 2007/25/WE, która ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.396.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1933 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 w odniesieniu do przepisów dotyczących przemieszczania o charakterze niehandlowym ptaków domowych do państwa członkowskiego z terytorium lub państwa trzeciego |
| Data aktu: | 14/07/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2021 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 30/11/2021 |