Decyzja 2021/1871 zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym

DECYZJA KOMISJI (UE) 2021/1871
z dnia 22 października 2021 r.
zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 7514)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia. Dla każdej grupy produktów należy ustanowić szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE.

(2) Decyzja Komisji 2014/312/UE 2  ustanawia kryteria w odniesieniu do farb i lakierów wewnętrznych i zewnętrznych oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji.

(3) Zgodnie z wnioskami z kontroli sprawności oznakowania ekologicznego UE (REFIT) z dnia 30 czerwca 2017 r. 3  służby Komisji oceniły odpowiedniość zmiany mającej na celu zagwarantowanie szerokiego upowszechnienia programu w odniesieniu do tej grupy produktów. Przeprowadzono również konsultacje z zainteresowanymi podmiotami publicznymi.

(4) Ocena ta potwierdziła, że odstępstwo w odniesieniu do pigmentu ditlenku tytanu (TiO2), nr CAS 13463-67-7, oraz dodatku do pigmentu trimetylopropanu (TMP), nr CAS 77-99-6, jest konieczne do zapewnienia dalszej pełnej ope- racyjności tych kryteriów.

(5) W następstwie przyjęcia rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/217 4  ustanowiono zharmonizowaną klasyfikację barwnika TiO2 w postaci suchego proszku jako substancji rakotwórczej kategorii 2 działającej przez drogi oddechowe, wraz z towarzyszącym jej kodem zagrożenia H351 i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "podejrzewa się, że powoduje raka", jeżeli co najmniej 1 % cząstek TiO2 ma średnicę aerodynamiczną nie przekraczającą 10 um. Klasyfikacja ta wejdzie w życie w dniu 1 października 2021 r. i od tego dnia nie będzie już możliwe stosowanie ditlenku tytanu w farbach i lakierach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE w stężeniach przekraczających 0,010 % w/w, chyba że wyraźnie przewidziano odstępstwo od wymogów kryterium 5 lit. a) ppkt (i) określonych w załączniku do decyzji Komisji 2014/312/UE.

(6) Na podstawie informacji dostarczonych przez zainteresowane strony z branży, członków Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz posiadaczy licencji na oznakowanie ekologiczne UE, TiO2 jest obecnie stosowany w co najmniej 91 % farb i lakierów opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE (typowa zawartość TiO2 wynosi 3-30 % w/w w farbach i lakierach oraz do 65 % w pastach barwiących). Inne oznakowania ekologiczne typu I zgodne z ISO 14024 w Unii zezwalają już na odstępstwo dla stosowania TiO2 niezależnie od stężenia w płynnych farbach i lakierach nieopatrzonych kodem zagrożenia H351.

(7) TiO2 jest pigmentem o wyższej funkcjonalności w stosunku do wszystkich innych znanych substancji alternatywnych ze względu na jego wysoką jasność i wysoki współczynnik załamania światła. Aby zapewnić daną nieprzezro- czystość powłoki, farby i lakiery zawierające alternatywne pigmenty, takie jak tlenek cyrkonu, tlenek cynku, siarczan baru lub siarczan cynku, musiałyby zawierać większą ilość pigmentu lub być nakładane w gęstszych powłokach, co wywierałoby większy wpływ na środowisko.

(8) Wniosek o odstępstwo dotyczący stosowania TiO2 w farbach i lakierach posiadających oznakowanie ekologiczne UE powinien mieć zastosowanie wyłącznie do mieszanin, w przypadku których obecność TiO2 nie powoduje nadania produktowi końcowemu kodu zagrożenia H351. Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/217 etykieta na opakowaniu mieszanin płynnych zawierających 1 % lub więcej cząstek TiO2 o średnicy aerodynamicznej równej lub mniejszej niż 10 um zawiera jednak zwrot EUH211: "Uwaga! W przypadku rozpylania mogą się tworzyć niebezpieczne respirabilne kropelki. Nie wdychać rozpylonej cieczy lub mgły", jak określono w części 2 załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 5 .

(9) W marcu 2020 r., w ramach wspólnego przedkładania wykazu klasyfikacji i oznakowania zarządzanego przez Europejską Agencję Chemikaliów, dodatek do pigmentu TMP został zaklasyfikowany jako substancja działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 2, wraz z powiązanym kodem zagrożenia H361fd i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność lub na dziecko w łonie matki". TMP nie jest bezpośrednio stosowany przez producentów farb, ale może być obecny w pigmentach, jako dodatek, w stężeniu do 1,0 % w/w pigmentu (najczęściej do 0,6 %). Pigmenty zawierające TMP nie mogą być stosowane w farbach i lakierach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE, jeżeli stężenie TMP w farbie lub lakierze przekracza 0,010 % w/w. Aby ułatwić stosowanie pigmentów zawierających TMP, zawartość TMP należy wyraźnie objąć odstępstwem od wymogów kryterium 5 lit. a) "Ograniczenia ogólne dotyczące klasyfikacji zagrożeń i zwrotów R wskazujących rodzaj zagrożenia" określonych w decyzji 2014/312/UE.

(10) W oparciu o informacje dostarczone przez zainteresowane strony z branży, członków Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz posiadaczy licencji na oznakowanie ekologiczne UE, TMP dodaje się do pigmentów w celu poprawy ich masowego przepływu podczas dozowania i poprawy dyspersji podczas mieszania. Pigmenty zawierające TMP pozwalają na osiągnięcie wyższego stopnia dyspersji i krótszego czasu mieszania (szacowane ograniczenie o 30 %), co prowadzi do oszczędności energii i wzrostu wydajności zakładu. Obecnie nie istnieją znane alternatywy, które generowałyby korzyści związane z masowym przepływem i dyspersją podobne do TMP. Szacuje się, że prace badawczo-rozwojowe nad innymi niż niebezpieczne lub mniej niebezpiecznymi alternatywami dla TMP zajęłyby co najmniej dwa lata bez gwarancji powodzenia. Dalsze stosowanie pigmentów zawierających TMP w farbach i lakierach zostało już dopuszczone w Unii w kilku innych oznakowaniach ekologicznych typu I zgodnych z ISO 14024.

(11) Konieczność wprowadzenia odstępstw w odniesieniu do TiO2 i TMP po upływie okresu ważności decyzji 2014/312/UE należy starannie ocenić podczas procesu przeglądu powiązanych kryteriów. W międzyczasie zachęca się branżę do znalezienia bezpieczniejszych alternatyw dla tych substancji.

(12) W celu zachowania jasności w pkt 1 ppkt (iii) w dodatku do załącznika do decyzji 2014/312/UE należy zastąpić próg 0,0200 % wskazany dla substancji 2-metylo-2H-izotiazol-3-on (MIT), nr CAS 2682-20-4, nr WE 220-239-6, progiem 0,0015 %, aby ujednolicić treść kryterium 5 lit. a) tego załącznika z 13. dostosowaniem do postępu naukowo-technicznego rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 6 , które weszło w życie dnia 1 maja 2020 r.

(13) W 13. dostosowaniu obniżono do 0,0015 % stężenie progowe MIT, które spowodowałoby klasyfikację mieszaniny jako substancji działającej uczulająco na skórę kategorii 1A wraz z powiązanym kodem zagrożenia H317 i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "może powodować reakcję alergiczną skóry". Kryterium 5 lit. a) nie pozwala na zaklasyfikowanie produktu końcowego - farby lub lakieru - posiadających oznakowanie ekologiczne UE z kodem zagrożenia H317, chyba że wyraźnie przewidziano odstępstwo. W związku z tym próg 0,0200 % wskazany dla MIT w dodatku dotyczącym oznakowania ekologicznego UE w załączniku do decyzji 2014/312/UE jest sprzeczny z powyższym wymogiem i należy go zastąpić wartością 0,0015 %.

(14) W celu zachowania jasności w pkt 1 ppkt (iii) w dodatku do załącznika do decyzji 2014/312/UE należy zastąpić próg 0,0500 % wskazany dla substancji 2-oktylo-2H-izotiazol-3-on (OIT), nr CAS 26530-20-1, nr WE 247-761-7, progiem 0,0015 %, aby ujednolicić treść kryterium 5 lit. a) tego załącznika z 15. dostosowaniem do postępu naukowo-technicznego rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, które to dostosowanie wejdzie w życie dnia 1 marca 2022 r.

(15) W 15. dostosowaniu obniżone zostanie do 0,0015 % stężenie progowe OIT, które spowodowałoby klasyfikację mieszaniny jako substancji działającej uczulająco na skórę kategorii 1A wraz z powiązanym kodem zagrożenia H317 i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "może powodować reakcję alergiczną skóry". Kryterium 5 lit. a) nie pozwala na zaklasyfikowanie produktu końcowego - farby lub lakieru - posiadających oznakowanie ekologiczne UE z kodem zagrożenia H317, chyba że wyraźnie przewidziano odstępstwo. W związku z tym próg 0,0500 % wskazany dla OIT w dodatku dotyczącym oznakowania ekologicznego UE byłby - od dnia 1 marca 2022 r. - sprzeczny z powyższym wymogiem i należy go zastąpić wartością 0,0015 % od tej daty.

(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/312/UE.

(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

W załączniku do decyzji 2014/312/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIČIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W dodatku do załącznika do decyzji 2014/312/UE wprowadza się następujące zmiany:
1)
w pkt 1 "Środki konserwujące dodawane do barwników, substancji wiążących oraz produktu końcowego" ppkt (iii) "Dopuszczalne całkowite sumy substancji i związków izotiazolinonu w gotowych produktach" wprowadza się następujące zmiany:
a)
wartość graniczną wynoszącą 0,0200 % w odniesieniu do 2-metylo-2H-izotiazol-3-onu zastępuje się w następujący sposób:

"2-metylo-2H-izotiazol-3-on: 0,0015 %";

b)
wartość graniczną wynoszącą 0,0500 % w odniesieniu do 2-oktylo-2H-izotiazol-3-onu zastępuje się w następujący sposób:

"2-oktylo-2H-izotiazol-3-on: 0,0500 % (do dnia 28 lutego 2022 r.); 0,0015 % (od dnia 1 marca 2022 r.)";

2)
w pkt 5 "Różne substancje użytkowe o zastosowaniu ogólnym" lit. f) "Pigmenty" otrzymuje brzmienie:
Grupa substancji Zakres ograniczenia lub odstępstwo Stężenia graniczne (w stosownych przypadkach) Ocena i weryfikacja
"f) Pigmenty Zastosowanie: wszystkie produkty Ograniczenie: Pigmenty zawierające metale stosuje się jedynie w przypadku gdy analiza laboratoryjna pigmentu wykazała, że chromofor będący związkiem metalu ma strukturę krystaliczną i jest nierozpuszczalny. Odstępstwo: Następujące pigmenty zawierające metale są objęte odstępstwem dotyczącym stosowania bez potrzeby przeprowadzania badań:

- siarczan baru,

- antymon i nikiel w nierozpuszczalnej sieci TiO2,

- błękitny spinel kobaltowo-glinowy,

- błękitno-zielony spinel kobaltowo-chro- mowy.

Nie dotyczy Weryfikacja: Wyniki analizy wykazują, że chromofor pigmentu ma strukturę krystaliczną i jest nierozpuszczalny.

Metoda badań:

wg DIN 53770-1 lub równoważna.

Odstępstwo od kryterium 5 lit. a): Carc. Cat. 2, H351 (wdychanie):

- Wyłącznie w odniesieniu do ditlenku tytanu (TiO2) i tylko w przypadkach, gdy obecność TiO2 nie powoduje klasyfikacji jako Carc. 2, H351 farby lub lakieru, które mają uzyskać licencję

Nie dotyczy Weryfikacja: Wnioskodawca wykazuje, że zarówno on, jak idostawca TiO2 posiadają systemy minimalizujące narażenie pracowników na suchy proszek TiO2 w miejscu pracy (np. zamknięte systemy dozowania, wentylowane obszary dozowania i mieszania, środki ochrony indywidualnej).
Odstępstwo od kryterium 5 lit. a): Repr. Cat. 2, H361fd:

- W odniesieniu do trimetylopropanu (TMP) i tylko w przypadkach, gdy jest stosowany jako dodatek w pigmentach

0,50 % Weryfikacja: Dostawca pigmentu oświadcza, że zawartość TMP nie przekracza 0,50 % ww. pigmentu."
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2014/312/UE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 45).
3 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat przeglądu wdrożenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 122/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE (COM(2017) 355 final).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/217 z dnia 4 października 2019 r. zmieniające, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia (Dz.U. L 44 z 18.2.2020, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) 2018/1480 z dnia 4 października 2018 r. zmieniające, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia Komisji (UE) 2017/776 (Dz.U. L 251 z 5.10.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.379.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2021/1871 zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym
Data aktu: 22/10/2021
Data ogłoszenia: 26/10/2021
Data wejścia w życie: 26/10/2021