(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 października 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia. Dla każdej grupy produktów należy ustanowić szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE.
(2) Decyzja Komisji 2014/312/UE 2 ustanawia kryteria w odniesieniu do farb i lakierów wewnętrznych i zewnętrznych oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji.
(3) Zgodnie z wnioskami z kontroli sprawności oznakowania ekologicznego UE (REFIT) z dnia 30 czerwca 2017 r. 3 służby Komisji oceniły odpowiedniość zmiany mającej na celu zagwarantowanie szerokiego upowszechnienia programu w odniesieniu do tej grupy produktów. Przeprowadzono również konsultacje z zainteresowanymi podmiotami publicznymi.
(4) Ocena ta potwierdziła, że odstępstwo w odniesieniu do pigmentu ditlenku tytanu (TiO2), nr CAS 13463-67-7, oraz dodatku do pigmentu trimetylopropanu (TMP), nr CAS 77-99-6, jest konieczne do zapewnienia dalszej pełnej ope- racyjności tych kryteriów.
(5) W następstwie przyjęcia rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/217 4 ustanowiono zharmonizowaną klasyfikację barwnika TiO2 w postaci suchego proszku jako substancji rakotwórczej kategorii 2 działającej przez drogi oddechowe, wraz z towarzyszącym jej kodem zagrożenia H351 i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "podejrzewa się, że powoduje raka", jeżeli co najmniej 1 % cząstek TiO2 ma średnicę aerodynamiczną nie przekraczającą 10 um. Klasyfikacja ta wejdzie w życie w dniu 1 października 2021 r. i od tego dnia nie będzie już możliwe stosowanie ditlenku tytanu w farbach i lakierach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE w stężeniach przekraczających 0,010 % w/w, chyba że wyraźnie przewidziano odstępstwo od wymogów kryterium 5 lit. a) ppkt (i) określonych w załączniku do decyzji Komisji 2014/312/UE.
(6) Na podstawie informacji dostarczonych przez zainteresowane strony z branży, członków Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz posiadaczy licencji na oznakowanie ekologiczne UE, TiO2 jest obecnie stosowany w co najmniej 91 % farb i lakierów opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE (typowa zawartość TiO2 wynosi 3-30 % w/w w farbach i lakierach oraz do 65 % w pastach barwiących). Inne oznakowania ekologiczne typu I zgodne z ISO 14024 w Unii zezwalają już na odstępstwo dla stosowania TiO2 niezależnie od stężenia w płynnych farbach i lakierach nieopatrzonych kodem zagrożenia H351.
(7) TiO2 jest pigmentem o wyższej funkcjonalności w stosunku do wszystkich innych znanych substancji alternatywnych ze względu na jego wysoką jasność i wysoki współczynnik załamania światła. Aby zapewnić daną nieprzezro- czystość powłoki, farby i lakiery zawierające alternatywne pigmenty, takie jak tlenek cyrkonu, tlenek cynku, siarczan baru lub siarczan cynku, musiałyby zawierać większą ilość pigmentu lub być nakładane w gęstszych powłokach, co wywierałoby większy wpływ na środowisko.
(8) Wniosek o odstępstwo dotyczący stosowania TiO2 w farbach i lakierach posiadających oznakowanie ekologiczne UE powinien mieć zastosowanie wyłącznie do mieszanin, w przypadku których obecność TiO2 nie powoduje nadania produktowi końcowemu kodu zagrożenia H351. Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/217 etykieta na opakowaniu mieszanin płynnych zawierających 1 % lub więcej cząstek TiO2 o średnicy aerodynamicznej równej lub mniejszej niż 10 um zawiera jednak zwrot EUH211: "Uwaga! W przypadku rozpylania mogą się tworzyć niebezpieczne respirabilne kropelki. Nie wdychać rozpylonej cieczy lub mgły", jak określono w części 2 załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 5 .
(9) W marcu 2020 r., w ramach wspólnego przedkładania wykazu klasyfikacji i oznakowania zarządzanego przez Europejską Agencję Chemikaliów, dodatek do pigmentu TMP został zaklasyfikowany jako substancja działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 2, wraz z powiązanym kodem zagrożenia H361fd i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "Podejrzewa się, że działa szkodliwie na płodność lub na dziecko w łonie matki". TMP nie jest bezpośrednio stosowany przez producentów farb, ale może być obecny w pigmentach, jako dodatek, w stężeniu do 1,0 % w/w pigmentu (najczęściej do 0,6 %). Pigmenty zawierające TMP nie mogą być stosowane w farbach i lakierach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE, jeżeli stężenie TMP w farbie lub lakierze przekracza 0,010 % w/w. Aby ułatwić stosowanie pigmentów zawierających TMP, zawartość TMP należy wyraźnie objąć odstępstwem od wymogów kryterium 5 lit. a) "Ograniczenia ogólne dotyczące klasyfikacji zagrożeń i zwrotów R wskazujących rodzaj zagrożenia" określonych w decyzji 2014/312/UE.
(10) W oparciu o informacje dostarczone przez zainteresowane strony z branży, członków Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego oraz posiadaczy licencji na oznakowanie ekologiczne UE, TMP dodaje się do pigmentów w celu poprawy ich masowego przepływu podczas dozowania i poprawy dyspersji podczas mieszania. Pigmenty zawierające TMP pozwalają na osiągnięcie wyższego stopnia dyspersji i krótszego czasu mieszania (szacowane ograniczenie o 30 %), co prowadzi do oszczędności energii i wzrostu wydajności zakładu. Obecnie nie istnieją znane alternatywy, które generowałyby korzyści związane z masowym przepływem i dyspersją podobne do TMP. Szacuje się, że prace badawczo-rozwojowe nad innymi niż niebezpieczne lub mniej niebezpiecznymi alternatywami dla TMP zajęłyby co najmniej dwa lata bez gwarancji powodzenia. Dalsze stosowanie pigmentów zawierających TMP w farbach i lakierach zostało już dopuszczone w Unii w kilku innych oznakowaniach ekologicznych typu I zgodnych z ISO 14024.
(11) Konieczność wprowadzenia odstępstw w odniesieniu do TiO2 i TMP po upływie okresu ważności decyzji 2014/312/UE należy starannie ocenić podczas procesu przeglądu powiązanych kryteriów. W międzyczasie zachęca się branżę do znalezienia bezpieczniejszych alternatyw dla tych substancji.
(12) W celu zachowania jasności w pkt 1 ppkt (iii) w dodatku do załącznika do decyzji 2014/312/UE należy zastąpić próg 0,0200 % wskazany dla substancji 2-metylo-2H-izotiazol-3-on (MIT), nr CAS 2682-20-4, nr WE 220-239-6, progiem 0,0015 %, aby ujednolicić treść kryterium 5 lit. a) tego załącznika z 13. dostosowaniem do postępu naukowo-technicznego rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 6 , które weszło w życie dnia 1 maja 2020 r.
(13) W 13. dostosowaniu obniżono do 0,0015 % stężenie progowe MIT, które spowodowałoby klasyfikację mieszaniny jako substancji działającej uczulająco na skórę kategorii 1A wraz z powiązanym kodem zagrożenia H317 i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "może powodować reakcję alergiczną skóry". Kryterium 5 lit. a) nie pozwala na zaklasyfikowanie produktu końcowego - farby lub lakieru - posiadających oznakowanie ekologiczne UE z kodem zagrożenia H317, chyba że wyraźnie przewidziano odstępstwo. W związku z tym próg 0,0200 % wskazany dla MIT w dodatku dotyczącym oznakowania ekologicznego UE w załączniku do decyzji 2014/312/UE jest sprzeczny z powyższym wymogiem i należy go zastąpić wartością 0,0015 %.
(14) W celu zachowania jasności w pkt 1 ppkt (iii) w dodatku do załącznika do decyzji 2014/312/UE należy zastąpić próg 0,0500 % wskazany dla substancji 2-oktylo-2H-izotiazol-3-on (OIT), nr CAS 26530-20-1, nr WE 247-761-7, progiem 0,0015 %, aby ujednolicić treść kryterium 5 lit. a) tego załącznika z 15. dostosowaniem do postępu naukowo-technicznego rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, które to dostosowanie wejdzie w życie dnia 1 marca 2022 r.
(15) W 15. dostosowaniu obniżone zostanie do 0,0015 % stężenie progowe OIT, które spowodowałoby klasyfikację mieszaniny jako substancji działającej uczulająco na skórę kategorii 1A wraz z powiązanym kodem zagrożenia H317 i zwrotem wskazującym rodzaj zagrożenia "może powodować reakcję alergiczną skóry". Kryterium 5 lit. a) nie pozwala na zaklasyfikowanie produktu końcowego - farby lub lakieru - posiadających oznakowanie ekologiczne UE z kodem zagrożenia H317, chyba że wyraźnie przewidziano odstępstwo. W związku z tym próg 0,0500 % wskazany dla OIT w dodatku dotyczącym oznakowania ekologicznego UE byłby - od dnia 1 marca 2022 r. - sprzeczny z powyższym wymogiem i należy go zastąpić wartością 0,0015 % od tej daty.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/312/UE.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Virginijus SINKEVIČIUS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.379.49 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/1871 zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym |
| Data aktu: | 22/10/2021 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2021 |
| Data wejścia w życie: | 26/10/2021 |