uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 2 , w szczególności jej art. 7 ust. 3 i art. 10,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Pismem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) z wnioskiem ("wniosek") o opracowanie, znowelizowanie i sfinalizowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(3) Na podstawie przedmiotowego wniosku CEN opracował nowe normy zharmonizowane: EN 1459-5:2020 dotyczącą wymagań bezpieczeństwa dla połączeń wyposażenia wózków ze zmiennym wysięgiem oraz EN 16808:2020 dotyczącą wymagań bezpieczeństwa dla podnośników ręcznych w przemyśle naftowym, petrochemicznym i gazowniczym.
(4) Na podstawie przedmiotowego wniosku CEN znowelizował obowiązujące normy zharmonizowane, do których odniesienia opublikowano w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w drodze komunikatu Komisji 2018/C092/01 4 , w celu dostosowania ich do postępu technicznego. Doprowadziło to do przyjęcia następujących nowych norm zharmonizowanych: EN 12312-7:2020 zawierającej wymagania szczegółowe dotyczące urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej statków powietrznych; EN 13586:2020 dotyczącej środków dostępu do dźwignic; EN 15011:2020 dotyczącej suwnic pomostowych i bramowych; EN 15571:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla maszyn do obróbki wykańczającej powierzchni surowców skalnych; EN 16564:2020 dotyczącej wymagań dotyczących frezarek/przecinarek mostowych, w tym także sterowanych numerycznie; EN 1804-1:2020 dotyczącej sekcji obudowy i wymagań ogólnych dla obudowy zmechanizowanej; EN 1804-2:2020 dotyczącej stojaków, podpór i siłowników pomocniczych dla obudowy zmechanizowanej; EN 1804-3:2020 dotyczącej hydraulicznych i elektrohydraulicznych układów sterowania dla obudowy zmechanizowanej; EN 1837:2020 dotyczącej integralnego oświetlenia maszyn; EN 1974:2020 dotyczącej wymagań z zakresu bezpieczeństwa i higieny maszyn dla przemysłu spożywczego; EN 81-40:2020 dotyczącej dźwigów schodowych oraz platform podnoszących pochyłych dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się; EN 1175:2020 dotyczącej wymagań elektrycznych/elektronicznych dla wózków jezdniowych; EN 12312-3:2017+A1:2020 dotyczącej pojazdów z przenośnikami taśmowymi; EN ISO 16092-2:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla pras mechanicznych; EN ISO 16092-4:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa dla pras pneumatycznych; EN 16307-1:2020 zawierającej wymagania dodatkowe dotyczące wózków jezdniowych napędzanych, innych niż wózki bez operatora, wózki ze zmiennym wysięgiem i wózki platformowe do przewozu ładunków; EN 16808:2020 dotyczącej podnośników ręcznych; EN ISO 19085-10:2019/A11:2020 dotyczącej pilarek dla budownictwa; EN ISO 20430:2020 dotyczącej wtryskarek; EN IEC 62841-2-6:2020 dotyczącej wymagań szczegółowych dotyczących młotów ręcznych, ze zmianą w normie EN IEC 62841-2-6:2020/A11:2020; oraz EN ISO 11553-1:2020 dotyczącej wymagań bezpieczeństwa laserowego, ze zmianą w normie EN ISO 11553-1:2020/A11:2020.
(5) Ponadto na podstawie przedmiotowego wniosku CEN i CENELEC znowelizowały normę EN 12999:2011+A2:2018, do której odniesienie znajduje się w załączniku I do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/436 5 do normy EN 12999:2020 dotyczącej żurawi przeładunkowych, w celu dostosowania jej do postępu technicznego.
(6) CEN i CENELEC zmieniły również normę EN 16851:2017 dotyczącą systemów dźwignicowych lekkiej konstrukcji oraz normę EN 16486:2014 dotyczącą ubijarek, do których odniesienia opublikowano w komunikacie 2018/C092/01, odpowiednio w stosunku do norm: EN 16851:2017+A1:2020 dotyczącej systemów dźwignicowych lekkiej konstrukcji oraz EN 16486:2014+A1:2020 dotyczącej ubijarek.
(7) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane, znowelizowane i zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem.
(8) Normy zharmonizowane opracowane, znowelizowane i zmienione przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku uwzględniają wymagania w zakresie bezpieczeństwa, które mają obejmować i które określono w dyrektywie 2006/42/WE. Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do tych norm wraz z odniesieniami do wszelkich istotnych norm, którymi je zmieniono lub skorygowano.
(9) Odniesienie do normy EN 474-1:2006+A4:2013 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem zawartym w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/27 6 , w której wykluczono domniemanie zgodności wynikające z normy w odniesieniu do zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE.
(10) Norma EN 474-1:2006+A4:2013 została wycofana z dniem 19 września 2020 r., jak przewidziano w decyzji wykonawczej (UE) 2019/436. Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2015/27.
(11) CEN dokonał ulepszenia tej normy w formie wersji EN 474-1:2006+A5:2018. W nowej wersji nie uwzględniono jednak kwestii związanych z widocznością wynikających z wzajemnej zależności normy EN 474-1:2006+A5:2018 i części 5 serii EN 474, która obejmuje wymagania szczegółowe dotyczące koparek hydraulicznych. Norma EN 474-1:2006+A5:2018 nie uwzględnia zatem w pełni zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Decyzją wykonawczą (UE) 2019/436 norma zharmonizowana została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z nowym zastrzeżeniem dotyczącym jej stosowania w odniesieniu do wymogów normy EN 474-5:2006+A3:2013 dotyczących koparek hydraulicznych.
(12) CEN nadal udoskonalał normę EN 474-1 i przedstawił zmienioną wersję normy zharmonizowanej EN 474-1:2006 +A6:2019. Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy EN 474-1:2006+A6:2019 spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określone w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, i stwierdziła, że zastrzeżenie w odniesieniu do kwestii widoczności wynikającej z normy może zostać zniesione.
(13) Podczas analizy normy EN 474-1 przedstawiciele komitetu ustanowionego na mocy art. 22 dyrektywy 2006/42/WE zgłosili jednak nowe obawy dotyczące mechanizmu szybkozłącza przewidzianego w załączniku B.2 do normy, który umożliwia zamocowanie różnych narzędzi do maszyn do robót ziemnych. W szczególności państwa członkowskie odnotowały dużą liczbę poważnych obrażeń ciała i ofiar śmiertelnych z powodu nieprawidłowego blokowania narzędzi oraz braku aktywnego systemu ostrzegania lub aktywnego systemu monitorowania operatora podczas eksploatacji maszyny z nieprawidłowo zamocowanymi narzędziami, takimi jak łyżki koparko-ładowarek, chwytaki, płyty wibracyjne. Liczba wypadków jest szczególnie widoczna w przypadku niektórych maszyn, takich jak koparki, w których regularnie zmienia się różne narzędzia z napędem.
(14) Po analizie normy EN 474-1:2006+A6:2019 Komisja stwierdziła, że norma ta nie spełnia zasadniczego wymogu w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonego w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE, a mianowicie wymogu bezpieczeństwa kompleksowego oraz wymogu stanowiącego, że kierowca może sterować maszyną i jej częściami roboczymi w przewidzianych warunkach użytkowania, przy zachowaniu całkowitego bezpieczeństwa własnego i osób narażonych. Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej normę EN 474-1:2006+A6:2019 z zastrzeżeniem dotyczącym jej stosowania w połączeniu z EN 474-4:2006+A2:2012 - Wymagania dotyczące koparko-ładowarek oraz EN 474-5:2006+A3:2013 - Wymagania dotyczące koparek hydraulicznych.
(15) Norma zharmonizowana EN 62841-4-1:2020 zawierająca wymagania szczegółowe dotyczące ręcznych pił łańcuchowych wprowadziła istotne zmiany w specyfikacjach określonych w normie zharmonizowanej EN 60745-2-13:2009. Ręczne piły łańcuchowe objęte normami EN 62841-4-1:2020 i EN 60745-2-13:2009 są maszynami wymienionymi w załączniku IV do dyrektywy 2006/42/WE, które podlegają bardziej rygorystycznej procedurze certyfikacji ze strony jednostki notyfikowanej w przypadku braku normy zharmonizowanej obejmującej wszystkie odpowiednie zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę, że projekt pił łańcuchowych objętych normą zharmonizowaną EN 62841-4-1:2020 musi zostać znacząco zmieniony, a norma zharmonizowana EN 60745-2-13:2009 przestaje zapewniać domniemanie zgodności po dniu 3 września 2022 r., niektórzy producenci mogą nie być w stanie dotrzymać tego terminu. Należy zatem wyjątkowo odroczyć datę wycofania normy zharmonizowanej EN 60745-2-13:2009 o dodatkowe 8 miesięcy. Należy więc odpowiednio zmienić pozycję dotyczącą normy zharmonizowanej EN 60745-2-13:2019 w załączniku III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(16) Odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 3743-2:2019 dotyczącej metod w specjalnych pomieszczeniach pogłosowych zostało włączone do załącznika I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 decyzją wykonawczą Komisji 2021/377 7 . Jednak poprzednia wersja tej normy, tj. EN ISO 3743-2:2009, została opublikowana komunikatem 2018/C092/01 i nie została wycofana. Z uwagi na fakt, że norma EN ISO 3743-2:2009 nie odzwierciedla już aktualnego stanu techniki, odniesienie do tej normy należy wycofać z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania normy EN ISO 3743-2:2019, należy odroczyć wycofanie normy EN ISO 3743-2:2009.
(17) Załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/42/WE, a załącznik II do tej decyzji zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych, zgodność z którymi stanowi podstawę do domniemania zgodności, ale z ograniczeniami. W celu zapewnienia, aby odniesienia do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE zostały wymienione w jednym akcie, odniesienia do norm zastąpionych, znowelizowanych lub zmienionych przez CEN i CENELEC należy włączyć do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(18) Załącznik III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436 zawiera wykaz odniesień do norm zharmonizowanych opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, które wycofuje się z serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ze skutkiem od dat wskazanych w tym załączniku.
(19) W wyniku prac przeprowadzonych przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku zastąpiono, znowelizowano lub zmieniono następujące normy zharmonizowane opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej: EN 12312-7:2005+A1:2009; EN 13155:2003+A2:2009; EN 13586:2004+A1:2008; EN 15011:2011+A1:2014; EN 15571:2014; EN 15746-2:2010+A1:2011; EN 1804-1:2001+A1:2010; EN 1804-2:2001+A1:2010; EN 1804-3:2006+A1:2010; EN 1837:1999+A1:2009; EN 1974:1998+A1:2009; EN 60745-2-6:2010; EN IEC 62841-2-6:2020; EN ISO 11553-1:2008; EN ISO 11553-1:2020; EN 1175-1:1998+A1:2010; EN 1175-2:1998 +A1:2010; EN 1175-3:1998+A1:2010; EN 12312-3:2017; EN 13411-1:2002+A1:2008; EN 13411-2:2001 +A1:2008; EN 13411-3:2004+A1:2008; EN 13411-4:2011; EN 13411-5:2003+A1:2008; EN 13411-6:2004 +A1:2008; EN 13411-7:2006+A1:2008; EN 13411-8:2011; EN 16307-1:2013+A1:2015; EN 16486:2014; EN 201:2009; oraz EN 81-40:2008. Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej poprzez włączenie tych odniesień do załącznika III do decyzji wykonawczej (UE) 2019/436.
(20) Należy również wycofać odniesienie do normy zharmonizowanej EN 12999:2011+A2:2018 opublikowanej decyzją wykonawczą (UE) 2019/436, ponieważ norma ta została znowelizowana. Należy zatem skreślić odniesienie w załączniku I do wspomnianej decyzji wykonawczej.
(21) Aby zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych, znowelizowanych lub zmienionych norm, należy odroczyć wycofanie odniesień do norm zharmonizowanych EN 12999:2011 +A2:2018, EN 1175-1:1998+A1:2010, EN 1175-2:1998+A1:2010, EN 1175-3:1998+A1:2010, EN 12312-3:2017, EN 12312-7:2005+A1:2009, EN 13411-1:2002+A1:2008, EN 13411-2:2001+A1:2008, EN 13411-3:2004+A1:2008, EN 13411-4:2011, EN 13411-5:2003+A1:2008, EN 13411-6:2004+A1:2008, EN 13411-7:2006+A1:2008, EN 13411-8:2011, EN 13586:2004+A1:2008, EN 15011:2011+A1:2014, EN 16307-1:2013+A1:2015, EN 16486:2014, EN 16851:2017, EN 1804-1:2001+A1:2010, EN 1804-2:2001 +A1:2010, EN 1804-3:2006+A1:2010, EN 1837:1999+A1:2009, EN 1974:1998+A1:2009, EN 201:2009, EN 60745-2-6:2010, EN 81-40:2008, EN ISO 11553-1:2008 oraz EN ISO 3743-2:2009.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/436.
(23) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie z dniem jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.366.109 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1813 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/436 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dotyczących urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej statków powietrznych, dźwignic, narzędzi górniczych i innych maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/27 |
| Data aktu: | 14/10/2021 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2021 |
| Data wejścia w życie: | 15/04/2023, 15/10/2021 |