Rezolucja 2021/1681 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1681
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0108/2021),

A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") ustanowiono w rozumieniu art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w dniu 6 maja 2014 r. na potrzeby realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (ECSEL) przez okres do dnia 31 grudnia 2024 r.;

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (UE) nr 561/2014 1  w maju 2014 r. (rozporządzenie to weszło w życie z dniem 27 czerwca 2014 r.), aby zastąpiło Wspólne Przedsiębiorstwa ARTEMIS i ENIAC oraz stanowiło ich kontynuację;

C. mając na uwadze, że członkami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, państwa członkowskie oraz, na zasadzie dobrowolności, państwa stowarzyszone ("państwa uczestniczące"), a także stowarzyszenia zrzeszające podmioty prywatne ("członkowie prywatni") reprezentujące należące do nich przedsiębiorstwa oraz inne organizacje prowadzące aktywną działalność w dziedzinie podzespołów i układów elektronicznych w Unii;

D. mając na uwadze, że wkłady finansowe na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przewidziane na cały okres realizacji programu "Horyzont 2020" wynoszą maksymalnie 1 184 874 000 EUR ze środków Unii (łącznie ze środkami EFTA) na pokrycie kosztów administracyjnych i operacyjnych, 1 170 000 000 EUR ze strony państw uczestniczących na pokrycie kosztów operacyjnych, która to kwota jest współmierna z wkładem Unii, oraz 1 657 500 000 EUR ze strony członków prywatnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż w sprawozdaniu tym Wspólne Przedsięwzięcie przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach swoją sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2019 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany aktywów netto za kończący się tego dnia rok, zgodnie ze swoimi przepisami finansowymi oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

2. odnotowuje, że całkowity dostępny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia na rok budżetowy 2019 (obejmujący ponownie ujęte w budżecie niewykorzystane środki z poprzednich lat, dochody przeznaczone na określony cel i realokacje na następny rok) obejmował środki na zobowiązania w wysokości 203 966 000 EUR oraz środki na płatności w wysokości 232 545 000 EUR; odnotowuje, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 100 % i 80 %;

3. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że na koniec 2019 r. Unia przeznaczyła 637 600 000 EUR z funduszu siódmego programu ramowego na współfinansowanie działań objętych siódmym programem ramowym, a kolejne 17 931 000 EUR na współfinansowanie powiązanych kosztów administracyjnych, oraz że skumulowane zobowiązanie na te działania przejęte przez Wspólne Przedsięwzięcie w czerwcu 2014 r. wynosiło 447 342 072 EUR (101 425 148 EUR od ARTEMIS i 345 916 924 EUR od ENIAC); na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że na koniec 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie anulowało około 21 800 000 EUR (około 10 700 000 EUR od ARTEMIS i 11 100 000 EUR od ENIAC) i wypłaciło 372 480 443 EUR (78 362 170 EUR od ARTEMIS i 294 118 273 EUR od ENIAC);

4. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że wskaźnik wykonania dostępnych na 2019 r. środków na płatności Wspólnego Przedsięwzięcia w kwocie 44 805 000 EUR przeznaczonych na współfinansowanie projektów objętych siódmym programem ramowym wyniósł 45,3 % oraz że tak niski wskaźnik był głównie spowodowany opóźnieniami w wydawaniu przez krajowe organy finansuj ące (zwane dalej "KOF") świadectw zakończenia projektu w przypadku objętych siódmym programem ramowym działań będących w trakcie realizacji; zauważa ponadto, że

5. zauważa, że od 30 państw uczestniczących wymaga się wniesienia w okresie przewidzianym w rozporządzeniu (UE) nr 561/2014 wkładów na działania operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020" w wysokości co najmniej 1 170 000 000 EUR oraz że na koniec 2019 r. państwa uczestniczące biorące udział w zaproszeniach do składania wniosków na lata 2014-2018 zaciągnęły zobowiązania na kwotę około 763 530 000 EUR i dokonały płatności w wysokości około 341 600 000 EUR (29,2 % łącznej kwoty wymaganych wkładów); na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że niski poziom wkładów wniesionych przez państwa uczestniczące wynika z faktu, że niektóre z nich uznają koszty i ujmują je w sprawozdaniach przekazywanych Wspólnemu Przedsięwzięciu dopiero po ukończeniu wspieranych przez siebie projektów objętych programem "Horyzont 2020";

6. zauważa, że w odniesieniu do minimalnej kwoty 1 657 500 000 EUR wkładów, które mają zostać wniesione przez członków prywatnych (z branży) na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia w okresie przewidzianym dla programu w rozporządzeniu, na koniec 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie oszacowało (na podstawie wkładów zgłoszonych, lecz niezatwierdzonych), że członkowie wnieśli wkłady niepieniężne w wysokości 705 410 000 EUR, gdy tymczasem wkład pieniężny Unii na koniec 2019 r. wyniósł 681 483 000 EUR (zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 561/2014 jej maksymalny wkład wynosi 1 184 874 000 EUR), a zatwierdzony wkład niepieniężny przedsiębiorstw - 102 559 000 EUR; zauważa ponadto, że wkłady pieniężne członków z branży wyniosły 14 922 000 EUR; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie może obliczyć faktyczną wartość wkładów niepieniężnych członków z branży dopiero po zatwierdzeniu wkładów państw uczestniczących na zakończenie programu, co wyjaśnia wysoką kwotę zgłoszonych, lecz jeszcze niezatwierdzonych wkładów niepieniężnych ze strony członków z branży; wzywa uczestniczące państwa do wywiązania się ze zobowiązań wynikających z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 561/2014 w odniesieniu do ich wkładów i sprawozdawczości w tym zakresie;

7. zauważa, że wspólne przedsięwzięcia otrzymujące wkłady finansowe od prywatnych członków różnią się między sobą procedurami; wzywa do harmonizacji obliczania wkładów niepieniężnych we wszystkich wspólnych przedsięwzięciach; sugeruje, by wspólna procedura przewidywała przejrzyste i skuteczne metody oceny, których wynikiem będzie realna wartość wkładu; wzywa Trybunał do udostępniania kontroli audytów przeprowadzanych przez niezależnych audytorów zewnętrznych; apeluje również o odpowiednie ramy prawne gwarantuj ące, że kwota wymaganego wkładu finansowego zostanie osiągnięta przed końcem programu; zauważa, że ramy prawne mogłyby obejmować wymogi wnoszenia wkładu prywatnego uprzednio lub jednocześnie z odpowiadającym mu wkładem Unii;

8. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że wskaźniki wykonania środków dostępnych na 2019 r. przeznaczonych na projekty w ramach programu "Horyzont 2020" wyniosły 100 % w przypadku środków na zobowiązania i 89 % w przypadku środków na płatności oraz że płatności zaliczkowe na rzecz projektów w ramach programu "Horyzont 2020" wybranych w ramach zaproszeń do składania wniosków z lat 2018 i 2019 stanowiły 67 % wartości dokonanych w ciągu roku płatności z tytułu działalności operacyjnej; zauważa ponadto na podstawie sprawozdania Trybunału, że Wspólne Przedsięwzięcie przeniosło do budżetu operacyjnego na 2019 r. 19 000 000 EUR niewykorzystanych środków na płatności z lat poprzednich, co zwiększyło pierwotny budżet na płatności z tytułu umów o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" ze 163 080 000 EUR do 182 147 000 EUR, a także że Wspólne Przedsięwzięcie uzasadniło przeniesienie środków oczekiwanym wzrostem liczby wniosków o pokrycie kosztów w 2019 r. w związku z zaproszeniami do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020" z lat 2014 i 2015 oraz że na koniec 2019 r. wykorzystano 59 % przeniesionego budżetu;

Wyniki

9. zauważa, że do pomiaru wyników operacyjnych i wyników programu Wspólne Przedsięwzięcie stosuje kluczowe wskaźniki skuteczności działania (KPI) oraz wspólne kluczowe wskaźniki efektywności programu "Horyzont 2020", a jednocześnie monitoruje za pomocą wskaźników kwestie przekrojowe;

10. domaga się, by Wspólne Przedsięwzięcie dokonało przeglądu swojej strategii komunikacyjnej, by mieć pewność, że odpowiednie zainteresowane strony będą znały jego zadania, działania i wyniki;

11. wzywa Komisję i Trybunał do opracowania dogłębnej metody monitorowania wyników w celu oceny wartości dodanej Wspólnego Przedsięwzięcia, z uwzględnieniem skutków społecznych, wpływu na zatrudnienie oraz wpływu na rynek; uważa, że wyniki tej oceny powinny zostać wykorzystane z myślą o przyszłości lub w celu redystrybucji finansowania unijnego;

12. zauważa, że całkowity efekt mnożnikowy osiągnięty w 2019 r. w związku z programem Wspólnego Przedsięwzięcia (tj. koszt programu "Horyzont 2020" pomniejszony o finansowanie unijne i podzielony przez finansowanie unijne) wynosi 3; zauważa ponadto, że 1 EUR z finansowania w ramach programu "Horyzont 2020" lewaruje również 0,93 EUR z krajowych lub unijnych funduszy strukturalnych i inwestycyjnych;

13. zauważa, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie ogłosiło trzy zaproszenia do składania wniosków (działania w zakresie badań naukowych i innowacji, działania w zakresie innowacji oraz działania koordynacyjne i wspierające), w których wyniku wybrano 15 z 40 projektów opartych na współpracy: osiem działań w zakresie badań naukowych i innowacji, sześć działań w zakresie innowacji oraz jedno działanie koordynacyjne i wspierające; zauważa ponadto, że podpisano umowy o udzielenie dotacji w odniesieniu do 13 wniosków wybranych w ramach zaproszeń z 2018 r. i że wszystkie te projekty zaczęto realizować w 2019 r.; zauważa ponadto trzy inicjatywy przewodnie - Mobilność.E, Industry4.E i Health.E, które umożliwiają Wspólnemu Przedsięwzięciu dalsze docieranie do innych odbiorców (np. poprzez pomoc w rozwoju wspólnej ze Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI działalności w związku z projektem "Trials@Home", w ramach którego w planie prac na 2020 r. zatwierdzono specjalne zaproszenie do składania wniosków); odnotowuje osiągnięcie przez Wspólne Przedsięwzięcie wszystkich celów operacyjnych na 2019 r.;

14. zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału w odniesieniu do zaproszeń do składania wniosków dotyczących działań powierzonych Wspólnemu Przedsięwzięciu na koniec 2019 r. wskaźnik realizacji programu "Horyzont 2020" wyniósł 71 %;

15. odnotowuje opublikowane w lipcu 2020 r. niezależne badanie skutków pt. "Badanie wpływu działań finansowanych przez ECSEL", w którym stwierdzono, że Wspólne Przedsięwzięcie przyniosło już znaczące rezultaty, zarówno na poziomie gospodarczym, jak i społecznym, tworząc pozytywne ramy budowania zaufania i podejmowania ryzyka oraz wyraźnie przyczyniaj ąc się do stworzenia odpowiednich uwarunkowań lub otoczenia dla innowacji, zarówno na poziomie projektów, jak i programu; zauważa ponadto, że w badaniu stwierdzono, iż Wspólne Przedsięwzięcie jest w stanie wspierać badania naukowe i rozwój rozwiązań, z których bezpośrednio korzystaj ą obywatele Unii i które są odpowiedzią na wyzwania społeczne;

16. zauważa, że we wszystkich umowach, które mogą przynieść zamierzony rezultat lub wynik działania, należy uwzględniać kwestię praw własności intelektualnej; przypomina, że prawa własności intelektualnej mają na celu ochronę praw indywidualnych twórców, a zarazem zapewniaj ą szczegółowe informacje o tym, jak prawa te będą wykorzystywane w przyszłości; zauważa, że skoro działalność jest finansowana również ze środków publicznych, jej wyniki powinny być przejrzyste, ogólnie dostępne i w razie potrzeby podlegać specjalnym wymogom, takim jak interoperacyjność; apeluje do Komisji, by zaproponowała ramy prawne dotyczące praw własności intelektualnej i ich wdrażania na rynku, włącznie ze specjalnymi wymogami i podziałem zysków;

17. odnotowuje informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia za 2019 r. dotyczące równowagi płci w projektach dotyczących podzespołów i układów elektronicznych w służbie wiodącej pozycji Europy, wskazujące, że łączny odsetek kobiet zaangażowanych w takie projekty realizowane w 2019 r. i projekty zgłoszone w tymże roku (realizowane w latach 2014, 2015 i 2016, 2017 i 2018) wyniósł 20 %, z czego 13 % w związku z działalnością badawczą, a 7 % - z działalnością pozabadawczą;

18. wzywa Komisję do dopilnowania, by w przyszłości program działań Wspólnego Przedsięwzięcia był zgodny z wymogami i celami przewidzianymi w prawie UE w odniesieniu do cyfryzacji oraz ze strategiami w tej dziedzinie opracowanymi zarówno przez Komisję, jak i przez branżę;

Kontrole wewnętrzne

19. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante oparte na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz że na koniec 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie nie rozpoczęło jeszcze procesu wdrażania nowych ram kontroli wewnętrznej Komisji (ICF), opartych na 17 zasadach kontroli wewnętrznej, które jest zobowiązane wdrożyć; na podstawie odpowiedzi Wspólnego Przedsięwzięcia zauważa, że w 2020 r. rozpoczęło ono zgodnie z planem działania przechodzenie na nowe ICF i że ustala ono kryteria monitorowania kontroli wewnętrznej przed zatwierdzeniem ich przez kierownictwo, a ponadto że do czasu zakończenia procesu przechodzenia na nowe ICF nadal stosuje i monitoruje swój kompleksowy zestaw istniejących standardów kontroli wewnętrznej; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

20. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Wspólne Przedsiębiorstwo podjęło działania w celu dokonania oceny wdrożenia kontroli ex post przez KOF i uzyskało od KOF pisemne oświadczenia, w których zadeklarowały one, iż stosowanie procedur krajowych daje wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości transakcji, lecz że znaczne zróżnicowanie metod i procedur stosowanych przez KOF nie pozwala Wspólnemu Przedsiębiorstwu na obliczenie jednego wiarygodnego ważonego poziomu błędu lub poziomu błędu rezydualnego w odniesieniu do płatności w ramach siódmego programu ramowego; zauważa ponadto na podstawie sprawozdania Trybunału, że w odniesieniu do projektów objętych siódmym programem ramowym płatności dokonane przez Wspólne Przedsięwzięcie w 2019 r. wyniosły 20 305 796 EUR (41 247 048 EUR w 2018 r.), co stanowi 11,2 % (22 % w 2018 r.) łącznych płatności z tytułu działalności operacyjnej dokonanych przez Wspólne Przedsięwzięcie w 2019 r., oraz że w odniesieniu do tych płatności Trybunał zastosował poziom błędu rezydualnego ustalony przez Dyrekcję Generalną Komisji ds. Badań Naukowych i Innowacji dla całego siódmego programu ramowego, który na koniec 2019 r. wynosił 3,52%;

21. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w odniesieniu do płatności w ramach programu "Horyzont 2020" za kontrole ex post odpowiada Wspólna Służba Kontrolna Komisji oraz że na podstawie wyników kontroli ex post dostępnych na koniec 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało w odniesieniu do projektów objętych programem "Horyzont 2020" (płatności końcowe i rozliczenie płatności) o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 3 % oraz o poziomie błędu rezydualnego wynoszącym 1,48%; ponadto na podstawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont 2020" zauważa, że realistycznym celem w przypadku wydatków na badania naukowe w ramach programu "Horyzont 2020" jest ryzyko błędu w przedziale 2-5 % (z uwzględnieniem kosztów kontroli, środków zaproponowanych w celu uproszczenia zasad oraz powiązanego nieodłącznego ryzyka związanego ze zwrotem kosztów projektu badawczego) oraz że ostatecznym celem przy zamykaniu programów (po uwzględnieniu wpływu finansowego wszystkich kontroli, korekt i środków odzyskanych) jest osiągniecie poziomu błędu rezydualnego jak najbardziej zbliżonego do 2 %;

22. zauważa, że Trybunał zbadał również, w ramach kontroli działalności operacyjnej, losowo dobraną próbę płatności w ramach programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2019 r. na poziomie beneficjentów końcowych, aby potwierdzić poziomy błędu stwierdzone w wyniku kontroli ex post; zauważa, że szczegółowe kontrole Trybunału wykazały błędy systemowe dotyczące deklarowanych kosztów personelu, przy czym głównymi źródłami błędów były błędne obliczenia stawek godzinowych w przypadku właściciela przedsiębiorstwa i zastosowanie rocznych stawek godzinowych, których podstawą nie był ostatni zamknięty rok budżetowy; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do udoskonalenia systemu deklarowania kosztów personelu oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym względzie;

23. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie przyjęło w kwietniu 2018 r. plan działania i że niektóre działania zostały już zrealizowane, a większość działań miała zostać zrealizowana w 2019 r., natomiast niektóre z nich uznano za wykraczaj ące poza zakres działalności Wspólnego Przedsięwzięcia;

24. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie uzgodniło harmonogram płatności w celu uregulowania sytuacji polegającej na tym, że członkowi z branży AENEAS nie zostały zafakturowane wkłady pieniężne na pokrycie kosztów administracyjnych w wysokości ponad 1 000 000 EUR, co zauważono w ramach kontroli Trybunału dotyczącej absolutorium za 2018 r., a także że Wspólne Przedsięwzięcie wystawiło już pod adresem AENEAS pierwszy nakaz odzyskania środków w wysokości 549 500 EUR oraz że zgodnie z harmonogramem płatności pozostała kwota w wysokości 550 023 EUR miała zostać pobrana w 2020 r.;

Audyt wewnętrzny

25. zauważa, że w ostatnim kwartale 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) skontrolowała działania związane z zaleceniami pokontrolnymi, by ocenić postępy we wdrażaniu pozostałych do realizacji zaleceń wynikających z wcześniejszych audytów IAS, oraz że stwierdziła ona, iż wszystkie zalecenia sformułowane w ramach audytu dotyczącego obecnie wspólnego ośrodka wdrażania zostały skutecznie wdrożone; zauważa, iż w odniesieniu do kontroli zarządzania wynikami działań Wspólnego Przedsięwzięcia jedno zalecenie (dotyczące wskaźników wykonania i narzędzi monitorowania) zostało skutecznie wdrożone, a drugie (dotyczące ram wykonania zadań) pozostaje niezrealizowane, gdyż zostało wdrożone tylko częściowo; zauważa, że w lipcu 2019 r. IAS opublikowała strategiczny plan audytu wewnętrznego IAS na lata 2019-2021, który opiera się na wynikach dogłębnej oceny ryzyka przeprowadzonej przez IAS w listopadzie 2018 r.; zauważa ponadto, że zgodnie z tym planem audytu wewnętrznego w 2019 r. rozpoczęto trwający wciąż audyt realizacji i zamknięcia umowy o udzielenie Wspólnemu Przedsięwzięciu dotacji w ramach programu "Horyzont 2020" - w ramach tego audytu ocenie podlega adekwatność koncepcji oraz skuteczność i wydajność istniejących mechanizmów kontroli wewnętrznej;

26. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie musi usprawnić proces komunikacji wewnętrznej w celu identyfikowania beneficjentów zagrożonych upadłością oraz w celu terminowego informowania o płatnościach zaliczkowych obarczonych ryzykiem nieodzyskania środków i że w związku z tym ujęte w rocznym sprawozdaniu finansowym aktywa płatności zaliczkowych mogą być przeszacowane; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

Zarządzanie zasobami ludzkimi

27. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2019 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 30 z 31 pracowników, ponieważ jedno stanowisko oddelegowanego eksperta krajowego zostało zatwierdzone, lecz nie było jeszcze obsadzone; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie poczyniło znaczne wysiłki na rzecz przygotowania aktualizacji przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego.

1 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152. ponieważ program został zamknięty z końcem 2017 r., opóźnienia te zwiększają ryzyko, że środki pochodzące z siódmego programu ramowego już przydzielone Wspólnemu Przedsięwzięciu nie zostaną w pełni wykorzystane; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawy z sytuacji;

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.509

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1681 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021