- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2019,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0088/2021),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków ostateczny budżet Agencji Dostaw Euratomu (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 223 000 EUR, co w porównaniu z 2018 r. stanowi wzrost o 81,30 % spowodowany realizacją umów o świadczenie usług informatycznych, na którą Agencja pod koniec 2019 r. otrzymała od Komisji dodatkowe środki; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 pozwoliły osiągnąć wskaźnik wykonania środków na zobowiązania w wysokości 99,86 %, co w porównaniu z 2018 r. oznacza wzrost o 2,02 %; ubolewa jednak, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 41,05 %, zatem spadł o 31,85 % w stosunku do roku 2018; zauważa, że spadek ten wynika z przeniesienia zobowiązań pozostających do spłaty w wysokości 131 137,56 EUR, czyli 59 % kwot zaangażowanych w związku z podpisanymi umowami o świadczenie usług informatycznych, które nie zostały wykonane przed końcem roku;
Anulowane środki przeniesione
2. zauważa, że jeśli chodzi o działania podjęte w związku z ustaleniami Trybunału z 2018 r., wskaźnik anulowanych środków budżetowych przeniesionych z 2018 r. na 2019 r. wyniósł 17 %, co świadczy o nieuzasadnionych zobowiązaniach w 2018 r.; wzywa Agencję, by dokonywała przeniesień środków budżetowych jedynie w uzasadnionych przypadkach;
Wyniki
3. zauważa, że w 2019 r. Agencja w ramach działań prowadzonych na mocy art. 52 Traktatu nadała 178 nowych numerów rejestracyjnych odpowiadających nowym umowom i zmianom lub dodatkom do istniejących umów, a w ramach działań prowadzonych na mocy z art. 75 i 74 Traktatu Agencja nadała 139 nowych numerów rejestracyjnych obejmujących transakcje związane ze świadczeniem usług zakresie dostaw małych ilości materiałów jądrowych; dostrzega nieustające wysiłki Agencji na rzecz dywersyfikacji źródeł dostaw;
4. zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji oferowanych usług jako sposobu na ograniczenie biurokracji;
Polityka kadrowa
5. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia był zrealizowany w 100 %, gdyż na 17 stanowisk (25 w 2018 r.) zatwierdzonych w planie zatrudnienia mianowano 17 urzędników Komisji;
Kontrole wewnętrzne
6. zauważa, że w 2019 r. Agencja zastosowała standardy kontroli wewnętrznej Komisji dotyczące skutecznego zarządzania zgodnie z komunikatem Komisji z października 2007 r. w sprawie zmiany standardów kontroli wewnętrznej; zauważa, że w 2019 r. Agencja przeprowadziła ocenę ryzyka ze szczególnym uwzględnieniem finansów i IT;
7. zauważa, że w 2019 r. Agencja rozpoczęła pracę nad nowymi ramami kontroli wewnętrznej z myślą o wprowadzeniu ich w 2020 r.; zachęca Agencję do dalszych działań w tym kierunku i informowania organu udzielającego absolutorium o postępach w tym obszarze;
Inne uwagi
8. zauważa, w kwestii wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii, że według wspólnej deklaracji politycznej przyszłe stosunki powinny obejmować umowę o szeroko zakrojonej współpracy jądrowej między Agencją a Zjednoczonym Królestwem w dziedzinie pokojowego wykorzystania energii jądrowej, a jej strony postanawiaj ą współpracować przy dostawach izotopów promieniotwórczych do zastosowań medycznych, wymieniając informacje na ten temat; wzywa Agencję, aby uważnie obserwowała skutki wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii i informowała organ udzielający absolutorium o wszelkich zmianach w tym zakresie;
9. zauważa, że od stycznia do marca 2019 r. Agencją kierował p.o. dyrektora generalnego, a od kwietnia 2019 r. Agencja ma nową dyrektor generalną, którą mianowała Komisja;
10. wzywa Agencję, by położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań i działań wśród społeczeństwa za pomocą mediów społecznościowych i innych mediów;
11. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 1 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.340.364 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja 2021/1627 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2019 |
| Data aktu: | 29/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/09/2021 |