Rezolucja 2021/1606 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1606
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpiecze ństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpiecze ństwa) za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0085/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2019 wyniósł 16 932 952 EUR, co stanowi wzrost o 47,58 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że wzrost ten wynika głównie z większych wydatków na personel, ICT i podstawowe działania operacyjne w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 2 ; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,80 %, co oznacza spadek o 3,18 % w porównaniu z rokiem 2018; zwraca ponadto uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 70,12 %, co oznacza spadek o 18,44 % w porównaniu z rokiem 2018;

Wyniki

2. zauważa, że Agencja stosuje niektóre kluczowe wskaźniki skuteczności działania do pomiaru wartości dodanej wynikającej z jej działalności oraz do usprawnienia zarządzania budżetem; zauważa, że Agencja wdrożyła ilościowe i jakościowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania w celu efektywniejszego pomiaru skutków działań, a także wprowadziła specjalny zestaw kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu monitorowania oczekiwań zainteresowanych stron; z zadowoleniem przyjmuje dodanie specjalnych kluczowych wskaźników skuteczności działania związanych z nowym mandatem przyznanym na mocy aktu o cyberbezpiecze ństwie;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja podpisała umowę o gwarantowanym poziomie usług z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, aby zwiększyć efektywność dzięki wspólnemu korzystaniu z usług, dzieleniu się wiedzą i wymianie najlepszych praktyk, w szczególno ści w dziedzinach narzędzi informatycznych, zarządzania zasobami ludzkimi, zamówień publicznych i ciągłości działania;

Polityka kadrowa

4. zauważa z zaniepokojeniem, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 79,66 % - przyjęto 47 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 59 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 48 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa, że w 2019 r. Agencja zatrudniała ponadto 26 pracowników kontraktowych i dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że zwiększony plan zatrudnienia wynika z nowego mandatu Agencji, której po przyjęciu aktu o cyberbezpieczeństwie przyznano większe kompetencje i zasoby;

5. jest bardzo zaniepokojony, że w 2019 r. odnotowano brak równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz w zarządzie; zachęca Agencję, aby dołożyła starań w celu osiągnięcia większej równowagi płci na wszystkich szczeblach; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania członków zarządu Agencji brały pod uwagę znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;

6. zauważa, że Agencja ma pewne trudności z rekrutacj ą, przyciągnięciem i zatrzymaniem odpowiednio wykwalifikowanego personelu, głównie z powodu niskich współczynników koryguj ących stosowanych do wynagrodzeń pracowników w Grecji oraz deficytu specjalistów na rynku bezpieczeństwa informatycznego w Unii; z zadowoleniem przyjmuje środki socjalne wprowadzone w Agencji, aby zwiększyć atrakcyjność, i zauważa, że nowy plan zatrudnienia Agencji umożliwia proponowanie wyższych stanowisk kontraktowych;

7. zauważa, że trwa przegląd procedur przekazywania obowiązków nowym pracownikom; zauważa również, że procedury przekazywania obowiązków uznaje się za objęte polityką dotyczącą newralgicznych stanowisk; wzywa Agencję, aby przedstawiła informacje o rozwoju sytuacji w przyszłości i przyjęciu polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

8. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja korzystała z pracowników zatrudnionych tymczasowo lub doraźnie do wykonywania zadań w Agencji, pracownicy ci stanowią 29 % całkowitej siły roboczej, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniego roku, i według Trybunału liczba ta wskazuje na zwiększoną zależność od pracowników doraźnych; zauważa, że w 2019 r. Agencja zapłaciła za te usługi około 923 000 EUR, co stanowi 5,60 % budżetu Agencji; zauważa ponadto, że Trybunał powstrzymał się od sformułowania uwag dotyczących stosowania do agencji unijnych dyrektywy 2008/104/WE 3  w sprawie pracy tymczasowej, ponieważ przed Trybunałem Sprawiedliwości toczy się sprawa dotycząca tej kwestii;

Zamówienia

9. na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje z niepokojem stwierdzone uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia, w których w trzech z czterech skontrolowanych przypadków zaobserwowano nakładanie się kryteriów wyboru i kryteriów udzielenia zamówienia, a także brak rozdzielenia stanowiący wadę proceduralną, narażającą Agencję na ryzyko unieważnienia procedur przetargowych; zauważa ponadto, że Agencja nie dotrzymała terminów określonych w rozporządzeniu finansowym dotyczących publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w Dzienniku Urzędowym;

10. na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w dwóch z czterech skontrolowanych umów ramowych o świadczenie usług specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie zawierała dokładnych informacji na temat metody porównywania ofert finansowych w oparciu o scenariusze, nie zapewniała zatem najbardziej opłacalnej realizacji; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że Agencja ustaliła nieprawidłową kwotę progową dla trzech umów, jeśli wziąć pod uwagę zakres i wartość zamówień, oraz że nie przeprowadziła żadnej oceny ryzyka łączącego się z faktyczną realizacją i zależnością finansową, na jaką jest narażona Agencja w związku z ustaloną kwotą zaoferowaną za zamówienie; odnotowuje odpowiedź Agencji na ustalenia Trybunału oraz środki podjęte przez Agencję, aby zapobiec powtórzeniu się tych uchybień;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

11. odnotowuje istniejące środki i aktualnie wdrażane działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi, oraz zauważa, że życiorysy członków zarządu i ich oświadczenia o braku konfliktu interesów są publikowane na stronie internetowej Agencji; zauważa, że Agencja nie publikuje na swojej stronie internetowej oświadczeń o braku konfliktu interesów ani życiorysów kierownictwa wyższego szczebla, z wyjątkiem życiorysu i oświadczenia dyrektora wykonawczego; wzywa Agencję do publikowania oświadczeń o braku konfliktu interesów i życiorysów kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o podjętych w związku z tym działaniach;

Kontrole wewnętrzne

12. zauważa, że Agencja zaplanowała przyjęcie w 2020 r. nowej polityki dotyczącej newralgicznych stanowisk;

13. zauważa w odniesieniu do kontroli przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) dotyczącej zaangażowania zainteresowanych podmiotów w opracowywanie produktów w ENISA, że jedno ważne zalecenie wciąż nie zostało zrealizowane, ponieważ odpowiednie procedury musiały zostać poddane przeglądowi i zatwierdzone wewnętrznie;

14. zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego opublikowała w 2019 r. sprawozdanie na temat zarządzania zasobami ludzkimi i etyki zawodowej - wydano cztery ważne i trzy bardzo ważne zalecenia; zauważa, że uzgodniono z IAS plan działania w celu uwzględnienia tych zaleceń, i wzywa Agencję, aby informowała o stanie ich wdrożenia;

Inne uwagi

15. z niepokojem zauważa, że Agencja nie opracowała jeszcze formalnej i kompleksowej polityki zarządzania środowiskowego, aby zapewnić przyjazne dla środowiska miejsce pracy; wzywa Agencję, aby podjęła działania w tym zakresie;

16. zauważa, że Agencja sporządziła 55 sprawozdań i prowadzi aktywne działania propagujące wiedzę o zagadnieniach związanych z cyberbezpieczeństwem;

17. wzywa Agencję, by skoncentrowała się na rozpowszechnianiu w społeczeństwie wyników prowadzonych badań;

18. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 120 z 29.3.2019, s. 67.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.340.304

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2021/1606 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) (przed 27 czerwca 2019 r. - Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA)) za rok budżetowy 2019
Data aktu: 29/04/2021
Data ogłoszenia: 24/09/2021