uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 54 ust. 4 akapit pierwszy lit. b) oraz art. 90 akapit pierwszy lit. a), c) i f),
(1) W następstwie awarii w elektrowni jądrowej Fukushima, która miała miejsce w dniu 11 marca 2011 r., Komisja została poinformowana, że poziomy radionuklidów w niektórych produktach żywnościowych pochodzących z Japonii przekroczyły mające zastosowanie w Japonii progi podejmowania działań w odniesieniu do żywności. Ponieważ takie skażenie może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w Unii, rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 297/2011 3 wprowadzono specjalne warunki regulujące przywóz żywności i paszy pochodzących lub wysyłanych z Japonii. To rozporządzenie wykonawcze zostało uchylone i zastąpione kolejno rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) nr 961/2011 4 , (UE) nr 284/2012 5 , (UE) nr 996/2012 6 , (UE) nr 322/2014 7 i (UE) 2016/6 8 . Aby zapewnić spójność i ułatwić wdrożenie, w rozporządzeniach tych określono maksymalne poziomy radionuklidów poprzez dostosowanie do wartości określonych w odpowiednim japońskim prawie, a praktyka ta powinna zostać utrzymana.
(2) Rozporządzenie (UE) 2017/625 wymaga, aby towary objęte środkiem nadzwyczajnym przewidzianym w aktach przyjętych zgodnie z art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 podlegały kontrolom urzędowym przy ich wprowadzaniu do Unii.
(3) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli urzędowych żywności i pasz podlegających niniejszemu rozporządzeniu przy ich wprowadzaniu do Unii, należy ustanowić jednolity wzór świadectwa urzędowego. Należy również ustanowić wymogi dotyczące wydawania świadectw urzędowych w uzupełnieniu do wymogów określonych w tytule II rozdział VII rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz - w odniesieniu do świadectw wydawanych w formie papierowej - w uzupełnieniu do wymogów ustanowionych w art. 39 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 9 oraz w art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/2235 10 . Ponadto, aby zapewnić spójne podejście, należy przewidzieć, że świadectwa urzędowe wydane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny być zastępowane zgodnie z procedurami dotyczącymi wydawania świadectw zastępczych określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/2235.
(4) Dokonano przeglądu obowiązujących środków z uwzględnieniem ponad 87 000 danych o występowaniu promieniotwórczości w paszy i żywności innej niż wołowina i ponad 429 000 danych o występowaniu promieniotwórczości w wołowinie przekazanych przez władze Japonii w odniesieniu do dziewiątego i dziesiątego sezonu wegetacyjnego po wypadku (dane zgłoszone od stycznia 2019 r. do grudnia 2020 r.).
(5) W świetle tych danych wydaje się, że obowiązek pobierania i analizy próbek produktów przed wywozem do Unii musi zostać utrzymany lub ustanowiony w odniesieniu do niektórych produktów, ale może zostać zniesiony w odniesieniu do innych produktów. W szczególności, oprócz produktów już podlegających temu obowiązkowi, należy wprowadzić wymóg pobierania i analizy próbek grzybów dziko rosnących i produktów pochodnych pochodzących z prefektur Iwate, Nagano, Niigata oraz Ibaraki, ryb i produktów rybołówstwa z Gunmy, orlicy dziko rosnącej i produktów pochodnych z Fukushimy oraz japońskiego długosza królewskiego i produktów pochodnych z prefektury Miyagi. Wymóg pobierania próbek i przeprowadzania analiz przed wywozem do Unii może jednak zostać zniesiony w odniesieniu do kiełków aralii i produktów pochodnych pochodzących z prefektur Fukushima, Miyagi i Gunma, bambusa i produktów pochodnych z prefektury Fukushima, grzybów i produktów pochodnych z prefektury Gunma oraz koshiabury i produktów pochodnych z prefektur Shizuoka, Yamanashi i Yamagata. Ponadto niezgodności w odniesieniu do grzybów stwierdzono jedynie w przypadku grzybów dziko rosnących, w odniesieniu do orlicy - jedynie w przypadku orlicy dziko rosnącej, a w odniesieniu do persymony japońskiej - jedynie w przypadku suszonej persymony japońskiej. Wymóg pobierania i analizy próbek należy zatem ograniczyć, odpowiednio, do dzikich lub suszonych postaci tych produktów.
(6) Kontrole urzędowe przeprowadzane przy wprowadzaniu do Unii pokazują, że specjalne warunki przewidziane prawem Unii są prawidłowo wdrażane przez władze Japonii, a od ponad dziewięciu lat przy urzędowych kontrolach przywozu nie stwierdzono przypadków niezgodności z prawem Unii. Należy zatem utrzymać niską częstotliwość kontroli urzędowych przy wprowadzaniu do Unii żywności i paszy objętych niniejszym rozporządzeniem.
(7) Należy zaplanować przeprowadzenie przeglądu niniejszego rozporządzenia, gdy dostępne będą wyniki pobierania i analizy próbek pod kątem występowania promieniotwórczości w paszach i żywności w jedenastym i dwunastym sezonie wegetacyjnym (2021 r. i 2022 r.) po wypadku.
(8) Ponieważ zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/6 są istotne, należy je zastąpić ze względu na przejrzystość.
(9) Aby umożliwić sprawne przejście do nowych środków, należy przewidzieć środek przejściowy w odniesieniu do przesyłek, którym towarzyszą urzędowe oświadczenia wydane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2016/6, pod warunkiem że takie urzędowe oświadczenia zostały wydane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.330.72 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1533 wprowadzające specjalne warunki regulujące przywóz paszy i żywności pochodzących lub wysyłanych z Japonii w następstwie wypadku w elektrowni jądrowej Fukushima i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/6 |
| Data aktu: | 17/09/2021 |
| Data ogłoszenia: | 20/09/2021 |
| Data wejścia w życie: | 10/10/2021 |