Rozporządzenie delegowane 2021/1473 w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1473
z dnia 30 czerwca 2021 r.
w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 określono szczególne przepisy dotyczące środków technicznych ustanowionych na szczeblu regionalnym dla Morza Północnego oraz cieśnin Skagerrak i Kattegat, które to przepisy obejmują również zasady dotyczące rozmiarów oczka sieci, związanych z nimi warunków oraz przyłowów.

(2) W uzgodnionym protokole konsultacji między Unią Europejską a Norwegią w sprawie środków technicznych w cieśninie Skagerrak, przyjętym w dniu 6 września 2018 r. 2 , określono procedury i metodykę pobierania próbek do celów wprowadzania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej (Pandalus borealis) ("krewetka północna") w cieśninie Skagerrak ("uzgodniony protokół").

(3) Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy i Szwecja ("grupa Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym i w dniu 7 marca 2019 r. przedłożyły wspólną rekomendację wdrażającą do prawa Unii środki określone w uzgodnionym protokole. We wspólnej rekomendacji określono doraźne zamknięcia łowisk krewetki północnej w celu ochrony młodocianych osobników i wykluczono dalsze narzędzia połowowe.

(4) Po dokonaniu oceny tej wspólnej rekomendacji przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) 3  przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2201 z dnia 1 października 2019 r. 4 .

(5) Po opublikowaniu tego rozporządzenia zainteresowane państwa członkowskie zwróciły się do Komisji o skorygowanie niektórych błędów, które utrudniają prawidłowe wdrożenie tego aktu delegowanego.

(6) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 zawarto definicję terminu "młodociane krewetki północne" w celu określenia rozmiaru ryb, których liczba w całkowitych połowach może spowodować doraźne zamykanie łowisk. Ze względu na pewność i przejrzystość prawa w rozporządzeniu tym należy stosować ten sam termin w odniesieniu do tego samego pojęcia. W związku z tym w całym akcie należy stosować termin "młodociane krewetki północne", a nie jego synonimy, takie jak "krewetki »Pandalus« o długości mniejszej niż progowa" lub "niewyiewymiarowe krewetki »Pandalus«".

(7) We wspólnej rekomendacji ustanowiono strategię opartą na analizie ryzyka w celu określenia obszarów i okresów, w których istnieje ryzyko połowu młodocianych krewetek północnych, które przekraczają poziom progowy. Ponieważ w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie odniesiono się do progowego poziomu połowu wynoszącego 20 % masy w porównaniu z ogólnym połowem krewetki północnej, w zaciągu powinno ono odnosić się do 20 % liczby w porównaniu z ogólną liczbą w próbce, jak określono we wspólnej rekomendacji.

(8) W rozporządzeniu (UE) 2019/1241 ustanowiono minimalny rozmiar oczek sieci wynoszący 35 mm w odniesieniu do połowów krewetki północnej w cieśninach Skagerrak i Kattegat. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie odniesiono się do minimalnego rozmiaru oczka sieci wynoszącego 32 mm, tj. minimalnego rozmiaru oczka dla połowów ukierunkowanych na krewetkę północną w Morzu Północnym. Należy zatem odpowiednio dostosować wspomnianą liczbę.

(9) We wspólnej rekomendacji ustanowiono możliwość zamknięcia, jeżeli odsetek młodocianych krewetek północnych przekracza 40 %. Aby zapewnić zgodność ze wspomnianą wspólną rekomendacją, rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2201 powinno odnosić się do odnośnej wartości procentowej związanej z liczbą w próbce, a nie do całkowitego połowu.

(10) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 powiązano odpowiedni specjalny program monitorowania dla statków stosujących kratownicę Nordm0re sortującą według rozmiaru oraz dla włoków dennych wyposażonych w selektywne narzędzia połowowe z działaniami wyłącznie na obszarze podlegającym doraźnemu zamknięciu (obszar zamknięty). Rozporządzenie to należy dostosować do oceny STECF, który stwierdził, że statki wyposażone w takie selektywne narzędzia połowowe mają być objęte odpowiednim specjalnym programem monitorowania, niezależnie od obszaru, na którym prowadzą połowy.

(11) We wspólnej rekomendacji i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 błędnie określono minimalną liczebność próbki w celu określenia, czy należy ustanowić doraźne zamknięcie, jako 2 kilogramy masy krewetek lub 1 litr objętości. Państwa członkowskie zwróciły się zatem o skorygowanie rozporządzenia zgodnie z uzgodnionym protokołem, w którym stwierdza się, że minimalna liczebność próbki wynosi 1 kilogram masy lub 2 litry objętości.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/2201.

(13) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/2201 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Poziom progowy połowu

Poziom progowy połowu, po osiągnięciu którego następuje doraźne zamknięcie łowisk na podstawie niniejszego rozporządzenia, wynosi 20 % liczby młodocianych krewetek północnych w stosunku do łącznej liczby krewetki północnej w próbce.";

2)
art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Źródłem informacji na potrzeby monitorowania poziomów progowych połowu są inspekcje na morzu prowadzone przez właściwe organy kontrolne w odniesieniu do statków rybackich poławiających krewetkę północną (PandaPandalus borealis) za pomocą włoków dennych o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 35 mm.";

3)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli udział młodocianych krewetek północnych przekracza 40 % liczby tego gatunku w próbce, jak określono w art. 4 ust. 4, organy kontrolne mogą zalecić doraźne zamknięcie na podstawie jednej próbki.";

4)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Na podstawie sprawozdań z pobrania próbek, o których mowa w art. 4 ust. 4, zainteresowane nadbrzeżne państwo członkowskie może zakazać połowów krewetki północnej przy użyciu włoków dennych o rozmiarze oczka sieci wynoszącym co najmniej 35 mm w obszarze określonym zgodnie z art. 7 (»obszar zamknięty«).";

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Statki stosujące kratownicę Nordmøre sortującą według rozmiaru, o której mowa w załączniku III, podlegają szczególnemu programowi monitorowania, który ma zostać ustanowiony przez państwa członkowskie, w celu weryfikowania udziału młodocianych krewetek północnych w ogólnym połowie tego gatunku. Wyniki uzyskane w ramach tych programów są przekazywane Komisji nie później niż 6 miesięcy od daty rozpoczęcia programu, a następnie co 12 miesięcy.";

5)
art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa członkowskie bandery statków używających narzędzi połowowych, o których mowa w ust. 1, ustanawiają specjalny program monitorowania w celu sprawdzenia, czy połowy nie osiągają wartości progowej. Jeżeli połowy osiągną poziom progowy, statki te przenoszą się poza obszar zamknięty do końca okresu zamknięcia. Wyniki uzyskane w ramach tych programów są przekazywane Komisji nie później niż 6 miesięcy od daty rozpoczęcia programu, a następnie co 12 miesięcy. Jeżeli wyniki takich programów wskazują, że połowy przekraczają wartości progowe, narzędzia te nie powinny być w dalszym ciągu wyłączone.";

6)
w załącznikach wprowadza się następujące zmiany:
a)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 1 załącznika do niniejszego rozporządzenia;
b)
w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia;
c)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z pkt 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

1.
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 3 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) próbkę pobiera się w taki sposób, aby odzwierciedlała skład połowu krewetki północnej w zaciągu. W tym celu kapitan statku rybackiego lub wyznaczona przez niego osoba udziela wsparcia przy pobieraniu próbek;

b) minimalny rozmiar próbki wynosi 1 kg lub 2 litry krewetki północnej.";

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Ilość młodocianych krewetek północnych oblicza się jako odsetek całkowitej liczby krewetek północnych w próbce.".

2.
Załącznik II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

DORAŹNE ZAMKNIĘCIA - SPRAWOZDANIE Z POBRANIA PRÓBEK DLA PAŃSTWA NADBRZEŻNEGO

Krewetka północna w odniesieniu do młodocianych krewetek północnych *

Dane inspekcji/ obserwacji Platforma inspekcji Nazwisko inspektora/ obserwatora Nazwisko inspektora/ obserwatora Data i godzina (1) inspekcji/ obserwacji Pozycja (2) inspekcji/ obserwacji
Dane statku rybackiego Nazwa Sygnał wywoławczy Numer rejestracyjny Państwo bandery Rodzaj narzędzi Pojedyncze/ podwójne Rozmiar oczka sieci w mm
Środki selekcji Kratownica (do sortowania krewetek Pandalus) Kratownica, mm Inne Worek włoka Rozmiar oczka sieci w worku włoka
Dane operacji połowowej Początek Data i godzina (1) Pozycja (2)
Koniec Data i godzina (1) Pozycja (2) Czas trwania operacji połowowej (3)
Dane połowu Szacowany całkowity połów w zaciągu (kg)
Szacowany połów krewetki północnej w zaciągu (kg)
Wielkość próbki krewetki północnej (kg/litr)
Całkowita liczba krewetek północnych w próbce
Liczba młodocianych krewetek północnych w próbce
% młodocianych krewetek północnych (liczba osobników młodocianych krewetki północnej/liczba całkowita)
Obserwacje i dodatkowe informacje Dodatkowe informacje z innych źródeł, np. otrzymane od kapitana.
Inspektor

Podpis

Nie jest wymagany, jeżeli formularz wypełniono elektronicznie i przekazano państwu nadbrzeżnemu pocztą elektroniczną."
* Termin "młodociane krewetki północne" zdefiniowany w niniejszym rozporządzeniu odpowiada terminom "krewetki »Pandalus« poniżej poziomu progowego", "krewetki »Pandalus« o wielkości mniejszej niż progowa" i "»Pandalus«" o wielkości mniejszej niż progowa w przypadku doraźnego zamknięcia", jak określono w uzgodnionym protokole konsultacji między Unią Europejską a Norwegią z dnia 6 września 2018 r.

(1) dd/mm/rr hh mm (czasu lokalnego, zapis 24-godzinny).

(2) np. 56°24' N 01°30' E.

(3) hh mm.

3.
Nagłówek załącznika III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 otrzymuje brzmienie:

"KRATOWNICA SORTUJĄCA DOZWOLONA DO POŁOWU KREWETKI PÓŁNOCNEJ NA OBSZARZE ZAMKNIĘTYM".

1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2201 z dnia 1 października 2019 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) 2019/1241 o szczegółowe przepisy dotyczące wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak (Dz.U. L 332 z 23.12.2019, s. 3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.325.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1473 w sprawie sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2201 w odniesieniu do niektórych przepisów dotyczących wdrażania doraźnego zamknięcia łowisk krewetki północnej w cieśninie Skagerrak
Data aktu: 30/06/2021
Data ogłoszenia: 15/09/2021
Data wejścia w życie: 16/09/2021