Rozporządzenie delegowane 2021/1445 zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1445
z dnia 23 czerwca 2021 r.
zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 3 i art. 72 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby uwzględnić zmiany technologiczne i regulacyjne, należy wprowadzić oraz zaktualizować odniesienia do aktów prawnych wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/858 i zawierających wymogi, które muszą spełniać pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne.

(2) Aby uwzględnić zmiany technologiczne i regulacyjne, należy zaktualizować określony w załączniku VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 wykaz aktów prawnych, w odniesieniu do których producent może zostać wyznaczony jako służba techniczna, oraz szczególne warunki, zgodnie z którymi należy korzystać z wyznaczenia do celów samokontroli.

(3) Załączniki II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 należy zatem zmienić zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w załącznikach II i VII do rozporządzenia (UE) 2018/858

W rozporządzeniu (UE) 2018/858 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku II część I w tabeli wprowadza się następujące zmiany:
a)
przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1 Dopuszczalny poziom hałasu Dyrektywa 70/157/EWG X X X X X X X"
b)
wpis dotyczący pozycji 41 A otrzymuje brzmienie:
"41 A Emisje (Euro VI) z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności Rozporządzenie (WE) nr 595/2009

Rozporządzenie (UE) nr 582/2011

X (9) X (9) X X (9) X (9) X X"
c)
po wpisie dotyczącym pozycji 41 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"41B Licencja na użytkowanie narzędzia symulacyjnego w celu określania emisji CO2 (pojazdy ciężkie) Rozporządzenie (WE) nr 595/2009

Rozporządzenie (UE) 2017/2400

X (16) X"
d)
dodaje się objaśnienie 16 w brzmieniu:

"(16) Dotyczy pojazdów o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 7 500 kg.";

2)
w załączniku II część I dodatek 1 w tabeli 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1 Dopuszczalny poziom hałasu Dyrektywa 70/157/EWG A"
b)
objaśnienie C otrzymuje brzmienie:

"C

Stosowanie aktu prawnego w następujący sposób:

a) spełnione muszą być jedynie wymogi techniczne zawarte w akcie prawnym;

b) świadectwo homologacji typu nie jest wymagane;

c) badania i sprawdzenia są przeprowadzane przez służbę techniczną lub producenta (zob. decyzje w przypadku pkt »B«);

d) sprawozdanie z badań sporządzane jest zgodnie z załącznikiem III;

e) zapewnia się zgodność produkcji.";

3)
w załączniku II część I dodatek 1 tabela 2 przed wpisem dotyczącym pozycji 1 A dodaje się wpis w brzmieniu:
"1 Dopuszczalny poziom hałasu Dyrektywa 70/157/EWG A"
4)
w załączniku II część I dodatek 2 pkt 4 tabela pod nagłówkiem "Część I: Pojazdy należące do kategorii M1" wpis dotyczący pozycji 16 A otrzymuje brzmienie:
"16 A Regulamin ONZ nr 26 (wystające elementy zewnętrzne) a) Zewnętrzna powierzchnia nadwozia musi spełniać wymogi ogólne zawarte w pkt 5 regulaminu ONZ nr 26.

b) Według uznania służby technicznej sprawdza się zgodność z przepisami, o których mowa w pkt 6.1, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8 i 6.11 regulaminu ONZ nr 26."

5)
w załączniku II część II wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit pierwszy pod tytułem otrzymuje brzmienie:

"W przypadku gdy dokonuje się odniesienia do oddzielnej dyrektywy lub oddzielnego rozporządzenia wskazanych w tabeli w części I, homologację typu udzieloną na podstawie wymienionych poniżej regulaminów ONZ lub uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 0 * , obejmującą homologację typu odpowiedniej pozycji udzieloną na podstawie wymienionych poniżej regulaminów ONZ, do których Unia przystąpiła jako Umawiająca się Strona zrewidowanego porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1958 r. na mocy decyzji Rady 97/836/WE ** lub kolejnych decyzji Rady, o których mowa w art. 3 ust. 3 tej decyzji, uznaje się za równoważną homologacji typu UE przyznanej na podstawie odpowiedniej oddzielnej dyrektywy lub odpowiedniego oddzielnego rozporządzenia.";

b)
tabela otrzymuje brzmienie:
Przedmiot Regulaminy ONZ Seria poprawek
"1 (a) Dopuszczalny poziom hałasu 51

59

02

01

1a Dopuszczalny poziom hałasu (nieobejmujący dźwiękowych systemów informujących o pojeździe (AVAS) i zamiennych układów tłumiących) 51 03
Dźwiękowy system informujący o pojeździe (AVAS) 138 01
Zamienne układy tłumiące 59 02
58 Ochrona pieszych (nieobejmująca układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów ochrony przed uderzeniami czołowymi) 127 00
Układ wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych 139 00
59 (b) Możliwość recyklingu 133 00
62 (c) Układy przechowywania wodoru 134 00
65 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego 131 01
66 System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu 130 00
Uwaga: Wymogi dotyczące instalacji zawarte w oddzielnej dyrektywie lub oddzielnym rozporządzeniu stosuje się również do komponentów i oddzielnych zespołów technicznych homologowanych zgodnie z regulaminami ONZ.
(a) Numeracja pozycji w niniejszej tabeli odnosi się do numeracji zastosowanej w tabeli w części I.
(b) Stosuje się wymogi określone w załączniku I do dyrektywy 2005/64/WE.
(c) Obowiązkowa jest homologacja typu komponentu przewidziana w regulaminie ONZ w odniesieniu do układów przechowywania wodoru, automatycznych zaworów odcinających, zaworów zwrotnych (jednokierunkowych) oraz nadciśnienio- wych urządzeń odciążających uruchamianych termicznie. Ponadto regulamin ONZ nie obejmuje obowiązkowej zgodności materiałowej wszystkich komponentów objętych zakresem art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009.";
6)
w załączniku II część III wprowadza się następujące zmiany:
a)
pozycja 12 A w dodatku 1 otrzymuje brzmienie:
"12 A Wyposażenie wnętrza Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 21

C G (18) + C"
b)
pozycja 15 A w dodatku 1 otrzymuje brzmienie:
"15 A Siedzenia, ich kotwiczenia i zagłówki Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 17

D G (18) + D G + D (4B) G + D (4B)"
c)
nagłówek i akapit dotyczące dodatkowych wymogów w odniesieniu do pojazdów sanitarnych otrzymują brzmienie:

"Dodatkowe wymogi dotyczące pojazdów sanitarnych

Przedział dla pacjentów w pojazdach sanitarnych musi spełniać wymogi określone w normie EN 1789:2007 +A1: 2010 +A2:2014 »Pojazdy medyczne i ich wyposażenie - Sanitarne pojazdy drogowe« z wyjątkiem pkt 6.5 »Wykaz wyposażenia«. Należy przedstawić dowód zgodności z tymi wymogami wraz ze sprawozdaniem z badań przeprowadzonych przez służbę techniczną; może się on opierać na ocenie przeprowadzonej przez podwykonawców lub podmioty zależne służby technicznej zgodnie z przepisami art. 71. W przypadku gdy przewidziane jest miejsce na wózek inwalidzki, konieczne jest spełnienie określonych w dodatku 3 wymogów dotyczących systemu mocowania wózka inwalidzkiego oraz urządzeń przytrzymujących osobę na wózku.";

d)
pozycja 12 A w dodatku 3 otrzymuje brzmienie:
"12 A Wyposażenie wnętrza Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 21

G (18) + C"
e)
pozycja 15 A w dodatku 3 otrzymuje brzmienie:
"15 A Siedzenia, ich kotwiczenia i zagłówki Rozporządzenie (WE) nr 661/2009

Regulamin ONZ nr 17

G (18) + W3"
f)
w objaśnieniach wprowadza się następujące zmiany:
(i)
objaśnienie nr 1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Dla pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 610 kg. Na wniosek producenta rozporządzenie (WE) nr 715/2007 może mieć zastosowanie do pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 840 kg lub - jeżeli pojazd jest pojazdem specjalnego przeznaczenia o kodzie SB odnoszącym się do pojazdów opancerzonych - również do pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 840 kg. W odniesieniu do dostępu do informacji dotyczących innych części niż pojazd podstawowy (np. przedziału mieszkalnego) zapewnienie przez producenta łatwego i szybkiego dostępu do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów uznaje się za wystarczające.";

(ii)
dodaje się objaśnienie nr 18 w brzmieniu:

"(18) Objaśnienie G może być stosowane w odniesieniu do tych elementów wyposażenia wnętrza pojazdu, które nie są w znacznym stopniu dotknięte modyfikacją, jednakże wszelkie dodane lub zmodyfikowane elementy wyposażenia wnętrza muszą spełniać wymogi mające zastosowanie do pojazdów kategorii M1.";

7)
w załączniku VII pkt 3 po wpisie dotyczącym pozycji 46 A dodaje się wiersz w brzmieniu:
"46 B Określenie oporu toczenia opony Rozporządzenie (UE) 2017/2400 załącznik X"
1 Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.
* Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1.
** Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.313.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1445 zmieniające załączniki II i VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858
Data aktu: 23/06/2021
Data ogłoszenia: 06/09/2021
Data wejścia w życie: 26/09/2021