uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 11, art. 25 ust. 4 lit. b) i c), art. 34 ust. 9 lit. c) i art. 42 ust. 4 lit. a),
(1) Służbom technicznym powierzono funkcje decyzyjne w przypadku nieuznania reprezentatywności proponowanego silnika macierzystego rodziny silników zasilanych gazem ziemnym/biometanem (NG) lub gazem płynnym (LPG), w tym silników dwupaliwowych. Biorąc jednak pod uwagę ogólny wpływ tych decyzji na proces homologacji typu, wydawanie tych decyzji powinno leżeć w gestii organów udzielających homologacji typu.
(2) W pkt 11.4.2.1.4 dodatku 1 do załącznika IV do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/654 2 nałożono wymóg, aby po zablokowaniu licznik mógł być wyzerowany tylko wtedy, gdy w ciągu poprzedzających 40 godzin pracy silnika nie wykryto żadnej awarii kontroli emisji NOx. W odpowiedniej wersji regulaminu nr 49 EKG ONZ określono jednak wymóg, aby nie wykryto żadnych nieprawidłowości w kontroli emisji NOx w ciągu poprzedzających 36 godzin pracy silnika, zamiast poprzedzających 40 godzin pracy silnika. Ta rozbieżność uniemożliwia uznanie równoważności homologacji typu udzielonych zgodnie z odpowiednią wersją regulaminu nr 49 EKG ONZ. Mniej rygorystyczny wymóg dotyczący minimalnej wartości wynoszącej 36 godzin należy zatem uznać za wystarczający do celów udzielenia homologacji typu UE na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628.
(3) Zgodnie z akapitem piątym pkt 1 załącznika V do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/654 służby techniczne mogą wyłączyć punkty eksploatacyjne z dowolnego obszaru kontrolnego silnika na potrzeby przeprowadzenia cyklu badania w warunkach stałych dla maszyn nieporuszających się po drogach. Biorąc jednak pod uwagę ogólny wpływ takich decyzji na proces homologacji typu, należy zobowiązać organy udzielające homologacji do wyrażenia zgody na takie wyłączenia.
(4) Wartości graniczne emisji, wymogi ogólne i techniczne oraz metody badań określone w serii poprawek 06 do regulaminu EKG ONZ nr 49 oraz w serii poprawek 05 do regulaminu EKG ONZ nr 96 są zgodne z przepisami rozporządzenia (UE) 2016/1628, z wyjątkiem art. 19 tego rozporządzenia. Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 06 do regulaminu EKG ONZ nr 49 oraz serią poprawek 05 do regulaminu EKG ONZ nr 96 należy zatem uznać za równoważne z homologacjami typu UE udzielonymi i wymaganym przepisami oznakowaniem zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1628, o ile organ udzielający homologacji zapewnia spełnienie przez producenta wymogów określonych w art. 19 rozporządzenia (UE) 2016/1628.
(5) W celu zapewnienia zgodności z art. 19 rozporządzenia (UE) 2016/1628 producent silników homologowanych zgodnie z serią poprawek 06 do regulaminu EKG ONZ nr 49 lub serią poprawek 05 do regulaminu EKG ONZ nr 96 powinien zwrócić się do co najmniej jednego organu udzielającego homologacji o nadzorowanie jego zgodności z obowiązkami określonymi w art. 19 rozporządzenia (UE) 2016/1628.
(6) Wartości graniczne emisji, wymogi ogólne i techniczne oraz metody badań określone w seriach poprawek 00, 01, 02, 03 i 04 3 do regulaminu ONZ nr 96 są zgodne z wartościami granicznymi emisji zanieczyszczeń dla etapów I, II, IIIA, IIIB i IV określonymi w dyrektywie 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 oraz dla silników specjalnego przeznaczenia objętych zakresem art. 34 ust. 5 i 6 rozporządzenia (UE) 2016/1628. Homologacje typu udzielone zgodnie z seriami poprawek 00, 01, 02, 03 i 04 do regulaminu EKG ONZ nr 96 należy zatem uznać za równoważne z udzielonymi homologacjami typu WE i wymaganym przepisami oznakowaniem dla etapów I, II, IIIA, IIIB i IV zgodnie z dyrektywą 97/68/WE oraz z homologacjami typu UE dla silników specjalnego przeznaczenia zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/1628.
(7) Aby umożliwić klarowną identyfikację silnika i zapewnić zgodność z mającymi zastosowanie przepisami administracyjnymi, do silników wprowadzanych do obrotu na podstawie homologacji typu udzielonych zgodnie z seriami poprawek 00, 01, 02, 03 i 04 do regulaminu EKG ONZ nr 96 należy dołączyć stosowne oświadczenie o zgodności i oznakowanie uzupełniające zgodnie z art. 31 i art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1628.
(8) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są, z technicznego punktu widzenia, nieistotne w odniesieniu do osiągów silników pod względem emisji. Homologacje typu UE typu silnika lub rodziny silników homologowanych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/654 w jego wersji obowiązującej w dniu 23 sierpnia 2021 r. powinny zatem zachować ważność.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/654,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.299.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1398 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/654 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 w odniesieniu do uznawania homologacji udzielonych zgodnie z regulaminami nr 49 i 96 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) |
| Data aktu: | 04/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 24/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 13/09/2021 |