(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 16 sierpnia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 z dnia 16 lutego 2021 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z utrzymywaniem się kryzysu związanego z COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów, świadectw, licencji i zezwoleń, przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach ustawodawstwa dotyczącego transportu oraz przedłużenia niektórych okresów, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/698 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 8 i art. 3 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono terminy ukończenia - przez posiadacza świadectwa kwalifikacji zawodowych - okresowych szkoleń, które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r. Na mocy art. 2 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia przedłużono ważność odpowiedniego oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95".
(2) Na mocy art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 przedłużono ważność praw jazdy, która w przeciwnym razie upłynęłaby w okresie między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r.
(3) Pismem z dnia 25 maja 2021 r. Niderlandy złożyły uzasadniony wniosek o upoważnienie do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2021/267. W dniu 7 czerwca 2021 r. Niderlandy przedłożyły dodatkowe informacje uzasadniające ich wniosek.
(4) W swoim uzasadnionym wniosku Niderlandy zwracają się o upoważnienie do przedłużenia o cztery miesiące okresu między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r. określonego w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267 do celów tego przepisu oraz art. 2 ust. 3 oraz o upoważnienie do przedłużenia o cztery miesiące okresu między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r. określonego w art. 3 ust. 1 tego rozporządzenia.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy ukończenie okresowego szkolenia i jego certyfikacja oraz oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" mogą pozostać niewykonalne po dniu 30 czerwca 2021 r. ze względu na środki wprowadzone przez to państwo w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania jego rozprzestrzeniania.
(6) Według Niderlandów ze względu na takie środki szkolenia okresowe należało zawiesić w okresie od dnia 15 grudnia 2020 r. do dnia 16 marca 2021 r. Chociaż w międzyczasie wznowiono szkolenia okresowe, każda osoba nadal podlega obowiązkowi zachowania odległości 1,5 metra w każdej sytuacji. Przedsiębiorstwa prywatne wdrożyły te środki w drodze wspólnego protokołu.
(7) Głównym skutkiem tych środków w odniesieniu do szkoleń okresowych jest to, że zajęcia muszą się obecnie odbywać w znacznie mniejszych grupach w porównaniu z normalną sytuacją. Znaczna część szkoleń okresowych obejmuje obowiązkowy kurs praktyczny, który obecnie może być prowadzony wyłącznie w małych grupach. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy okoliczność ta znacznie zmniejsza zdolności szkoleniowe w tym państwie członkowskim, uniemożliwiając w ten sposób terminową realizację szkoleń okresowych dla dużej liczby kierowców samochodów ciężarowych.
(8) Według Niderlandów przedmiotowy wspólny protokół będzie musiał być stosowany przez prywatne przedsiębiorstwa w nadchodzących miesiącach, co oznacza, że znaczne ograniczenia możliwości szkoleniowych rynku będą się utrzymywać w najbliższej przyszłości.
(9) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy większość kierowców samochodów ciężarowych w tym państwie członkowskim musi przed końcem 2021 r. odnowić świadectwa kompetencji zawodowych. Z informacji przekazanych przez holenderski organ odpowiedzialny za rejestrację szkoleń (CBR 2 ) wynika, że w 2021 r. 150 000 kierowców nadal musi odbyć średnio dwa siedmiogodzinne szkolenia, co przekłada się na 300 000 szkoleń ogółem, które do końca roku muszą jeszcze odbyć w tym państwie członkowskim kierowcy samochodów ciężarowych.
(10) Ponadto, jak wynika z danych przekazanych przez Niderlandy, znaczna liczba kierowców autobusów napotkała na poważne trudności w ukończeniu szkoleń przed dniem 10 września 2020 r. ze względu na lockdown, w którym to państwo członkowskie znajdowało się wiosną 2020 r. Ponieważ takim kierowcom autobusów przyznano przedłużenie certyfikatu kompetencji zawodowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 3 , obecnie kierowcy autobusów muszą odbyć około 350 000 szkoleń w bardzo ograniczonym czasie.
(11) Ponadto zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy byłoby bardzo trudno w uporządkowany sposób wznowić wszystkie okresowe szkolenia. Liczba zakażeń COVID-19 utrzymuje się w Niderlandach na wysokim poziomie, a większość zawodowych kierowców nie została jeszcze zaszczepiona. W oparciu o informacje przekazane przez to państwo członkowskie w tej grupie osób lub wśród osób pozostających z nimi w bliskich relacjach nadal występują zakażenia, które zmuszają je do pozostawania na zwolnieniu chorobowym lub w kwarantannie. Oznacza to nie tylko konieczność zastąpienia przez kolegów, ale również mniej czasu na udział w szkoleniach okresowych. Doświadczenia z przeszłości wskazują również, że dostępni instruktorzy muszą anulować wiele dni szkoleniowych, co ma miejsce nie tylko ze względu na dużą liczbę nieprzewidzianych anulacji ze strony kierowców, ale również ze względu na to, że infekcje i kwarantanny nadal występują wśród samych instruktorów.
(12) Niderlandy pracują nad wdrożeniem systemu umożliwiającego okresowe szkolenia w miejscu pracy w zakresie certyfikatów kompetencji zawodowych, co umożliwiłoby kierowcom podjęcie szkoleń w ramach ich regularnych środowisk pracy. Przewiduje się jednak, że niezbędna certyfikacja takich instruktorów rozpocznie się dopiero od dnia 1 lipca. Oczekuje się, że w późniejszym okresie wielu instruktorów i kierowców będzie w lecie na urlopach, ponieważ zazwyczaj są one powiązane z wakacjami szkolnymi w danym państwie członkowskim.
(13) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy przedłużenie ważności praw jazdy prawdopodobnie pozostanie w praktyce niewykonalne po dniu 30 czerwca 2021 r. ze względu na środki zastosowane przez to państwo w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania jego rozprzestrzeniania się.
(14) Niderlandy poinformowały, że certyfikaty kompetencji zawodowych są wydawane na prawie jazdy. W związku z tym w przypadku większości kierowców samochodów ciężarowych, których certyfikaty kompetencji zawodowych utraciły ważność w dniu 10 września 2021 r., prawa jazdy utraciłyby ważność wygasłyby w tym samym dniu.
(15) Zdaniem Niderlandów przedłużenie okresu, w którym w przeciwnym razie upłynęłaby ważność prawa jazdy, jest w szczególności konieczne w przypadku osób, które potrzebują opinii lekarza specjalisty w celu przedłużenia ważności prawa jazdy. Na podstawie danych dostarczonych przez to państwo członkowskie istnieje obecnie 61 687 spraw, w których niderlandzki krajowy organ egzaminacyjny nadal oczekuje na sprawozdania lekarskie od lekarzy lub specjalistów. Wynika to z faktu, że znaczna liczba kierowców nadal nie może zapisać się na wizyty lekarskie w odpowiednim czasie ze względu na presję na system opieki zdrowotnej spowodowaną pandemią COVID-19.
(16) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy liczba pozytywnych wyników testów i osób przyjętych do szpitala spadła w tym państwie członkowskim, a tempo szczepień nie odbiega od średniej europejskiej. Ogólną sytuację związaną z COVID-19 w Niderlandach nadal jednak uznaje się za niepokojącą, ponieważ w chwili obecnej w 23 z 25 niderlandzkich regionów poziom ryzyka uznaje się za "poważny", czyli najwyższy możliwy. Ocenia się, że pozostałe dwa regiony kwalifikują się do poziomu ryzyka niższego o jeden stopień, tj. do poziomu "poważnego". Presja na system opieki zdrowotnej jest zatem nadal bardzo duża. W związku z tym środki wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania jego rozprzestrzeniania się prawdopodobnie pozostaną w mocy przez kilka miesięcy.
(17) Zgodnie z szacunkami Niderlandów okres czterech miesięcy w ramach wnioskowanego przedłużenia jest niezbędny, aby kierowcy zawodowi mogli odbyć kursy odświeżające w obowiązujących terminach oraz aby umożliwić usunięcie zaległości, aby nie powodować poważnych zakłóceń w sektorze transportu.
(18) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niderlandy większość zainteresowanych kierowców musi jedynie ukończyć już rozpoczęte szkolenia. Wnioskowane przedłużenie nie powinno zatem powodować nieproporcjonalnych zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa i ochrony transportu.
(19) Należy zatem upoważnić Niderlandy do przedłużenia o cztery miesiące okresów między dniem 1 września 2020 r. a dniem 30 czerwca 2021 r., o których mowa w art. 2 ust. 1 do celów tego przepisu oraz art. 2 ust. 3 i art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/267.
(20) Niderlandy zgodziły się na przyjęcie i notyfikowanie niniejszej decyzji w języku angielskim,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Adina-Ioana VĂLEAN | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.293.14 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/1360 upoważniająca Niderlandy do przedłużenia niektórych okresów określonych w art. 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/267 |
| Data aktu: | 30/06/2021 |
| Data ogłoszenia: | 16/08/2021 |