uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/787 ustanowiono przepisy dotyczące opisu, prezentacji i etykietowania napojów alkoholowych uzyskanych poprzez połączenie kategorii napoju spirytusowego lub oznaczenia geograficznego danego napoju spirytusowego z innymi środkami spożywczymi. Tego rodzaju napoje alkoholowe opisuje się za pomocą wyrażeń złożonych łączących nazwę prawną przewidzianą w kategoriach napojów spirytusowych określonych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub oznaczenie geograficzne napoju spirytusowego z nazwą innych środków spożywczych.
(2) W art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/787 nie wymaga się umieszczania nazwy napoju alkoholowego w tym samym polu widzenia, w którym widnieje wyrażenie złożone. Może to skłonić konsumentów do uznania, że wyrażenie złożone jest rzeczywistą nazwą napoju alkoholowego, co stanowi bezpodstawne nadużycie renomy kategorii napojów spirytusowych lub oznaczeń geograficznych, zwłaszcza w przypadku, gdy napój alkoholowy jest napojem spirytusowym.
(3) W art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 2 wymaga się, aby informacje na temat żywności nie wprowadzały w błąd, zwłaszcza co do charakteru i tożsamości żywności. Art. 9 tego rozporządzenia stanowi, że należy podać obowiązkowe informacje na temat żywności, w tym nazwę środka spożywczego, a art. 13 tego rozporządzenia wymaga umieszczania obowiązkowych informacji w widocznym miejscu w taki sposób, aby były dobrze widoczne, wyraźnie czytelne oraz, w stosownych przypadkach, nieusuwalne.
(4) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/787 wymogi dotyczące opisu i etykietowania określone w rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011 mają zastosowanie do napojów alkoholowych powstałych w wyniku połączenia napojów spirytusowych z innymi środkami spożywczymi. W celu zapewnienia jak najlepszego spełnienia tych wymogów, w szczególności w odniesieniu do napojów spirytusowych powstałych w wyniku takiego połączenia, należy wprowadzić wymóg, aby nazwa prawna powstałego napoju spirytusowego widniała w tym samym polu widzenia co wyrażenie złożone opisujące to połączenie. Zasadę tę należy stosować zawsze, gdy wyrażenie złożone jest wskazane w opisie, prezentacji lub etykietowaniu napoju spirytusowego. Zapobiegnie to wprowadzającym w błąd praktykom i zapewni konsumentom odpowiednie informacje o rzeczywistym charakterze napojów spirytusowych powstałych w wyniku połączenia napojów spirytusowych z innymi środkami spożywczymi.
(5) Obowiązek ten nie powinien jednak mieć zastosowania, gdy zgodnie z art. 10 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/787 nazwa prawna napoju spirytusowego zostaje zastąpiona wyrażeniem złożonym zawierającym określenie "likier" lub "krem", pod warunkiem że produkt końcowy spełnia wymogi kategorii 33 w załączniku I do powyższego rozporządzenia.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/787.
(7) Należy przewidzieć okres przejściowy w odniesieniu do stosowania przepisów dotyczących etykietowania określonych w niniejszym rozporządzeniu, aby umożliwić dalsze wprowadzanie do obrotu napojów spirytusowych opatrzonych etykietą przed dniem 31 grudnia 2022 r. zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 3 bez konieczności wymiany etykiet tych napojów spirytusowych.
(8) Zgodnie z art. 51 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/787 oraz aby uniknąć próżni regulacyjnej niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia 25 maja 2021 r.,
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.289.4 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1335 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do etykietowania napojów spirytusowych powstałych w wyniku połączenia napoju spirytusowego z co najmniej jednym środkiem spożywczym |
| Data aktu: | 27/05/2021 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 15/08/2021, 25/05/2021 |