KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 43 ust. 1 lit. a) i f), art. 62 ust. 15 lit. a) i c) oraz art. 72 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 2 ustanowiono wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym na potrzeby ogólnego ruchu lotniczego oraz nadzoru nad nimi.
(2) Zgodnie z lit. g) pkt 5.1 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 instytucje zapewniające służby ustanawiają system zgłaszania zdarzeń w ramach swojego systemu zarządzania, aby przyczyniać się do stałej poprawy bezpieczeństwa. Aby zapewnić zgodność z tym zasadniczym wymogiem i jego jednolite wdrożenie, a także aby zapewnić zgodność wynikających przepisów z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373.
(3) W dniach 7 marca 2018 r. i 9 marca 2020 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) przyjęła, odpowiednio, zmiany 78 i 79 do załącznika 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (konwencja chicagowska), mające na celu, między innymi, zwiększenie i poprawę harmonizacji w zakresie wymiany obserwacji i komunikatów meteorologicznych (komunikaty zawierające aktualną pogodę na lotniskach (METAR)/komunikaty specjalne (SPECI)), prognozy lotniskowe (TAF), informacje dotyczące zjawisk pogody na trasie, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji statków powietrznych (SIGMET), informacje dotyczące zjawisk pogodowych na trasie, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji statków powietrznych na małych wysokościach (AIRMET), informacje doradcze dotyczące chmury pyłu wulkanicznego i cyklonu tropikalnego, informacje doradcze o pogodzie kosmicznej itp.) w środowisku zgodnym z zarządzaniem informacjami obejmującym cały system transportu lotniczego (SWIM). Przedmiotowe zmiany mają zastosowanie w umawiających się państwach ICAO, odpowiednio, od dnia 8 listopada 2018 r. i od dnia 5 listopada 2020 r., z wyjątkiem formularza METAR, którego data rozpoczęcia stosowania jest dostosowana do daty rozpoczęcia stosowania, tj. do dnia 12 sierpnia 2021 r., w odniesieniu do nowego globalnego formatu na potrzeby meldowania (GRF) w zakresie stanu nawierzchni drogi startowej. Te międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania powinny znaleźć odzwierciedlenie w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/373, w szczególności w konkretnych wymogach organizacyjnych dotyczących instytucji zapewniających służby meteorologiczne określonych w załączniku V do tego rozporządzenia.
(4) Jednym z elementów umożliwiających wdrożenie GRF w zakresie stanu nawierzchni drogi startowej jest formularz SNOWTAM, którego instrukcje wypełniania powinny być zgodne z najnowszymi procedurami ICAO dla służb żeglugi powietrznej - zarządzanie informacją lotniczą 4 , a także powinny być spójne z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 5 i rozporządzeniem Komisji (UE) nr 139/2014 6 .
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/373.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2021 7 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
4 Procedury Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego dla służb żeglugi powietrznej - zarządzanie informacją lotniczą, dok. 10066.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 139/2014 z dnia 12 lutego 2014 r. ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 44 z 14.2.2014, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).