uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/625 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi z państw trzecich lub ich regionów w celu zapewnienia ich zgodności z obowiązującymi wymogami ustanowionymi w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne. Wymogi te obejmują identyfikację zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, które można wprowadzać do Unii wyłącznie z państw trzecich lub regionów wymienionych w wykazie zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(2) Państwo trzecie lub jego region mogą zostać włączone do wykazu, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, wyłącznie gdy spełniają wymogi określone w art. 127 rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz wymogi określone w art. 4 lit. a)-f) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625. Wymogiem określonym w art. 4 lit. f) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 jest istnienie, realizacja i zgłaszanie programu kontroli pozostałości zatwierdzonego w stosownych przypadkach przez Komisję zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE 3 .
(3) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 4 ustanowiono wykazy państw trzecich i ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/625, natomiast decyzją Komisji 2011/163/UE 5 zatwierdzono przedłożone przez niektóre państwa trzecie plany kontroli pozostałości dotyczące określonych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego wymienionych w załączniku do tej decyzji.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/653 6 zmieniono decyzję 2011/163/UE i zatwierdzono plany kontroli pozostałości niektórych państw trzecich, które spełniają wymóg określony w art. 4 lit. f) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625. Niektóre z tych państw trzecich przedłożyły już odpowiednie dowody i gwarancje, że dane zwierzęta i towary spełniają wymogi określone w art. 4 lit. a)-e) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625. Państwa te należy włączyć do odpowiednich wykazów ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/405.
(5) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/653 usunięto lub ograniczono zatwierdzenie planów kontroli pozostałości niektórych państw trzecich, które są obecnie uwzględnione w wykazach określonych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/405. Należy odpowiednio zmienić wykazy określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/405 w celu usunięcia lub ograniczenia zezwoleń dla tych państw.
(6) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/653 zatwierdzono plan kontroli pozostałości Namibii w odniesieniu do zwierząt łownych. Ponieważ Namibia przedstawiła wystarczające dowody i gwarancje, że spełnia wymogi prawodawstwa Unii w zakresie wprowadzania do Unii przesyłek świeżego mięsa, z wyłączeniem podrobów i mięsa mielonego, i surowych wyrobów mięsnych z dzikich zwierząt jednokopytnych, państwo to należy dodać do wykazu państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii mięsa dzikich zwierząt jednokopytnych, zawartego w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405, z uwagą "tylko zwierzęta łowne".
(7) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/653 zatwierdzono plan kontroli pozostałości Nigerii w odniesieniu do akwakultury z uwagą "z wyłączeniem ryb". Ponieważ Nigeria przedstawiła wystarczające dowody i gwarancje, że spełnia wymogi prawodawstwa Unii w zakresie wprowadzania do Unii przesyłek produktów rybołówstwa z akwakultury, wpis dotyczący Nigerii do wykazu określonego w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy zmienić, aby zezwolić temu państwu na wprowadzanie do Unii przesyłek produktów rybołówstwa z akwakultury z wyjątkiem ryb.
(8) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/653 zatwierdzono plan kontroli pozostałości Omanu w odniesieniu do akwakultury z uwagą "z wyłączeniem skorupiaków". Ponieważ Oman przedstawił wystarczające dowody i gwarancje, że spełnia wymogi prawodawstwa Unii w zakresie wprowadzania do Unii przesyłek produktów rybołówstwa z akwakultury, wpis dotyczący Omanu do wykazu określonego w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy zmienić, aby zezwolić temu państwu na wprowadzanie do Unii przesyłek produktów rybołówstwa z akwakultury z wyjątkiem skorupiaków.
(9) W decyzji wykonawczej (UE) 2021/653 dodano uwagę "z wyłączeniem skorupiaków" do zatwierdzenia planów kontroli pozostałości w akwakulturze Falklandów, Czarnogóry, Maroka i Ukrainy. W związku z tym wprowadzanie do Unii skorupiaków z akwakultury z tych państw nie powinno być dozwolone. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(10) W decyzji wykonawczej (UE) 2021/653 dodano uwagę "z wyłączeniem ryb" do zatwierdzenia planów kontroli pozostałości w akwakulturze Gwatemali, Mozambiku, Nikaragui i Tanzanii. W związku z tym wprowadzanie do Unii ryb z akwakultury z tych państw nie powinno być dozwolone. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(11) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/653 zmieniono przypisy mające zastosowanie do produktów akwakultury. Wyrazy "wyłącznie skorupiaki" i "wyłącznie ryby" zastąpiono odpowiednio wyrazami "z wyłączeniem ryb" i "z wyłączeniem skorupiaków". Ze względu na spójność konieczne jest dostosowanie brzmienia uwagi w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 do brzmienia w decyzji wykonawczej (UE) 2021/653.
(12) W dniu 12 marca 2021 r. właściwy organ Zjednoczonego Królestwa przedłożył Komisji odpowiedni kwestionariusz do celów oceny wprowadzania do Unii owadów przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Właściwy organ Zjednoczonego Królestwa udzielił zadowalającej odpowiedzi na wszystkie pytania, w związku z czym przedstawił Komisji wystarczające dowody i gwarancje, że wymogi równoważne z art. 126 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 zostały spełnione. Zjednoczone Królestwo powinno zatem zostać włączone do wykazu państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek owadów, określonego w załączniku XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405, bez uszczerbku dla stosowania prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej zgodnie z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II, IX oraz XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(14) Załącznik XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 zawiera błędy dotyczące Armenii i Azerbejdżanu dotyczące pominięcia i zezwolenia na produkt. Błędy te zmieniają znaczenie tekstu.
(15) Należy zatem odpowiednio sprostować załącznik XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.288.28 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1327 w sprawie zmiany załączników II, IX i XV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w odniesieniu do wykazów państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii świeżego mięsa dzikich zwierząt jednokopytnych, produktów rybołówstwa z akwakultury i owadów, oraz sprostowania załącznika XI do tego rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do wykazu państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii żabich udek i ślimaków |
| Data aktu: | 10/08/2021 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 31/08/2021 |