uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 2 oraz art. 77 ust. 1 i 2 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy o współpracy (zwanej dalej "umową") między Unią a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (zwaną dalej "Interpolem"). Celem umowy będzie uregulowanie współpracy między Unią a Interpolem w obszarze ścigania przestępstw, współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych oraz współpracy w obszarze bezpieczeństwa granic (w ramach zarządzania granicami).
(2) Umowa powinna ustanawiać niezbędne zabezpieczenia i gwarancje niezbędne w celu upoważnienia państw członkowskich i agencji Unii do uzyskania kontrolowanego dostępu do bazy Interpolu zawierającej dane skradzionych lub utraconych dokumentów podróży (zwanej dalej "SLTD") oraz bazy danych dokumentów podróży powiązanych z notami Interpolu (zwanej dalej "TDAWN"), za pośrednictwem europejskiego portalu wyszukiwania, w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań oraz zgodnie z przysługującymi im prawami dostępu.
(3) Umowa powinna ustanawiać niezbędne zabezpieczenia i gwarancje w celu upoważnienia państw członkowskich i jednostki centralnej ETIAS ustanowionej w Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej podlegającej przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 1 ("Frontex") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 2 do uzyskania dostępu do baz Interpolu SLTD oraz TDAWN za pośrednictwem ESP.
(4) Umowa powinna ustanawiać zabezpieczenia i gwarancje potrzebne do wdrożenia zmienionego rozporządzenia w sprawie Wizowego Systemu Informacyjnego, które upoważnia państwa członkowskie do uzyskania dostępu do baz danych Interpolu za pośrednictwem europejskiego portalu wyszukiwania podczas rozpatrywania wniosków o wydanie wizy lub zezwolenia na pobyt.
(5) Art. 9 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 3 oraz art. 12 rozporządzenia (UE) 2018/1240 stanowi, że przeszukiwania baz danych Interpolu są realizowane w taki sposób, by żadne informacje nie zostały ujawnione właścicielowi wpisu w bazie Interpolu. Art. 65 rozporządzenia (UE) 2018/1240 stanowi, że dane osobowe nie są przekazywane ani udostępniane państwom trzecim, organizacjom międzynarodowym ani podmiotom prywatnym z wyjątkiem przekazywania danych do Interpolu na potrzeby automatycznego przeszukiwania baz Interpolu SLTD i TDAWN; stanowi on także, że takie przekazywanie podlega przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
(6) Umowa powinna stanowić podstawę prawną do upoważnienia personelu statutowego stałej służby Fronteksu (personel kategorii 1) do uzyskania dostępu do odpowiednich baz danych Interpolu w celu wykonywania ich zadań.
(7) W art. 68 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1896 ustanowiono możliwość współpracy Fronteksu z organizacjami międzynarodowymi, do których w szczególności należy Interpol. Zgodnie z art. 82 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1896 członkowie zespołów ze stałej służby Fronteksu mogą wykonywać wszelkie zadania i korzystać z wszelkich uprawnień w zakresie kontroli granicznej określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/399 5 (kodeks graniczny Schengen). Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. e) i art. 8 ust. 3 lit. a) pkt (i) i (ii) oraz art. 6 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2016/399 obejmuje to sprawdzanie obywateli państw trzecich w bazach Interpolu (w szczególności w bazie Interpolu SLTD) na granicach zewnętrznych państw członkowskich i państw trzecich uczestniczących we wdrażaniu, stosowaniu i rozwijaniu dorobku Schengen w odniesieniu do kontroli osób na granicach zewnętrznych.
(8) Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 6 , powinna wspierać techniczne wdrażanie dostępu do baz danych Interpolu w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 7 oraz rozporządzeń (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/817, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726.
(9) W art. 94 rozporządzenia (UE) 2018/1725 określono warunki przekazywania operacyjnych danych osobowych organizacjom międzynarodowym.
(10) Umowa powinna być w pełni zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony danych określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 , rozporządzeniu (UE) 2018/1725 oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 9 .
(11) Umowa powinna być w pełni zgodna z prawami podstawowymi i nie naruszać zasad uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), w szczególności prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego uznanego w art. 7 Karty, prawa do ochrony danych osobowych uznanego w art. 8 Karty oraz prawa do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu uznanego w art. 47 Karty. Umowa powinna być stosowana zgodnie ze wszystkimi prawami i zasadami zapisanymi w Karcie.
(12) Umowa nie powinna naruszać praw i obowiązków państw członkowskich w ich stosunkach z Interpolem, które nie wchodzą w zakres umowy.
(13) Zgodnie z art. 1, 2 i 2a Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(14) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 10 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(15) Zgodnie z art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 25 maja 2021 r. 11 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| J. PODGORŠEK | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.287.6 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2021/1313 w sprawie upoważnienia do podjęcia negocjacji dotyczących umowy o współpracy między Unią Europejską a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej (Interpolem) |
| Data aktu: | 19/07/2021 |
| Data ogłoszenia: | 10/08/2021 |